Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:49

Mijn ervaring met "alternatieve handelsstal basis paardentraining"

Wegens tijdgebrek door werk en studie van mijn zusje hadden we in samenspraak besloten dat het voor Colenda misschien toch beter zou zijn als ze een baasje kreeg met meer tijd voor haar. Een enorm moeilijke beslissing voor mijn zusje, omdat ze gek is op haar paard. Maar uiteindelijk wist ze ook dat Colenda enorm graag werkt en op dat moment meer aandacht verdiende.

Na vele reacties, mensen met interesse die op vakantie gingen, mensen die uiteindelijk gewoon niet op kwamen dagen, en mijn zusje die gewoon erg moeilijk tijd vrij kan maken om haar voor te rijden kreeg ik contact met [naam verwijderd].
Dit klonk erg leuk.
Omdat Colenda op dat moment niet zo veel gereden werd (1 tot 2 keer in de week, en dan vooral buitenritten) zou ze haar rustig weer in training zetten.

Ik had netjes al haar gegevens doorgegeven, we hebben haar nog laten enten voor ze daarheen ging omdat dit binnenkort weer moest, ze was die maandag naar de hoefsmid geweest en Ria zou zelf een tandarts haar tanden weer laten veilen omdat dit alweer even geleden was.
Over de prijs werd wat moeilijk gedaan, maar uiteindelijk besloten zelf flink water bij de wijn te doen en haar voor een fractie van de vraagprijs te verkopen, een goed huis is immers veel belangrijker dan de prijs, en het welzijn van Colenda staat voorop.

We hebben haar zelf zondag gebracht zodat we konden zien waar ze kwam te staan. Dik 2 uur rijden met de trailer, maar Colenda was erg braaf en kwam rustig de trailer af. Daar lieten we haar gelijk even lopen om haar te laten zien. Keuren door een dierenarts was niet nodig.
Achteraf gezien hadden er toen bij ons alarmbelletjes moeten gaan rinkelen, ze begon namelijk een beetje moeilijk te doen over kleine dingetjes. Bijvoorbeeld haar rug zat toch wel een beetje vast.
Maar uiteindelijk was dit geen probleem en zou ze er zelf even een behandelaar naar laten kijken, want dit deed ze toch altijd als ze net een nieuw paard had.

Toen hebben we netjes het papierwerk geregeld, en nog ondertekend dat mocht ze stalgebreken hebben ze binnen 14 dagen terug mocht. Hierbij heb ik nog de kanttekening gemaakt dat Colenda helemaal gezond was en ik uiteraard hiervoor mijn hand in het vuur durfde te steken, echter als er een trauma zou plaatsvinden bij haar nieuwe eigenaar ik hiermee niets kon. Nee, dit begreep ze helemaal. Geen probleem zou je denken.


Vervolgens hebben we 2 weken niets gehoord. Wel konden we op haar website stukjes lezen over hoe het met haar ging.
"Wat een leuk fijn paard!!"
"Ze is een heerlijk vertrouwd mensenpaard en ze is overal voor in."
"Dinsdag reed ik Colenda voor het eerst heel even. Een heerlijk paardje. Vandaag ging ik meteen naar Dhr. Schriel die haar rug goed heeft losgemaakt."
"Een wereld van verschil onder het zadel vandaag. Ik ken haar niet terug. Het was even wennen voor haar. De pijn in mond en rug in een keer kwijt, dat was een verademing. De beweging die al groot is, kwam er heerlijk uit en ze ontspande fijn. Wat en leukerd!!"

Allemaal leuk en aardig zou je denken. Haar tanden netjes gedaan (overigens hier nooit iets van gemerkt, geen proppen of geen protest tijdens rijden, maar altijd fijn als het weer helemaal gecontroleerd is)
Haar rug vond ik wel wat vreemd, want ze heeft nooit last van haar rug gehad, en voordat we haar te koop zetten hebben we haar door onze eigen dierenarts laten keuren. Zowel met rijden als met opzadelen (Ze heeft een op maat gemaakt zadel.) nog nooit iets gemerkt, ook niet door onze instructeur.
Maar goed, er stond dat ze heerlijk ontspande en fijn te rijden was, dus ik ging er van uit dat het erg goed met Colenda ging.


Tot ik op zaterdag avond laat een mailtje kreeg wat ik zondag ochtend opende.
Colenda was naar zeggen vanaf woensdag enorm mat geweest, en donderdag is ze met haar naar dhr. Schriel geweest om haar rug te laten behandelen.
"Hij constateerde een los stukje kraakbeen bij de schoft (net onder zadel) en een kneuzing door een te krap zadel. Er zat een duidelijke zwelling die de kneuzing aangaf. Verder was ze nog erg mat. Het kraakbeen is verweekt gespoten."
Ook is ze donderdag naar de tandarts geweest.

Diezelfde donderdag heeft Colenda flinke koliek gehad,
(een 2 uur durende rit, een andere plek, andere paarden, op 1 dag naar een behandelaar voor haar rug en de tandarts en voerverandering is wellicht wat te veel geweest?)

Anders als op haar website stond (want hier was ze erg lovend over Colenda), vond Ria dat Colenda gebreken had. En wou ze de kosten die ze had gemaakt op ons verhalen.
Ze vergat denk ik even het feit dat wij totaal niet blij waren met de behandeling van Colenda haar rug en hiervan ook niet op de hoogte hiervan waren.
Ze wou dat we deze kosten, de kosten van tandarts en van de koliek zouden vergoeden. En daarnaast was Colenda niet meer waard dan de slachtprijs, dus of we de rest nog even over konden maken.

Na op dit bericht gereageerd te hebben met dat ze zelf een paard koopt zonder te keuren, behandelingen start zonder overleg en Colenda gewoon echt niets mankeert kreeg ik vrijwel direct een mailtje terug. (mijn vermoeden is dat dit al klaar stond)

"Bij uitblijven daarvan zal ik terstond deze zaak overdragen aan dhr. Mr. **** voor verdere gerechtelijke afhandeling. Dan zal ik mij volledig houden aan onze overeenkomst en eisen dat Colenda wordt terug gehaald. Uiteraard komen alle bijkomende kosten in deze procedure voor jullie rekening. Ook zal het stal- en verzorgingsgeld vanaf heden tot aan de datum van ophalen worden doorberekend aan jullie"

Waarop wij in de auto zijn gaan zitten en Colenda terug zijn gaan halen. Ze had juridisch wellicht geen poot om op te staan. (denk aan onderzoeksplicht, klachtplicht (het tijdig melden van een probleem, niet zomaar gaan behandelen) en ons eigen keuringsrapport waarmee volgens mij bewezen kan worden dat Colenda gezond was toen we haar verkochten)
Maar wat was ik blij dat we haar meteen zijn gaan halen. Ik herkende haar bijna niet meer terug, ze leek wel gesedeerd zo mat en futloos als ze er bij stond. Ze kwam toen ze ons zag wel meteen naar ons toe. Waarschijnlijk is ze van de koliek zo slap geworden, ze stond helemaal met een opgetrokken buik.
Bij ophalen moesten we een contract tekenen waarin stond dat ze voor eventuele schade aan Colenda (door bijv. de behandeling) niet aansprakelijk gesteld kon worden. Ik had zelf gelukkig een koopcontractje bij (gewoon datum, naam verkoper, naam koper en bedrag) en dat heeft ze kunnen tekenen..
Inmiddels is ze al weer even thuis en is ze weer bijna helemaal haar oude zelf (op haar manen na die enorm lelijk gekortwiekt zijn). Wel drinkt ze enorm veel.

Ik plaats dit bericht niet om iemand zwart te maken, het is enkele en alleen mijn eigen ervaring.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-08-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte verwijderd. Alleen ervaringen uit de eerste hand en waarschuwingen zijn niet toegestaan.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:54

Omdat je geen ervaringen of diensten zoekt verplaats ik je topic naar VVDD

ED --> VVDD

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:02

Bedankt :) Was al aan het twijfelen.

Moonlight17
Berichten: 2361
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:10

Nou zeg vreselijk voor jullie.
Hoop dat het paardje snel weer helemaal zich zelf is.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:15

Heb je haar van te voren gegoogeld?
Ik heb dit nl. wel gedaan toen ik een paard van mij wou verkopen, en na dat besloten het niet te doen.

Ik hoop dat je paardje zich snel weer beter voelt!

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:16

Wat een nare ervaring voor jullie en jullie paard :(

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:18

Ik neem aan dat je nergens voor hebt betaald? Wat een naar mens!

_RMHorse_
Berichten: 1180
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:18

Zo zie je maar weer dat je eigenlijk nooit iemand kunt vertrouwen, hoop dat colenda snel de oude is!
Wellicht heeft ze dit bij meerdere mensen gedaan en is dat wel gelukt en probeert ze zo der geld te verdienen.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:36

Niet mooi, dit verhaal. Misschien nog een idee contact op te nemen met de behandelaar(s) om eens te horen wat er nou daadwerkelijk aan behandeling is geweest?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:50

Oef, nou dan heb je geluk, dat je het paard zo weer hebt kunnen ophalen. Ze staat hier om bekend in de buurt! Ook paarden verkopen die gewoon afgekeurd zijn en dan doorverkopen. Staat wel wat van hier op bokt..
Is een zeer gewiekste dame die mooi kan praten...Volgens mij zit ze zelfs hier op bokt, dus zal ze meelezen en misschien heeft ze lef om ook te reageren..Maar ze praat altijd zo, dat het goed in haar straatje past..

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:20

Dacht al dat de naam me bekend in de oren klonken!

Edit: in de ogen zag.. :+

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:13

Wat een naar verhaal Maartje! Google en Trosradar zeggen inderdaad ook genoeg bij deze naam.

Goede tip om de genoemde behandelaars na te gaan, wellicht kom je zo wat meer te weten over de tijd van Colenda aldaar.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:16

Wat een rare manier van doen maartje,op een website schrijven dat het zo goed gaat en dan tegen jullie zeggen dat er niets goed aan is,vreemde mensen.Ben blij dat jullie Colanda weer hebben opgehaald.

Ik ga ook eens googelen

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:24

Mijn ervaring met Ria is heel anders. Wij zijn geweldig goed geholpen en ondersteund bij de verkoop van een paard, deze heeft een super baasje gekregen. Echt iemand die bij hem past en wordt nog altijd op de hoogte gehouden met fototjes van hem :).

Sneu dat dit zo is gelopen..

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 07:19

Ik wou graag vragen naar wie haar verder behandeld heeft, maar heb dit toen ik daar was niet gedaan. Ik was al lang blij dat we Colenda weer op gingen halen.
Dhr. Schriel heb ik wel gegoogeld, is blijkbaar geen arts en de een is er enorm over te spreken en de ander weer helemaal niet. Las wel dat hij vaker stukjes kraakbeen vind en adviseerd deze weg te laten spuiten. Of hij dit zelf doet of dat een arts dat moet doen dat weet ik niet.

Fijn dat jullie wel een hele positieve ervaring hebben Amaranth :)

Wij zijn erg blij dat Colenda weer lekker thuis is en hopelijk is ze snel weer helemaal de oude.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:22

Schriel is inderdaad van het kraken, spul inspuiten en druppeltjes geven..Ik ben er zelf een paar keer geweest met een vriendin en zulke foute diagnoses gehoord van die man. Maar zij ging ook eerst naar Schriel, voordat ze een echte DA erbij haalde..Hij was in die tijd behoorlijk hoog aangeschreven. Nu hoor ik er zelden meer iemand over..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:30

Wat heftig maartje! Als iemand zo op de gezondheid en het welzijn van de paarden zit,dan is het wel bij jullie thuis.Arme Colenda, gelukkig is ze weer veilig thuis!

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:27

Jeetje Maartje, ik schrik me rot wat jullie is overkomen :\
Gelukkig hebben jullie Colenda weer terug!
Dit is precies de reden waarom ik mijn haf niet durf te verkopen ( meisje dat hem least is wegens verhuizing gestopt en paardlief wordt bij het woord "pensioen" al boos :P ), Step is vroeger slecht behandeld en daarom wil ik dat hij nooit meer in verkeerde handen komt.
Helaas heb ik het ook ooit mee gemaakt, sommige mensen doen zich heel anders voor dan dat ze zijn..
Ik hoop dat jullie uiteindelijk een fijne oplossing voor Colenda kunnen vinden.

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:00

Jeetje Maartje, wat een verhaal.. ik hoop echt dat Colenda snel weer de oude is. En ik vind het enorm sneu dat jullie dit is overkomen. Al denk ik wel dat als íemand Colenda er snel weer bovenop kan krijgen, julie het wel zijn..

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:11

Jij mag nog blij zijn dat je je paard terug hebt gehaald, google in vervolg eerst op een naam.

JPTinkers

Berichten: 3571
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:17

Phh wat een verhaal maartje

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:39

Goed dat je je verhaal hier neer zet, Maartje, gelukkig is Colenda weer bijna de oude.

vosje2010
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:25

Ik stuur je een PB voor mijn verhaal...

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:43

Gelukkig gaat het inmiddels een stuk beter met Colenda.
Paar dagen weer thuis:
Afbeelding
Afbeelding

En nu
Afbeelding
(wel nog steeds boven haar oog wat kapot)

Anoniem

Re: Mijn ervaring met "basis paardentraining"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:24

Een naar verhaal over [naam verwijderd]. Gaarne zou ik alle ervaringen per PB over deze mevrouw ontvangen. Negatieve publiciteit presenteren op Bokt is niet toegestaan, vandaar mijn vraag om het per PB te doen, dit ter voorkoming dat dit topic gesloten zou moeten worden