Ik zag de angst in haar ogen, dit vergeet ik niet !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oh_oh

Berichten: 1425
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: In het groene hart van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:53

Aria_zz schreef:
Citaat:
Een vluchtdier is imo wel anders dan een jager. Mijn paard zal nooit op een hond met wandelaar afstormen. Maar terecht willen vluchten als de mens de jager niet onder appèl heeft.


Die van mij dus wel, die gaat op een hond af en hoofd naar beneden en met zojn voorbenenslaan. Hebben zo eens voor een grote jachthond gestaan die op de weg zijn erf bewaakte. We zijn veilig kunnen passeren en die hond nam het hazenpad. Ik zorg er wel voor dat mijn paard geen hond mee heeft, maar een paard kan best intimiderend zijn als ie wil


Ik kan deze reactie van een paard ook wel begrijpen. Wel opletten dat niemand getroffen wordt.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:02

Jeetje, wat zul jij geschrokken zijn :(
Wat ik niet begrijp is dat die man wél inziet dat het verstandig is om zijn hond aan te lijnen, maar niet dat hij absoluut niet met zwaaiende armen er achteraan moet rennen.. Hoe stom is dat! -O-

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:06

Renee1991 schreef:
Jeetje, wat zul jij geschrokken zijn :(
Wat ik niet begrijp is dat die man wél inziet dat het verstandig is om zijn hond aan te lijnen, maar niet dat hij absoluut niet met zwaaiende armen er achteraan moet rennen.. Hoe stom is dat! -O-


zo'n man heeft waarschijnlijk 0,00% verstand van paarden.
het is bijna het zelfde als dat jij (ik ook) 0,00% verstand hebt van hyena's of krokodillen en ga zo maar door.

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:23

....en een tip voor een volgende keer:
Kijk op spannende momenten NIET naar je paard: dat is veulen gedrag.
Vertoon jij veulen gedrag, heeft je paard nog maar een optie: jou in veiligheid brengen.

Wel doen: naderen er 'monsters': ga nadrukkelijk tussen je paard en het monster staan, maak je groot/breed en kijk naar het monster.
Dat is leiders gedrag, dan kan je paard het monster nog steeds heel akelig vinden, maar zal hij/zij ook bij jou willen blijven, omdat jij veiligheid geeft.

Babootje

Berichten: 26361
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:34

Baileys01 schreef:
Ja dat meen ik serieus. Net zoals jij zegt dat de honden onder appel moeten staan, "moet" je ook zorgen dat je paard verkeersmak is als je naar buiten gaat. En ja hij kan schrikken. En het is naar dat hij er in volle galop vandoor gaat. Maar dat is nog geen reden pissig te worden op iemand die probeert te helpen. Dan moet je niet met een half verkeersmak paard op pad gaan. Er gaat bij jezelf toch iets fout.


Esmeej333 schreef:
Schrikken van een hond(=prooidier), en paard rent weg(=vluchtdier)heeft niks te maken met verkeersmak zijn ja of nee. TS geeft zelf aan dat haar paard nog honden gewend is ook.


Sowieso wordt niet elk paard verkeersmak geboren en zal je ook met een angstig paard een keer de weg op moeten om verkeersmak te maken.
Schriktraining prima. Een paard op laten jagen door doorgedraaide honden? Nee.


Ik lees niks over doorgedraaide honden hoor. Alleen over honden die blaffend aan kwamen rennen en mensen die daarachter aan renden. En dat je paard daar dan van schrikt, ja dat kan ik me best voorstellen. Maar geen haar op mn hoofd dat ik mn paard dan zou loslaten. Leid m af, trek m om je heen, maar loslaten.. Ik vind dat Baileys01 wel een beetje gelijk heeft. De situatie op zich komt me niet al te ernstig over. Anders is het als honden echt hadden aangevallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:34

tessaroos schreef:
wow wat heftig lijkt mij dat!
maar ik snap niet hoe het komt dat jou paard de andere kant op rende dan het paard van je vriendin ik kan nergens uit halen dat jij gevallen bent?
verder ben ik het wel eens met Baleys01. ik vind ook dat jullie er nu wel een andere draai aan geven,
Baleys01 probeert alleen te zeggen dat het niet allemaal aan die man ligt, niet iedereen heeft verstand van paarden dus hoe had die man moeten weten dat paarden dan kunnen schrikken, meer bedoelt Baleys01 er niet mee!

TS was al afgestapt om d'r paard te kalmeren ;)

Wat een verschrikkelijk verhaal zeg... godzeidank is het allemaal goed afgelopen, en wat een geluk dat je paardje niks had zeg! en die van je vriendin er ook goed vanaf gekomen?

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:36

Anoniem schreef:
tessaroos schreef:
wow wat heftig lijkt mij dat!
maar ik snap niet hoe het komt dat jou paard de andere kant op rende dan het paard van je vriendin ik kan nergens uit halen dat jij gevallen bent?
verder ben ik het wel eens met Baleys01. ik vind ook dat jullie er nu wel een andere draai aan geven,
Baleys01 probeert alleen te zeggen dat het niet allemaal aan die man ligt, niet iedereen heeft verstand van paarden dus hoe had die man moeten weten dat paarden dan kunnen schrikken, meer bedoelt Baleys01 er niet mee!

TS was al afgestapt om d'r paard te kalmeren ;)

Wat een verschrikkelijk verhaal zeg... godzeidank is het allemaal goed afgelopen, en wat een geluk dat je paardje niks had zeg! en die van je vriendin er ook goed vanaf gekomen?


oke, dankje nu snap ik het. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:39

Babootje schreef:
Ik lees niks over doorgedraaide honden hoor. Alleen over honden die blaffend aan kwamen rennen en mensen die daarachter aan renden. En dat je paard daar dan van schrikt, ja dat kan ik me best voorstellen. Maar geen haar op mn hoofd dat ik mn paard dan zou loslaten. Leid m af, trek m om je heen, maar loslaten.. Ik vind dat Baileys01 wel een beetje gelijk heeft. De situatie op zich komt me niet al te ernstig over. Anders is het als honden echt hadden aangevallen

ik begrijp wat je bedoelt, ik liet ook voor geen goud een paard los! totdat ik door een paard door de wei gesleurd ben (omdat ik het vertikte hem los te laten) omdat hij schrok.. heb hiervan geleerd dat als een paard echt schrikt en dus echt vlucht, dat je m toch niet houd, en ik laat me geen 2e keer zo meesleuren... heb er behoorlijk wat aan overgehouden... (heb ook heel lang geen paard uit te wei durven te halen :( )

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:48

tessaroos schreef:
zo'n man heeft waarschijnlijk 0,00% verstand van paarden.
het is bijna het zelfde als dat jij (ik ook) 0,00% verstand hebt van hyena's of krokodillen en ga zo maar door.


Da's waar...... Maar toch lijkt het me niet heel moeilijk om te bedenken dat elk dier schrikt als je wilde bewegingen maakt :P Maar dat is misschien te optimistisch bedacht.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:39

Renee1991 schreef:
tessaroos schreef:
zo'n man heeft waarschijnlijk 0,00% verstand van paarden.
het is bijna het zelfde als dat jij (ik ook) 0,00% verstand hebt van hyena's of krokodillen en ga zo maar door.


Da's waar...... Maar toch lijkt het me niet heel moeilijk om te bedenken dat elk dier schrikt als je wilde bewegingen maakt :P Maar dat is misschien te optimistisch bedacht.


ja oke, maar misschien was die man ok in paniek misschien was hij bang wat zijn honden zouden doen tegen de paarden.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:02

Babootje schreef:
Baileys01 schreef:
Ja dat meen ik serieus. Net zoals jij zegt dat de honden onder appel moeten staan, "moet" je ook zorgen dat je paard verkeersmak is als je naar buiten gaat. En ja hij kan schrikken. En het is naar dat hij er in volle galop vandoor gaat. Maar dat is nog geen reden pissig te worden op iemand die probeert te helpen. Dan moet je niet met een half verkeersmak paard op pad gaan. Er gaat bij jezelf toch iets fout.


Esmeej333 schreef:
Schrikken van een hond(=prooidier), en paard rent weg(=vluchtdier)heeft niks te maken met verkeersmak zijn ja of nee. TS geeft zelf aan dat haar paard nog honden gewend is ook.


Sowieso wordt niet elk paard verkeersmak geboren en zal je ook met een angstig paard een keer de weg op moeten om verkeersmak te maken.
Schriktraining prima. Een paard op laten jagen door doorgedraaide honden? Nee.


Ik lees niks over doorgedraaide honden hoor. Alleen over honden die blaffend aan kwamen rennen en mensen die daarachter aan renden. En dat je paard daar dan van schrikt, ja dat kan ik me best voorstellen. Maar geen haar op mn hoofd dat ik mn paard dan zou loslaten. Leid m af, trek m om je heen, maar loslaten.. Ik vind dat Baileys01 wel een beetje gelijk heeft. De situatie op zich komt me niet al te ernstig over. Anders is het als honden echt hadden aangevallen

Dat kun je best zeggen, maar als een paard weg wilt dan red jij het echt niet van een halve ton paard.
Dat paard kan ook best geschrokken zijn van die hond die op hem afkwamen, is prima te verklaren.

Ik snap ik niet hoe je in dit geval kan oordelen dat TS zogenaamd niet de weg op had gemoeten? Misschien heeft ze wel een heel braaf paard dat normaal alles prima vind, maar hier toevallig van schrok?
Een groen paard moet toch ook verkeersmak gemaakt worden? Die wordt toch ook niet verkeersmak geboren? Dus ook met je groene paard moet je de weg op. (Wel pas als hij netjes mee loopt enzo, maar toch, ooit is de eerste keer en je weet niet hoe je paard reageert, en daar kan best rekening mee gehouden worden, paarden zijn nu eenmaal geen machines, en ja andersom moeten paardeneigenaren ook rekening houden met andere weggebruikers).
Daarbij al die hondeneigenaar z'n hond of onder appel had gehad of aangelijnd hoeft hij er ook niet achteraan te rennen.

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:16

Baileys01 !

ik kan me zo kwaad maken om jou mening wat je hier geeft!

Indd die man had misschien geen verstand van paarden en ik zeg daar ook helemaal niets over, maar op het moment als zoiets gebeurt ben je onzettend pissig en baal je daarvan.

Mijn paard betekend echt heel veel voor mij en heb een hele bijzondere band met haar. ( lang verhaal)
Mijn paard is 100 % verkeersmak, en precies elk paard kan vluchten door angst.

Je paard proberen af te leiden? Wil je wel eens weten hoe sterk zo'n paard is en hoe snel zoiets kan gaan, ik heb haar geprobeerd te kalmeren. Het andere paard ging er ook vandoor. Dat gaat niet zo makkelijk als dat het lijkt.

Die man waarvan m'n paard is geschrokken heeft meegeholpen met zoeken, maar naar een tijdje was zijn tank leeg!

Ik heb die man na afloop bedankt!, de benzine pomp was wel even rijden, daar ga je dan niet op wachten. het halve dorp was ingelicht en veel mensen zochten mee, vandaar dat ik uitstapte.

Ik doe ontzettend veel met mijn paarden, rijd elke week wel 3 keer buiten en er is nooit wat aan de hand. dat dit is gebeurd, had ik niet kunnen voorkomen. dat weet ik zeker!
Laatst bijgewerkt door MarshaAldo op 30-12-13 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Ik zag de angst in haar ogen, dit vergeet ik niet !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:20

je hebt helemaal gelijk ,Esmeej333

mensen hoeven van mij echt niet hun hond gelijk aan te lijnen, ( of hij moet agressief zijn) het paard schrok van diegene die er als een idioot aan kwam rennen niet van de hond. en ja ben alsnog van mening, snap dat niet iedereen verstand en van heeft en hij deed het vast niet bewust maar omdat moment kon ik hem wel schieten.

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:24

Janneke2 schreef:
....en een tip voor een volgende keer:
Kijk op spannende momenten NIET naar je paard: dat is veulen gedrag.
Vertoon jij veulen gedrag, heeft je paard nog maar een optie: jou in veiligheid brengen.

Wel doen: naderen er 'monsters': ga nadrukkelijk tussen je paard en het monster staan, maak je groot/breed en kijk naar het monster.
Dat is leiders gedrag, dan kan je paard het monster nog steeds heel akelig vinden, maar zal hij/zij ook bij jou willen blijven, omdat jij veiligheid geeft.



Dankjewel voor je tip, al wil ik op zo'n moment mijn paard niet loslaten! dus dan zou ik ervoor moeten gaat staan, met de teugels in 'm'n handen gehouden toch?
het gaat ook zo snel op zo'n moment, maar dit hou k in mijn achterhoofd :)!

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:30

Ohja even een kinderachtige discussie over honden en paarden die moeten luisteren. Beide partijen hebben een punt. Klaar. Pfff gezeur.

Ontopic.
Wat moet jij geschrokken zijn zeg! Gelukkig is alles goed gekomen en heeft niemand er wat aan over gehouden! Niemand zijn/haar schuld maar begrijp dat jij van de schrik gewoon ontzettend pissig was. Niet terecht misschien maar snap het heel goed hoor! Vooral als je na een dik uur nog niet weet waar je paard is en of hij nog in orde is.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 30-12-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:31

eigenlijk is het gewoon een nare samenkomst van omstandigheden. Die man wil snel voorkomen dat die honden bij je paard komen en denkt er niet bij nar dat de paarden ook van hem kunnen schrikken. Je kan mensen die 0 verstand hebben van paarden dat niet altijd kwalijk nemen zeker niet als hij nog met zijn goede gedrag probeert te voorkomen dat die honden bij de paarden terecht komen

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:35

ilaan schreef:
Ohja even een kinderachtige discussie over honden en paarden die moeten luisteren. Beide partijen hebben een punt. Klaar. Pfff gezeur.

Ontopic.
Wat moet jij geschrokken zijn zeg! Gelukkig is alles goed gekomen en heeft niemand er wat aan over gehouden! Niemand zijn/haar schuld maar begrijp dat jij van de schrik gewoon ontzettend pissig was. Niet terecht misschien maar snap het heel goed hoor! Vooral als je na een dik uur nog niet weet waar je paard is en of hij nog in orde is.



Ja precies! Alles is gelukkig weer oke.. ik baal een beetje van sommige reactie's maarja, niet iedereen denkt het zelfde, of weet wat er precies is gebeurd :)

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:36

bliver schreef:
eigenlijk is het gewoon een nare samenkomst van omstandigheden. Die man wil snel voorkomen dat die honden bij je paard komen en denkt er niet bij nar dat de paarden ook van hem kunnen schrikken. Je kan mensen die 0 verstand hebben van paarden dat niet altijd kwalijk nemen zeker niet als hij nog met zijn goede gedrag probeert te voorkomen dat die honden bij de paarden terecht komen


Ja precies, hij had er ook spijt van, en vast niet bij nagedacht, maarja op zo'n moment heb je daar gewoon niks aan en denk je alleen maar wat er allemaal kan gebeuren, teminste ik dan.

Heb hem na afloop gewoon bedankt, hij deed gelukkig moeite om mee te zoeken. dat is echt wel oke van ' m !

Puck94
Berichten: 384
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:41

Wat naar zeg! Gelukkig is het goed gekomen..!
In elk geval aardig dat de man je hielp met zoeken.

Een pony die ik verzorgde was ook 100% verkeersmak. Ik was met haar aan het wandelen. Er kwamen 2 kleine hondjes aan die druk blaffend rondjes om haar heen renden. De eigenaresse weigerde de honden bij zich te pakken, 'ze doen toch niks'. De pony bleef netjes bij me, maar raakt na een tijdje wel ik paniek en heeft een paar keer achteruit getrapt. Nog steeds wou de eigenaresse de honden niet bij zich roepen. Toen heeft de pony één van de hondjes geraakt.. En dan heb je de eigenaresse van de hond kwaad, tja...

Iedereen hoort rekening met elkaar te houden buiten. De man had waarschijnlijk gewoon geen verstand van paarden en probeerde alleen maar de hond te vangen zodat je paard daar niet van zou schrikken. Maar ik kan me goed voorstellen dat je boos was!

moon_evita
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-12-13

Re: Ik zag de angst in haar ogen, dit vergeet ik niet !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:46

Woooow Echt eng!
Ik zou echt niet weten waar ik zoeken moest!
Wat een geluk dat je haar hebt gevonden.

Ze zal nu nogsteeds schrikkerig zijn?
Of nietmeer?

Ik snap wel dat je boos was hoor!
Zomaar je paard weg...
Een hond kan ik nog wel begrijpen maar een paard is heel wat anders.

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:49

Jemig, ik zou me echt dood schrikken als dat met mijn verzorgpony zou gebeuren! :\
Gelukkig is het goed afgelopen....
Ik kom ook wel eens mensen met honden tegen, ik ben dan degene in paniek :o , aangezien mijn verzorgpony wel eens een hond heeft getrapt....
Fijn dat je haar hebt kunnen pakken

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:52

Iedereen mag gewoon zijn/haar mening geven natuurlijk.

Vraag me toch af waarom jij moest afstappen om je paard te kalmeren als jij zegt dat deze 100% verkeersmak is. Maar een paard wordt niet verkeersmak door alleen in de bak rond te hobbelen, dus je moet 'm wel blootstellen hieraan. Afstappen is echter niet echt slim. Je hebt toch meer controle op je paard dan naast je paard, en ja zoals je vriendin heeft laten blijken, kan ook dat helaas fout gaan.

Ongelukken kunnen gebeuren, ook als je paard (zo goed als) verkeersmak is, het blijven immers dieren, kan je nóóit helemaal zeker weten. En het is natuurlijk even balen en dan ben je natuurlijk kwaad, maar die man kun je het ook niet kwalijk nemen.

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:58

Maartje1990 schreef:
Iedereen mag gewoon zijn/haar mening geven natuurlijk.

Vraag me toch af waarom jij moest afstappen om je paard te kalmeren als jij zegt dat deze 100% verkeersmak is. Maar een paard wordt niet verkeersmak door alleen in de bak rond te hobbelen, dus je moet 'm wel blootstellen hieraan. Afstappen is echter niet echt slim. Je hebt toch meer controle op je paard dan naast je paard, en ja zoals je vriendin heeft laten blijken, kan ook dat helaas fout gaan.

Ongelukken kunnen gebeuren, ook als je paard (zo goed als) verkeersmak is, het blijven immers dieren, kan je nóóit helemaal zeker weten. En het is natuurlijk even balen en dan ben je natuurlijk kwaad, maar die man kun je het ook niet kwalijk nemen.


Ookal is je paard 100% verkeerdsmak dat betekend niet dat het nooit iets eng zal vinden.
Ik merkte wat anders dan haar dan anders, dus ik ga ernaast. en loop verder.
Als ik erop zou blijven zitten voelt t niet fijn. Dat was mijn gevoel. Ik wil er niet op blijven zitten en doordrammen dat ze door moet gaan terwijl er wat aan de hand is.

Ik neem het die man niet kwalijk zoals ik meerdere malen heb gezegt. maar op zo'n moment maakt het je pissig.

ik doe genoeg met haar, dit was gewoon stomme peg. niet omdat ik alleen maar in de bak rijd.
Ik woon in drenthe met prachtige natuur. jullie moesten eens weten hoeveel ik doe. Natural horsemanship, dressuurmatig ik spring doe grondwerk wandel heel veel en maak veel buitenritten!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ik zag de angst in haar ogen, dit vergeet ik niet !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:03

Ik beweer ook niet dat ze niet goed verkeersmak is hoor! Zoals ik zeg, ook bij de meest verkeersmakke paarden kan soms een ongeluk gebeuren. Gelukkig heeft niemand er iets blijvends aan overgehouden, behalve misschien wat schrik.

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:07

Maartje1990 schreef:
Ik beweer ook niet dat ze niet goed verkeersmak is hoor! Zoals ik zeg, ook bij de meest verkeersmakke paarden kan soms een ongeluk gebeuren. Gelukkig heeft niemand er iets blijvends aan overgehouden, behalve misschien wat schrik.


Sorry, dat begreep ik zo :)

Klopt, alles is oke, dit kon je niet verkomen.