Dressuur zonder zadel en bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Dressuur zonder zadel en bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 16:08

Nou ja, poging tot dressuur dan :) Vanwege een vervelende wond van de elastische singel, is het al een tijdje vrij lastig om Alanda met zadel te rijden. Iedere keer opnieuw schuurt de wond weer open, ook met andere singels. Voorlopig krijgt ze dus de tijd om volledig te herstellen en gaat de singel er pas weer om als haar buik er weer mooi maagdelijk en glad uit ziet :) Ik wil echter wel graag blijven rijden, vandaar dat we zijn gaan proberen hoe dat is zonder zadel. Het was even wennen in het begin, maar ik merk dat het ontzettend goed is voor mijn zit en mijn balans, en Alanda lijkt het ook als zeer prettig te ervaren. Ik overweeg om mijn zadel voor het rijden in de rijbakken aan de wilgen te hangen naast mijn bit, en hem alleen nog te gebruiken voor de lange buitenritten. We rijden al een jaar of twee bitloos, nu sinds kort dus ook zadelloos. Normaliter trainen we endurance-gericht in de bossen, maar op de stallocatie houden we ons bezig met dressuur voor beginners.

Vandaag heb ik geprobeerd om een filmpje te maken van het rijden zonder zadel. Helaas staat de camera wat ver en was het behelpen met de belichting vandaag, maar ja, je moet wat zonder cameraploeg. Het is de vijfde keer dat ik zonder zadel rij, en de eerste keer dat we zonder zadel in de buitenbak rijden! Normaal gesproken is Alanda erg gespannen in de buitenbak, maar hier was zonder zadel niets van te merken. Ze is erg voorzichtig met me en dat is goed te merken :)

Rijtechnische tips zijn van harte welkom, voor zover ze gegeven kunnen worden icm de beelden. Vandaar dat ik het niet bij HAW neer zet maar hier. Voor de volgende keer zal ik proberen de cameraploeg in te schakelen :)

Opstappen doe ik trouwens met de opstaphulp van buitenzinnig. Die heb ik maar even snel aangeschaft, aangezien het opstappen met een krukje niet echt werkt bij Alanda. Superhandig, die opstaphulp! Alleen zat mijn spijkerbroek wat stroef met dit warme weer, dus het duurde even voor ik mijn voet goed in de beugel had :')

Een reactie of tip zou leuk zijn!

Rachelle_DL

Re: Dressuur zonder zadel en bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:11

Gaaf!

Zelf heb ik het ook 1x gereden met halster op mn verzorgpaard, en paardjelief ging er op nageven hihi! Dus dat wordt ook vaker gedaan. :D

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:32

Snadrem schreef:
Nou ja, poging tot dressuur dan :) Vanwege een vervelende wond van de elastische singel, is het al een tijdje vrij lastig om Alanda met zadel te rijden. Iedere keer opnieuw schuurt de wond weer open, ook met andere singels. Voorlopig krijgt ze dus de tijd om volledig te herstellen en gaat de singel er pas weer om als haar buik er weer mooi maagdelijk en glad uit ziet :) Ik wil echter wel graag blijven rijden, vandaar dat we zijn gaan proberen hoe dat is zonder zadel. Het was even wennen in het begin, maar ik merk dat het ontzettend goed is voor mijn zit en mijn balans, en Alanda lijkt het ook als zeer prettig te ervaren. Ik overweeg om mijn zadel voor het rijden in de rijbakken aan de wilgen te hangen naast mijn bit, en hem alleen nog te gebruiken voor de lange buitenritten. We rijden al een jaar of twee bitloos, nu sinds kort dus ook zadelloos. Normaliter trainen we endurance-gericht in de bossen, maar op de stallocatie houden we ons bezig met dressuur voor beginners.

Vandaag heb ik geprobeerd om een filmpje te maken van het rijden zonder zadel. Helaas staat de camera wat ver en was het behelpen met de belichting vandaag, maar ja, je moet wat zonder cameraploeg. Het is de vijfde keer dat ik zonder zadel rij, en de eerste keer dat we zonder zadel in de buitenbak rijden! Normaal gesproken is Alanda erg gespannen in de buitenbak, maar hier was zonder zadel niets van te merken. Ze is erg voorzichtig met me en dat is goed te merken :)

Rijtechnische tips zijn van harte welkom, voor zover ze gegeven kunnen worden icm de beelden. Vandaar dat ik het niet bij HAW neer zet maar hier. Voor de volgende keer zal ik proberen de cameraploeg in te schakelen :)

Opstappen doe ik trouwens met de opstaphulp van buitenzinnig. Die heb ik maar even snel aangeschaft, aangezien het opstappen met een krukje niet echt werkt bij Alanda. Superhandig, die opstaphulp! Alleen zat mijn spijkerbroek wat stroef met dit warme weer, dus het duurde even voor ik mijn voet goed in de beugel had :')

[ Video ]

Een reactie of tip zou leuk zijn!

Wat leuk :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:58

hoihoi

Grappig zeg, ze loopt goed.

Vind dat je wel heel snel aandraaft, en wijkt, etc.

Groetjes

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:23

Leuk hoor, fijn dat ze ook zo braaf is.
Ik denk dat er wel wat meer actie in moet komen, dat is iets wat je makkelijker laat zonder zadel, omdat dat een stuk lastiger gaat zitten.
En veel meer afwisseling, ik rij zelf nauwelijks een keer de bak rond zonder een figuur of oefening te doen, daar worden ze juist actief en soepel van en het maakt het een stuk minder saai.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:19

Bedankt voor de reacties!

daphneM, het is een ge-edit filmpje. Niet de hele training staat er dus op ;) Mijn paard is van te voren goed en lang genoeg warm gestapt, maar dat is op dit filmpje niet te zien. Ik wilde jullie niet vervelen met 40 minuten training :P

MirandaFuego, mee eens dat er meer actie in moet komen. Het is alleen nog niet uit te zitten voor mij om veel meer te vragen, dat zijn we geleidelijk aan aan het opbouwen. Anders ga ik alleen maar zitten stuiteren en dat wil ik ook niet hebben. Vandaag ging het bijvoorbeeld al een stuk beter en konden we al een fatsoenlijke arbeidsdraf en zelfs een klein tikje richting middendraf!
Ik reed juist heel afwisselend, maar ik denk dat dat op het filmpje niet naar voren komt door de stukjes die ik geselecteerd heb. Ik heb veel gewerkt met voltes, verkleinen, slangenvoltes, wijken, etc.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:17

Leuk.

Maar wel een klein dingetje over het camerastandpunt.
Zet de volgende keer de camera zo neer,dat je de zon achter de camera hebt.
Nu zie je alles in tegenlicht,en lijkt het beeld wat donker/onduidelijk.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:35

Goeie tip, lizard! Ik had er nu niet echt op gelet, de camera stond op een pilaar die zich er in principe goed voor leent maar ik had eerst even moeten kijken waar de zon was. Als mijn paard nog een tikje braver is en mijn zit nog wat beter moet ik het maar eens proberen met zo'n camerastok net als bij jou ;)