drama bij de zadelmaker..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

drama bij de zadelmaker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:30

Al een hele poos loopt het paard van mijn zus en mij al niet lekker. Onbelast werk aan de longe ging wel goed en in de wei liep hij vrolijk rond te dartelen. Maar rijden gaat niet lekker. Hij is traag, slecht aan het been en heeft totaal geen werklust.. gister de zadelmaker erbij gehaald om uit te sluiten dat het aan ons zadel ligt.
Er heeft zich toen een compleet drama afgespeeld.. eerst even de situatie uitgelegd aan de zadelmaker. Hij wilde ons er ff op zien omdat wij beide het idee hadden te ver achter op het zadel te zitten. Dus hij legt nietsvermoedend het zadel er op. Singeld aan en uit het niets begint Co aan een stuk door te steigeren en rare sprongen te maken door heel z.n stal! Dit had hij echt nog nooooit gedaan! Een stalgenootje die voorbij liep schoot te hulp en heeft de singel los gekregen. Wij even onder de buik gekeken en hij leek gestoken door een daas of zo. Dus voorzichtig de singel aangedaan en naar de binnenbak gelopen. Stukje stappen, gaatje singelen, stukje stappen enz. Toen ik erop met een krukje eerst voorzichtig beetje hangen ging prima. Dus ik er helemaal op, ging ook nog goed. Twee passen gestapt en hij begon weer! Weer steigeren. Gelukkig niet hoog en hij gaf me de kans om af te stappen. Schrok me rot joh! Dus nu zeker maar niet meer.rijden totdat hij helemaal binnestebuiten is gekeerd! Ben aan de andere kant wel 'opgelucht' dat hij eindelijk aangeeft dat het pijn is en geen luiheid. Vond het echt een naar gezicht... arm beestje! Zo lang zo hard voor zichzelf geweest!

Vandaag bleek ook dat de vinger van mn zus gebroken is. Zij hield hem vast in stal toen hij ineens steil overeind kwam. Door de ruk aan de teugel brak haar vinger.

Kortom dikke pech! Toen we dit paard kochten hoopte we lekker te kunnen gaan trainen, maar tot nu toe is het alleen maar pech. Al twee keer ernstige verstopping gehad, ontzettend last vanhet verharenvgehad, en nu dit! Ik hoop maar dat het allemaal goed komt en dat we eindelijk van onze topper kunnen gaan genieten!

N0ra

Re: drama bij de zadelmaker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:53

Het zit je niet echt mee, hopelijk is de bult snel weg en lag het hier aan. Succes ermee!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:05

Ik vrees dat t toch in de rug zit :( osteo komt binnenkort!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:35

niet leuk zulke dingen. Osteo is leuk maar houd in je achter hoofd dat die ook niet alles kunnen oplossen en dat een foto/echo maken sneller is. (vanuit eigen ervaring!)
maar heel veel sterkte ermee. en hoop dat jullie weer snel kunnen genieten van je paard

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:39

Nee klopt! Ben ik me ook van bewust! Maar zij is ook DA en accunpuncturist. Ik hoop dat zij in ieder geval het probleem aan het licht kan brengen. Wat dan verder moet gebeuren zien we daarna!

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:08

Hopen dat alles uiteindelijk goed komt!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:12

mag ik vragen wie je er dan bij haalt?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:17

Ellen kral! Zij komt geregeld bij ons op stal en heeft bij veel paarden echt effectieve behandelingen uitgevoerd!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:21

oke, die ken ik verder niet. maar heel veel succes ermee en laat even weten wat zij er van vindt. ben benieuwd. hoop voor je dat het makkelijk is op te lossen

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:10

Dankjewel! Ik hoop ook dat het goed te behandelen/op te lossen is! Je hoort er nog van!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:13

Veel sterkte!!! Hoop dat alles weer goed komt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:18

Wij hebben soort gelijk iets meegemaakt, maar dan minder erg...

We kochten ons paardje (nouja, 1x wezen proefrijden, 2e keer was de DA er al bij...)

Maarja, 1e keer, stond meneer al opgezadeld en zat ze er net op (hij had een tijd stilgestaan). Nouja, ik erop, merkte wel dat het zadel niet helemaal lekker lag, maar ook.... Zusje erop, bij het opstappen springt ie opeens achteruit vanuit het niets....Dus poging 2, dat ging wel goed...

Nouja, we waren al verkocht, hij werd een week later door de DA goedgekeurd en het eerste wat we deden een nieuw zadel halen... Zadel laten passen, na een tijd een nieuwe boom erin omdat hij meer bespiering kreeg... Maar hij sprong elke keer bij het aansingelen achteruit... En of we nu de singel op het eerste gaatje deden (vuist kon er nog tussen) hij deed het...

Momenteel is het zo goed als over gelukkig :) veel dingen geprobeerd, van met een bezem erachter staan, tot maar laten gaan... Uiteindelijk lukt in de stal opzadelen altijd goed (hij loopt wel wat) en buiten gaat het ook steeds beter (vroeger was het standaard achteruit springen buiten) hij heeft dit ook een tijdje met opstappen gehad bij de vorige verzorgster (singelde misschien toch te lomp aan?)

Wat wij gedaan hebben, alles rustig gaatje voor gaatje aansingelen, rustpauzes nemen als hij zich spande..... stukje lopen, weer een gaatje etc. En uiteindelijk is het goedgekomen!

Het is fijn als ze laten merken dat er iets is, maar dat het nog zo lang door kan spelen, dat had ik ook niet verwacht! (Wij hebben hem inmiddels bijna 4 jaar en nog steeds is aansingelen happen/lopen, maar gelukkig niet meer het springen...)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:24

Pff wat een verhaal! Hoop niet dat het.bij Colorado zo lang in z'n hoofd blijft hangen! Eerst maar afwachten wat er gevonden gaat worden! Hoop niks al te ernstigs...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:52

Als je er op tijd bij bent, niet te lang doorrijdt met een zadel zodat hij dat (het aansingelen) al aan pijn gaat linken, dan zal het wel meevallen. Ik heb geen flauw idee hoe lang mijn pony bij zijn vorige baasje al met dat zadel liep... Dus dat scheelt natuurlijk ook...

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:36

Mijn merrie begon ook van het een op het andere moment te staken. Ze struikelde altijd al veel. Nu blijkt ze KS precies onder het zadel te hebben en lichte artrose op de voorvoetjes. Vandaar dat ik er met het grondwerk geen last van had, alleen als ik er op ging zitten. Ook osteopaat erbij gehad, maar dat hielp niet lang genoeg. Nu staat ze lekker in de wei een goede moeder te zijn.

Heel veel succes.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 15:47

na een lange, lange dag met veeel wachten is Colorado eindelijk behandeld! Hij bleek rechts achter scheef te staan. Waarschijnlijk heeft hij ooit een keer een ongeluk gehad wat deze scheefheid heeft veroorzaakt, maar door de intensievere training sinds januari (toen Co bij ons kwam) is dit waarschijnlijk erger geworden. Ellen heeft eerst overal gevoeld letterlijk van mond tot staart. de gaat dan met een hard voorwerpje, in dit geval het dopje wat over een naald zit, best stevig langs alle lichaamsdelen. Hierbij 'vraagt' ze het paard waar het pijn heeft. Ze werk hierbij van hoofd naar kont. Colorado gaf aan de linkerzijde pijn aan bij de achterhand. Je zag hem zo ineenduiken en tegen de stalwand aan duwen. Toen rechts, alles van hals tot kont deed zeer :( Vervolgens de voeten opgetild en daar de reactie op bekeken. Hierbij waarschuwde ik haar dat hij rechtsachter heeeel hoog optrekt en verkrampt. Ze heeft toen opgemerkt dat hij daar scheef zat. Ze heeft toen wat bewegingen met het been gemaakt en vervolgens weer met het naaldendopje over de hele rug gegaan. En warempel amper pijn reactie meer! Wat een verschil! Vervolgens zijn er nog een soort buigproeven met zijn nek gedaan. Ook hieruit kwam naar boven dat hij linksom niet goed boog omdat het rechts pijn doet. Vervolgens zijn er verspreid over zijn lijf acupunctuur naaldjes geplaatst: bij de mondhoeken, in de onderbenen, boven het oog, in de hals en op de achterhand.

Hij krijgt nu 2 dagen rust. Wel mogen we met hem aan de hand lopen en een beetje laten grazen. Vervolgens heeft hij vier dagen vrij. Hij mag dan wel de wei op of los gegooid worden en gek doen, maar niet longeren of rijden. Na die vier dagen vrij mogen we voorzichtig beginnen met rijden. Hierbij moeten we goed naar hem 'luisteren' wat hij aangeeft als de grens, is de grens. Loopt hij na tien minuten stappen nog te zwalken of raar te lopen, is dat het voor die dag. Geeft hij aan dat hij zijn nieuwe balans weer gevonden heeft, mogen we het werk uitbreiden met draf en galop. hierbij moeten we er goed op letten dat beide zijden even veel belast worden. dus letterlijk rondjes tellen!

Ben heel benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren!

Anoukherder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:12

En hoe gaat het nu met hem? kun je het werk al een beetje uitbreiden.
Ik hoop dat hij er nu geen last meer van heeft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:14

Ik kreeg ooit een boomloos test zadel, ik leg het op singel aan en echt een bom. Bokken , steigeren, ik snel dat zadel er af gehaald. Bleek hij later last van rug te hebben. Goed dat je paard is behandelt.