Don Damaro 3 jarige PRE @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bamsy

Don Damaro 3 jarige PRE @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 20:59

Ik weet niet waar ik moet beginnen, want ik wil altijd zo graag vertellen over Don Damaro aka Donnie!

Even een geschiedenisje vooraf:
Eind 2012 heb ik een moeilijk besluit genomen om ik mijn 3 jarige valdez te verkopen omdat we gewoonweg geen klik hadden en ik bang was om hem te rijden.
Voor mij tevens een reden om geen jong paard meer te nemen.

Mijn stalgenoot zit in de PRE's en heeft me al vaker gezegd voor een PRE te gaan omdat ze onwijs nuchter zijn.
Maarja de meeste zijn wat klein van stuk en ik hou persoonlijk niet van de gangen die ze hebben.

Tot op een dag deze knappe gup op stal kwam, groot, bruin en een zeer vriendelijk koppie.
Tja hengst en 3 jaar is toch weer jong en mijn andere was nog niet verkocht. Maar of de duivel er mee speelt werd de Valdez verkocht en Donnie stond er nog.
Toch maar een proefrit gedaan en sindsdien zit hij diep in mijn hart!!!

Na het ruinen hebben we de boel rustig opgepakt. Ook pak ik zoveel mogelijk kansen om nieuwe dingen te doen, jong geleerd is oud gedaan!
Zo hebben we al wat clublessen meegepakt, dit was op ander terrein en tussen meerdere paarden, ook al eens op het gras tussen de bordjes en pionen!
Ook hebben we al een stukje buitengereden voor de afwisseling, eerst samen met mijn merrie en daarna alleen met moeders en de honden. Alles doet hij onwijs braaf!

Hij is nog jong en hier hou ik uiteraard ook rekening mee! Oja hij heeft bij zijn rechterknie een grootte bult zitten, deze heb ik helemaal na laten kijken maar is onschuldig.

Paspoortje:
Naam: Don Damaro
Roepnaam: Donnie of Gup
Leeftijd: 3 jaar
Hoogte: 1.68

Aandachtspunten voor mij zijn vooral dat ik rechtop moet blijven zitten en mijn handen mogen lager, ik heb sinds een week een nieuw zadel en ben met Don zijn beweging nog erg aan het zoeken naar mijn balans. Na het zien van de fotos besef ik dat de beugels een gaatje langer mogen, ik steek nu op momenten mijn benen naar voren }:0

Nouja genoeg gepraat tijd voor de fotos!!

Knap koppie
Afbeelding

Draf
Afbeelding

Afbeelding

Hier mag hij zijn neus er meer uit hebben...wel blij met de actieve beentjes :+
Afbeelding

Hier word hij komt hij te ver achter de ll
Afbeelding

Wat lager instellen
Afbeelding

Afbeelding

Galop
Afbeelding

Neus er lekker uit!
Afbeelding

Ander kant op :o
Afbeelding

Wat we hier doen?? Geen idee....
Afbeelding

:D lol met je knol!!
Afbeelding

Lekker dier <3
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en tips zijn altijd welkom :D

Heleenzz2

Re: Don Damaro 3 jarige PRE @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:45

Wat een leuk paard!! Moest wel even grinniken toen ik je stukje las dat je geen groen/jong paard meer wilde nadat ik had gelezen dat dit ook een 3-jarig paard was haha maargoed leeftijd zegt toch niet altijd iets, zo blijkt wel weer. Rijtechnisch commentaar geef je zelf al. Lekker blijven genieten van je topper!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 21:57

Dank je! Mijn instelling was ook een ouder meer ervaren paard te kopen maar soms gaan dingen zoals ze moeten gaan haha. Gelukkig is de ene 3 jarige de andere niet 8-)

iloveSansho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:39

Wauw, wat een mooi beest!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:40

Prachtige PRE, maar met 3 jaar vraag je naar mijn mening hier echt te veel. PRE's zijn laat rijp, en 4 jaar is vroeg genoeg om langzaam te beginnen. Je vraagt hier best veel van je paard, hoe lang zit je er meestal op en hoe vaak?

Wel echt een knappert met zo te zien veel looplust. Doe het echter wel rustig aan met het rijden, want ze hebben echt de tijd nodig om uit te zwaren.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 07:05

Looplust heeft hij zeker en dat probeer ik uiteraard ook te houden dus geen rem erop maar lekker laten lopen.
Ik weet dat een PRE later rijp is en ik hou er ook uiteraard rekening mee!
De clubles is eigenlijk een uur maar ik heb hem puur voor ervaring meegenomen, heb dan 20 min meegereden en in die tijd veel met lange teugel gestapt.

Hoe vaak ik hem rijd is verschillend soms 3 soms 4 keer.
Dan zit ik er 10 tot 15 min op incl instappen. Dan is het drafje links/rechts en galop links/rechts, goed is goed en als hij het braaf gedaan heeft zijn we klaar anders nog een x extra aanspringen/aandraven.
Daarna uitstappen in de bak of stukje buiten.
Ikzelf denk dat hij dit wel aankan hij loopt nog net zo graag mee naar de bak en de trailer op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:08

Leuk paard! Maar een PRE is idd laat rijp dus waarom niet gewoon het beste voor je dier kiezen en hem nog lekker een jaartje laten staan? Dan heb je er later langer plezier van. Wat maakt dat ene jaartje wachten nog uit?

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:47

Mooi paard! is hij van Don enamorado?

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 07:57

jjustangela schreef:
Mooi paard! is hij van Don enamorado?

:j goed gezien!!

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:59

Jaa wat leuk zeg! ik heb hem van veulen afaan mee gemaakt, bevalling etc.
Hij word erg mooi! net zijn vader!:)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:05

Ik sluit me aan bij Cayenne en Angela , hij is mss groot en lijkt helemaal volwassen, hij is dat absoluut niet . Er word veel teveel gevraagd als ik zo de foto's bekijk en dat is een veel gemaakte fout. Bij de PRE moet je rekening houden met zijn karakter dat is heel nobel en onvoorwaardelijk waardoor hij wss alles zal doen wat je van hem vraagt. Totdat het teveel word en dan heb je een probleem......
Het zou mooi zijn om een tijdje grondwerk met hem te doen en af en toe eens lekker met hem het bos in te gaan maar hem zo doorrijden in de rijbak is echt niet verstandig.
Je moet natuurlijk zelf weten of je wat met deze info doet, het is tenslotte jouw paard .

Ik wens je veel wijsheid en geluk toe met dit prachtige paard , hij straalt heel veel stijl en klasse uit .

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 09:47

Bedankt voor de reacties.
Ik snap best jullie reactie op de jonge leeftijd, ik ben me hier ook echt wel van bewust.
Veel verschil zal het niet maken maar hij is van begin 2010 dus wel ruim 3 eerder 3,5.

Op de foto's lijkt het misschien of ik heel veel van hem vraag maar dat is echt niet zo. Hij neemt zelf de houding aan alleen waak ik ervoor dat hij niet achter de ll kruipt zoals op sommige te zien is.
Verder is het voornamelijk bak rond en soms een grote volte maar meer ook niet.

Vind het jammer, was zelf erg trots op de foto's -O-

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:56

Kop op TS, de foto's zien er goed uit! :) En je paard is al helemaal knap.
Verder spreek ik me niet uit over de leeftijd want ik heb geen ervaring met PRE's.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:57

Leuk beestje hoor, en ziet er goed uit!

Jij kent je paard het beste, en kan zelf denk ik goed inschatten hoeveel je met hem kan doen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:11

Je paard is idd heel knap en het was ook echt niet vervelend bedoeld, maar ik snap gewoon niet waarom er altijd zo vroeg opgekropen moet worden ipv nog even te wachten tot hij er aan toe is :)

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:33

3 tot 4 keer in de week een kwartiertje onder het zadel krijgen ze heus niks van, wat een gezeur weer gelijk. Paard ziet er prima uit, oortjes erop en heeft duidelijk plezier in waar hij mee bezig is.
Lekker doorgaan zo, veel afwisseling is goed. Heel veel succes enne...wat een prachtig dier!!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:37

Wat een leuk en mooi paard! Ik kan me goed voorstellen dat je voor hem bent gevallen. En voor een PRE echt aan de maat.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:12

Wat een gaaf paard! Daar ga je nog heel veel plezier mee beleven! Hoop nog veel topics van jullie te zien.

En dat gemiep over 3 jaar is te jong, 9 van de 10 paarden wordt met 2,5/3 zadelmak gemaakt, en van een paar keer in de week een kwartiertje, half uur rijden krijgen ze echt niks van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:25

Je mag ook echt wel trots zijn op de foto's! Het zijn mooie plaatjes :)

Wel zou ik als je toch gaat rijden enkel gaan voor voorwaarts neerwaarts, en het paard proberen juist niet in deze houding te laten lopen. Zoek naar het beeld van de foto onder "wat lager instellen", en vanuit daar naar nog lager, met het neusje eruit. Probeer met zoveel mogelijk lengte te rijden, en te voorkomen dat het paard "in de houding" gaat lopen. In die houding zie ik namelijk een knikje in de hals net voor het zadel. Daaraan zie je dat de schoft niet omhoog komt, maar juist vast komt te zitten.

xSachaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:45

Wauw...!! <3
Ik ben gelijk helemaal verliefd! Hihi..
Verder heb ik niet zoveel verstand ervan, maar het lijkt mij dat af en toe 15 á 20 minuten in de bak niet zoveel kwaad kan.
Misschien ook (als het kan en verkeersmak is) om dan af te wisselen met een buitenritje en in de bak?
Ik denk dat die knapperd en u het misschien ook wel leuk vinden, maar niet alles te overhaast doen!!

Sowieso vindt ik het prachtige foto's! Ik vind het ras ook super mooi... :D

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:05

@bamsey het is van ons als PRE liefhebbers niet rot bedoeld hoor ! Daarom gaf ik commentaar omdat het zonde zou zijn als je hem per ongeluk overvraagt, het was een oprecht advies en niet negatief bedoeld.
Er word alleen zo vaak gedacht dat ze er aan toe zijn om rond of aan de teugel te lopen omdat ze zoveel aanbieden. Het achter de loodlijn kruipen zegt eigenlijk genoeg en ik ga er van uit dat je heus heel zuinig op hem bent, tuurlijk ! En hij is prachtig je mag gerust heel trots zijn . Veel succes

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:20

Trots mag je zeker zijn.Ik denk dat je heel goed weet waar je mee bezig bent, ga vooral zo door en geniet van je knappe bruine kanjer. Mooi is hij absoluut!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:33

Wat een ontzettend leuk dier en wat veel maat voor een PRE!

Hij kan al fijn lopen zo te zien!

Ik zou er ook zeker zuinig op zijn gezien zijn leeftijd en wat hij al aanbiedt, ze zijn inderdaad laatrijp en hij is groot.
Maar ik ga er inderdaad vanuit dat je je daar van bewust bent.

Grappig, hij is dan even oud als mijn jonge Lusitano, die is een stukje kleiner en een heel ander type om te zien!

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:19

Wat een leukerd! is hij ook een knuufelkous en erg speels?

Ik kan meegaan met het advies wat hierboven wordt gegeven. PREs zijn trots en werktrouw, hij zal alles voor je doen, tot je ergens vastloopt.
Onze PRE is met 3 ingereden. Alles ging goed, we hadden ongeveer hetzelfde werkrooster als jij alleen reden we meer in het bos dan in de bak. Na 4 dagen werk was een 5e echt te veel merkte ik. Nu is hij 5 en merk ik de grote verschillen in zn kracht, conditie en concentratie. Maar we zijn wel door perioden van hoofdschudden en staken in de bak heen gegaan.

Heel veel plezier gewenst met je prachtige PRE!