Frummel (officieel Fairview Key)
- Johnson x Negro
- 3 jaar (4 juni 2010)
- Ruin
- 1.60 m klein (ik ben ruim 1.70 m)
Frum is mijn eerste en enige zelfgefokte veulentje uit mijn merrie Charlotje. Helaas is hij vlak voor zijn 2e verjaardag atactisch geworden. Zijn toekomst was op dat moment heel onzeker. Ik heb destijds dit topic geopend: [VVDD] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis... Ik gaf het toen drie weken voordat we hem in zouden laten slapen. Hij bleef ons echter verbazen en inmiddels, ruim een jaar later, is hij er nog steeds en doet hij het beter dan ooit!
Frum 3 jaar: [ITP] Oranje terrorist Frummel (Johnson x Negro) is 3 jaar!
Onder het zadel heeft hij nergens last van, ook niet als hij gespannen is of ergens van schrikt. Bij dezelfde spanning schiet hij wel in zijn dronken maniertje als ik er naast sta. Overigens kan hij er altijd uit. Het lijkt alsof hij op slot staat, maar niets is minder waar. Hij kan zonder problemen voorwaarts, achterwaarts of bokken. De blokkade lijkt voornamelijk psychisch te zijn, maar het blijft een vaag iets.
Ik houd er rekening mee dat elke dag onze laatste dag samen kan zijn. Daarom ben ik extra dankbaar dat ik zoveel moois met hem mee heb mogen maken. Dat rijden daar ook onder zou vallen, had ik een jaar geleden echt niet gedacht!
Frum is nog maar net 3 jaar, dus we doen heel voorzichtig aan. Ik rijd hem zo ongeveer 1x per week. Gezien zijn terrorgehalte zou dat iets vaker mogen, maar ik wil het niet te gek maken. Frum hoeft helemaal niets en hij zal geen sportpaard worden.
Tijd voor foto’s en filmpjes.

De filmpjes zijn enigszins confronterend, maar ik hoop dat jullie er rekening mee houden dat dit echt de eerste rondjes van hem zijn onder het zadel. Wij longeren niet voor het rijden en ik rijd ook altijd direct los. Daarnaast staat mijn enige hulp te filmen, dus ik moet me helemaal zelf redden met gas, rem en stuur.
Voor het eerst op mijn frummelbeest:
De tweede keer op Frum:
De vierde keer rijden was voor het eerst in de buitenbak en voor het eerst met een ander paard in de bak, dat gelongeerd werd. Dat was even een uitdaging, want Frums stuur is nog niet geinstalleerd. Natuurlijk gaat het sturen niet vanzelf, maar Frum is echt een ongeleid projectiel vergeleken met andere jonge paarden. Ik probeerde eerst om in de andere helft van de bak te blijven, maar toen ik een serieuze noodingreep uit moest voeren om te voorkomen dat Frum frontaal tegen de zuil opbotste, vond ik het toch verstandig om eerst maar de volledige bak te pakken. Ach, kleinigheidje houd je… Schietgebedje dat ik niet door de lijn van de longeur zou rennen.

Hij is al best een beetje naar me toe gegroeid

PILAAR! *stuurt, stuurt, stuurt*

Stuur testen om veilig om het andere paard heen te rijden.

Omdat ik mijn hielen helemaal open heb liggen van het lopen op rijlaarzen, besloot ik om terug te rijden i.p.v. het gebruikelijke lopen aan de hand. Daarvoor moet ik op 2 m afstand van de treinen rijden, over de spoorwegovergang en langs een loonwerkbedrijf en industrieterrein. Ik dacht dat het kon, dus het kon.