Bitloos beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxilya2010

Bitloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 20:09

Marus

Re: Bitloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:11

Wat is er bijzonder aan bitloos beleren?
Leuk paardje trouwens!! En fijn dat je er zoveel vertrouwen in hebt.
Maar laat ik het verder maar niet over de veiligheid spreken, dat weet je vast zelf wel ;-)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:19

Gymen, geen cap,... Eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, maar zo lok je het wel wat uit. Als je voet door de beugel schuift en ze verschiet, dan heb je wel een probleem.

Ik zou ik dit de eerste keren niet alleen doen, mede om het duidelijker over te brengen naar je paard. Iemand die onmiddelijk kan belonen, maar die ook er voor zorgt dat het paard weet dat ze niet mee met jou moet. Gewoon een soort steunpaal voor de eerste keren. Dan kan je los proberen.

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 20:25

Jullie hebben helemaal gelijk! Volgende keer trek ik mijn outfit aan..;-)

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:26

Ik ben het ermee eens, wel onveilig wat je doet maar goed dat je er inderdaad vertrouwen in hebt. Maar ''als'' er iets gebeurd heb je wel een probleem. Waarom probeer je niet eerst de standaard manier; gewoon met bit etc. Later kan je paard nog zonder bit. Je kan het opbouwen. Zonder bit - zonder bit - zonder zadel - zonder teugels en zonder zadel. Ken mensen die dat ook hebben gedaan en ging prima!

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 20:41

Ik denk dat de "standaard" manier er niet is. Voor jou is dit misschien met bit, voor een ander is dit zonder bit.. als het goed is zit je tijdens het inrijden/ beleren niet aan de mond, dus kun je na mijn mening net zo goed bitloos beleren... niets bijzonders aan inderdaad.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:47

Daar ben ik het ook mee eens dat je niet perse met een bit in hoeft te beleren.
Wat ik wel wil zeggen, denk er om met de beloning.
Je gaat hangen en je paard wil wegschieten, jij springt eraf en je paard krijgt daarvoor een beloning.
Als ik logisch nadenk dan denk ik dat dat niet de juiste manier is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:49

Ja bitloos is echt levensgevaarlijk! :') Wat een onzin. Juist fijn voor een jong paard ivm. wisselen van de tanden.

De rest op het filmpje ben ik niet over te spreken, sowieso is opstappen met een krukje echt veel beter voor de rug van een paard, maar helemaal voor een jong paard moet dit ellendig zijn, ik gok ook de enige reden waarom hij weg wil rennen want jouw gehups vind hij zo te zien niet eng of erg. Alleen dat geruk aan het zadel verstoort zijn balans flink.

Ik zal even het filmpje zoeken waarop te zien is wat er gebeurt op het moment dat je zonder krukje opstapt, en het verschil met een krukje erbij.

Edit: http://kellydegeus.nl/opstappen-met-een ... l-of-niet/

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:53

RT-HAW --> RIJ-ITP

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:56

Ik sluit me aan bij Marus, want ik dacht exact hetzelfde.
Mij is altijd gezegd dat je niet mag belonen als ze weg willen. Je paardje is erg braaf, maar wordt op een gegeven moment onzeker als je op haar hangt. Wanneer zij onzeker is, spring je eraf en beloon je. Zoals ik het zie beloon je zo de onzekerheid en het onrustig gedrag.
Mij lijkt het beter als je er iemand bijhaalt die je paardje vertrouwt en haar vertrouwen kan geven wanneer ze onzeker wordt als je op haar rug leunt. En zo kan jij je af haar rug laten vallen wanneer ze rustig is en kan je haar voor dat gedrag belonen :)

Verder wil ik je ook een tip geven, niet zo huppelen naast je paard. Gewoon 1x afzetten en hangen :) Of desnoods een krukje gebruiken. Want ikzelf als mens zou het werkelijk enerverend vinden als iemand eerst 5x achter mij staat te springen alvorens ze in mijn rug springen :') (om maar even een vergelijking te maken)

Ik wens je hier wel heel erg veel succes mee :) Ik heb ook een jong paard, maar ik ga het beleren uit handen geven omdat ikzelf te weinig ervaring en vertrouwen heb.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:57

Ik ben helemaal voor een krukje met opstappen, helemaal nu ik wat zwaarder ben stap ik altijd met kruk op.
Maar bij een jong paard die je voor de eerste keren gaat bestijgen vind ik het nog wel eens gevaarlijk, als een paard ineens gas zet of schrikt en ik heb toch al vaak gezien dat paarden met hun benen het krukje raken en dus daardoor wegschieten, en dan ineens heb je weer een drama door een krukje.

ff wijziging: ik ga met hierboven mee! Niet gaan twijfelen bij jonge paarden, 1 x beste hups en hangen maar!
Zelfs bij mn 5 jarig paard hoef ik niet zo vaak te gaan hupsen want gegarandeerd dat ze dan heeeeeel onrustig gaat worden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:01

Ik snap het gemier nooit. Je ziet al dat dit paard al blijft staan maar weg wil vluchten doordat ze aan 1 kant hangt, logisch, is zeer onprettig zoals te zien is op bovenstaand filmpje.
Gewoon eerst netjes stil laten staan naast het krukje.

Ik zie nergens een angstig paard.

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 21:07

ik weet genoeg, mag slotje op!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:11

Dat is jammer, je krijgt tips die het voor je paard gemakkelijker maken? Waarom wil je er dan een slotje op?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:16

Filmpje is ook verwijderd! :?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:18

Maxilya2010 schreef:
ik weet genoeg, mag slotje op!

Sorry als je mijn post verkeerd hebt opgevat !
Dat was helemaal niet mijn bedoeling :) Ik ben zelfs van plan om te volgen om er tips uit te halen om mijn paardje op te leren !
Ik wou jou gewoon melden wat ik zie in het filmpje :j
Het is geen angstig paard, maar wel een onzeker paard. Daarom verstapt ze ook. Jij hangt, dit is voor haar heel vreemd want dat heb je nog nooit gedaan, ze wordt onzeker wat het is onaangenaam en ze weet niet wat ermee te doen, dus ze verstapt. Jij springt er dan meteen af (logisch, want als ze op de vlucht gaat is het gevaarlijk voor jou!) en beloont haar... Daar knelt het schoentje in mijn ogen :)
Maar als je iemand vind om haar vast te houden en haar te sussen denk ik dat ze al een stuk meer op haar gemak zal zijn, zodat jij kan belonen voor haar rust, niet voor haar onrust ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:27

xLiesssx Met jou reactie is niets mis hoor. Uberhaupt zie ik hier geen rare reactie's, maargoed sommige mensen willen blijkbaar geen tips hebben en willen misschien alleen maar oeh en ah horen...

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 21:32

Ik heb niets verkeerd opgevat.. ;-) Ik wist zelf de minder goede punten van het filmpje, o.a mijn veiligheid... weet nu de punten waar ik mee bezig kan! Wil het filmpje best weer terug zetten, maar dacht anders blijf je steeds dezelfde reacties krijgen.....

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:55

Ik bedoel niet met ''standaard'' dat je perse met bit moet rijden maar daar bedoel ik mee dat de meeste mensen er wel voor kiezen om mét bit te rijden. dat zie je meestal, toch? ;) ik ben zelf voor bitloos, want rij ook bitloos maar ben wel met bit begonnen.
Dat je geen cap etc had weet je zelf ook dat het niet verstandig is maarja :D

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:57

Maxilya2010 schreef:
Ik heb niets verkeerd opgevat.. ;-) Ik wist zelf de minder goede punten van het filmpje, o.a mijn veiligheid... weet nu de punten waar ik mee bezig kan! Wil het filmpje best weer terug zetten, maar dacht anders blijf je steeds dezelfde reacties krijgen.....

Daar geef ik je wel gelijk in, bokt kan soms eens in herhaling vallen :=
Maar dan val jij ook maar gewoon terug in herhaling en zeg je dat je weet wat je werkpunten zijn in dit filmpje en dat je de tips zal meenemen in het verder beleren van je paard ;)
Maar door het filmpje te laten staan, kan je wel nuttige tips krijgen van bokkers die ervaring hebben met bitloos opleren :j Dus ik zou het gewoon terug plaatsen en af en toe een nieuw filmpje zetten van je vorderingen met je paardje :D Want eerlijk, ik ben wel benieuwd ! :j