Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi

Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:52

Na het beruchte 'Flame'- verhaal waarover ik een boek heb geschreven (http://udoc.nl/872910/) kwam Precious op mijn pad.
Vorig jaar januari 2012 een -dacht ik- superleuk bruikleenhuisje gevonden. Ik was er nog niet klaar voor om haar te verkopen, voor beide partijen ideaal. Ik ontdekte dat Pres meer een klik had met kids.
Pres hebben we gebracht in Groningen bij bruiklener.
De dag van vertrek:
Afbeelding
Al snel kreeg ik hele leuke foto's:
Afbeelding
Omdat ik zelf in Rotterdam woon is het niet vanzelfsprekend dat ik elke maand ga kijken. De foto's zeiden mij genoeg:
[img]https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/246927_10152059734575512_204348929_n.jpg
[/img]
Afbeelding
Toch wilde ik heel graag kijken, maar het kwam steeds niet uit. Ik heb zelf ook een druk leven en mijn relatie ging toen uit. Ik had net een huis gekocht en mijn baan stond op het spel. Ik liet het even zo en besloot nadat het wat rustiger was in mijn leventje weer contact op te nemen. Na maanden moeite doen met afspreken kreeg ik de bruiklener eindelijk eens aan de telefoon.
De volgende dag kon ik langskomen in jan 2013. Toen we daar waren moest de bruiklener weg, ze had paardrijles. We zijn naar Pres gelopen die in de bak stond en na 10 minuten waren we weg. Ze moesten weg! Ze zei nog: 'jammer dat het zo koud was, anders hadden we kunnen rijden'....maar...
Pres stond onder een paar dekens en ik schrok van haar. Ze was mager en erg veranderd. Er was niks aan de hand volgens de bruiklener want ze heeft vanaf de zomer stilgestaan, dus haar bespiering is weg. Op zich geen slecht argument. Ze is dan ook al rond de 20 en ik had haar een jaar niet gezien. Dan kan een paard ineens veel ouder zijn dacht ik.
Foto:
Afbeelding
Toen we terugreden (na een rit van 3 uur en 10 minuten bezoek) zat mijn gevoel niet goed. Ik sprak mijn zorgen uit naar de bruiklener. Maar ik kreeg geen reactie. Ik belde, maar kreeg geen gehoor. Dit ging weken door. Eindelijk na een maand een bericht terug dat Pres seniorenvoer krijgt en dat de tandarts komt voor de zekerheid.
Het voelde niet goed en probeerde weer afspraken met maken om langs te gaan, maar weer geen reactie.
Toen was ik het zat. Ik belde dagenlang en ineens had ik haar weer te pakken. We konden de volgende dag langskomen. Toen ik op wilde hangen vertelde de bruiklener dat ik niet moest schrikken omdat ik me de vorige keer zo'n zorgen maakte. Pres had luis gehad en wat kale plekjes op haar hoofd.
Toen ik ophing schoot mijn vriend tegen het plafond..wij hadden zo'n slecht gevoel, dus we hebben ons voorbereid. Telefoonnummers e.d. meegenomen.
Toen we aankwamen ben ik meteen naar haar toegelopen. Pres liep voor me weg en ik mocht niet aan haar zitten. Ik heb haar vastgepakt en haar deken met grof geweld uitgegooid. Ik zakte door de grond:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Meteen gebeld met dierenartsen, maar het was geen nood, dus die konden maandag pas komen. 9het was zaterdag)
Bruiklener aangesproken, maar ik werd niet gerustgesteld. Ik werd genegeerd en kreeg geen contact. Meteen contact gehad met de dierenpolitie. Ik heb aangifte gedaan en er is een proces verbaal opgenomen met al mijn bewijs. ik moest de pony zo snel mogelijk weghalen en was daar al een tijdje mee bezig.
Ik heb een paar dierenartsen gebeld, die wilde langsgaan, maar dan moest de bruiklener wel aanwezig zijn. Daar kreeg ik geen contact mee, dus de dierenartsen haakte af. De dierenpolitie heeft de zaak overgenomen.
Na een aangetekende brief ben ik Pres gaan halen op de gok. Zonder pardon heb ik mijn spullen gepakt en Pres ingeladen met de man van de bruiklener.
Mijn paspoort kon ze zogenaamd niet vinden. ik vond het spoed, dus ben zo weggereden. Er wachtte namelijk een dierenarts op Pres.
Met veel moeite heb ik een stal kunnen vinden. Niemand wilde een zieke pony en niemand wist wat ze allemaal had.
Toen kwam ik terecht bij een stichting die les geeft en therapie aan kinderen met een beperking.
Zo kwam ze aan (op verzoek van de dierenpolitie is Pres wel behandeld):
Afbeelding
Afbeelding
Pres had zware luis, was te mager, had veel te lange hoeven en had veel gebroken voortanden en kiezen.
Eindelijk kon Pres bijkomen. Nu het paspoort nog.
Na ongeveer 2 weken kreeg ik bericht dat de stichting ermee ging stoppen. De eigenaren lagen in een scheiding. Pres kwam bij de nieuwe bruiklener aan huis, maar was niet gelukkig.
De bruiklener had een idee. Een van haar lesklantjes woonde in de buurt en had al een ander paard overgenomen. Ze had een klik met Pres en wilde haar wel in bruikleen. Het was in Utrecht en onder de afgesproken voorwaarde zag ik dat wel als een oplossing.
Toen Pres in Utrecht aankwam werd ik gebeld. Ik schrokm, het was de stem van een vrouw die ik kende. Ik wist dat zij geen ervaring had en bang was. Haar dochter van 10 neemt de gehele zorg opzich. Dat voelde niet goed. Ik vroeg om langs te mogen komen, maar ze gingen op vakantie. Ze sloot af: 'Geen zorgen, de nieuwe eigenaar -ik noem hem maar even Piet- Piet zorgde goed voor haar.
'DE NIEUWE EIGENAAR???????????'.
De nieuwe bruiklener had geen stallen zoals ik dacht, maar stond op een pensionstal. Ze kon Pres helemaal niet onderhouden en zo had ze Pres weggeven of verkocht(?) aan Piet.
Ik ben meteen naar Piet gegaan en die beste man vertelde dat Pres van hem is en dat hij een paspoort wilde.
We kregen een gesprek en ik kon kiezen: 'Óf Pres was van hem en ik doe 100% afstand of binnen 24 uur moest ik zijn verdwenen met Pres'.
Ik werd bedreigd en moest een hoop gaan regelen.
Met spoed een nieuw adres gevonden, een auto geregeld en een trailer enPres meegenomen. Mijn spullen zijn allemaal weg, behalve mijn zadels en alles was ik kwijt. Het was een drama!!
Ik ben mijn spullen kwijt en mijn paspoort, maar Pres heeft een geweldig huis!
Afbeelding
Er rijden kids met beperkingen op haar en ik sponsor zelf een beperkt meisje die lest op Pres en de andere paarden.
Ik ben een dagje geweest met ponykamp en het was super!
Afbeelding
Afbeelding

Ja en nu het paspoort nog...
Na vele beloftes en bedreigingen nog geen paspoort.
Op verzoek van de dierenpolitie die het ook niet voor elkaar kreeg aangifte gedaan.
Ik heb wel 100 keer mijn adres gestuurd en gevraagd om de verzendkosten voor een aangetekende brief te betalen.
Ik vertrouw die mensen voor geen meter en daarom moest het van mij aangetekend.
Nooit verwacht..tijdens mijn vakantie lag het paspoort op de mat. (natuurlijk niet aangetekend).
Het was erg smerig en het werd geloof ik gezien als een onderzetter. Allemaal kringen van beker en scheuren.
En natuurlijk is ze nooit geënt.

Wat ik hier aan over heb gehouden?

- Mijn spullen weg
- Bijna 2000 euro onnodige extra kosten ( trailers, dierenartsen etc)
Het ergste: Ik ben van mijn paardenvirus af en heb een flinke deuk opgelopen. Ik begin er niet meer aan en dat vind ik erg pijnlijk en jammer.
*knip*
De krant vond mijn verhaal en vele andere foto's ook erg interessant, dus ik ben er nog lang niet klaar mee!
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-09-13 16:08, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

DeSa

Re: Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:02

Jeetje wat een verhaal.. wat ik alleen niet snap, waarom heb je haar na de eerste keer niet gelijk mee terug naar huis genomen om haar zelf te houden? Nu is er zoveel mee gesleept. Ik zou na 1x al helemaal klaar zijn met andere mensen en haar mooi zelf gehouden hebben.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:06

Ik had geen mogelijkheden. Het regelen is allemaal erg moeilijk geweest. Auto regelen, trailer, een plek, iemand die kan rijden, dagen afspreken. Het werkte totaal niet, uiteindelijk wel gelukkig! Ik heb veel kritiek gekregen over het 'meteen weghalen', maar dan moeten er mogelijkheden zijn. Das lastig als je verder niks hebt en geen mensen kent en het nooit uitkomt bij anderen. Meer wil ik er niet over zeggen. Het is voorbij gelukkig en ik ben trots dat het me wel gelukt is!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:08

Wat een verhaal, goed dat je het plaatst!
Is bruiklener op Bokt te vinden en wie kent haar 'in het echt'?
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-09-13 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam uit bericht verwijderd

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:10

Sjonge jonge, ik zit gewoon echt met tranen in mn ogen, die fotos dat je die deken bij haar weg trok! ik schrok me ook kapot! En die laatste fotos, erg mooi dat ze het daar naar haar zin heeft en wat ziet ze er weer mooi uit zeg! Hopelijk blijft het nu allemaal goed met haar gaan en dat jij een beetje rust hebt nu!

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:13

Ach wat sneu voor haar, bah! dat mensen zo met dieren omgaan.
gelukkig heeft ze nou een goed thuis.. voor jou dus ook weer rust TS :)

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:16

Ik heb mijn rust weer helemaal gevonden! Ik ga verder zonder paarden, dat is verpest voor mij. Ik hoop later na mijn carrière minder te gaan werken en dan ooit eens weer een paard voor het leven te kopen. Maar dat is verre toekomst!

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:18

Naomi schreef:
Ik heb mijn rust weer helemaal gevonden! Ik ga verder zonder paarden, dat is verpest voor mij. Ik hoop later na mijn carrière minder te gaan werken en dan ooit eens weer een paard voor het leven te kopen. Maar dat is verre toekomst!

Ja inderdaad! ff rust .. en dan zie je wel wat de toekomst brengt toch :)
ze staat er ook zo relaxt bij.. op de foto's met de kinderen dan ) :)

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:24

Ja is echt super..ze is heel lief voor die kids..iedereen wil op Pres hahaha
Ze loopt elke dag in de les nu :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:25

Naomi schreef:
Ja is echt super..ze is heel lief voor die kids..iedereen wil op Pres hahaha
Ze loopt elke dag in de les nu :)

Het is haar ook van harte gegund :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:30

Jeetje wat een verhaal zeg!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:30

Jeetje wat een verhaal... afschuwelijk. Gelukkig heb je haar kunnen redden.

Ik kan niet begrijpen dat sommige mensen hun paarden zo 'makkelijk' in bruikleen doen ver weg. Dan ontmoet je elkaar van te voren toch verschillende keren en ga je daarna regelmatig langs? En als het contact niet goed loopt weet je al dat het niet werkt. Anderzijds heb ik hele goede ervaringen met bruikleen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:32

Ik ben met stomheid geslagen...door de staat waarin het bruikleen paard door TS is aangetroffen... dit ontstaat bepaald niet "door LUIS" alleen: er zit gewoon geen spier of vlees meer aan!
Het lijkt mij een verregaande staat van langdurige verwaarlozing, meer dan rijp voor een (indertijd) 144-melding.
Dat men dat daar zelf wist, blijkt wel doordat er een of meerdere dekens (zie foto) opgegooid zijn, toen TS kwam kijken, want zelfs dwars door die dekens heen zie je nog de uitstekende ruggengraat en heupbotten.
Vreselijk, vreselijk, echter is het verhaal van de andere kant nog niet gehoord, hoewel het mij zeer moeilijk lijkt om de toestand van het paard aannemelijk te maken.
Dit is in alle gevallen en scenario's onacceptabel.

Blij dat ze nu terug is waar ze het goed heeft, gezien de recentste beelden.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:35

Jezus ik schrok me echt wezenloos toen ik die foto's zag waar je dekens eraf trok.
Ik schaam me nu gewoon om een Groningse te zijn! Hoe kun je dit mensen aandoen zeg!?
Wel echt *** dat het paardenvirus bij jou gewoon weg is nu.
Maar wat ik helemaal frapant vind is dat het 10jarige meisje pony verkocht heeft? Hoe is dat ooit mogelijk? En wat ik niet begrijp uit je verhaal is dat je spullen nu weg zijn (dat wel), maar zijn die bij die Piet gebleven of hoe zit dat?

Gelukkig zien we nu weer een mooie stralende Pres die erg gelukkig is met de kinders! Wel een rust voor jou gelukkig!

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:37

Jeetje je zal het maar mee maken! Wat een verhaal zeg. Gelukkig dat ze het nu super doet!!

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:37

Super dat ze nu wél een geweldig thuis heeft.
Maar wát een toestanden zeg... ik moet er niet aan denken! Denk je een goed thuis voor Precious gevonden te hebben en dan tref je vervolgens een verwaarloosd paard aan... Ja, het verhaal van de andere kant is dan nog niet gehoord, maar zij hadden jou toch kunnen vragen wat ze konden doen met Precious omdat 'het' niet zo goed ging? Dan toonden ze tenminste wel hun goede intenties. Ook dat ze zo slecht bereikbaar zijn. Het lijkt er toch op dat het daar niet zo pluis is/was, anders stel je je toch bereikbaarder op (maar dat is mijn mening).

Kun je nog iets van de kosten op de een of andere manier op hen verhalen? Had je iets van een bruikleenovereenkomst?

Ik hoop dat je mettertijd toch weer zelf lekker aan de slag kunt met paarden... Als je er (weer) klaar voor bent.

Succes met alles en een aai/knuf voor Precious!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:38

Amalarab schreef:
Wat een verhaal, goed dat je het plaatst!
Is bruiklener op Bokt te vinden en wie kent haar 'in het echt'?

Bruiklener is blijkbaar nog actief. Belachelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:40

Naomi schreef:
Ik had geen mogelijkheden. Het regelen is allemaal erg moeilijk geweest. Auto regelen, trailer, een plek, iemand die kan rijden, dagen afspreken. Het werkte totaal niet, uiteindelijk wel gelukkig! Ik heb veel kritiek gekregen over het 'meteen weghalen', maar dan moeten er mogelijkheden zijn. Das lastig als je verder niks hebt en geen mensen kent en het nooit uitkomt bij anderen. Meer wil ik er niet over zeggen. Het is voorbij gelukkig en ik ben trots dat het me wel gelukt is!

Snap best dat als je geen stal hebt je niet zomaar een grote pony inlaad en meeneemt, al helemaal lastig als je geen vervoer hebt.
Volgens mij herinner ik me je topic nog van toendertijd.
Maar jemig wat zag ze eruit.
Fijn om te zien dat ze nu toch een goed plekje heeft gevonden, wel jammer dat jouw plezier met paarden over is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:43

terpentijn schreef:
Ik ben met stomheid geslagen...door de staat waarin het bruikleen paard door TS is aangetroffen... dit ontstaat bepaald niet "door LUIS" alleen: er zit gewoon geen spier of vlees meer aan!
Het lijkt mij een verregaande staat van langdurige verwaarlozing, meer dan rijp voor een (indertijd) 144-melding.
Dat men dat daar zelf wist, blijkt wel doordat er een of meerdere dekens (zie foto) opgegooid zijn, toen TS kwam kijken, want zelfs dwars door die dekens heen zie je nog de uitstekende ruggengraat en heupbotten.
Vreselijk, vreselijk, echter is het verhaal van de andere kant nog niet gehoord, hoewel het mij zeer moeilijk lijkt om de toestand van het paard aannemelijk te maken.

Dat was ook mijn eerste indruk ...
Dit is een proces dat al heel lang gaande is geweest :(

Kan me voorstellen dat je je wild geschrokken bent en ben ook bijzonder benieuwd of bruiklener haar kant van het verhaal ook komt vertellen hier.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-09-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:47

Jeetje, ik begrijp dat je een behoorlijke deuk hebt opgelopen.
Arm dier, denk je mensen blij te maken, gaan ze zo met je vriendje om...
Fijn dat hij nu een goed plekje heeft, hopelijk mag hij daar oud worden!

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:48

Wat vréselijk om je paard zo aan te treffen ;(
Gelukkig gaat het nu weer goed met haar!

Hoe heb je haar weer zo goed aan laten komen??

Sylvia_S

Wat een verandering, op de foto's van nu zou je niet zeggen dat ze rond de 20 jaar is. Ze ziet er nu weer goed uit! Jammer dat je haar zo aangetroffen hebt.
Laatst bijgewerkt door Sylvia_S op 12-09-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Zo dan, wat zag ze eruit zeg! Fijn dat ze nu een goede plek heeft gevonden en er weer gezond uitziet. Niet te snappen dat mensen dit een dier aandoen :n Al vind ik het ook wel naief om een paard zo ver weg in bruikleen te geven met al die gekke verhalen tegenwoordig. Ik zou zelf vaker gaan kijken en na een negatieve ervaring zou ik het dier niet opnieuw in bruikleen gegeven hebben, maar ieder zijn ding natuurlijk.

Wat heeft *** hiermee te maken Shirley? Was ze de lener? Ik krijg van haar juist altijd de indruk dat ze zeer serieus en goed met haar paardjes bezig is.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-09-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:49

Zelfs als de bruiklener de beste bedoelingen had, dan meldt je toch aan de eigenaar van het paard dat het dier achteruit gaat? Ongelofelijk, om een paard wat aan jouw zorg is toevertrouwd zo te laten staan, zonder het op eigen initiatief aan de eigenaar te vertellen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit "per ongeluk" is gebeurd. Vreselijk, arm dier.

Op de goede foto's zou je haar bij lange na geen 20 geven, maar op de slechte ... als je 30 had gezegd had ik je ook geloofd.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:53

Shirley schreef:
terpentijn schreef:

Dat was ook mijn eerste indruk ...
Dit is een proces dat al heel lang gaande is geweest :(

Kan me voorstellen dat je je wild geschrokken bent en ben ook bijzonder benieuwd of bruiklener haar kant van het verhaal ook komt vertellen hier.

Klopt in jan trof ik haar dunner aan en in mei dan in die erge toestand.
Intussen alles aan gedaan om iets te kunnen betekenen. Maar dierenartsen werkte niet mee.
Het grootste probleem was een aanklacht naar mij toe omdat het mijn terrein niet is. Daardoor konden anderen mensen ook niet echt iets betekenen. Dus alles gedaan om contact te krijgen op verzoek van politie. Je moet naar de politie en dierenpolitie kunnen aantonen wat je hebt gedaan met bewijs. Maar na 1 foto, ondernamen ze actie door langs te gaan. Maar een adres, vervoer en n auto moest ik toch zelf regelen. Het adres was het moeilijkste. En ik kon ook niet in het openbaar hulp vragen. Dat was het lastigste.

Ik heb van alles aangeboden om te helpen. Ze mochten altijd om hulp of geld vragen bij problemen. Het gekke is dat alleen die van mij er zo erg aan toe was. De rest zag er goed uit op een paar na die ook luis hadden.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-09-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam uit quote verwijderd