Je grootste nachtmerrie als paardeneigenaar..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Je grootste nachtmerrie als paardeneigenaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:43

.. ik denk dat iedere paaardeneigenaar ze wel eens gehad heeft. Nachtmerries, je paard/pony zwaar gewond, overal bloed.. Herkenbaar?

Mijn nachtmerrie werd helaas gisteren werkelijkheid, en het is maar de vraag wat de gevolgen hiervan zijn.
Gistermorgen begin ik zoals gewoonlijk op vrijdag aan de grote beurt van de stallen, nadat ik mijn eigen lieverds heb begroet.
De stalbaas vertelde me al dat Niaff had gelegen tussen het brokken en hooi geven die ochtend, en dat hij dat opvallend had gevonden gezien zij nooit ligt in de stal.
Toevallig had ze eergister ook gelegen toen ik bij haar stal kwam dus ik zei dat ik het in de gaten zou houden, denkende aan misschien last van haar darmen/buik/koliekerig?

Toen het haar beurt was om naar buiten gebracht te worden riep mijn stalbaas me. Niaff liep beroerd en wilde het liefst op 3 benen lopen.
Snel gezocht naar de oorzaak en ik barstte ter plekke in tranen uit (en ik huil echt zelden) toen ik haar rechter achterhoef zag.
Boven de hoef zat een enorm diepe, vieze, openstaande gerafelde wond.. alsof het opengereten was. Aan de achter/zijkant net naast de pees en in de buurt van vrij grote aderen (zei de dierenarts).
Heb natuurlijk meteen de dierenarts gebeld, en die was er vrij snel, maar oh wat duurt elke seconde lang.
Ze hebben het schoongemaakt, maar het was niet te hechten. Ze wilde er eigenlijk niet op lopen/staan, wat geen goed teken is gezien ze daar geen reden voor zou moeten hebben om zo heftig daarop te reageren tenzij er meer kapot is van binnen.
De dierenarts heeft haar een strak drukverband erom gedaan, en ze mocht absoluut niet van stal. Medicatie mee en een afspraak voor maandag op de kliniek om haar verband te wisselen en als ze nog kreupelde foto's te maken.

Het eerste uur heeft ze plat in stal gelegen, nog helemaal versuft van het roesje. Maar eenmaal wakker en in beweging was er geen houden aan.
Onrustig, weven, gillen naar de andere paarden. vreselijk.
Ik ben naar de kliniek gereden om wat rustgevends op te halen want zo kwam ze het weekend niet door.

Eenmaal terug op stal natuurlijk meteen weer gaan kijken.
Bloed gutste tussen het verband door en begon alleen maar harder te bloeden. Dierenkliniek gebeld en met spoed haar ingeladen en die kant op.
Eenmaal op de kliniek was het bloeden gestopt, maar de hele trailervloer lag onder een plas bloed.
Ze konden niet vinden welke ader het moest zijn geweest, en vonden het een goed teken dat ze op haar been wilde lopen/staan (thuis was ze nog zo kreupel als wat.. maar goed).
Gezien de bloeding en de hevigheid ervan hebben ze besloten haar op de kliniek te houden tot sowieso maandag.

Het is allemaal nog heel onzeker hoe of wat verder. Ik loop de hele dag kotsberoerd en gestresst rond, alle scenario's in mijn hoofd afgaand.
Ze heeft zeer waarschijnlijk vast gezeten in de stal, en net zo lang gerukt tot haar hoef weer los was. en hierdoor die wond veroorzaakt.
Ik voel me zo vreselijk schuldig, en sta de hele dag op janken.
Als er niks ernstigs beschadigd is dan kan het helen met weken van verband wisselen en stal rust.. met een paard dat normaal hele dagen op de wei loopt en compleet over de zeik gaat lopen weven alsof haar leven er vanaf hangt..

Pff..
Respect aan iedereen die het gelezen heeft _/-\o_ ik moest het gewoon even van me af schrijven...
Laatst bijgewerkt door Dott op 29-06-13 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Je grootste nachtmerrie als paardeneigenaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:45

Brrrr, wat een rotverhaal zeg. Pff, krijg er kippenvel van... Heel veel sterkte! Inderdaad een nachtmerrie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:48

Jeetje .... kippenvel staat op m'n rug ... dat klinkt echt heel naar !

Wel een geruststellende gedachte dat ze nu op de kliniek staat en goed in de gaten wordt gehouden :j

Heel veel sterkte voor allebei :(:)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:48

Jeetje wat erg! Klinkt stom, maar misschien is die bloeding goed geweest om al het vuil en viezigheid eruit te krijgen. Ik duim voor je dat ze met veel rust weer goed geneest.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:53

liedjuh2 schreef:
Jeetje wat erg! Klinkt stom, maar misschien is die bloeding goed geweest om al het vuil en viezigheid eruit te krijgen. Ik duim voor je dat ze met veel rust weer goed geneest.

Zo had ik het nog niet eens bekeken.. Het was gewoon een dusdanige hoeveelheid dat ik me echt kapot ben geschrokken.
Dierenarts zei dat het waarschijnlijk een aftakking van 1 van de hoofdaders is geweest die is gaan bloeden.

Verder allemaal bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:00

Jasses wat een narigheid, ik ga voor jullie duimen dat het meevalt. Heb je geen droog hoekje in de wei wat je goed af kunt zetten voor haar, zodat je 'r wat rustiger kunt houden?
Sterkte!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 10:01

Ze mag absoluut niet lopen, want dan gaat de wond steeds open dicht open dicht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:03

Herkenbaar, ik kwam vorige week op stal en overal bloed, de 4 paarden stonden op de wei dus ik liep met het hart in mijn keel erheen om te kijken waar die hoeveelheid vanaf kon komen
een snee precies boven de hoef. Vermoed ook een adertje geraakt gezien de hoeveelheid, maar gelukkig voor ons was het schoon en been niet dik of kreupel.

Ik hoop dat de wond snel dichtgaat. Weet je al waardoor de wond is ontstaan?
Ik heb hier alleen het vermoeden door een ander paard gezien de snee iets maanvormig loopt

Hoop dat je paard rustig blijft bij het op rust staan en dat het snel dichtgaat

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:03

Oeeei, heel veel sterkte en hou ons op de hoogte!! Je hebt je best gedaan, nu kun je alleen maar afwachten wat de experts doen!!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:06

Hé bah! Sterkte! :(:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:10

jeetje dat is schrikken :oo

heel veel beterschap, ze is in goede handen en kunnen gelijk ingrijpen.

hopelijk valt de schade mee :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:10

Dott schreef:
Ze mag absoluut niet lopen, want dan gaat de wond steeds open dicht open dicht.

Ik bedoel ook echt een hoekje op boxgrootte. Als ze gaan lopen in de box krijg je zo'n rotbeweging omdat dat ook nog 'draait'...
Was maar ff meedenken hoor, jij kent het paard en de situatie het beste.
De wei (mits droog) is schoner dan stal, en die van mij zijn daar gewoon rustig terwijl ze op stal de boel afbreken als de rest wel naar buiten mag.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:11

Sterkte, wat een verhaal.Hopelijk knapt je paard haar been snel weer op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:18

hier blijven ze ook rustiger staan op de wei afgezet dan in de stal waar ze blijven ijsberen en draaien

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:39

Heel veel sterkte voor jou en veel beterschap voor je paard! :(:)

xjessie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:43

Jeetje, das je ergste nachtmerrie. Ze is nu wel in goede handen op de kliniek en misschien ook rustiger met andere paarden om d'r heen? Heel veel sterkte voor de komende tijd en we gaan duimen dat het allemaal goed komt!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:47

Beterschap voor je paardje.
Maar ik ga mee met een paar voorgangers. Liever rustig op een klein stukje afgezette wei dan druk op stal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:04

liever op stal dan doodbloeden in de wei....Kun je geen vetranquil geven?Dat net dat onrustige er af gaat?
Bloeden is inderdaad goed om de wond schoon te maken,maar in dit geval is het een slagaderlijke bloeding.Dat is iets teveel van het goede.
Hadden ze de ader niet kunnen hechten?
Je kunt een paard niet vertellen dat hij stil moet blijven staan.

Misschien ook wat extra vitamine K geven?Dat bevordert de stolling.(in yoghurt zit veel vitamine K,weet niet of een paard dat eet)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 11:35

Bedankt voor jullie medeleven. Is echt fijn.
De wei is een eindje van de stallen af. Dus dan moet ze sowieso een stuk lopen en dat mag niet.
Ben net even bij haar geweest maar daar werd ze vreselijk onrustig van. Ze wil mee naar huis denk ik.
Ze loopt wel op haar voet maar niet echt soepel en zodra het kan gaat ie meteen weer omhoog. En ik zag weer wat gedroogd bloed in het verband zitten.
Ze konden de ader niet dicht maken omdat ie gestopt was met bloeden toen we eenmaal op de kliniek waren.

Ben een beetje in overweging om maandag sowieso een foto te laten maken ook al loopt ze er wel op. Dan weten we het zeker. Maar dat zal ik nog wel overleggen met de DA.
Moet sowieso even goed gaan praten over hoe lang ze denken dat het duurt en wat de prognose is.

Edit; oh ja, het komt waarsch doordat ze vast heeft gezeten met haar hoef in de stal en deze in paniek los heeft gerukt. Ik voel me ook enorm schuldig over de hele situatie.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:39

Wat een afschuwelijk verhaal. Ik kan me voorstellen dat je daar van slag door bent, en het is nog lang tot maandag dan. :(:) ik zou zelf wel een foto laten maken, om zeker te weten of de hoef niet nog meer beschadigd is van binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:41

Lieve meid, je hebt niets om je schuldig voor te moeten voelen. Vastliggen in de stal is domme pech!!! Daar doe je niets aan...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:41

Dat zeker, schuldgevoel is niet nodig. :n

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:42

heel veel sterkte!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:43

Heel erg veel sterkte!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:44

Niks om je schuldig om te voelen, ik volg. Zou je jou (belangrijke) reacties in bold kunnen zetten? Zodat ik en andere volgers af en toe makkelijk door kunnen scrollen om te kijken hoe het gaat?

Sterkte ermee, hopelijk komt het gewoon goed.