Oud, blind, 'afgedankt' maar zo'n prachtig dier!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oud, blind, 'afgedankt' maar zo'n prachtig dier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:33

[***], mijn allerliefste adoptiepaardje.. 20 jaar, ex-manègepony, hoefsmidtrauma, wantrouwig naar vreemden, hij heeft het allemaal. Toen hij een paar jaar geleden blind werd aan 1 oog vond de manège het beter om hem weg te doen. Gelukkig heeft toen iemand hem overgenomen (anders was er waarschijnlijk een ander einde geweest) en via via is hij bij mij terecht gekomen. Vroeger veel op hem gereden, nu geef ik hem zijn welverdiende oude dag. Woensdag hebben we niet zo goed nieuws gehad, zijn andere oog blijkt ook aangetast. Hij ziet nog wel iets, maar niet meer veel. Voor meer info hoe de laatste dagen verlopen zijn: [VSW] Blind paard, de praktische kant

Vandaag moest ik gewoon wat foto's maken, ik heb er de camera niet voor dus verwacht geen technische hoogstandjes, maar gewone foto's, van een paar fijne momenten. We hebben een kleine wandeling gemaakt, zijn de piste nog eens gaan verkennen en hebben in de weide wat rondgehangen. Geniet mee van mijn prachtpony :+:

1. Op wandel
Afbeelding

2. Lekkere grasjes
Afbeelding

3. Voor water draait hij zijn hoef niet om, banjert gewoon door :')
Afbeelding

4. In het bos
Afbeelding

5. In de piste, zéér interessant 8-)
Afbeelding

6. Slaapkopje :z
Afbeelding

7. Nieuwe dingen ontdekken
Afbeelding

8. Balken onder baasje haar voeten moeten interessant zijn 8-)
Afbeelding

9. Terug in de weide, hij denkt er het zijne van :P
Afbeelding

10. [***] moet ook even 5 minuten aandacht :j
Afbeelding

11. Mooie pony!
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. En toen, helemaal uit het niets, een verrassing!
Afbeelding

Verklaring: een hele tijd terug ben ik met hem bezig geweest met voetjes geven, omdat hij daar heel veel moeite mee heeft en alleen maar slechte dingen aan linkt (hoefsmid en dergelijke). Maar dat is echt al een paar maanden geleden, de laatste tijd heb ik héél weinig met hem gedaan en de laatste weken heb (had?) ik zelfs een verzorgster voor hem .. En dan krijg je nu spontaan dit .. ik smolt ter plaatse :o <3

14.
Afbeelding

15. En om af te sluiten ..
Afbeelding

Met het voeren wilde hij nog niet de stal in komen, alhoewel hij wel de stal in gaat (het voer van gisteren was op en toen ik daarstraks aan kwam stond hij ook in de stal!). Daarna ging ik zalf in zijn oog doen en toen ik daarmee klaar was volgde hij me gewoon, en toen ik naar de stal liep kwam hij gewoon mee! Zo'n pony vind je toch nooit meer .. zo'n verleden, zo'n problemen en toch legt hij zo'n vertrouwen in een persoon .. Ik kan er echt niet van over. Het voelde vandaag ook gewoon zoals anders, terwijl ik al zolang niks meer met hem gedaan had en hij het toch wat moeilijker heeft nu zijn andere oog niet zo goed is. Toch voelde alles zo gewoon, zo normaal, zo vol vertrouwen :+: Het is echt een prachtpony :j

Bedankt voor het kijken!

Mellow

Re: Oud, blind, 'afgedankt' maar zo'n prachtig dier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:37

Lief, en ook super baasje :-)

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:38

fijn dat deze pony lekker van zijn oude dag kan genieten, heel veel plezier het ziet er leuk uit.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:39

Wat een leuke foto's van Boke! Die foto met voetje geven :+:
Heel positief dat hij het zelf aanbiedt!
Wel rot dat zijn andere oog ook aangetast is :(:)

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:43

Respect voor jou en wat een schatje is Boke!

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:45

Super om te zien! <3 respect hoor..

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:46

wat een leukerd zeg...

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:49

Wat een leuk beestje <3

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:50

wat een knappert! Ook met hem kan je echt nog wel veel doen hoor, hij is nu echt niet opgegeven. Je deed altijd al grondwerken dit moet dan net een beetje anders maar alles kan dus geef niet op!!

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:50

Krijg er kippenvel van.
Geniet nog maar lekker van elkaar!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:51

Dit is exact het verhaal van mijn paard. Blind manege paard waar ik al jaren een band mee had, toen ik 16 jaar was (en paard was 17 jaar was) dreigde de manege failliet te gaan en waren ze van plan om dat paard naar de slacht te brengen. Ik heb staan brullen bij mijn ouders, wat resulteerde in de aankoop van mijn paard. Hij heeft maanblindheid aan beide ogen en dus volledig blind. Toen ik hem een half jaar had werd zijn ene oog dusdanig slecht dat wij genoodzaakt waren om zijn oog te laten verwijderen. Dus als 17 jarig paard een zware narcose ondergaan + zeer hoge kosten, maar het was het allemaal waard.

Nu 9 jaar verder kan ik zeggen dat ik een top paard heb. In de jaren zijn we doorgaan rijden, vooral naar bos. Hier is zijn favoriete bezigheid sprinten, als hij niet mag rennen wordt hij kwaad en gaat hij brommen en bokken. Wij zijn de afgelopen jaren ook veelvuldig naar het strand geweest om in zee te zwemmen, reken maar dat je hem er niet uit krijgt. Ook gaat hij in de zomer de weide op, wel onder mijn toezicht aangezien er stroom op staat. Dit stroom tikt lichtelijk, maar hij reageert er niet op in de zin dat hij daarvoor aan de kant moet. Ook wil hij nog wel een rennen/bokken in de weide, zoals vandaag, waardoor ik er liever bij blijf

Nu heeft hij sinds 1 jaar met pensioen, dus niet meer rijden en lopen we elke dag of staan we samen in de wei (of ik ben achter hem aan het rennen om hem tot kalmeren te krijgen :') )

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:52

wat leuk dat ie bij jou zn oude dag mag doorbrengen. Veel manege pony's zullen hier jaloers op zijn.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:53

Wat super zeg! +:)+

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:53

De liefde voor je pony spat van het scherm :j Ik heb ook je andere, praktische topic meegelezen.
Ik hoop echt dat je nog heel lang en heel veel van hem kan genieten.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:54

[***] schreef:
Boke, mijn allerliefste adoptiepaardje.. 20 jaar, ex-manègepony, hoefsmidtrauma, wantrouwig naar vreemden, hij heeft het allemaal. Toen hij een paar jaar geleden blind werd aan 1 oog vond de manège het beter om hem weg te doen. Gelukkig heeft toen iemand hem overgenomen (anders was er waarschijnlijk een ander einde geweest) en via via is hij bij mij terecht gekomen. Vroeger veel op hem gereden, nu geef ik hem zijn welverdiende oude dag. Woensdag hebben we niet zo goed nieuws gehad, zijn andere oog blijkt ook aangetast. Hij ziet nog wel iets, maar niet meer veel. Voor meer info hoe de laatste dagen verlopen zijn: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1711960

Vandaag moest ik gewoon wat foto's maken, ik heb er de camera niet voor dus verwacht geen technische hoogstandjes, maar gewone foto's, van een paar fijne momenten. We hebben een kleine wandeling gemaakt, zijn de piste nog eens gaan verkennen en hebben in de weide wat rondgehangen. Geniet mee van mijn prachtpony :+:

1. Op wandel
[ Afbeelding ]

2. Lekkere grasjes
[ Afbeelding ]

3. Voor water draait hij zijn hoef niet om, banjert gewoon door :')
[ Afbeelding ]

4. In het bos
[ Afbeelding ]

5. In de piste, zéér interessant 8-)
[ Afbeelding ]

6. Slaapkopje :z
[ Afbeelding ]

7. Nieuwe dingen ontdekken
[ Afbeelding ]

8. Balken onder baasje haar voeten moeten interessant zijn 8-)
[ Afbeelding ]

9. Terug in de weide, hij denkt er het zijne van :P
[ Afbeelding ]

10. Cobe moet ook even 5 minuten aandacht :j
[ Afbeelding ]

11. Mooie pony!
[ Afbeelding ]

12.
[ Afbeelding ]

13. En toen, helemaal uit het niets, een verrassing!
[ Afbeelding ]

Verklaring: een hele tijd terug ben ik met hem bezig geweest met voetjes geven, omdat hij daar heel veel moeite mee heeft en alleen maar slechte dingen aan linkt (hoefsmid en dergelijke). Maar dat is echt al een paar maanden geleden, de laatste tijd heb ik héél weinig met hem gedaan en de laatste weken heb (had?) ik zelfs een verzorgster voor hem .. En dan krijg je nu spontaan dit .. ik smolt ter plaatse :o <3

14.
[ Afbeelding ]

15. En om af te sluiten ..
[ Afbeelding ]

Met het voeren wilde hij nog niet de stal in komen, alhoewel hij wel de stal in gaat (het voer van gisteren was op en toen ik daarstraks aan kwam stond hij ook in de stal!). Daarna ging ik zalf in zijn oog doen en toen ik daarmee klaar was volgde hij me gewoon, en toen ik naar de stal liep kwam hij gewoon mee! Zo'n pony vind je toch nooit meer .. zo'n verleden, zo'n problemen en toch legt hij zo'n vertrouwen in een persoon .. Ik kan er echt niet van over. Het voelde vandaag ook gewoon zoals anders, terwijl ik al zolang niks meer met hem gedaan had en hij het toch wat moeilijker heeft nu zijn andere oog niet zo goed is. Toch voelde alles zo gewoon, zo normaal, zo vol vertrouwen :+: Het is echt een prachtpony :j

Bedankt voor het kijken!

zo een prachtig beestje !

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:57

Wat fijn dat hij bij jou van zijn pensioen kan genieten! Hij ziet er. Echt goed uit :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:02

Dat vind ik zo mooi aan de manier waarop jij met je paarden omgaat: welke "rare" karaktertrekjes of onhandige beperkingen ze ook hebben, je houdt ze in hun waarde en bekijkt waar je ze een plezier mee doet en wat het beste voor ze is. Zowel in hun leefomgeving als in de omgang met ze.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:05

Super leuk om dat te zien zeg! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:27

Dank jullie wel voor de leuke reacties allemaal! :D

@ urselin : inderdaad balen, maarja, je doet er zo weinig aan hé. Enige wat nog kan is proberen te voorkomen dat het helemaal blind wordt, ben nu met de behandeling bezig maar het is afwachten..

@ Zoek : klopt :j Ideaal om mijn clickertraining eens echt uit te bouwen.. niks moet, maar alles wat kan is leuk ;)

@ Douraque : super dat je dat toen gedaan hebt en dat je nog steeds van hem kan genieten!

@ Szan : dank je wel :o

@ Maflinger_S : :o :o :o

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:30

Wat heeft jouw paard eigenlijk aan zijn oog? Het zou mooi zijn als het oog nog te redden is, maar compleet blind is geen absolute ramp imo.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:33

Wat een leukerd en wat een geluk dat ie jou getroffen heeft als baasje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:39

@ Douraque : Het zou toch maanblindheid zijn. Maar hij is (uiteraard 8-) ) een beetje atypisch. Hij was namelijk al ruim 15+ toen het voor de eerste keer op kwam, waardoor het moeilijk te geloven was dat het maanblindheid zou zijn. Op de manège zeiden ze dat het dat was, een DA die ik erbij heb gehaald zei iets anders maar de DA van nu denkt toch dat het andere oog ook maanblindheid is geweest (is een heel verhaal, kan je dat wel via pb vertellen als je echt interesse hebt ;) ). Dus dit oog waarschijnlijk ook, al heeft hij ook nu weer geen typische symptomen. Geen pijn, geen tranen, geen dichtknijpen, helemaal niks .. Alleen zag hij ineens niet meer goed, vond zijn weg niet meer in de weide :(:) En toen ik een streep in zijn oog zag heb ik de DA gebeld. Die streep blijkt fibrine-afzetting te zijn. Ik dacht eerst misschien iets in het oog gekregen maar het kleurde niet met de kleurstof, dus zat het in het oog en dan is fibrine-afzetting de meest logische verklaring. Dit proberen we nu te stoppen (eventueel terug te dringen) door de druppels & zalf, maar er kan niet gezegd worden of het gaat helpen. De pupil reageert al totaal niet meer op licht en als je het oog open houdt ziet hij je hand echt niet komen enzo.. Dus heel veel ziet hij niet meer, maar hij ziet nog wel iets, dat merk je ook weer aan hem (hij blijft bv. heel mooi weg van de schrikdraad :Y) ).

Maarja, het is allemaal een beetje moeilijk vind ik .. als ik hem zo bezig zag vandaag merkte ik echt geen verschil met anders en zat ik zelfs te denken "zou de behandeling zo goed werken dat hij al beter gaat zien?", maar toen ging hij bij het binnengaan van de piste bijna op zijn snufferd omdat hij over een treinbiels struikelde (ik had hem gewaarschuwd en hij had gekeken, maar blijkbaar niet goed genoeg :P ) en op zo'n momenten merk je dan weer dat hij toch maar heel weinig ziet :(:)

Dank je wel Lianne86 :o

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:09

Super dat hij nu fijn van zijn oude dag mag genieten bij jou!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:15

Wauw, ik kreeg er kippenvel van. Wat heerlijk dat hij bij jou zijn oude dag mag hebben! Hopen dat hij het nog zo lang mag doen!

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:32

omygosh, ik mistte ze al op HPS!
gelukkig heb ik bokt aangemaakt en kan ik alles weer volgen.

ik was/ben grote fan van jou paardjes <3