Mijn bijzondere Djodjo, vijf maanden na zijn kliniekbezoek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Mijn bijzondere Djodjo, vijf maanden na zijn kliniekbezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 15:13

Vandaag is het precies 5 maanden geleden dat ik met mijn paardje naar de kliniek ben gegaan. Een dag die ik nooit meer zal vergeten. Precies 5 maanden terug,op 2 april 2013, hebben ze hem onderzocht. Hieraan begonnen ze door middel van een scope op de grond. Hieruit bleek dat Djodjo's rechter stemband voor zijn luchtpijp hing en verlamd was. Hierna hebben we Djodjo opgezadeld en is er opnieuw een scope in gegaan, ditmaal filmde de scope alles wat er gebeurde onder het rijden. Na het rijden hebben we Djodjo afgezadeld en zijn we röntgenfoto's gaan maken, ik was die dag zo onder de indruk van alles wat er gebeurde en wat de technologie kon met een paard. Ik heb 10 minuten afgewacht en werd toen gevraagd om het filmpje terug te kijken van de scope onder het zadel. Wat ik zag was overduidelijk, zijn rechter stemband was overduidelijk verlamd en was de boosdoener waardoor Djodjo het zo benauwd had. Zijn linker stemband werkte daardoor extra hard zodat hij aan wat meer zuurstof kon komen. Er was vastgesteld dat Djodjo dus daadwerkelijk cornage had, een hele zware vorm waarbij hij nog geen 30% zuurstof kreeg. Uit alle onderzoeken bleek dat het niet aangeboren was en ook niet door een eerder opgelopen virus, maar wellicht door een trauma, mishandeling of dat hij ooit aan een touw om zijn nek is blijven hangen. De vraag luidde toen wat ik met hem wilde. Een cornage operatie is in Nederland verboden, met uitzondering van bijzondere gevallen. Djodjo is zo'n bijzonder geval. Ik werd voor de keuze gesteld, wilde ik hem laten opereren of wilde ik hem weer mee naar huis nemen. Een moment waar ik nooit over getwijfeld heb, een dier kun je niet zo laten rondlopen. Ik heb daarom volmondig geantwoord hem te willen laten helpen. Samen met de dierenartsen hebben we Djodjo toen ingeleid naar zijn stal, waar hij de daarop volgende weken zou blijven. Ik heb nog even extra met hem geknuffeld, en moest daarna 2 dagen aftellen.

Die donderdag was het zo ver, het was 4 april 2013 en Djodjo zou om 10 uur geopereerd worden door een team van 5 dierenartsen. Iets voor negen kwam ik bij hem aan en heb ik nog even met hem geknuffeld. Op dat moment kwam de dierenarts aan, er werd een IC veulen binnen gebracht en zodra deze geholpen was zouden ze met Djodjo beginnen.
Om kwart over negen kreeg Djodjo een prikje met een sufmaker erin, en half 11 werd ik gehaald en mocht ik Djodjo meenemen richting de operatiekamer. Voor de operatiekamer kreeg Djodjo nog antibiotica ingespoten en kreeg hij zijn narcoseprik. Hierna werd hij tussen de wanden vastgezet en was het afwachten. Binnen 2 minuten na het vaststaan tussen de wanden zakte hij door zijn benen en lag hij in narcose op de grond. Op dat moment werden de wanden langzaam losgehaald en kreeg Djodjo een soort banden met ringen om zijn benen heen. Hieraan kwam een takel vast te zitten en waarmee hij omhoog getild werd en vervolgens werd hij netjes op de operatietafel gelegd. Daarna kreeg hij handschoenen om zijn hoeven om een soort besmetting te voorkomen, en kon de operatie beginnen. Op dat moment was het kwart voor 11.
De tijd verstreek, de operatie zou ongeveer 1,5 - 2 uur duren.

Inmiddels was het half 2, en kwam er een dierenarts naar mij toe dat het goed was gegaan en ze bijna klaar waren. Om 10 voor 2 werd ik dan ook gehaald, hij lag in de recovery box en werd langzaam wakker, ik was er stil van om mijn pony zo te zien liggen, helemaal onder het bloed en suf. Ik zei toen tegen Djodjo dat het wel goed kwam, en hij leek mijn stem te herkennen. Zijn oren gingen naar voren en hij probeerde te "hinniken" (wat klonk als een verstopte gootsteen) en op dat moment probeerde hij op te staan. Zijn hoofd en staart zaten vastgebonden, omdat hij niet zelfstandig zijn evenwicht kon houden en hij zo ondersteund kon worden.
Inmiddels was het half 3 geweest en stond hij al een stuk stabieler op zijn benen, dus mocht hij terug naar stal!
De deur ging open, hij kwam buiten in de frisse lucht en zijn oortjes gingen naar voren. Hij probeerde super hard door te lopen hoewel hij wel nog een beetje wankelde, een heel leuk maar ook gek gezicht! Eenmaal in stal wilde hij direct het halster af hebben, en dook hij als een bezetene in zijn voerbak. Helaas mocht hij nog niet eten, dat mocht pas weer later op de dag. Ondanks zijn wond en dat hij net uit de operatie kwam, was het zo'n verschrikkelijk vrolijke pony.

De dierenartsen hebben nog een beetje alles nabesproken, en vertelden dat ze na het wegscheren van de vacht direct zagen dat hij littekens had, opnieuw een teken dat zijn cornage niet aangeboren was.
Bij navraag hoeveel gevallen van cornage de arts had meegemaakt, kreeg ik het antwoord: honderden, maar vrijwel alles had cornage links.
En bij cornage rechts, had hij slechts 4 gevallen meegemaakt waarvan dit de eerste pony is waarbij hij het meegemaakt heeft, verder was alles een paard.
Dit heeft mij enorm aan het denken gezet, ik wist dat ik een bijzondere pony had, maar was nu nog veel meer tevreden omdat het toch goed verlopen was.
Ik werd me er nog meer van bewust dat het ook heel anders had kunnen lopen, en dat alles bij een pony anatomisch gezien veel kleiner is en daardoor veel lastiger te opereren valt. En toch was ik blij, omdat mijn pony weer bij kennis op stal stond.

Daarna ben ik naar huis gegaan, en 's avonds weer terug naar de kliniek om Djodjo nog even te knuffelen en te kijken hoe het met hem ging.
Die avond stond hij lekker te eten en had hij geen koorts, de dierenartsen vonden het een fijne pony omdat hij netjes toeliet dat ze zijn wond uitgebreid konden verzorgen.
De dag erop ben ik na school weer langs gegaan en stond hij tevens te eten. Ook die dag had hij geen koorts en dat was een goed teken! Ik heb hem toen (voor zover mogelijk) gepoetst en geknuffeld. Het viel me wel zwaar, omdat er verwacht werd dat hij er minimaal 1 tot 3 weken moest blijven staan, afhankelijk van zijn herstel.

De maandag na de operatie op 8 april 2013, 4 dagen later dus, kreeg ik onverwachts een telefoontje van de kliniek.
Mijn pony is een echte topper, en mocht vervroegd naar huis! Hij had geen koorts gekregen hoewel dat wel verwacht werd, hij at heel erg goed én liet netjes zijn wond verzorgen. Er was voor hen geen reden meer om hem langer te moeten houden op de kliniek, gezien de belangrijkste dagen moeiteloos voorbij waren gegaan en de grootste infectiegevaren voorbij waren.
Dezelfde avond hebben we Djodjo daarom opgehaald.

De weken gingen voorbij, Djodjo's herstel verliep voorspoedig. Iedere dag moesten we zijn wond schoonmaken en zijn temperatuur opmeten, alles zonder problemen. Binnen de kortste tijd was de wond alweer dicht.

Op 29 april 2013 moesten we voor controle terug naar de kliniek. Op deze dag werden zijn hechtingen verwijderd, werd de wond bekeken en werd er op de grond opnieuw een scope gemaakt.
Alles zag er prima uit, de stemband zat netjes op zijn plek en was nog ietwat gezwollen, maar dit zou nog wegtrekken.
We zijn met complimenten voor het herstel van de pony naar huis gegaan, en hebben onze revalidatie doorgezet.

Op 16 mei 2013 mochten we met Djodjo beginnen opbouwen. Hiervan uit is het eigenlijk heel snel gegaan, de eerste dagen zat er heel veel pit in hem. Hij heeft wat vaker tussendoor een rustdag gekregen en hij moest even wennen aan het feit dat hij meer zuurstof kreeg.

Tot op de dag van vandaag gaat het erg goed met hem, je hoort dat aparte cornage geluid eigenlijk helemaal niet meer en je merkt dat hij met alles minder moeite heeft.
Tevens is het zo dat hij het niet meer benauwd heeft.

Djodjo gaat nu door het leven als ieder ander "normaal" paard, alleen is Djodjo een paard met een verhaal, en is hij voor mij bijzonder.
Alles wat er gebeurd is en wat ik met hem heb meegemaakt herinner ik me als de dag van gisteren.
Ik hoop uiteraard zoiets niet meer mee te hoeven maken, maar ben ook blij dat ik er zo dichtbij heb mogen staan met alles wat er gebeurd is.

Op 24 juni 2013 was hij net een jaar van mij, en ik hoop nog veel langer van hem te mogen genieten.

Maisie

Re: Mijn bijzondere Djodjo, vijf maanden na zijn kliniekbezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:36

Wat een verhaal. Heb even in je profiel gespiekt maar wat een gaaf paard zeg met die aftekeningen.

hoop dat je nu nog heel lang plezier van hem kan hebben !

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:38

Ik las je verhaal net op Facebook en wat een topper is het ook <3

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 15:43

Maisie, bedankt voor je reactie! Die gekke aftekeningen is eigenlijk ook de rede dat ik voor hem viel naast zijn karakter! :j
Enne, door je onderschrift was ik ook even benieuwd of jij wat foto's had van je paarden.. En ik blijf echt voor de welsh pony vallen, wat een prachtige pony's heb jij zeg! <3

Louise, ook jij bedankt! *knuf* :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:51

Wat een verhaal. Fijn dat het nu allemaal zo goed gaat. Super! :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 01:21

Aukelizzy schreef:
Wat een verhaal. Fijn dat het nu allemaal zo goed gaat. Super! :)

Bedankt voor je reactie. :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:23

en nu lekker genieten met zijn tweetjes *\o/* *\o/* *\o/*

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:32

Geweldig om te horen dat het zo goed gaat. Heb toen rondom de operatie je topics gevolgd.
Super, geniet nog maar lekker van hem!!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:47

Dankjewel allebei :D

cba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:25

Jeetje wat naar om te horen van die littekens. Lijkt me toch dat als er iets gebeurt en daardoor een stemband verlamd dat je dat dan doorhebt!
Ik neem aan dat contact met de vorige eigenaren verder niets meer opgeleverd heeft?
Wel heel fijn om te lezen dat hij nu zo een goed baasje heeft gevonden in jou!

Ps sommige kinderen missen hem nog steeds op de manege.

gr leoni

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 22:34

cba schreef:
Jeetje wat naar om te horen van die littekens. Lijkt me toch dat als er iets gebeurt en daardoor een stemband verlamd dat je dat dan doorhebt!
Ik neem aan dat contact met de vorige eigenaren verder niets meer opgeleverd heeft?
Wel heel fijn om te lezen dat hij nu zo een goed baasje heeft gevonden in jou!

Ps sommige kinderen missen hem nog steeds op de manege.

gr leoni

Hey Leoni!
Ja was wel naar inderdaad, maar ook de vorige eigenaren reageerden er geschokt over.
Zou daarom denk ik toch moeten denken dat het in de handel is gebeurd.
En zeg maar tegen de kinderen dat het goed gaat met hem, opzoeken mag ook altijd. :)

Groetjes Patricia

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:44

Wat een leuk dier zeg. Gelukkig dat de operatie goed is gegaan en hij zo snel hersteld is!! Kan hij nu weer lekker genieten :D!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 18:27

Bedankt! Ja hij doet het nu erg goed :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:01

Wat fijn dat hij weer helemaal in orde is! Bizar dat het door een trauma komt, wat heeft je pony wel niet moeten doorstaan. :(:)

Cornage rechts is inderdaad zeldzaam, en bij pony's helemaal. Wij hebben een gevalletje dubbele cornage gehad bij een pony, waarbij de experts ook vreemd stonden te kijken, omdat dat eigenlijk niet voor kwam. Sowieso komt cornage bij pony's heel weinig voor. Bij de onze kwam het door een virus-infectie.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:06

Wat een bijzonder en mooi verhaal!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:30

Neonlight schreef:
Wat fijn dat hij weer helemaal in orde is! Bizar dat het door een trauma komt, wat heeft je pony wel niet moeten doorstaan. :(:)

Cornage rechts is inderdaad zeldzaam, en bij pony's helemaal. Wij hebben een gevalletje dubbele cornage gehad bij een pony, waarbij de experts ook vreemd stonden te kijken, omdat dat eigenlijk niet voor kwam. Sowieso komt cornage bij pony's heel weinig voor. Bij de onze kwam het door een virus-infectie.

Aagh dat is ook sneu, is dat ook verholpen of niet?

Verder allen bedankt voor de reacties! :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:50

Super dat de operatie goed gelukt is!!! Ik ken een geval dat de stemband achteraf toch weer los kwam waardoor de cornage toch weer terugkwam.

Aan je beschrijving te zien kan ik ook zo raden welke kliniek jouw paard behandeld heeft maar ik neem aan dat je dat express niet vermeld.

Succes met je paardje verder!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:25

Gowlan, operatie was daar niet aan de orde, een dubbele cornage opereren houd in dat er blijvende luchtwegproblemen zijn. Omdat het heel raar allemaal was en het op een virus leek, is de pony voor een paar maanden op prednison gezet. Het probleem begon eind juli, in september is ons wedstrijdseizoen voorbij en gaan de pony's vakantie vieren. Deze is ook op vakantie vieren gezet, met prednison, en in het voorjaar waren er geen problemen meer. Hij snurkte/knorde eerder enorm bij inspanning, dat was niet meer zo. Hij is nooit meer onderzocht, maar heeft nog een aantal jaar succesvol in de sport gelopen. Hij was alleen iets gevoeliger met warm weer, iets minder lucht als voor dit voorval, alleen merkbaar echt tijdens wedstrijden.
Nu loopt hij al 4 jaar van zijn pensioen te genieten, is nu 25 jaar oud, en heeft tot zijn 21ste nog op nationaal nivo in de wedstrijdsport (aangespannen) gelopen.

Dit is de eerste keer dat ik hoor van nog een cornage rechts, heel bijzonder. Voorval bij ons was in 2004, al verschillende jaren geleden.
Wat was bij jou de aanleiding van het onderzoek, echte benauwdheid of het geluid? Die van ons had tijdens de wedstrijd een longbloeding gekregen, terwijl 2 dagen ervoor hij ook op wedstrijd was zonder problemen. Maar dit was een dubbele, die sloot uiteindelijk de hele luchtpijp af waardoor er een vacuum in de longen ontstond die de aders deed springen. Was echt ineens opgekomen, maar dat rijmt dus ook met een virus-infectie.

Aukjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:30

Wauw.. wat heb jij en je paardje een geluk gehad!
Nog veel plezier samen. :Y)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:33

bliver schreef:
Super dat de operatie goed gelukt is!!! Ik ken een geval dat de stemband achteraf toch weer los kwam waardoor de cornage toch weer terugkwam.

Aan je beschrijving te zien kan ik ook zo raden welke kliniek jouw paard behandeld heeft maar ik neem aan dat je dat express niet vermeld.

Succes met je paardje verder!!!

Jawel hoor, het staat ook gewoon op bokt. Over de kliniek heb ik geen enkel slecht woord en dat was bodegraven. Echte toppers daar ;)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:35

Aukjeex schreef:
Wauw.. wat heb jij en je paardje een geluk gehad!
Nog veel plezier samen. :Y)

Ik zou het geen geluk kunnen noemen voor hem,en had ook gehoopt dat het voor hem niey nodig was maar de afloop is wel heel positief ja :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:40

Neonlight schreef:
Gowlan, operatie was daar niet aan de orde, een dubbele cornage opereren houd in dat er blijvende luchtwegproblemen zijn. Omdat het heel raar allemaal was en het op een virus leek, is de pony voor een paar maanden op prednison gezet. Het probleem begon eind juli, in september is ons wedstrijdseizoen voorbij en gaan de pony's vakantie vieren. Deze is ook op vakantie vieren gezet, met prednison, en in het voorjaar waren er geen problemen meer. Hij snurkte/knorde eerder enorm bij inspanning, dat was niet meer zo. Hij is nooit meer onderzocht, maar heeft nog een aantal jaar succesvol in de sport gelopen. Hij was alleen iets gevoeliger met warm weer, iets minder lucht als voor dit voorval, alleen merkbaar echt tijdens wedstrijden.
Nu loopt hij al 4 jaar van zijn pensioen te genieten, is nu 25 jaar oud, en heeft tot zijn 21ste nog op nationaal nivo in de wedstrijdsport (aangespannen) gelopen.

Dit is de eerste keer dat ik hoor van nog een cornage rechts, heel bijzonder. Voorval bij ons was in 2004, al verschillende jaren geleden.
Wat was bij jou de aanleiding van het onderzoek, echte benauwdheid of het geluid? Die van ons had tijdens de wedstrijd een longbloeding gekregen, terwijl 2 dagen ervoor hij ook op wedstrijd was zonder problemen. Maar dit was een dubbele, die sloot uiteindelijk de hele luchtpijp af waardoor er een vacuum in de longen ontstond die de aders deed springen. Was echt ineens opgekomen, maar dat rijmt dus ook met een virus-infectie.

Aaai dat is ook heftig, vind het wel bijzonder dat paardje er zo oud mee is geworden tot nu toe en dat zonder problemen..
De aanleiding dat ik hem liet onderzoeken is niet alleen het geluid, maar vooral dat ik hem reed en vervolgens hij zo benauwd en bezweet was dat ik hem echt vooruit moest "schoppen".
En ik kwam op een dag als vandaag, met iets van 16 graden en een zacht zonnetje op stal en hoorde hem vanuit stal hijgen (zonder inspanning). Bij zijn stal aangekomen stond hij drijfnat in stal van het zweten.
Het was ook geen spierbevangenheid oid en kwam echt uit de ernat van de cornage.
Na vaststelling besloten af te wachten hoeverre het zou verbeteren als hij goede conditie had, helaas niks verbeterd en daarom de keuze gemaakt om een uitgebreid onderzoek te doen en hem te laten opereren.
Ik heb meerdere topics op bokt, ook 1 met foto materiaal van voor en na de operatie en alle onderzoeken..

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:29

Echt een bijzonder paardje.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 22:24

tabaflab schreef:
Echt een bijzonder paardje.

Dankjewel :)