[FOTO] Sfeerimpressie Military Boekelo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Sfeerimpressie Military Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:30

Ja, sommige mensen hebben ook altijd (of in ieder geval heel vaak :D) mazzel!
Na eerst voor Bokt naar Horse Event te zijn geweest, gingen we gisteren naar de Military Boekelo. Zakelijke contacten van m'n vriend sponsorden daar voor een groot deel dus hadden we kaartjes gekregen *\o/*
M'n vriend was vorig jaar al geweest, dus die wist al hoe het in elkaar zat en dat was wel prettig, dan loop je toch makkelijker van hindernis naar hindernis :Y)

Ik heb me verbaasd over het aantal mensen en vooral de verschillende mensen! Als je de hele dag gaat observeren dan kan je er een boek over schrijven. Van echte schattige paardenmeisjes naar ontzettend koude kak. Compleet op de hoge hakken en heel uitgedost. Op zich leek je met hakken zelfs nog wel uit de voeten te komen, tot je halverwege bij een hele grote afsprong kwam, en daar dus de oversteekplaats was je in de middag tot je enkels weg zakte daar. Ik vraag me af hoe die mensen daar in, door en uit zijn gekomen :')

Goed, terug naar waar we voor kwamen op de military; de paarden! Wij kwamen pas vrij laat aan, rond een uurtje of 12 (op tijd uit bed komen is niet ons ding en het is best een eindje rijden!) dus er waren al een groot aantal combinaties gestart. Wij zijn eerst even handjes wezen schudden en daarna zijn we 'even' een rondje gaan lopen. Eerst wordt je langs een tal van kraampjes geleid, waar onder andere enkele ruiterstands stonden met dekjes, hoofdstellen en kleding (en laarzen, goed over nagedacht ;) ) en de PAVO was uiteraard ook aanwezig. Blonde dolly die ik ben, ik kwam er pas aan het eind van de dag achter dat daar ook hindernissen waren maar toen was alles al gestart natuurlijk toen we daar terugkwamen :=

Ik heb geen idee meer of ik de volgorde juist heb, en heb helaas ook een hoop hindernissen nog gemist (op de foto) dus ik ga nu gewoon de foto's plaatsen en er zo veel mogelijk bij vertellen! :)

Afbeelding
Het eerste waar ik me aan stond te vergapen: wat een kracht en snelheid hebben ze zeg. Soms gaat het zo snel dat je zo met het oog de beweging van de dieren niet eens kan zien, de manier van bewegen en hoe ze de hoeven plaatsen op de grond, en dan is het toch heel fijn om foto's te hebben, dan kan je nog eens als het ware in slow motion terug kijken.

Afbeelding
De eerste hindernis die wij dus zagen en volgens mij was dit ook de eerste. Er werd op tijd gefloten zodat iedereen goed aan de kant kon en de oversteekplaatsen even afgesloten werden, en dan kon de combinatie starten. Dan maakten ze daarna een ronde op de piste waar de kraampjes en tenten omheen stonden om daarna weer terug te komen en een andere route in te slaan. ALs je dus even bleef staan (en daar hoefde je niet lang op te wachten, want ze gingen snel!) zag je de combinatie ook weer terugkomen!

Afbeelding
Een combinatie die wij een stukje verderop voorbij zagen komen. Het is zo gaaf om te zien hoe graag die paarden willen en hoeveel lol ze erin hebben. Oren erop, en ze bleven gaan. En de concentratie is ook bij de ruiters er vanaf te lezen. Maar dat is logisch natuurlijk, het is een belangrijke wedstrijd waar helaas ook enkelen hebben besloten het parcours te verlaten na weigeringen.

Afbeelding
De combinatie nog als geheel. Echt een kasteel van een paard maar wel echt een die er heel veel lol in heeft!

Afbeelding
We bleven nog even staan en wachten wordt wel degelijk beloond, want hier kwam ook weer een ontzettend gaaf paard voorbij. Dat beenwerk is echt machtig, zo bizar hoe dat gaat. Wat ik gewoon nog het mooiste vind, is dat paard en ruiter zo op elkaar ingespeeld zijn. Het paard let goed op zijn ruiter en wat de aanwijzingen zijn. Sommigen werden echt heel heet en daar moesten ruiters alle zeilen bijzetten maar deze leek zijn hoef er niet voor om te draaien.

Afbeelding
Na eerst twee combinaties heel mislukt erop te hebben gezet bij deze hindernis (te vroeg en te laat) had ik nu eindelijk de handigheid er een beetje in en kon ik (heel snel) meetellen voor de hindernis. En je mag echt niet knipperen anders zijn ze al over de hindernis heen en moet je weer wachten. Dit paard ging er ook mooi overheen en ik knipperde niet, dus ook deze stond erop. Het was erg leuk en interessant om te zien dat, na zo'n sprong, de medewerkers/vrijwilligers meteen opstonden om de grond weer goed te krijgen, waar paarden en ruiters erg dankbaar voor zullen zijn denk ik zo. De grond krijgt aardige klappen met al die paarden erop natuurlijk en om het voor de laatst startende combinatie ook zo veilig en eerlijk mogelijk te houden, staan er op alle hindernissen medewerkers om de grond weer aan te stampen of zelfs stukken terug te leggen, om ongelukken zo veel mogelijk te voorkomen.

Afbeelding
Als je deze hindernis zo ziet denk je, mwah, hoog, maar verder niets bijzonders toch?
Dat was dus een tikje moeilijker dan de foto voor doet komen. Hiervoor en hierna was ook nog een hindernis onderdeel, en het was allemaal vrij dicht op elkaar. Deze hindernis was tussen 2 heggen in geplaatst, ervoor en erna dus, waar een hele grote bloempot neer was gezet. Je moest dus tussen het vlaggetje en de bloempot door springen, over de heg heen. Daar komt heel veel nauwkeurigheid bij kijken. Als je alleen maar heel goed kan springen of heel snel kan rijden is dat dus niet genoeg, je hebt ook verdomd veel inzicht nodig en je paard moet echt goed aan je hulpen zijn.

Afbeelding
Daarna stonden we bij een hele hindernis. De combinatie moest omhoog, over een heg heen, en daarna omlaag en daar stonden ook nog hindernissen. Zoals je ziet, was het ontzettend druk en kwamen wij net te laat, waardoor ik geen handige plek meer had om foto's te maken van de springende combinatie, maar gelukkig waren er zo te zien heel wat anderen die dit wel is gelukt!
En dat ze allemaal blauw aanhadden was puur toeval en is niet gephotoshopped. Dat viel mij gisteravond ook pas op, bizar wat je ziet als je foto's terugkijkt.. :=

Afbeelding
Daarna kwamen we bij de hindernis die geloof ik aangegeven stond als de watermolen? In ieder geval, het was een reeks hindernissen. Je zag als je aan de andere kant stond, het paard van veraf komen met een hoog tempo, om dan eerst over een langwerpige bak water heen te springen. Dan de bocht om en dan kwam je bij deze twee hindernissen uit. Een hele dikke boomstam en daarna een iets dunnere. Wel allebei op flinke hoogte en om het nog even wat leuker te maken, was het ook nog over een soort greppel heen. Misspringen is dus niet zo'n goede optie := Deze combinatie ging er zonder moeite overheen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
En toen kwam ik bij de laatst gelukte foto's van de dag :Y)
Hier hadden ze een heel stuk verderop net een hindernis gepakt en kwamen toen weer met een bloedgang voorbij. Ook hier zie je hoe enthousiast het paard is en dat het paard echt wel vooruit wil. Blijft mooi om te zien :)
Afbeelding

En dat is dan kort samen gevat mijn dagje Boekelo!
De kwaliteit van de foto's is niet overal even denderend. Ik ga daar niet FB de schuld van geven want mijn fotoskills laten gewoon nog wat te wensen over :Y) Dus dat wordt wat meer paardenevenementen bezoeken, kan ik goed oefenen!

Oh, en het weer viel mee, pas toen we weg gingen kwam het uit de lucht vallen en toen waren de bussen naar de parkeerplaatsen al ingezet! Alleen als je ergens achteraan stond.. Dan hoop ik dat je een plu mee had... Ik hoop in ieder geval wel dat ze volgende keer de bussen wat handiger inzetten en wat meer achter elkaar, dat is het enige kritiekpuntje wat ik heb! Verder was het een hele gezellige dag, de sfeer zat er goed in en iedereen kon met elkaar opschieten en deed gewoon gezellig met elkaar, ondanks dat er soms grote verschillen zaten tussen de mensen!

Ik zeg, volgend jaar weer, maar dan wil ik wel alle dagen eigenlijk :=

Mjetterd

Re: [FOTO] Sfeerimpressie Military Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:09

Leuke foto's :D!
Wat een aparte neusriem op foto 3, die heb ik nog nooit gezien.

Sharon1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:11

Mjetterd schreef:
Leuke foto's :D!
Wat een aparte neusriem op foto 3, die heb ik nog nooit gezien.

Dat is mij ook al opgevallen haha. Leuke foto's inderdaad ook goed scherp!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:05

Leuk verhaal en mooie foto's!
Volgen mij is de amazone op de laatste 2 foto's Ingrid Klimke. Ik heb haar maar even gezien, maar dat ging zo mooi.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:24

Superleuke foto's!

Ik vond dat de bussen wel snel doorreden hoor, net toen wij in de auto stapten begon het te regenen. Verder prachtig weer gehad!

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:27

gaaf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:22

Dankjullie wel! :)
Ja ik vond de neusriem erg apart, weet ook niet exact wat de werking ervan is, maar wellicht dat iemand die in de sport thuis is dit kan uitleggen? :D

MyHu: haha ja wij waren eerst maar gaan lopen maar toen zei een verkeersregelaar dat we beter konden wachten. Daardoor stonden we dus vooraan toen er 2 bussen achter elkaar kwamen :') Maar het was ineens zo'n mensenstroom, daar was geen dienst op berekend denk ik :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:40

Ik ben er gisteren en vandaag ook geweest. Het hele parcours gezien, maar toch leuk om het zo op de foto's terug te zien, is toch wel wat anders :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:27

Zo'n boomstam over een greppeltje (of in dit geval gok ik flinke greppel) heet een trakehner. Meestal springen ze zo'n hindernis vrij makkelijk ook al ziet het er indrukwekkend uit.

Vind de foto's goed gelukt, leuk verslag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:56

Ah, weer wat geleerd!
Ja het zag er inderdaad heel indrukwekkend uit, lijkt me echt doodeng want het leek toch erg kort op elkaar en dan zo hoog, en dan inderdaad een flinke greppel.

Dankjewel! Volgend jaar gaan we vrijdag-zaterdag-zondag hebben we net besloten :)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:14

Hee Chelle,

Nikki hier
Hier had je het dus over! Wauw, mooie foto's! Hoe hoog waren die hindernissen ongeveer?
Wil je er ook een paar van mij maken met mevrouw-ik-ga-rechtdoor-en-dan-draai-ik-om? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:16

haha ja hier had ik het over Nikki!

haha ja ik zal donderdag de camera meenemen (moet je me maar even aan herinneren haha) en dan zal ik foto's maken van onze lanceerknol haha :p

Ik weet niet hoe hoog de hindernissen waren, maar ik denk net zo groot als ik ongeveer of ietsje kleiner.. Ik denk dat ze makkelijk over jou heen kunnen springen haha :+

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:27

SusanH schreef:
Zo'n boomstam over een greppeltje (of in dit geval gok ik flinke greppel) heet een trakehner. Meestal springen ze zo'n hindernis vrij makkelijk ook al ziet het er indrukwekkend uit.

Vind de foto's goed gelukt, leuk verslag :j

Maar de ruiters lopen deze hindernis wel 5x meer dan een ander hihi.
De moeilijkheid was dat de water baken ( hindernis A) het punt die je het beste kon nemen stonden boompjes dus daardoor moesten ze of een kortere bocht of een grotere.
Maar bij de grotere bocht was het gras ook weer modderiger.
Daarna kwam hindernis B die was opzich wel te doen maar als een paard bij C zou weigeren zou hij zo in de greppel glijden.
De paarden konden het opzich top springen na wat twijfelingen van ruiter en paard na!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:35

Wat een mooi geschreven verslag en leuke foto's.
Dankjewel.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:59

Leuk geschreven en leuke foto's!
Volgens mij is dat een Kineton neusriem :)
Als het paard heet word en zijn mond open doet dan drukt de neusriem door.
Krijg het moeilijk uitgelegd maar hoop dat je het snapt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:01

Bedankt voor de reacties en de uitleg over hindernissen en het hoofdstel!
Klinkt wel als een vriendelijke neusriem, snap inderdaad wel wat je bedoeld!