En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:15

En dan staan er 2 vreemde paarden op je wei… (Ik vernoem geen plaatsnamen maar enkel de eerste letter van de gemeente, om het overzichtelijk te houden)

Vanmiddag om 13u20 krijg ik een sms van mijn buurmeisje/vriendin: ‘Of dat ik 2 nieuwe paardjes heb?’. Euhm, nee. Ik bel haar meteen op en hoor dat er een haflinger en een kleine witte pony in de bak staan. Dit kan kloppen vertel ik haar, Marieke en Raven mochten in de bak sinds gisteravond. Maar ze verzekert mij dat het niet Marieke en Raven zijn, maar een grote brede haflinger en een kleine witte shetlander. Een ruin en een merrie blijkbaar. Mijn paarden stonden ondertussen op de wei naast de bak en de poort tussen wei en bak was gesloten (die had ik gisterenavond open laten staan zodat ze op beide stukken konden).

Ik vertel haar dat ik er meteen aan kom en spring in de auto richting wei. Op de wei zie ik 2 hele lieve pony’s staan die overduidelijk niet uit de buurt komen. Er staan bandensporen in het gras tot aan de bak. We hebben hen nog nooit gezien en beginnen ook de naburige weilanden op te bellen om te vragen of zij deze paarden kennen. Niemand kent hen. Mijn dierenarts kent hen ook niet en zegt dat de politie ook een chipapparaat heeft om chips te lezen, dus bellen we vervolgens de politie.

De lokale politie van B. vertelt mij dat ze gaan uitzoeken of er een melding is gemaakt van 2 vermiste paarden en anders sturen ze iemand ter plaatse, hoe dan ook, ze houden me op de hoogte. Een half uur later krijg ik weer telefoon van hen: de politie van R. zou deze ochtend 2 paarden hebben gevonden op de weg en deze zélf op mijn wei hebben gezet. … WAAAAT??... Er is geen briefje achter gelaten, geen teken van de politie, er is niet bij de buren aan gebeld… De paarden zouden blijkbaar rond de sauna (2 hele grote banen verderop) los hebben rondgelopen. Waarom ze dan perse de paarden op mijn weiland moesten droppen, terwijl er op die banen wel een hoeve of 5 staan met aangrenzende weilanden met paarden in, is nog maar de vraag. Ook mijn buren wonen aan de wei en ook zij hebben niets gezien en zijn de hele tijd thuis geweest.

De politieagent is heel vriendelijk en zegt me ook verder niet te kunnen helpen, maar me wel de nummer te kunnen geven van de lokale politie in R..
Bij de lokale politie in R. word ik heel kort af geholpen en zegt men dat het de politiezone Z. is die patrouilles doet. Vervolgens krijg ik hun telefoonnummer en dat is dat. Ik bel de politiezone Z. en krijg daar een vriendelijke man aan de lijn. Hij meent zich iets te kunnen herinneren over paarden die die ochtend waren gevonden inderdaad, maar hoe en wat weet hij niet precies. Het is op dat moment al 15u en de ochtendploeg is om 14u naar huis vertrokken. Er zijn geen gegevens achtergelaten over dat voorval en hij kan me alleen maar zeggen dat de dieren blijkbaar een Nederlands chipnummer hebben en dat ze dat niet kunnen lezen. Maar de eigenaren zouden zich gemeld hebben en ze zouden de paarden deze namiddag komen ophalen. … Say that again?? … Ik zeg hem dat ik het niet op prijs stel dat men achter mijn rug om paarden op mijn weiland zet en dan ook nog eens aan de eigenaren doodleuk verkondigt om deze op mijn erf zonder mijn weten terug te komen ophalen. Hij zegt dit te begrijpen. Ik stel hem voor om The Old Horses Lodge te bellen en deze de paarden te laten ophalen, aangezien ik geen verantwoordelijkheid op mijn wil nemen wat betreft deze paarden. Hij gaat akkoord en zegt ook dat de eigenaren zich toch bij hen dan weer melden en dat het dan wel inorde komt.

Daarna besef ik dat TOHL geen paarden ophaalt zonder schriftelijk bewijs van de politie. Aangezien de eigenaren toch in de namiddag zouden komen en TOHL een heel eind rijden is, besluit ik gewoon af te wachten, de eigenaren zijn er waarschijnlijk toch vroeger dan TOHL en dan is het ook meteen opgelost (niet met de politie, want hier komt een staartje aan, aan dit verhaal). Ik bel mijn schoonvader die bij de politie A. werkt en vraag of hij een idee heeft wat ik hiermee kan doen. Hij vindt het ook maar een raar verhaal en zegt me de politie ook te contacteren.
Uiteindelijk belt mijn schoonvader me dus weer op. Hij heeft een commissaris aan de lijn gehad die hem vertelde dat de man die verantwoordelijk is voor deze zaak morgen weer op kantoor is tussen 8 en 10u ’s ochtends. Volgens meneer de commissaris zouden de eigenaren ook de paarden waarschijnlijk niet meer ophalen vanavond, dus mocht ik lekker naar huis gaan. Ik vertel mijn schoonvader dat ik mijn weiland niet verlaat zolang dit niet is opgelost, ik laat geen onbekenden op mijn weiland zomaar poorten opendoen en paarden verzetten terwijl mijn paarden ook buiten staan en ik er niet ben. Ik hang op en begin een andere vriendin te bellen, wiens jaarling ook bij mij op de wei staat. Zij zegt me toch aan te dringen bij de politie voor een oplossing deze avond nog.

Vol goede moed bel ik dus nogmaals naar de lieve meneer in Z.. Ik leg uit dat ik midden in mijn blok (= examenperiode) zit en geen tijd heb om dit allemaal zomaar te laten aanslepen. Verder wil het zeggen dat deze dieren dus ook voer nodig gaan hebben en water (wat de politie zelf niet had voorzien, bij 28°C zonder schaduw! Wat als ik helemaal niet was gekomen vandaag? Mijn paarden hebben gras en water genoeg, maar deze dieren staan op een bak met weinig gras in de volle zon…). Ik kan dit voorzien, maar liever niet. Ik vertel dat mijn schoonvader iemand aan de lijn had gekregen die hem kon zeggen dat de paarden niet meer werden opgehaald vanavond. Daar wist de man aan de andere kant van de lijn helemaal niets van. Hij vertelde mij dat hij maar ‘ne gewone’ was en dat hij mij ging doorverbinden met de commissaris in kwestie. Deze commissaris was niet echt behulpzaam in eerste instantie. Hij vond dat ik morgenochtend maar weer moest bellen met die man die verantwoordelijk was voor de zaak. Ik heb hem uitgelegd dat ik niet weg ging als ik geen zekerheid had over die paarden. Anders deed ik ze wel naar een asiel, waarop hij mij verzekerde dat ik daar niet voor bevoegd was en dat niet mocht doen! Pardon??? Ik ben wel bevoegd om paarden zomaar op mijn erf te krijgen gedropt en daar de verantwoordelijkheid voor te moeten dragen, maar ze mogen niet naar een asiel? Ik zeg hem dat hij het deze avond oplost en dat is dat. Volgens hem was het ook geen probleem dat deze paarden geen water hadden in deze hitte op zand… Hij had zelf paarden dus wist dat wel. Nadat ik zei dat ik diergeneeskunde studeerde en het ten zeerste afraadde paarden zo te houden in de zon zonder water, zweeg hij hier over. Hij ging de mensen bellen die deze ochtend aan de zaak hadden gewerkt en ging me terugbellen (EINDELIJK! Ondertussen was het al half 5).

Uiteindelijk belt hij me terug. Er zijn helemaal geen eigenaren gevonden. De patrouille zou de hele buurt hebben uitgekamd en van deur tot deur zijn gegaan om te vragen of iemand de paarden kende, maar niemand kende deze dieren. Bij mijn buren even melden dat ze paarden gingen droppen zijn ze terloops even vergeten. Kuch. Geen eigenaren, dus niemand die ze komt ophalen. Ik moet toch morgenochtend wachten en de dieren voeren (ik kan ze niet op alleen zand met wat sprieten te laten staan, toch?). Hij ging mijn telefoonnummer doorgeven aan de 100-lijn (Belgisch noodnummer), mocht iemand bellen omdat zijn paarden vermist zijn, komen ze eerst bij mij terecht. Zo kunnen ze dus niet zomaar de paarden komen halen zonder mijn weten. Voor alle zekerheid heb ik dus na het voeren van deze paardjes ook maar een briefje rond mijn poort gehangen met mijn telefoonnummer op en de mededeling mij eerst te bellen vooraleer ze mijn erf betreden.
Aangezien er zich tot op heden geen eigenaar gemeld heeft weet ik niet of we deze nog kunnen verwachten. Ik hoop dat de paarden morgen naar een leuk opvangplekje kunnen verhuizen.

Morgen meer info dus! Wat een soap. En dat tijdens de examens.

Paarden zelf zien er goed doorvoed uit, hebben alleen ontzettend verwaarloosde hoeven en beiden jeuk. Ze zijn heel braaf, beetje schrikkerig maar wie weet wat hebben ze al meegemaakt, en eten goed. Ik hoop dat ze geen wormen hebben of andere zaken, aangezien ze nu dus wel in mijn bak staan.
Ik vermoed dat de kleinste drachtig is, ze heeft ook een redelijk gevulde uier.

Ik denk nu allemaal dingen over de politie uiteraard, maar ga daar niet verder over uitweiden :+ :=

Dit zijn de lieve arme stakkers in kwestie, als iemand ze kent mag dat zeker gemeld worden:
Afbeelding

http://i883.photobucket.com/albums/ac34 ... a3f20e.jpg

Afbeelding

http://i883.photobucket.com/albums/ac34 ... 9156ac.jpg

Mochten er typefouten staan in dit verhaal, gelieve te begrijpen dat ik volledig op adrenaline aan het typen ben momenteel en nog niet helemaal terug bij mezelf ben :')

Cassidy

Re: En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:18

De belgische politie...breek me de bek niet open!

Enfin, ik hoop dat je snel de eigenaren kunt vinden, lijkt me sterk dat ze gedumpt zijn?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:20

Ja ik vind ze er zo goed uit zien... Gedumpte paarden lijken me meestal er niet zo uit te zien. Maar het is ondertussen na 8u 's avonds en er heeft nog steeds niemand gebeld. Gestolen dan en gedumpt?

Ik hoop dat het inderdaad snel in orde is, die studie is stiekem toch een beetje belangrijker momenteel.

Oreade_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:21

Had dit bericht al op fb zien passeren :p
Hopelijk snel een oplossing!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:22

Tjonge, wat een verhaal! Ik hoop voor je dat het snel opgelost wordt, gekke situatie. Je hebt één keer gemeente R. wel voluit vermeld, als je dat niet wilt zou ik dat even wijzigen. :)

Edit: Volgens mij heb je dat al gedaan. ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:23

Ik denk dat ik het ondertussen heb aangepast, anders lees ik er misschien nog over?

Ik vertrek nu even op restaurant, heb op een bak yoghurt na nog niets gegeten vandaag. Even gedachten verzetten na dit ongelofelijk vreemde voorval.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:24

jeetje nog steeds niks?, het zal je maar gebeuren, hoe is het nu met het kleine ding? (drachtige)
ga maar lekker eten aangezien je de energie wel kunt gebruiken ;)

Kirsha

Ach wat een lieve koppies! Gestolen was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Dat hoop ik toch niet, in wat voor angst zullen de eigenaren dan wel niet zitten :n

Ik hoop ook voor je dat dit snel wordt opgelost!
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 06-06-13 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

niemand in de omgeving die ze kent dus?
Kun je misschien op faceboek enz een oproep doen met foto's erbij, misschien herkent iemand ze?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:25

Wat een verhaal.. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.. Al ben ik er wel redelijk van overtuigd dat de eigenaren nu wel op zoek zijn, want zo van de foto zieb ze er goed verzorgd uit..
Succes ts..

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:25

Ik heb even gedeeld op de pagina missing horses op Facebook...misschien dat er wat info komt via die weg of iemand de paardjes herkent

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:26

Ja ze zien er super uit, ik hoop dat ze in hun zoektocht ook even de politie bellen want die zijn op de hoogte. Ze staan er goed bij nu met een grote pluk hooi dus alles komt inorde met ze :) .

In de omgeving kent niemand ze nee, dat vinden we een beetje vreemd.

Bedankt voor het delen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:26

Dit is dus 1 van de redenen waarom mijn hek op slot zit.

Sterkte en hopelijk zijn je onverwachte gasten weer snel weg.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:26

Mss weten ze bij manege De Hoefslag van wie deze dieren zijn... dat is niet zo gek ver van de sauna daar!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:27

Jeetje dat dit tegenwoordig allemaal kan zonder overleg met de eigenaar van het land.. Het is toch niet te geloven _-:(

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:28

ik denk als ik dat verhaal zo lees, dat deze moppies GEDUMPT zijn, ik hoor het namelijk wel vaker dat paarden dan 'zomaar' uitbreken en laten ze nou net geen chip hebben....maargoed ze kunnen natuurlijk ook gewoon verdwaalt zijn :) dat hopen we dan maar.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:29

Isolde is mijn dierenarts, dus de Hoefslag is op de hoogte. Zij kennen ze niet jammer genoeg.

Ik had nog geen sloten op mijn hekken, maar daar komt inderdaad verandering in. Sinds ik grote poorten heb denk ik elke keer dat ik er sloten aan moet hangen, maar toch schuif ik het weer vooruit. Morgen eerste zaak van de dag! (Na bellen met de politie uiteraard)

Ze hebben een Nederlandse chip maar die is voor de Belgische lezers blijkbaar moeilijk uit te lezen...

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:29

misschien een paar hoefsmeden bellen.
De kleine is trouwens een Few Spot appaloosa.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:29

Nou, wat een raar gebeuren! Snap zeker dat je er echt niet blij mee ben dat ze die dieren zomaar bij jou droppen, goed geregeld politie?!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:30

pff wat een gestres zeg zit je in ene met 2 paarden opgescheept...ik hoop dat t allemaal opgelost word

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:31

WilmaW, ik zag ook meteen dat het een appaloosa was, buurmeisje dacht aan een shetlander omdat zij niet wist dat er ook kleine appaloosa's bestaan. Leuk ding is het wel :j

Paardjes staan er rustig bij, maar ik ben nu dus niet meer ter plaatse, moet toch eten en slapen en dat gaat zo moeilijk daar. (tentje kan altijd maar wat is het nut?)

Het feit dat ze onverwittigd gedropt zijn vind ik het ergst. Als ik op de hoogte was mochten ze uiteraard over bij ons staan totdat ze opvang konden regelen, maar ze hebben ze gewoon daar gezet en gewacht totdat ik zelf contact zou opnemen met de politie en de zaak doorgeschoven naar morgenochtend.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:32

Wat een verhaal zeg. Zou je zo een boek over kunnen schrijven :=

Dat er zo gehandeld wordt door de politie vind ik maar vreemd. Hopelijk komt er snel een oplossing!

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:32

Dat van die chip lijkt me straf... ik werk zelf ook bij lpa en als wij een hond vinden (ook al is het een buitenlandse) kunnen wij de chip wel lezen. Enkel de eerste cijfers verschillen omdat dat de landscode betreft. Maar misschien is het gewoon moeilijker om met de chipnummer de gegevens van de eigenaar te vinden denk ik dan

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:33

Wat een verhaal zeg :oo

Vind het ook erg brutaal dat de politie (nota bene!!) zomaar 2 wildvreemde paarden op iemand's erf dropt zonder daar ook maar iemand bij in te lichten. Wat nou als het mis was gegaan tussen jouw paarden en die vreemde paarden...

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:33

Ik volg even - ben heel benieuwd hoe dit nu gaat aflopen. Arme stakkers...