Laatste kans op een goed einde..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Laatste kans op een goed einde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:32

Waar bedelt ze om geld? Ik vind dat jullie best wel hard voor haar zijn.
De gemiddelde veertienjarige is financieel nog volledig afhankelijk van de ouders en heeft nog geen dag in zijn/haar leven gewerkt, dus om nu te zeggen dat ze lui is en dergelijke. Pas een beetje op met wat je zegt en neem je eigen leven niets als maatstaf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:34

dat is er uit gehaalt door een moderator (zie onderschrift bij de openingspost)
maar hoe dan ook lijkt ts wel open te staan voor te werken dus zó hard zou van mij ook niet hoeven maar goed... Denk eerder dat TS een beetje in een "paniek reactie" zit/zat toen ze het topic opende en daardoor even niet verder nadenkt/dacht dan "ik moet aan geld komen en nu!" :)

Als je dan een nachtje geslapen hebt kan je vaak weer iets rustiger denken en reageren. ;)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:35

Wat doe je als je paard een keer ziek is en er hoge kosten bij komen kijken? Als je zelf noch je ouders de stallingskosten al niet kunnen betalen, hoe zou het dan zijn met zo'n groter bedrag dat plotseling kan komen?

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:36

Gini in de originele openingspost stond iets in de zin van "als mensen nog een centje kunnen missen mogen ze me gerust mijn rekeningnummer vragen via pb".
Verder gaat het om een 17-jarige, geen 14-jarige. Dan mag je toch al stilaan beginnen weten waar er in de stad interimkantoren zijn, welke winkels mogelijk personeel zoeken en hoe je die het best benadert. Lui zou ik haar niet noemen, maar een zetje naar initiatief en zelfstandigheid zijn toch wel op hun plaats.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:38

Ow ja, nu zie ik het. Inderdaad Ayasha, waarschijnlijk gewoon in en vlaag dit topic geopend, en he, toch leuk dat zo een meid in paniek raakt wanneer haar pony misschien verkocht gaat moeten worden. Als ze gereageerd had met "leuk, pony weg en heb ik weer geld voor wat make-up", was het ook niet goed geweest. :D

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:39

Lara_Silver schreef:
Wat doe je als je paard een keer ziek is en er hoge kosten bij komen kijken? Als je zelf noch je ouders de stallingskosten al niet kunnen betalen, hoe zou het dan zijn met zo'n groter bedrag dat plotseling kan komen?

even het topic doorlezen?
hier heeft TS al op gereageerd..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Laatste kans op een goed einde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:54

Ik vind het zelf behoorlijk erg dat je moeder (en jij) de stalhouder niet wil(len) betalen van het geld dat jullie hebben gespaard voor mogelijke medische kosten. Je hebt een schuld bij die beste man, deze moet je gewoon aflossen...

Wat is belangrijker? Je kunt beter een afbetalingsregeling hebben bij de dierenarts, dan een steeds oplopende schuld (de stalhouder maakt wel kosten voor jouw paard!!) bij een erg aardige stalhouder :).

Het doet mij vermoeden, net als ElineS, dat deze rekening helemaal niet bestaat :). Anders had je je schuld wel netjes afgelost.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:03

dat vermelden in het topic was niet mijn sterkste zet daar ben ik het helemaal mee eens, maar om eerlijk te zijn zie je het steeds meer gebeuren mensen die mensen om steun vragen.. onlangs nog iemand op fb die de kosten voor een operatie van haar pony niet kon betalen vroeg om geld als een goed doel... meisje heeft heel veel reacties gekregen en heeft operatie kunnen betalen.. is een andere situatie maar dan nog.. studenten die berichten online zetten waar ze ook vragen om geld voor hun studies of andere zaken..

het woord bedelen vind ik dan ook weer zo sterk ik heb heus niet gebedeld ik heb vermeld dat het welkom is maar heb niemand er toe verplicht

het is dan ook weer iets typish bokt als je leest wat voor reacties hier gezet worden waar niet verder word over nagedacht. mensen die mij een leugenaar, bedelaar of lui noemen terwijl ik vorig jaar mijn weekend werk, vakantiewerk, studies, paard en het uitmesten van de stallen voor nog een centje extra moest combineren.

Werken bij ons op deze stalling is bijna onmogelijk paarden staan dag en nacht buiten op de er zijn dus geen stallen om uit te mesten of proper te houden verder heeft de eigenaar ook voldoende hulp om te voederen (heb dit al gevraagd)

naar vdab of andere bureau's gaan is nog niet gebeurd enkel omdat mijn moeder hier heel veel ervaring mee heeft en het als student erg lang kan duren voor ze iets voor jou hebben en dan al zeker langer voor iemend die nog geen 18 is..

plaatsen zoals de winkelstraat en shoppingcentrum heb ik ook al afgelopen maar ook hier worden mensen die 18+ zijn gevraagd omdat er met geld word omgegaan aan de kassa. De dierenwinkel zochten ze geen weekendwerk maar hebben wel mijn cv bijgehouden voor eventueel vakantiewerk. het frituur hier in de buurt zoekt iemand die vooral op maandag en dinsdag kan wanneer ik dus op school zit en de bakker hier heeft ook zijn volk. De post doet volgens mijn moeder enkel vakantiewerk maar dit zal ik nog eens moeten uitzoeken verder zijn hier nog 2 broodjeszaken waar ik deze week ook wel eens binnen zal gaan. honden uitlaten heb ik hier in belgie eigenlijk nog niet van gehoord enkel in het asiel maar dit is vrijwilligerswerk.

ik hoop dat ik nu alles een beetje duidelijker gemaakt heb

alvast heel erg bedankt voor jullie steun en begrip

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Laatste kans op een goed einde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:15

TsarinaZ, je moet je tegen niemand verantwoorden. Ze staan hier gewoon snel op de achterste poten, erg vind ik dat. Dat een jonge tiener nog niet om hulp kan vragen of ze wordt lui genoemd. Bokt heeft me weer eens verrast. Meid, het werk ligt niet voor het oprapen en zeker niet voor een scholier. Dan ben je ook nog gebonden aan allerlei regeltjes, want voordat je het weet, werk je te veel en verliest je moeder jouw kinderbijslag. Je hebt hier toch een paar goede tips gekregen, doe daar wat mee en ik hoop dat je dan snel weer wat centjes kunt sparen voor je paardje.
Als het leven altijd zo gemakkelijk en perfect ging als het soms wordt afgeschilderd op bokt, dan zou armoede en werkloosheid niet bestaan. :o

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:17

Gini schreef:
TsarinaZ, je moet je tegen niemand verantwoorden. Ze staan hier gewoon snel op de achterste poten, erg vind ik dat. Dat een jonge tiener nog niet om hulp kan vragen of ze wordt lui genoemd. Bokt heeft me weer eens verrast. Meid, het werk ligt niet voor het oprapen en zeker niet voor een scholier. Dan ben je ook nog gebonden aan allerlei regeltjes, want voordat je het weet, werk je te veel en verliest je moeder jouw kinderbijslag. Je hebt hier toch een paar goede tips gekregen, doe daar wat mee en ik hoop dat je dan snel weer wat centjes kunt sparen voor je paardje.
Als het leven altijd zo gemakkelijk en perfect ging als het soms wordt afgeschilderd op bokt, dan zou armoede en werkloosheid niet bestaan. :o


Heel erg bedankt! woorden zoals deze geven altijd wat meer moed dan hoe andere hier reageren :j na een gesprek met mijn moeder zijn we dus tot besluit gekomen dat ik als ik dat weekje in de kerstvakantie gewerkt hebt het andere nodige geld van het spaarboekje gehaald word in de hoop dat ik ondertussen een job vind en dan daarna normaal weer verder kunnen..

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Laatste kans op een goed einde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:23

Ik lees al even mee, maar er is één dingetje wat ik niet begrijp. In je OP schrijf je dat je moeder alle kosten op zich zou nemen totdat je een nieuwe baan had. Maar ondertussen is er al bijna 3 maanden geen stalgeld betaald?

Verder, wat Gini zegt inderdaad. Het is alles behalve simpel om werk te vinden momenteel. Maar ik ben wél van mening dat er altijd wel iets te vinden is. Ik ben nog een stukje ouder dan jij en ook ik heb na lang zoeken werk kunnen vinden. Probeer te zoeken op plaatsen die niet voor de hand liggen, dus niet alleen in winkels e.d. In dit topic worden al hele goede tips gegeven!

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:23

Het gaat ook niet om de vraag voor hulp, het is de vraag voor geld die mensen in het verkeerde keelgat schiet denk ik. Iedereen moet immers hard werken voor zijn centen.

En als het dan om de een of andere reden niet lukt een baan te vinden of te houden, tja, paard is nog altijd een luxe. Dan is inderdaad de eerste gedachte verkopen, dat is nu eenmaal zo.

Zijn denk ik genoeg tips voorbij gekomen waar ts maandagmorgen mee aan de slag kan, of zelfs nu meteen, er zijn zat interims/uitzendbureaus waar je je online kunt inschrijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:27

Goed dat je een 'oplossing' hebt, TS.

Een nog betere zou zijn: de stalhouder betalen met het geld op de spaarrekening en dat dan later aanvullen met het geld dat je in de vakantie verdient.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:27

Kirsha schreef:
Ik lees al even mee, maar er is één dingetje wat ik niet begrijp. In je OP schrijf je dat je moeder alle kosten op zich zou nemen totdat je een nieuwe baan had. Maar ondertussen is er al bijna 3 maanden geen stalgeld betaald?

Verder, wat Gini zegt inderdaad. Het is alles behalve simpel om werk te vinden momenteel. Maar ik ben wél van mening dat er altijd wel iets te vinden is. Ik ben nog een stukje ouder dan jij en ook ik heb na lang zoeken werk kunnen vinden. Probeer te zoeken op plaatsen die niet voor de hand liggen, dus niet alleen in winkels e.d. In dit topic worden al hele goede tips gegeven!


ja me moeder heeft dit ook gedaan van juli tot augustus maar zoals vermeld in het topic is het thuis toen plots ook heel moeilijk geworden door de verhuizing, nieuw schooljaar en belastingen waardoor we dus nu in het probleem zitten.. ik besef heel goed hoe hard het is om geld te verdienen maar zoals ik eerder zei heb ik niemand verplicht geld te geven en heb ik ook duidelijk vermeld dat het een eigen keuze is ik heb mij ook al verontschuldigd en duidelijk gemaakt dat ik besef dat het niet mijn slimste zet was

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:27

Tja, dat was misschien niet de beste stap die ze kon zetten, maar gaan we nou echt discussiëren over 1 zinnetje dat al lang door een modje verwijderd is en waar TS zelf van toegegeven heeft dat het haar meest briljante idee was.
Op bokt is er trouwens wel eens een geldinzameling geweest voor een wedstrijdjas voor iemand, hartverwarmend topic vond ik dat. :)

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Re: Laatste kans op een goed einde..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:37

ik begrijp dat jullie vinden dat ik de staleigenaar meteen moet afbetalen met het geld maar dit is zeer goed besproken met de eigenaar en begrijpt ook de situatie zij blijft ook steeds op de hoogte van wat er gebeurd

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:38

ElineS schreef:
Denk dat TS vooral lui is ;) Hopend dat bokkers het wel voor haar oplossen. Hoeft ze het niet zelf te doen.



wat een k.u.t opmerking zeg.

Meer kan ik echt niet zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:40

TsarinaZ schreef:
ik begrijp dat jullie vinden dat ik de staleigenaar meteen moet afbetalen met het geld maar dit is zeer goed besproken met de eigenaar en begrijpt ook de situatie zij blijft ook steeds op de hoogte van wat er gebeurd
Je mag je stalhoudster wel op je knieën danken, zeg.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:41

Cowgirl schreef:
ElineS schreef:
Denk dat TS vooral lui is ;) Hopend dat bokkers het wel voor haar oplossen. Hoeft ze het niet zelf te doen.



wat een k.u.t opmerking zeg.

Meer kan ik echt niet zeggen.


ach het kan mij eigenlijk niet veel schelen welke slechte opmerkingen hier gegeven worden heb al veel erger meegemaakt en bewijst ook maar weer eens dat een 17 jarige toch maar weer een niveau hoger staat dan mensen met zo een opmerkingen.. we hebben allemaal onze fouten maar jeetje wat is de wereld toch zo beoordelend

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:42

_San87_ schreef:
TsarinaZ schreef:
ik begrijp dat jullie vinden dat ik de staleigenaar meteen moet afbetalen met het geld maar dit is zeer goed besproken met de eigenaar en begrijpt ook de situatie zij blijft ook steeds op de hoogte van wat er gebeurd
Je mag je stalhoudster wel op je knieën danken, zeg.


zij zelf is maar iets ouder dan 20 en betaald alles zelf zij begrijpt dus heel goed mijn situatie en is eigenlijk meer een vriendin dan een baas in de ogen van mij en de anderen op stal :j ik ben haar eeuwig dankbaar en heb heel veel respect voor haar

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:47

Gini schreef:
TsarinaZ, je moet je tegen niemand verantwoorden. Ze staan hier gewoon snel op de achterste poten, erg vind ik dat. Dat een jonge tiener nog niet om hulp kan vragen of ze wordt lui genoemd. Bokt heeft me weer eens verrast. Meid, het werk ligt niet voor het oprapen en zeker niet voor een scholier. Dan ben je ook nog gebonden aan allerlei regeltjes, want voordat je het weet, werk je te veel en verliest je moeder jouw kinderbijslag. Je hebt hier toch een paar goede tips gekregen, doe daar wat mee en ik hoop dat je dan snel weer wat centjes kunt sparen voor je paardje.
Als het leven altijd zo gemakkelijk en perfect ging als het soms wordt afgeschilderd op bokt, dan zou armoede en werkloosheid niet bestaan. :o


Je hebt gelijk, behalve dat baantjes voor scholieren 'extra' moeilijk te vinden zijn. In mijn ervaring juist niet. Heb vanaf mijn 13e gewerkt en veel verschillende dingen.
Kranten, bakker, de hema, thuiszorg in de vakantie en nu in de schoonmaak en oppassen.

Gaat je echt wel lukken hoor ts, niet opgeven :)

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:48

NeverGiveUp schreef:
Gini schreef:
TsarinaZ, je moet je tegen niemand verantwoorden. Ze staan hier gewoon snel op de achterste poten, erg vind ik dat. Dat een jonge tiener nog niet om hulp kan vragen of ze wordt lui genoemd. Bokt heeft me weer eens verrast. Meid, het werk ligt niet voor het oprapen en zeker niet voor een scholier. Dan ben je ook nog gebonden aan allerlei regeltjes, want voordat je het weet, werk je te veel en verliest je moeder jouw kinderbijslag. Je hebt hier toch een paar goede tips gekregen, doe daar wat mee en ik hoop dat je dan snel weer wat centjes kunt sparen voor je paardje.
Als het leven altijd zo gemakkelijk en perfect ging als het soms wordt afgeschilderd op bokt, dan zou armoede en werkloosheid niet bestaan. :o


Je hebt gelijk, behalve dat baantjes voor scholieren 'extra' moeilijk te vinden zijn. In mijn ervaring juist niet. Heb vanaf mijn 13e gewerkt en veel verschillende dingen.
Kranten, bakker, de hema, thuiszorg in de vakantie en nu in de schoonmaak en oppassen.

Gaat je echt wel lukken hoor ts, niet opgeven :)


wauw van je 13, kunnen ook veel jongeren eens een voorbeeld aan nemen seg :j dankjewel hoor

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:51

Gini, 17 vind ik persoonlijk al geen jonge tiener meer. In ieder geval oud genoeg om langs de interimkantoren te gaan bijvoorbeeld. Vaak werd ik daar goed geholpen, en zeker met de feestdagen kunnen ze overal wel een extra handje gebruiken. Ook qua regelgeving is er prima op te zoeken tot waar je kan gaan eer je kinderbijslag geraakt wordt, je moet dan wel zelf in de gaten houden dat je die limiet niet bereikt.

TS, ga ervoor. Welke acties, anders dan de winkels in je dorp langsgaan heb je al ondernomen? Ik zie hier ook een aantal tips waarop je gewoon niet reageert, terwijl mensen je toch echt willen helpen. En dat komt wel eens verkeerd over. Waar woon je precies? Ik zou er in deze tijd niet meer van uit gaan dat je zomaar werk vindt in je eigen dorp, daar zul je vaak toch naar de stad voor moeten. Loop nu gewoon een woensdagmiddag alle interimkantoren af, en laat de week erna je gezicht daar nog eens zien. Dan zul je zien dat er vast iets uit de bus valt. Ik heb zo vanaf het legaal mocht (15 was dat toen) steeds kunnen werken tot aan het plafond dat ik mocht verdienen, moest ook door omstandigheden een deel van mijn levensonderhoud zelf betalen. Het kan wel, je moet er alleen achter zoeken en jezelf een beetje in the picture houden.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:55

BelleFleur schreef:
Gini, 17 vind ik persoonlijk al geen jonge tiener meer. In ieder geval oud genoeg om langs de interimkantoren te gaan bijvoorbeeld. Vaak werd ik daar goed geholpen, en zeker met de feestdagen kunnen ze overal wel een extra handje gebruiken. Ook qua regelgeving is er prima op te zoeken tot waar je kan gaan eer je kinderbijslag geraakt wordt, je moet dan wel zelf in de gaten houden dat je die limiet niet bereikt.

TS, ga ervoor. Welke acties, anders dan de winkels in je dorp langsgaan heb je al ondernomen? Ik zie hier ook een aantal tips waarop je gewoon niet reageert, terwijl mensen je toch echt willen helpen. En dat komt wel eens verkeerd over. Waar woon je precies? Ik zou er in deze tijd niet meer van uit gaan dat je zomaar werk vindt in je eigen dorp, daar zul je vaak toch naar de stad voor moeten. Loop nu gewoon een woensdagmiddag alle interimkantoren af, en laat de week erna je gezicht daar nog eens zien. Dan zul je zien dat er vast iets uit de bus valt. Ik heb zo vanaf het legaal mocht (15 was dat toen) steeds kunnen werken tot aan het plafond dat ik mocht verdienen, moest ook door omstandigheden een deel van mijn levensonderhoud zelf betalen. Het kan wel, je moet er alleen achter zoeken en jezelf een beetje in the picture houden.


ik probeer zeker wel op iedereen te reageren maar vele geven steeds dezelfde tips waar ik al eerder op geantwoord heb ik woon ook echt midden in de stad en ik heb hierboven ook vermeld waar ik allemaal al heen geweest ben en ook op de intrimbureau's heb ik een antwoord gegeven :j maar ik zal inderdaad echt eens de intrimbureau's afgaan want momenteel kom ik echt nergens met het rond lopen als een kip van de ene naar de andere winkel

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:03

Jammer genoeg liggen de baantjes hier in België niet zo voor het oprapen voor jongeren.
Zeker niet onder de 16 jaar.
Krantenwijk dat doen ze hier niet, daar is een zelfstandige voor die daarmee rondkomt, geen jongeren.
Als je onder de 16 ergens binnenloopt krijg je meestal een neen.
In Nederland toch wat meer soepelheid, daar kan je na schooltijd nog even rekken gaan vullen of zo, dat kan hier op de meeste plaatsen niet.
Vakantie werk moet je ook heel lang vooraf aanvragen, of je komt de boot te laat.
Komt nog eens bij dat op de meeste plaatsen, zo ook op de plek waar mijn man werkt, kinderen van personeel voorrang krijgen op vakantiewerk.
Niet zo handig hier.

Maar het kan natuurlijk allemaal wel met wat doorzettingsvermogen.
Onze oudste heeft in verschillende kroegjes bediening gedaan, in zomer terrasjes, in winter gewoon om de eigenaar wat te helpen of af te lossen.
Verder heeft ze ook kuiswerk gedaan, niet met dienstencheque's, maar gewoon via via.
Garage's kunnen ook vaak iemand gebruiken om de garage eens uit te borstelen, om met de schrobmachine rond te gaan, om vuilnisbakken leeg te maken enz... dat heeft ze ook gedaan.
Allemaal kleine werkjes, maar samen ook één groot.
Ze ging zelfs gras afrijden (net zoals onze 12 jarige dochter) voor centjes.
Elke maand had ze toch een aardig bedrag bij mekaar gesprokkeld.

Via gezinsbond babysitten is ook altijd goed te doen.
Je inschrijven en je hebt zeer snel oppasplaatsen.
Vaak komt één van de ouders je ophalen en terugbrengen, of ze zoeken adressen in je buurt waar je met de fiets naartoe kan.
Uiteindelijk telt elke euro zich op tot één grote som en kan je daarvan stalgeld betalen.