Verslag van het -Braziliaanse- Horse Event.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Verslag van het -Braziliaanse- Horse Event.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 20:10

Jawel, afgelopen woensdag was ik precies 10 jaar lid van Bokt. Een heus jubileum!
Dat moest gevierd worden, maar in een ver land zijn de bokt festiviteiten opties wat beperkt.
Gelukkig was daar de Braziliaanse versie van het Deurnese Horse Event genaamd 'Expo Cavalos': 4 dagen lang Paarden, Paarden en nog meer Paarden, en dat alles in het zonnige land van de Samba, Sinaasappelsap en Suiker.
(Educatief moment: Brazilië staat nr1 op de wereldranglijst voor export van Sinaasappelsap en Suiker.)

Top 3 vergelijking Horse Event vs. Expo Cavalos.
De 3 overeenkomsten:
+ Beide zijn in september.
+ Beide hebben shows, demonstraties, rassendefilé, strodorp, lezingen, vreettentjes, etc.
+ Beide bieden variatie: Dressuur, WE, Springen, Dameszadel rijden, Horsebal, Manege, Western, Mennen, Voltige, Gezondheid, Voeding, Verzorging, etc.

De 3 verschillen:
- In Brazilië is paardensport vooral voor & door mannen, dus waar Horse Event een grotendeels 'Libresse' aangelegenheid is, wandel je hier voornamelijk tussen het mannelijk testosteron. Yihaa, Cowboy!
- Bij Expo Cavalos ligt de nadruk op lezingen, bij Horse Event meer op shows/demonstraties.
- Expo Cavalos is.... 100% GRATIS!

Na mezelf illegaal de befaamde rol van 'Bokt Reporter' te hebben toegekend, (beslissing was unaniem :P ) was het tijd om de event kalender erbij te pakken en een mooie dag te kiezen. Hoewel zaterdag/zondag meestal de leukste en drukste dagen zijn, leek me de donderdag wat lezingen betreft het meest interessant. Expo Cavalos, here we come!!

De entree was in ieder geval een mooie binnenkomer:

Afbeelding
Het is een overheids-park waarvan een deel speciaal voor paardenstamboeken ingericht is. Naast de kantoren van onder andere de Arabier, Quarterhorse en Mangalarga Marchador, etc, is er een hippisch evenementen terrein voor keuringen, wedstrijden en nu dus Expo Cavalos.

Een paarden-kunstwerk langs het pad, volgens mij heb ik het goede paviljoen te pakken.
Als je met een beetje fantasie de zwarte auto (zie staart) naast het paard denkt heb je een idee hoe groot het wel niet was.
Afbeelding

Niet onbelangrijk: de locatie van 1 van de 3 culinaire vreettenten gespot.
Wel Spaans, Japans, Braziliaans, Afrikaans, Pizza´s, Hot Dogs, Kokosnootwater en heus Mais-softijs, maar helaas geen Poffertjes of 'La Place' broodje/salade.
Afbeelding

Op de tribune plaatsgenomen voor de presentatie van de Mangalarga Marchador.
Dit is een gangenpaard uit Brazilië met Iberische roots. De extra gang heet de Marcha, ze zijn zo tussen de 1.40m/1.60m en het Braziliaanse MM stamboek bevat meer dan 390.000 ingeschreven paarden. (zeker geen kleintje dus)
Afbeelding

Braziliaanse Tel-Sell: Thuis vanuit je luie stoel zijn deze paardjes makkelijk en comfortabel via TV-veilingen aan te schaffen waarbij je ook nog eens gespreid in 15 tot 30 termijnen kunt betalen.
Afbeelding

Het Auditorium waar de lezingen gehouden worden bevind zich in een mooi oud gebouw, maar de ingang wordt verspert door... een pauw. Mensen met Ornithofobie kunnen het wel vergeten want de pauw blijft driftig voor de deur heen en weer paraderen. Eerlijk is eerlijk, ook ik was iets geïntimideerd door de enorme decibellen die dit dier uit dat kleine keeltje wist te produceren. Nooit geweten dat pauwen zo keihard en schel kunnen krijsen. Er moest dan ook een flinke 'Pauwenfluisteraar' aan te pas komen om de krijsende gevederde vriend daadkrachtig weg te 'Parelli-en'. Waar is de carrot-stick als je hem nodig hebt?

De lezing wordt geven door een veearts en gaat over 'De relatie tussen Mens en Paard'.

De doelgroep van dit evenement is: Iedereen die van Paarden houdt, wat conceptueel natuurlijk compleet anders in elkaar steekt dan "Iedereen die.... al iets van paarden afweet'. Dus het begon met eye-openers zoals: Paarden moeten wel eens naar een hoefsmid, Paarden worden wel eens ziek, Paarden hebben voldoende drinkwater nodig. Ik keek rond en zag in het publiek een Grandprix ruiter, een eigenaar van een stal met 200 paarden, een ervaren Z-springruiter, enkele dierenartsen, en heb ze toen allen streng in de ogen gekeken om eventuele tekenen van 'openbaring of verbazing' te kunnen bespeuren. Gelukkig bleef iedereen stoïcijns voor zich uit staren.
Nadat ik ook nog eens enthousiast en vol overgave een ontluisterend rijtje doorgeworsteld heb over 'Banen in de Paarden' (Dierenarts, hoefsmid, fokker, instructeur, staleigenaar, ruiter...) besloot het paardminnend publiek dat het nu tijd werd voor het betere debatteer-werk!
Bij het 'Van Nature' lijstje: 'De Positieve en Negatieve Routines bij het paard', vroeg een alerte jongeman in welke kolom 'Paardrijden' dan zou moeten komen. <<)
Opgevolgd door de springruiter die het aanwezige publiek aanspoorde tot een discussie of het paard van nature een atleet is. Beide discussies bracht iedereen op het puntje van de stoel, en voor we het wisten ging het over hengsten die 'uitgeschacht' op mensen afkomen, (Letterlijke relatie tussen Mens en Paard?), en welke mate/intensiteit van agressief gedrag 'van nature' komt en welke niet.

De lezing eindigde met de stelling dat veeartsen zich (verplicht/via opleiding) in Natural Horsemanship zouden moeten verdiepen. Ze toonden de cijfers over jaarlijkse werkgerelateerde ongevallen met veeartsen, in de VS, Zweden, etc. Waren tot mijn verbazing best hoge percentages. Ongevallen door beklemming, kopstoten, trappen, schoppen, bijten... (Stond niet bij of de patient-paarden of juist 'ontevreden eigenaren' hier schuldig aan waren.. :P ) Maar ging er dus om of beter inzicht in paardengedrag dmv Natural Horsemanship het percentage ongevallen bij veeartsen kon verminderen. Met NH kunnen veeartsen een beter natuurlijk overwicht op het paard uitoefenen, gedrag sneller herkennen/interpreteren en daarop inspelen, minder dominant (risico) paardengedrag, etc.

Na de lezing snel naar buiten rennen want er was maar een korte pauze voor de volgende lezing alweer begon. Moest natuurlijk wel foto´s van levende paarden maken, want anders wordt het ook maar een suf-tekst topic.

Voltige op een Breton.
Afbeelding
Altijd knap om te zien, al waren ze nog met de warming up bezig.

Weer snel terug naar de zaal, deze keer een lezing over hoe de ruiter zelf zijn/haar fysieke gestel moet verbeteren om blessures te verminderen en op het paard tot betere prestaties te komen.

Dit was een interessant onderdeel, ze hadden ook een gave animatie waar je een fictief mensenskelet in slow motion op een dravend en stappend paard zag en zo precies kon zien hoe al je botten heen en weer/op en neer aan het bewegen zijn.
Samenvatting: dat jij als stijve kortademige hark niet moet verwachten dat je paard wèl de soepele sterren van de hemel kan lopen.

Tussendoor nog even een promotie filmpje van het evenement.
Het begint met een vrij lange animatie (met muziek erbij) van een kunstenares die daar ook een standje had met schilderijen en aardewerk.

Na afloop weer snel naar buiten voor de broodnodige foto´s.
(Al ben ik geen fotograaf, heb ook geen 'echte' camera, maar een beetje evenement topic behoort nu eenmaal uit illustrerende foto´s te bestaan. Heb mijn best gedaan en zo vaak mogelijk in de automatische stand op het knopje gedrukt. Spreidt uw winstkansen.)

Net het einde kunnen meemaken van een manegeles-demonstratie die verrassend genoeg uit alleen maar meisjes bestond.
Ben ik zomaar getuige van de Braziliaans-hippische revolutie van de vrouw!
Afbeelding

Dit was het laatste (mooie) verplichte onderdeel van de les: OMHELS je pony om hem te bedanken voor de fijne les!
(Niet te verwarren met: OMHELS de instructeur om hem te bedanken voor de fijne les...)

Een ander verschil met Deurne Horse Event is dat hier op elke hoek bewakers met pistool en wapenstok aanwezig zijn... Ik dacht eerst dat het was om hysterische hordes penny-meisjes tegen te houden op het moment dat er een wilde zwarte hengst te temmen viel. Maar aangezien het penny fenomeen hier nog niet echt doorgedrongen is zal het wel te maken hebben met de algehele veiligheidssituatie in São Paulo..

Tijd voor lunch.
Mijn giga Hot Dog bestond uit: Broodje + Hotdog in tomatensaus + Aardappelpuree + Ui + Tomaat + Komkommer + Kool + Chips frietjes erop + Ketchup + Mayo + heel veel servetjes.
Geen foto hiervan, want had 3 handen nodig om dit fatsoenlijk, elegant en zonder te knoeien naar binnen te werken. Was een uitdaging, maar gesterkt door Molière´s quote: “The greater the obstacle, the more glory in overcoming it.” heb ik dapper mijn tanden erin gezet en in 10 minuten het obstakel geheel verslonden.

Volgende lezing met titel: "Relatie tussen klassieke dressuur en de diverse verschillende paardensport disciplines. De intimiteit tussen paardensport en de kunst van het paardrijden. Er bestaat maar 1 paardensport/africhting voor alle rassen: De Juiste!"

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar jullie zijn hier voor foto´s neem ik aan.

De Breton en Percheron presentatie.
Ze waren supergaaf. Dan heb je echt heel veel paard om van te houden, te borstelen en te beklimmen.

Knappe Pecheron:
Afbeelding

En daar kun je ook prima op rijden:
Afbeelding

De Breton als powerhouse voor een koets.
Afbeelding

Knappe koppies halen verliefde blikken in mij naar boven.
De man naast mij vond de paarden ook indrukwekkend en zei tegen zijn buurman dat van 1 zo´n paard zijn gezin wel 2 jaar vooruit kon met de barbecue.
_-:(
Afbeelding

Er werd verteld dat de Breton binnen andere rassen veelvuldig gebruikt worden als draagmoeder voor embryotransplantatie. Ze zijn goede stabiele moeders, hebben veel ruimte in de buik voor de gast-baby om lekker te groeien, geven kwalitatief goede melk, etc.
Nu mag Brazilie een sneu derde wereld land lijken, maar zo af en toe tussen die palmbomen door gebeurd er best wat kwalitatief goeds in de paardenwereld. Binnen de springsport zeker geen onbekende, maar ook op het gebied van embryotransplantatie lopen ze in de voorhoede. Het slagingspercentage is hoog en het is een alom geaccepteerde manier van voortplanting. Ik ken geen stal die er niet actief gebruik van maakt.

En ze kunnen ook onverwacht lenig wijken..
Afbeelding

Wie kijkt er nou niet om als je zo´n beauty langs ziet draven.
Afbeelding

Maar het hoogtepunt van de dag moest nog komen!
De reden waarom tribunes leeg liepen om -het fenomeen- van dichtbij te mogen aanschouwen.
Het grote foto-moment van de dag.
Voor velen een eenmalige kans.
De show der shows.
De ster van Expo Cavalo in het stralende middelpunt van de belangstelling.

Jawel... de Pauw was terug voor de auditorium-deur en had zijn verentooi opgezet in de hoop een lekkere chick te versieren.

Afbeelding

De pauw in volle glorie:
Zoals je kunt zien stond hij weer recht voor de auditorium deur zodat er niemand meer in of uit kon.
Afbeelding

Link naar Close-upje.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BIR736A8.jpg

Link: Samen op de foto met het braziliaanse chickie dat verleidt moest worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NN7BTDTB.jpg

De enigszins exhibitionistisch aangelegde pauw wilde zijn paringsdans te midden van alle toeschouwers uitvoeren en dan is de auditorium deur een perfecte locatie om van aandacht verzekerd te zijn. Yeah, all you need is love! Volgend jaar een hele bende krijsende baby-chicks die de deur gaan versperren.

Het was een heerlijke dag.
En nu allemaal aan de pilates, fitness en stretching om het beste uit onszelf en onze rijkunst te halen!
Laatst bijgewerkt door Jitske op 02-10-13 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotolinks aangepast omdat Photobucket te veel bekeken was

Maureen_M

Re: Verslag van het -Braziliaanse- Horse Event.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:12

In een woord... WAUW :wow:

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:15

Wauw!! Super gaaf!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:16

Wauw, wat een machtig mooie paarden die Bretons!
Leuk verslag!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:17

Wat een schitterend verslag en wat schrijf jij leuk!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:18

Wat een mooie foto's maar vooral, wat geweldig leuk geschreven! Je hebt echt talent. Ik heb ervan genoten.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:19

_/-\o_ Echt geweldig!!
Wat een super verslag, je hebt een prachtige schrijfstijl Rivano.

Die pauw <3 is eens wat anders dan die, overigens ook supergave, paarden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:25

Leuk zo'n Braziliaans horse event. Grappig dat het daar vooral een mannensport blijkt te zijn (word je als vrouw tussen de paarden niet raar aangekeken of behandeld?).

En erg leuk verslag heb je geschreven.
Heb echt genoten van je verhaal +:)+

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:25

Wat een leuk verslag, mooie foto's en geweldig geschreven!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:27

Een schitterend verslag en die paarden in een woord "Wauw".
Moest wel heel hard lachen om de opmerking over de BBQ, zag de humor er wel van in _O-

En het omhelzen van de pony's / paarden om te bedanken voor de les of ritje, mogen ze van mij hier in Nederland ook wel doen ...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:41

Super gaaf, en ontzettend leuk geschreven!
Leuk om zo'n evenement in een totaal ander land een beetje te kunnen zien.
Ik vind de foto's ook erg goed gelukt!!

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:35

Wat een ontzettend leuk verslag, heb regelmatig moeten lachen om hoe je dingen beschrijft, erg leuk :D

En erg mooie paarden en leuke foto's ook!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:39

Mirranda schreef:
Leuk zo'n Braziliaans horse event. Grappig dat het daar vooral een mannensport blijkt te zijn (word je als vrouw tussen de paarden niet raar aangekeken of behandeld?).

En erg leuk verslag heb je geschreven.
Heb echt genoten van je verhaal +:)+

In Brazilië word je nooit raar aangekeken.. Dat is ook het mooie aan het land :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:44

Haha echt een leuk verslag! die pauw is echt geweldig.

Ook de Breton's zijn gaaf..had geen idee dat ze daar zoveel liepen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:53

Je hebt schrijftalent. :j

Ontzettend gaaf zeg! Leuk om mee te mogen maken. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:00

Briljant geschreven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:09

Heel gaaf :):) , en die Bretons :~

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:10

Wauw, prachtig! Hoe ben je zo in Brazilië gekomen? Lijkt me een geweldig land

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:12

Wat een ontzettend leuk verslag en je hebt het heel erg leuk geschreven!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:30

No offence Nederlands Horse Event, maar dit vind ik 20 keer leuker om te lezen dan alle verslagen over HE. :')

Geweldig!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 13:59

Bedankt iedereen voor de leuke reacties!!

Had misschien niet zoveel variëteit in de foto´s, maar zat eigenlijk alleen in die lezingen. Maar veel Bretons zijn vast ook goed, want zo vaak kom je die niet tegen op bokt en dit waren prachtige exemplaren. Die 'wijkende' vos was de Nationale Kampioenshengst, heb nog een mooie foto van hem waarop je kunt zien dat hij eigen veel roder was. Maar dan moet ik volgens mij wachten tot we op pagina 2 zijn voordat ik die mag plaatsen, toch?

Mirranda schreef:
(word je als vrouw tussen de paarden niet raar aangekeken of behandeld?).

"Vroeger" toen ik dressuurwedstrijden reed waren er op 1 dag soms maar 3 vrouwen. Dus viel wel op. Maar werd zeker niet raar aangekeken of behandeld. En als dat het geval was, dan was het meer omdat ik uit Europa kwam dan het vrouw-zijn. En ook altijd op een positieve manier.

Elisa2 schreef:
Ook de Breton's zijn gaaf..had geen idee dat ze daar zoveel liepen.

Na Frankrijk schijnt het grootste aantal Bretons in Brazilië rond te lopen.
Wist ook niet dat ze in zoveel kleuren bestonden.

Damelza schreef:
Hoe ben je zo in Brazilië gekomen?

Via mijn werk. Ik zou eerst voor 3 maanden gaan, toen werd dat verlengd met nog 3 maanden, en voor je het weet heb je een permanent visum en zit je er na 5/6 jaar nog..

Damelza schreef:
Lijkt me een geweldig land

Is het zeker!
Maar om er voor altijd te blijven wonen.... heb zo mijn twijfels.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:05

Hartstikke mooi hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:13

Leuk geschreven!
Die animatie van het mensenskelet op het paard, is die nog terug te vinden ergens?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 18:33

Blijheid schreef:
Die animatie van het mensenskelet op het paard, is die nog terug te vinden ergens?

Heb even gezocht maar niet kunnen vinden.
Terwijl ik het aandachtig aan het bekijken was, schoot me opeens te binnen dat ik er ook een video opname van kon maken met mijn fotocamera. Dus snel uit de tas gepakt, aangezet, op video stand ingesteld... en toen was ik precies op tijd om.. de laatste 2 seconden vast te leggen. Niet eens tijd om scherp te stellen dus die 2 seconden zijn ook nog eens blurry.
}:0

Weer een wijze les voor volgend jaar.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:03