2 weken nieuw paard, krijg haar het erf niet af alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moviechannel

2 weken nieuw paard, krijg haar het erf niet af alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:59

Beste mensen,

Heb sinds 2 weken een nieuw paardje, ze is 4 jaar en een hele lieve Merrie genaamd Rosa, ik heb al op haar buiten gereden samen met haar gezelschap paardje, ze komt uit een kudde, en ze is nu voor het eerst 1 op 1 met die andere pony, ze stelt zich heel afhankelijk op aan die pony, ik krijg haar alleen nog niet het terrein af, alleen als die andere pony mee gaat, ook als de andere pony word mee genomen op buitenrit word ze knettergek in de wei, ze vertoont duidelijk angst als ik haar alleen mee neem en wanneer ze alleen word gelaten, ik ben nu met grondwerk bezig, en rijd haar naast de wei, wat zouden jullie mij als tips kunnen geven om ernaar toe te kunnen werken dat ik haar alleen op buiten rit kan nemen? Bij de vorige eigenaar vertoonde ze dit gedrag ook in het begin, maar dat is uiteindelijk toch goed gekomen, is ze nu weer terug bij af in een voor haar onbekende omgeving??

AmigoxCaith

Re: 2 weken nieuw paard, krijg haar het erf niet af alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:49

Hmmm, dit heb ik ook wel is gehad...
Er was ene Shetlander Merrie en die had een klein ruintje...
als je een van de twee weg hield bij de ander begon de moeder enorm te blèren en te schoppen. als deze ruin het zag wilde hij graag weg, mee met de rest... het enige wat we konden doen was steeds proberen en proberende moeder alleen te laten met andere paarde op stal... na een tijd lukte dit zonder herrie... maar oen werden ze met zijn tweeen verkocht en stonden ze weer samen 24/7 in een wei:$
dus ik zou gewoon steeds proberen, als dat niet werkt heb ik echt geen idee:)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:52

misschien kun je het opbouwen door bv iemand mee te laten fietsen als je samen met het paard gaat en dan later alleen jij en de fietser en dan zo opbouwen tot je alleen kan. Zo heb ik het gedaan en heeft bij mij goed uitgepakt

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:52

Je hebt haar pas twee weken, dus ze zal nog wat onzeker zijn. Logisch dat ze dan niet bij haar vriendje weg wil. Geef haar de tijd om te wennen, dan kan ze ook leren dat ze altijd weer bij elkaar terug komen.

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:54

Ze staat er net twee weken, ik zou haar nog even tijd gunnen om te wennen aan haar omgeving en jou als ruiter. het belangrijkste is een goede band op bouwen zodat ze jou dalijk vertrouwt. Als dat met grondwerk gelukt is, zou ik een paar keer met haar aan de hand wandelen en zo rustig opbouwen zodat je over een tijdje wel alleen naar buiten kunt...

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:56

Misschien raar, maar ik heb altijd met mijn moeder buiten gereden met mijn 4 jarige pony, zij op de fiets en ik dan op mijn pony. Dan ging het wel.. Nu krijg ik hem alleen het terrein niet af (als ik er op zit) ik loop dan voorbij de eerste boederij en stap op en kan daarna uren lang rijden. Maar die eerste 100 meter.. dat lukt (nog) niet. Misschien een idee? eerst een stukje lopen dan er op klimmen of iemand mee laten fietsen?

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:03

Amigo_stan schreef:
Misschien raar, maar ik heb altijd met mijn moeder buiten gereden met mijn 4 jarige pony, zij op de fiets en ik dan op mijn pony. Dan ging het wel.. Nu krijg ik hem alleen het terrein niet af (als ik er op zit) ik loop dan voorbij de eerste boederij en stap op en kan daarna uren lang rijden. Maar die eerste 100 meter.. dat lukt (nog) niet. Misschien een idee? eerst een stukje lopen dan er op klimmen of iemand mee laten fietsen?

Dit was bij ons ook gewoon de fiets laten wennen en zo stilletjes afbouwen.
Maar hier kruipt wel enorm veel werk in.

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 17:15

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties! Ik heb vandaag naast de wei gereden en heb het rondje steeds groter gemaakt, ben met enorme stappen voorruit gegaan vandaag, ze was op een gegeven moment uit het zicht van de andere pony, die nota bene ook nog ging hinneken, en ging toch braaf door, ben supertrots op haar, ben zo een uur in de rondte blijven rijden, steeds weer terug naar het begin en overnieuw, weer uit het zicht, ze werd steeds kalmer en rustiger, zodra ik het erf af ga, wil ik zeker met een fietser erbij gaan proberen, bedankt!!!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:20

Neem er gewoon de tijd voor. Als het bij haar vorige eigenaar lukte, dan zal het bij jou ook vast goedkomen.
Een verhuizing is niet niks voor een pony en ze klamt zich vast aan een nieuw vriendje die haar zekerheid bied.

Fijn dat het rijden op de wei nu heel goed ging. Dat is al je eerste stapje vooruit moet je maar denken ;)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:09

sayenti schreef:
Amigo_stan schreef:

Dit was bij ons ook gewoon de fiets laten wennen en zo stilletjes afbouwen.
Maar hier kruipt wel enorm veel werk in.

Uiteindelijk heb je er ook profijt van.

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 19:30

Ik stap morgen weer op, en ga hetzelfde doen als vandaag, succeservaring is goed voor ons beide (zelf)vertrouwen denk ik, dan over een dag of 3 gaan we weer samen met de andere pony een buitenrit maken, en zo om en om blijven oefenen, en dan daarna eens proberen het erf af te gaan met een fietser !!!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:01

En verder: zowel haar als haar vriendje geregeld aan de hand meenemen van het erf af.. steeds iets langer en verder. Na een poosje krijgen ze door dat ze steeds terugkomen en dat er dus niets is om je druk over te maken :)

Ons paard trapte zich vier hechtingen toen onze pony (zijn vriendinnetje) in het begin even alleen weg was voor een buitenritje.

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 15:00

ach jee !! Vanavond gaan we samen een buitenrit maken, het rijden over de camping gaat al dagen goed, ze word steeds rustiger, ook als ze uit het zicht is van de andere pony loopt ze dapper door, terwijl de andere pony haar roept door te hinneken, ik heb goede hoop ! Een andere vraag: we gaan binnenkort naar Egmond rijden te paard, een rit van 7 uur stappen, via een fietsroute, van Enkhuizen naar Egmond, wat zijn jullie gedachtes daarover ??? We verblijven in een huisje en de paarden mogen 3 nachten bij een lokale manege staan op een paddock samen, we gaan strandritten maken, en ik rijd al vanaf het begin bitloos, wat overigens heel goed gaat !