E-pony Veyanetta Roses tussen de paarden in het Z2! *FILM*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisssssje

E-pony Veyanetta Roses tussen de paarden in het Z2! *FILM*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:46

Hoi! *\o/*

Afgelopen weekend heb ik met mijn E-pony Vaya wedstrijd gehad tussen de paarden in het Z2. De tweede proef is gefilmd en deze wil ik graag aan jullie laten zien! De proef werd beloond met 215 punten en een tweede plaats :D

Ik heb met Vaya altijd tussen de pony's gestart, maar sinds dit jaar de overstap gemaakt naar de paarden. We zijn begonnen in het Z1, waarin we steeds dik winst reden. Ik heb de overstap naar het Z2 vooral gemaakt omdat ik zelf altijd doelen nodig heb om meer gemotiveerd te raken.

We hebben iedere week les, waarin we vooral trainen aan verzameling en oprichting. Ik merk de laatste maanden dat Vaya steeds sterker wordt en merk ook aan mijn resultaten dat we vooruit gaan.

Dit was onze 4e wedstrijd in het Z2 en vooral de wissels moeten nog verder bevestigd worden. Vaya pakt dit echt super snel op, maar ik merk aan mezelf dat ik in de proef helemaal de kluts kwijt raak. Ik heb de ondersteuning van iemand langs de lijn en de langere voorbereiding echt nog nodig voor 'n wissel. Maar dit gaat vast goed komen als ik dit goed blijf oefenen.

Ik weet dat het allemaal nog veel beter kan en daar werken we heel hard aan! We weten waar we mee bezig zijn, maar handige tips en trucs zijn altijd welkom! :j

Misschien leuk ter vergelijking; mijn laatste topic van meer dan een half jaar geleden:
[RIJ-ITP] Veyanetta Roses trainen bij Barbara Koot met stang&trens!

Lieve groetjes,

Iris

CM_

Re: E-pony Veyanetta Roses tussen de paarden in het Z2! *FILM*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:56

Knappe prestatie, dat zonder meer.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het niet z2 waardig, zou je deze proef in mijn regio rijden zou je geen wp halen
Pony loopt erg kort,vooral omdat je zo gehaast rijdt, probeer de pony meer op de achterhand te krijgen zodat ze meer op de achterhand gaat lopen ipv op de voorhand. Ook mag je in je sb en travers meer lengtebuiging en meer op het binnenachterbeen rijden.Ook bij je galopappuyement mis ik draagkracht. Als je m meer op het achterbeen krijgt zal ie meer "paard"worden en beter gaan lopen.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:16

CM_ schreef:
Knappe prestatie, dat zonder meer.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het niet z2 waardig, zou je deze proef in mijn regio rijden zou je geen wp halen
Pony loopt erg kort,vooral omdat je zo gehaast rijdt, probeer de pony meer op de achterhand te krijgen zodat ze meer op de achterhand gaat lopen ipv op de voorhand. Ook mag je in je sb en travers meer lengtebuiging en meer op het binnenachterbeen rijden.Ook bij je galopappuyement mis ik draagkracht. Als je m meer op het achterbeen krijgt zal ie meer "paard"worden en beter gaan lopen.

Bedankt voor je reactie!

Jammer dat je de proef niet Z2 waardig vind.. Daar gaat mijn zelfvertrouwen weer, haha. :P Geintje

Maar ik kan me zeker vinden in wat je zegt; het is allemaal nog erg vlak met weinig verzameling en oprichting. Toch wordt dit alleen maar beter door te blijven trainen.

Wel grappig dat je mijn galopappuyementen aanhaalt; hier had ik namelijk een 7 en een 8 voor. Maar ik zie wat je bedoeld; ze moet gewoon in alles nóg sterker worden.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:47

Ik ben het eens met CM_, het is een knappe prestatie, ik zie ook vooral een pony die zich vasthoudt in het lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:33

Ik heb toen ook je topic gezien. Vond het daar ook niet fijn ogen maar dat zie ik helaas ook terug in het filmpje. Nog steeds mist hij veel kracht achter, bijna slap en wanneer je hem loslaat na de middenstap zie je dat hij er eigenlijk niet lekker er doorheen is want hij gooit lekker zn hoofd omhoog. Als je hem dan weer oppakt zie je dat hij eigenlijk in het lichaam niet anders word maar alleen maar zijn kaak inknikt. Verder gebeurd er weinig in het lijf.
Ik vind hem verder ook wat onregelmatig lopen achter, dat kan ook komen door gemis aan kracht.
Aangezien hij imo nog niet echt verbeterd is in het verzamelen, heb je hem wel eens na laten kijken in het lijf?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:39

Idd, ik vind hem ook niet rad. Dat valt al op bij de eerste drafpas... Ook ik zou hem eens helemaal laten onderzoeken door fysio/osteo om wat dingetjes uit te sluiten (met name bekken + lage rug).
Als alles goed is, dan met het rijden gaan richten op ontspannen voorwaarts-neerwaarts en van daaruit weer richting de moeilijkere oefeningen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:43

Ik vind het erg netjes uitgevoerd allemaal! Je mag best trots zijn op je prestatie! We hebben natuurlijk niet allemaal een bewegingswonder onder onze kont. Je pony loopt inderdaad vlak, maar als je pony zich echt zo vast zou houden kan ze de oefeningen niet allemaal foutloos uitvoeren.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:48

Na het groeten is ze inderdaad niet zuiver met het wegdraven; ik heb zelf het idee dat dit meer komt door mijn eigen hulp. Ik ben heel erg gewend om heel braafjes te rijden, en probeer er nu steeds wat meer aan te zitten. Met het wegdraven geef ik, naar mijn idee, iets teveel hulp waardoor ze bijna wilt aangalopperen maar zich toch maar bedenkt en in draf 'valt'.

Ik heb Vaya nu 6,5 jaar en ze is nog nooit nagekeken door niets. Er is zelfs nog nooit een dierenarts bij geweest. @ Rindin, wat bedoel je met het uitsluiten van bekken en lage rug?

Het probleem in onze training is een beetje dat ze lang en laag heerlijk kan ontspannen en super elastisch is. Juist wanneer ik haar ga oppakken en wat meer verzameling en oprichting vraag, wordt ze wat strakker in haar lijf. Dit wissel ik tijdens mijn training ook vaak weer af door kleine stukjes op te pakken en daarna weer wat ontspanning te vinden in het lange en lage.

JessicaD88 schreef:
Ik vind het erg netjes uitgevoerd allemaal! Je mag best trots zijn op je prestatie! We hebben natuurlijk niet allemaal een bewegingswonder onder onze kont. Je pony loopt inderdaad vlak, maar als je pony zich echt zo vast zou houden kan ze de oefeningen niet allemaal foutloos uitvoeren.

Bedankt voor je compliment! Leuk! :D zo denk ik er inderdaad ook over. Ik zal nooit de 240 punten halen, omdat de kwaliteit van de bewegingen nooit zo goed zal worden als die van de modern gefokte sportpaarden, maar de uitvoering van de oefeningen is wel correct, wat in dit geval door de jury werd beloond.

Er liepen namelijk genoeg paarden die een stuk beter bewogen in het Z, maar die reed ik er toch mooi af met deze proef :j

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:27

Het uitsluiten van problemen in bekken en lage rug (van de ponu ;) )

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:36

JessicaD88 schreef:

Zo dacht ik er ook over! Ik kan geen foutje ontdekken. Je kunt van een pony ook niet verwachten dat hij op dit niveau net zo goed meekomt als de sportpaarden. Ik denk dat hij daarvoor wat kracht mist, maar misschien zit de pony ook wel op de toppen van zijn kunnen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:37

Ik vind het knap dat je het zo op bokt durft te zetten. Vind het goed gereden!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:56

Nette proef en een goede prestatie. Ga er maar aan staan. Met een niet zo'n getalenteerde E-pony (sorry voor de opmerking, maar daar bedoel ik dus de basisgangen mee) tussen de paarden Z2 rijden. Ik snap waarom de jury je een winstpunt heeft gegeven. Het is waar dat er nog wel wat aan schort, maar dat weet je zelf ook wel. Wat ik mis is voornamelijk gedragenheid, maar het is de vraag of je dat voor elkaar kunt krijgen bij je pony. De tijd zal het leren. Succes verder!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:18

Ik vind het ook juist knap dat je met een wat meer 'doornsee' paardje zulke net uitgevoerde oefeningen rijdt. Je paard doet alles inderdaad netjes wat je vraagt en ik kan nergens een grote fout ontdekken. Het strakke valt mij ook op, maar niet alle paarden zijn nu eenmaal even soepel (en nee, soepelheid is niet altijd te trainen, afhankelijk van de bouw van het paard) Knap hoor!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:20

rindin schreef:
Idd, ik vind hem ook niet rad. Dat valt al op bij de eerste drafpas... Ook ik zou hem eens helemaal laten onderzoeken door fysio/osteo om wat dingetjes uit te sluiten (met name bekken + lage rug).
Als alles goed is, dan met het rijden gaan richten op ontspannen voorwaarts-neerwaarts en van daaruit weer richting de moeilijkere oefeningen.

Buiten het feit dat ik het heel knap vind dat je Z2 rijdt, ben ik het hier wel mee eens.
Lijkt of ze last heeft van haar lendenen en ik vind je zadel een beetje ver naar voren liggen.
Maar wens je veel succes hoor!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:37

In de pony valt juist nog een hoop te winnen, vergeet niet dat alleen in NL een E-pony niet wordt gezien als paard he,voor de rest van de wereld is dit gewoon een paard.

Ik zou in elk geval eens naar je zadel laten kijken (ligt tever naar voren) en een goede instructie in handen nemen die werkt vanuit de basis, meer van achter laten werken.Ik denk dat je dan best nog eens wonderen mag verwachten ;)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:20

Bedankt voor alle reacties :)

Heel leuk om de complimenten te krijgen, maar ook niet erg dat ik kritiek krijg. Hierdoor ga ik er zelf ook met een kritischer oog naar kijken.

Ik vind het wel jammer dat mensen gelijk overal pijntjes en problemen in willen zoeken; natuurlijk zullen wij er alles bij willen halen en haar de beste zorg geven, maar wel alleen als wij zelf denken dat dit nodig is. Mijn moeder heeft al haar hele leven paarden, heeft een eigen pensionstal en is gediplomeerd instructrice, er wordt dus met veel verstand met de paarden die we hebben omgegaan.

Ik heb dit zadel nog geen 3 weken geleden gekocht. Het is aangemeten door zadelmaakster Corry Stoker; misschien zegt dit jullie iets. Ik denk dus dat daar 'het probleem' ook niet ligt. Ik zal het in ieder geval iets naar achter leggen en goed aansingelen; dat scheelt misschien al een hoop.

Ik ben het inderdaad met CM_ eens dat er juist nog veel uit de pony gehaald kan worden; net als gister avond, toen heb ik gereden in de regen en de storm en doordat Vaya dan erg gespannen raakt, zijn haar gangen (weliswaar niet vanuit ontspanning) ineens voor een 8 in plaats van voor een 6je.

Verder heb ik altijd bij Barbara Koot gelest, maar doordat wij het allebei erg druk hebben lukte het niet meer om dat iedere 2 weken in te plannen. Nu les ik dus iedere week bij Nicky Star; ook hier ben ik zeer tevreden over!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:22

knap gereden, maar ik vraag me inderdaad wel af wat er gebeurt als je deze proef op een groot landelijk concours gereden zou hebben.
Maar dit doet verder niets af van je prestatie, veel succes verder!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:27

Knakker schreef:
knap gereden, maar ik vraag me inderdaad wel af wat er gebeurt als je deze proef op een groot landelijk concours gereden zou hebben.
Maar dit doet verder niets af van je prestatie, veel succes verder!

Ik heb in het Z1 tussen de paarden meegereden voor de vereniging voor de voorrondes voor het CHIO; een iets grotere wedstrijd dus met veel goede combinaties en wat 'betere' jury's. We hadden toen eigenlijk een beetje hetzelfde; een nette proef met weinig fouten, maar wel met dezelfde basis als nu.

Toen hadden we 58% en stond er onder op mijn protocol 'gehele proef meer verzameling en oprichting'. Deze jury zat dus standaard op een 6 en wanneer er verder iets aan schortte kreeg ik een 5. Het verschil met de jury's op reguliere wedstrijden is waarschijnlijk dat zij eerder toch naar die 7 of 8 gaan als een oefening echt correct uitgevoerd is; ondanks dat haar hele basis houding en gangen niet meer dan een 6 waard zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:30

Wat mij wel opvalt, los van het feit op welk dier je zit, is dat je de gevraagde oefeningen gewoon erg netjes uitvoert. Je pony houd inderdaad de boel vast, het is net of er te weinig verbinding tussen de voor- en achterkant is. Blijf wel alert op de zadelligging en ga ook oefeningen zoeken om die achterhand losser te krijgen. Veel cavalettis lopen en dan wisselende afstanden, kleine lijntjes met in-uitjes springen, word ze losser en sterker van, succes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:10

Als eerste, toch knap dat je Z2 bent geworden ;)

Wat ik zie en mis is de gedragenheid in alle gangen.
Pony is niet los door het lijf.
Op het moment dat je haar ook naar voren zet in je uitgestrekte galop trekt ze scheef waardoor jij de kracht en impuls verliest in je sprong.
Je wissels zijn in 2en ( bijna in 3en)
Dit komt weer door het vast houden in het lijf.
Daardoor springt je pony niet door in het achterbeen.
Je moet hem voor een wissel "snel" kunnen maken maar ik zie dat ze eigenlijk uit elkaar loopt.
Uitgestrekte draf mis ik ook je gedragenheid.

Knap dat ze daar winst voor geven ( niet banketstaaf bedoeld)
Maar zou toch eerst thuis ff verder puzzelen op bovenstaande punten voordat je weer de ring in gaat.

Moet nog wel zeggen dat er met je houding niks mis is ;)

Suc6!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 08:54

@ bigone, goede tip! We hebben hier thuis wat hindernisjes staan, dus die zal ik weer is wat vaker pakken!

@ offline, bedankt voor je reactie. Zoals je in mijn reacties kunt lezen ben ik het ermee eens dat er nog weinig gedragenheid is. De verbinding tussen voor en achter is nog niet vanzelfsprekend; ik merk wel dat dit bijvoorbeeld wanneer ik les heb, een stuk beter gaat. Ik rijd dan in 1 rondje zo'n 6x voorwaarts en weer terug; je merkt dan dat de achterbenen als het ware dichterbij de voorbenen komen. Het zit er dus wel degelijk in, ik vind het alleen zelf vaak moeilijk dit eruit te rijden. Vooral als ik geen hulp van langs de zijlijn heb.

Ik ben het er niet mee eens dat de wissel in 2en is, misschien moet je het filmpje nog eens kijken. Wat er in de wissel gebeurd is dat ze inhoudt en daardoor teveel terug en omhoog springt. Maar de wissel is zeker wel correct gesprongen; voor en achter tegelijk. Dat ze nog wat inhoudt tijdens de wissel komt gewoon doordat de wissels nog niet echt bevestigd zijn. Ze springt ze nu eigenlijk altijd correct, dus nu gaan we werken aan verfijning ervan; dus ook meer voorwaarts springen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:09

Wat een foutenkijkers hier :7

Ik snap je winst wel hoor :) het is misschien geen spektakel, maar wel zonder grote fouten de proef doorsturen, knap hoor!

En zo te horen weet je heel goed de punten waar je nog aan moet werken, gelukkig hebben we die allemaal ;)

en daarbij niet iedereen heeft een bewegingswonder met heel veel souplesse..... dat kan verbeteren in training,
maar met correct rijden/africhten kom je ook een heel eind :j

Ik ga binnenkort zelf de overstap maken naar het Z2, dus ik weet dat het niet meevalt om alles perfect te krijgen!

Succes met je pown!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-09-13 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:12

Zo, bokt is weer de dierenarts, fysio en zadelmaker aan het uithangen..
Jullie weten helemaal niet of en zo ja waar deze pony vastzit.
Oke, het beeld is niet het meest losgelaten en gedragen, maar wij zijn ook niet allemaal even atletisch gebouwd.
Als een pony niet als Valegro loopt zit ie niet meteen helemaal vast.
Omdat de pony niet het laatste aan kwaliteit heeft is het juist zo knap van de amazone dat e de pony zo ver gekregen heeft.
Daarnaast laten ze gewoon hele correcte dingen zien die de jury belangrijker vond dan de gedragenheid en losgelatenheid.

Voor de rest ga ik me er niet mee bemoeien, je hebt vast prima instructie.

Edit:
En ik ben wel heel benieuwd hoeveel van de mensen met het commentaar zelf een paard naar het Z2 hebben gereden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:21

Ik dacht moet wel een drama zijn die proef, gezien de reacties maar ik zie een brave, nette proef. Nee geen spektakel, maar moet dat? Niet ieder paard (of pony) zal dat spektakel in huis hebben en laten zien maar voor mij hoeft dat niet. Ik zie een keurig gereden dier, wat inderdaad nog losser mag, soepeler, meer sprong in galop, meer bergop maar vooralsnog supernetjes gereden wordt, alle oefeningen keurig laat zien dus ik snap niet helemaal waar alle "tips" vandaan komen.

Ik vind het heel knap en ben extreem jaloers op je galopappuyementen, men wat zijn die keurig zeg!!!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:44

Er is een verschil tussen gedragen en verzameld gaan en spektakel. Nee, een spektakel hoeft het niet te worden, maar we hebben het hier over het Z2 en niet over een M proef. In het Z2 moet het nou eenmaal goed voor elkaar zijn. En dan kan je nette onderdelen rijden (wat hier absoluut het geval is), maar je zit in het Z2 omdat je meer voor elkaar hebt dan je in het M had.

Het is zonder meer knap, en er is geen grove fout te ontdekken, maar het is gewoon te weinig voor het Z2. Ik denk dat de mensen die hier reageren daar over struikelen.

En als je daarnaast denkt te zien dat de pony niet lekker in zijn lijf zit, dan mag je toch wel het advies geven om daar eens naar te kijken? Of is dat inmiddels verboden op bokt? 10 ogen zien meer dan 2...