Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cba schreef:Jeetje wat naar om te horen van die littekens. Lijkt me toch dat als er iets gebeurt en daardoor een stemband verlamd dat je dat dan doorhebt!
Ik neem aan dat contact met de vorige eigenaren verder niets meer opgeleverd heeft?
Wel heel fijn om te lezen dat hij nu zo een goed baasje heeft gevonden in jou!
Ps sommige kinderen missen hem nog steeds op de manege.
gr leoni
Neonlight schreef:Wat fijn dat hij weer helemaal in orde is! Bizar dat het door een trauma komt, wat heeft je pony wel niet moeten doorstaan.![]()
Cornage rechts is inderdaad zeldzaam, en bij pony's helemaal. Wij hebben een gevalletje dubbele cornage gehad bij een pony, waarbij de experts ook vreemd stonden te kijken, omdat dat eigenlijk niet voor kwam. Sowieso komt cornage bij pony's heel weinig voor. Bij de onze kwam het door een virus-infectie.
bliver schreef:Super dat de operatie goed gelukt is!!! Ik ken een geval dat de stemband achteraf toch weer los kwam waardoor de cornage toch weer terugkwam.
Aan je beschrijving te zien kan ik ook zo raden welke kliniek jouw paard behandeld heeft maar ik neem aan dat je dat express niet vermeld.
Succes met je paardje verder!!!
Neonlight schreef:Gowlan, operatie was daar niet aan de orde, een dubbele cornage opereren houd in dat er blijvende luchtwegproblemen zijn. Omdat het heel raar allemaal was en het op een virus leek, is de pony voor een paar maanden op prednison gezet. Het probleem begon eind juli, in september is ons wedstrijdseizoen voorbij en gaan de pony's vakantie vieren. Deze is ook op vakantie vieren gezet, met prednison, en in het voorjaar waren er geen problemen meer. Hij snurkte/knorde eerder enorm bij inspanning, dat was niet meer zo. Hij is nooit meer onderzocht, maar heeft nog een aantal jaar succesvol in de sport gelopen. Hij was alleen iets gevoeliger met warm weer, iets minder lucht als voor dit voorval, alleen merkbaar echt tijdens wedstrijden.
Nu loopt hij al 4 jaar van zijn pensioen te genieten, is nu 25 jaar oud, en heeft tot zijn 21ste nog op nationaal nivo in de wedstrijdsport (aangespannen) gelopen.
Dit is de eerste keer dat ik hoor van nog een cornage rechts, heel bijzonder. Voorval bij ons was in 2004, al verschillende jaren geleden.
Wat was bij jou de aanleiding van het onderzoek, echte benauwdheid of het geluid? Die van ons had tijdens de wedstrijd een longbloeding gekregen, terwijl 2 dagen ervoor hij ook op wedstrijd was zonder problemen. Maar dit was een dubbele, die sloot uiteindelijk de hele luchtpijp af waardoor er een vacuum in de longen ontstond die de aders deed springen. Was echt ineens opgekomen, maar dat rijmt dus ook met een virus-infectie.