Bientje eindelijk (back) on track? Filmpjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Bientje eindelijk (back) on track? Filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:40

Hoi

Bientje is een 7 jarige merrie al ondertussen. Afstm: viento uno w x grafiet
Eigenlijk hebben we enkel tegenslag gehad.
Spierbevangen, niet meer durven lopen, ijzersterk in haar mond, dan nog 2 verkeerde zadels aangemeten gekregen dan haar pees ernstig geblesseerd 6 maand rust gehad en nu terug een dikke maand goed aan het werk. Al enkele maanden gedraafd op lange lijnen, nu mag ze in principe alles terug doen.
Ook is er tijdens de revalidatie gebleken dat er nog een stuk wolfstand is blijven zitten.
Tandarts heeft hier zomaar 2,5jaar overheen gekeken... Dus splinter er ook uitgehaald.
En eindelijk is er verbetering! Eindelijk, geen verzet meer, durven lopen!
Zoiets simpel,.. Ze heeft bij wijze van spreken bijna alle fysio's en ostheopaten van het land gezien, zelfs naar de kliniek de hals en rug op foto gezet. En dit allemaal door een stukje tand... -O-

Ze wordt nu even doorgereden door mijn instructice. Want al die jaren met pijn in haar mond gaan er niet zo makkelijk uit. En ik ben te braaf om te tonen hoe het nu juist wel moet. Achteraf ga ik er altijd nog een kwartier op.

Waar ik erg tegenaan loop
-Heb zelf dus 6 maand niet gereden wegens de blessure. Dus mijn zit is nog niet goed. Ook mogen er wat kilo's af. :o
-Ze buigt moeilijk naar rechts en ik moet haar durven wat doorbuigen. Ze doet dit eigenlijk redelijk. Maar voor mijn gevoel buig ik haar teveel, dus corrigeer weer op mijn buitenteugel terwijl ik beter even doorzet.
- Links wil ik teveel doorstellen terwijl dit niet nodig is. En dus is mijn linkerhand erg onrustig.

Voor het paard
- Voorwaart zijn en blijven
- Loslaten in hals en kaak

Gelieve het vriendelijk te houden, dit is een paard die gecorrigeerd word, dus geen perfect plaatje!

:list:
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 18-06-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Re: Bientje eindelijk (back) on track? Filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:47

Ik reageer eigenlijk nooit in topic
Bijzonder verhaal. dat is wat ik eerst kwijt wil.

Ik heb alleen het eerst filmpje bekeken, en wat ik mis en echt jammer vind.
Is dat als ze het ergens goed doet niets maar dan ook niets beloond wordt.
Een paard die in die in zoveel heeft meegemaakt verdient het om duidelijk te weten wanneer zij het goed doet.
En in mijn ogen niet " doorsjouwen" want zo oogt het voor mij echt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:52

Marjo Versta zeker je opmerking. Ben eigenlijk zodanig met mezelf bezig dat ik dat even vergeet.
Maar ze wordt eigenlijk nu even doorgereden door mijn instructrice en dan wordt ze genoeg beloont voor al haar harde werk hoor. Maar zal er op letten dat ik meer dan af en toe braaf zeg doe :o

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:17

Leuk paard!
Ik vind wel dat je haar in draf ontzettend over haar tempo jaagt, t is geen racewedstrijd he ;)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:21

ChocoBesnier schreef:
Marjo Versta zeker je opmerking. Ben eigenlijk zodanig met mezelf bezig dat ik dat even vergeet.
Maar ze wordt eigenlijk nu even doorgereden door mijn instructrice en dan wordt ze genoeg beloont voor al haar harde werk hoor. Maar zal er op letten dat ik meer dan af en toe braaf zeg doe :o

Nou ik bedoel niet alleen braaf zeggen, maar ook als ze bv op een moment precies doet wat je wilt.
En dat is waarschijnlijk heel moeilijk, daar los te laten, en niet te denken hier ram ik op door.

Verder vind ik echt een knap paard. Jammer dat beesie zoveel meegemaakt heeft.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 22:33

44Myrthe44 schreef:
Leuk paard!
Ik vind wel dat je haar in draf ontzettend over haar tempo jaagt, t is geen racewedstrijd he ;)

Dit moet nu wel even zo. Eerst goed voorwaarts. Anders komt er van loslaten ook niets in huis. Is echt corrigeren nu. Er zullen vast wel 1000 en manieren zijn om iets te corrigeren maar wij doen het nu zo.

Vind haar zelf ook leuk haha! Bedankt!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 22:59

Marjo89 schreef:
ChocoBesnier schreef:

Nou ik bedoel niet alleen braaf zeggen, maar ook als ze bv op een moment precies doet wat je wilt.
En dat is waarschijnlijk heel moeilijk, daar los te laten, en niet te denken hier ram ik op door.

Verder vind ik echt een knap paard. Jammer dat beesie zoveel meegemaakt heeft.

In mijn eerdere post bedoel ik dat ik enkel braaf zeg. Was mss onduidelijk geformuleerd :-)
Loslaten wanneer ze zelf loslaat wordt gedaan, dat zie ik ook terug in de filmpjes. anders zou het ook niet te corrigeren vallen zo. Maar ga wel akkoord dat ze als ik erop zit ze meer beloont mag worden in de vorm van een klopje, enzovoort.
Maar verder moet ze wel gewoon doorlopen hoor. Anders ben je in 1 week weer bij af.

Ze heeft al veel meegemaakt maar is ook niet heilig, is een echt karakterpaard, die beetje graag de kantjes ervan afloopt. Je moet haar echt aan het werk krijgen voor je anders doet ze ook gewoon niets.
En dat was net het probleem juist als ik haar alleen rij. Brave ruiter die paard voor alles wat ze doet braaf en goed zegt en paard die zegt oke best, als ik minder doe gaat het ook wel. Totdat ze ook echt niets meer doet. Buigen gaat niet, niet omdat ze niet kan maar omdat het makkelijker is niet te doen. En als je dan toch zegt neen toch buigen om mijn been, dan is het even drama. Maar als je dan doorzet dan doet ze het wel hoor. Maar ik ben dan te braaf en geef toe...
De eerste keren echt aan het werk was dan ook hel ja..
Maar opeens valt het kwartje wel van oohjaa lopen moet ik. Lopen/buigen is makkelijker, oke doe ik!
En hoe meer ze luisterd hoe makkelijker het voor haar lijf zal worden. En dan hopelijk voor mij ook zodat ik haar weer full time kan overnemen.

Kan er eigenlijk nog uren over doorgaan waarom iets zo en niet anders. Maar ben moegetypt. :-)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:50

hoihoi,

Mooi diertje.

Net wat hier boven al gezegt is dat ze overdreven hard loopt in de draf.

Hier door maakt ze haar pas niet af, hoe wil je dat een paard los laat in het lichaam als het op een race stand word gezet, en daardoor niet ontspannen loopt..Ren jij maar eens heeel hard en ga dan eens zakken..Dat is dubbel zo lastig.

En paard wat makkelijk lang en laag loopt, die ga je na die tijd pas verruimen met de bedoeling dat het hoofd daar blijft.

Racen is iets anders dan verruimen.

Ik zou een stapje terug doen, en haar er van achteren wat meer onder laten komen door veel overgangen te rijden, en veel voltes te rijden en daar een poging tot inbuigen doen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:33

Hoi
Bedankt voor je bericht!

Ik vond dit ook erg raar in begin dat ik haar zo hard vooruit moet rijden.
Maar ze hangde enorm op de teugels, dus ze moet eigenlijk hoger komen en niet meer vastnemen.

Ik vind ook dat ze minder haar passen afmaakt. Maar voor het eerst in haar leven denkt ze vooruit in plaats van achteruit.
Van onderkomen komt er helemaal niets in huis als je ze trager laat draven. Traag is lui en hangen.
Dusja ook al vond ik het in het begin ook raar om zo hard te rijden, maar er is dus wel degelijk verbetering.
Ook als mijn instructrice rijdt gaat ze ook al iets langzamer, want ze kan er meer aan gaan rijden dus kan ze een normaler tempo gaan aannemen zonder dat ze volledig die voorwaarste drang verliest.
Zonder voorwaartse drang is er ook geen sprake van loslaten en over de rug lopen dat is basis.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:25

Ik vind het goed eens iemand voorwaarts te zien rijden, zeker als ie niet goed los is in de kaak. Terugnemen in een meer bevestigd stadium is altijd nog mooier dan de voorwaartse drang verliezen.

Fijn dat je eindelijk weet wat er speelde. Konden ze maar praten he?
Mooi paard!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 20:54

Bolzak23 schreef:
Ik vind het goed eens iemand voorwaarts te zien rijden, zeker als ie niet goed los is in de kaak. Terugnemen in een meer bevestigd stadium is altijd nog mooier dan de voorwaartse drang verliezen.

Mooi paard!

Dacht al bijna dat ik gek was dat ik mijn paard eerst voorwaarts wil hebben. :Y)
Vanaf ze losser laat en blijft vanuit haar achterhand naar voor blijft denken zullen we haar wat terugnemen. En zo opbouwen.
Indd konden ze maar praten! Vindt het erg jammer dat ze zoo lang last heeft gehad :(:)

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:25

Leuk paard zeg! Zitten goede gangen op! Alleen jammer dat je haar nu zo over de kop jaagd wat er al gezegd wordt. Ja je bent aan het corrigeren. Maar als je haar zo in tempo jaagd dan kan ze haar passen niet af maken en kan de motor achter ook niet aan waardoor ze voor nooit los gaat laten en je gaat "dragen". Tuurlijk moet ze voorwaarts blijven maar dit is net een tikkie te hard. 1 tikkie terug en je bent er denk ik. En dat vast houden etc heel goed dat je dat voorwaarts oplost maar niet overdrijven ;-) Verder inderdaad als ze netjes in de stelling loopt even je binnen hand over de hals met braaf kan geen kwaad hoor. Is goed voor haar vertrouwen dat het allemaal niet meer zo'n zeer doet. En probeer je hand nog iets rustiger te houden. Ook in overschakelen van stelling. Ik zie nu eerst het hoofd nog 2 keer heen en weer zwaaien voor ze de andere stelling aanneemt...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:00

Ja ik twijfel ook vaak indien het niet net iets te hard is.. Maar iedere keer als ik vertraag roept mijn instructrice: Vooruit!! Nu we wissel het tempo wel vaak af.
Gisteren hebben we bijvoorbeeld geen enkele keer haar zo vooruit gezet omdat dit ook niet echt nodig was. Nu haar moter wordt hierdoor echt aangewakkerd hoor. En als je dan wat trager gaat blijft hij ook werken. Maar als je traag begint dan vindt hij het de moeite niet om te werken.

Belonen vergeet ik echt, meer dan af en toe braaf krijgt ze nog niet. Moet mij erg concentreren om haar rond de baan te sturen.. :+:
Maar zal er op letten dat ze meer geprezen wordt want dat verdient ze wel hoor!

Stelling is inderdaad nog moeilijk. Ze wil dan over haar schouder wegvallen en ik probeer dan te corrigeren, maar dan teveel en dan slingerd ze.
Ook mist ze volgens mij nog veel balans. Wat ook niet verwonderlijk is natuurlijk. Na alle tegenslag. En we mogen ook niet vergeten dat ze pas een dikke maand in alle gangen mag gewerkt worden!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:00

ChocoBesnier schreef:
Bolzak23 schreef:

Mooi paard!

Dacht al bijna dat ik gek was dat ik mijn paard eerst voorwaarts wil hebben. :Y)
Vanaf ze losser laat en blijft vanuit haar achterhand naar voor blijft denken zullen we haar wat terugnemen. En zo opbouwen.
Indd konden ze maar praten! Vindt het erg jammer dat ze zoo lang last heeft gehad :(:)

Je weet dat voorwaarts iets heel anders is dan rennen he? Ik zie hier geen voorwaarts paard maar een vooruit gejaagd paard, dat haar eigen snelheid niet meer kan bijbenen en daardoor juist op de voorhand komt ipv op de achterhand. Niks mis met in een bepaald stadium iets harder laten lopen, maar dit vind ik persoonlijk toch echt niet de manier, je paard zo over tempo laten lopen.

Verder laat ze wel ontzettend fijn los en is ze heel rustig en stil in haar aanleuning, dat is heel prettig. Ik vind de galop ook ontzettend fijn om naar te kijken, mooi basistempo voor nu. Niet over haar tempo maar ook niet teveel terug.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:02

Ik weet dat allemaal ja :-)
Moet haar eigenlijk niet echt vooruit schoppen hoor voor dit tempo. Kan zelfs nog tantje bij :=
Maar in het stadium dat ze nu is zal ze ook als ze trager loopt op haar voorhand vallen hoor. En niet meer loslaten vanvoor. Dan hangt ze heel erg op de teugels. Dus ik moet ergens een keuze maken...
Ziet er nu niet zo fijn uit zo dat weet ik. Maar eigenlijk ziet het er fijner uit dan dat het nog aanvoelt. Want erg stabiel voelt de aanleuning nog niet. En hoe trager ze loopt hoe vaster ze is in haar kaak.
Maar moet zeggen zo verbeterd erg snel en af en toe kunnen we al wat meer basistempo zonder dat ze vaster wordt en vertraagd in het achterbeen.

Galop is inderdaad een ander verhaal, dat doet ze erg makkelijk en heeft er ook meer balans.

Verder zou ik geen tips meer willen over nu wel vooruit of niet. Heb een goede instructrice. Brengt paarden uit op GP niveau. Rijdt en corrigeerd een tiental paarden per dag. Dus ik vertrouw er nu maar even op.
Ik had ook geen goed gevoel in het begin en daarom zijn de fimpjes eigenlijk gemaakt. Om mij te tonen dat het er beter uitziet dan dat het nu nog aanvoelt. Het paard is 2 jaar eigenlijk niet goed gereden geweest door alle problemen die er geweest zijn. Is nu een maand bezig. Dus vind niet dat er kan verwacht worden van haar dat ze 100% van achter naar voor loopt en niet op de voorhand. En mooi in takt door de piste loopt.
Ik zal wel blijven updaten met af en toe foto's of filmpjes. En hopelijk is er dan verbetering!