Menpaard verdronken in Kempisch Kanaal (België)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joeri_AD

Menpaard verdronken in Kempisch Kanaal (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:48

Hallo bokkers,

Ik was gisteren gaan wandelen naast het kempisch kanaal (om planten te zoeken voor een schoolopdracht). Opeens komt de brandweer met hun duikteam en de politie daar aan. Ik en mijn ouders bleven dan maar even staan op te kijken wat er gebeurt was. We stonden aan de andere kant van het kanaal dus we konden niet direct horen wat er gebeurt was. We konden wel zien dat er een vrouw zat die duidelijk een blessure aan haar been had. We dachten eerst dat ze misschien met haar auto in het kanaal gereden was. Tot dat we één van de brandweermannen iets hoorden zeggen over een beest. En idd na een tijdje haalden de duikers een paardenkoets boven....inclusief paard :( . Anderhalf uur voor het gebeurt was, waren wij daar ook gepasseerd en toen zaten daar een aantal vissers met 2 duitse herders. De honden liepen toen ook los en waren toen ook al constant aan het blaffen. Het kan dus goed zijn dat het paard van de honden geschrokken is en zo in het water gesukkeld is. Nu als dat het geval is, kan de hondeneigenaar wel eens een probleem. De ruiter zou namelijk klacht kunnen indienen. Los van het feit dat ik het persoonlijk niet echt verstandig vind om met je paard, laat staan met koets, naast een kanaal te gaan wandelen, die honden mogen daar ook niet los lopen!

vandaag stond er een klein artikel op het internet: http://nnieuws.be/artikel/paard-rijdt-met-koets-kanaal-en-verdrinkt-2-passagiers-gered

TessaGoldy

Re: Menpaard verdronken in Kempisch Kanaal (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:52

Poeh! Eng om mee te maken lijkt me en om het gezien re hebben!

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 10:14

Ja, als wij nu een uurtje eerder naar huis waren gekomen, hadden we het misschien nog zien gebeuren.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:31

Dat vind ik ook zo raar. Hier lopen hele stukken van het ruiterroutenetwerk langs het kanaal. Ik zou daar dus van mijn leven niet langs gaan met mijn paard. Als hij in het water belandt kan hij er nooit meer uit en het is heel diep. Zelfs met een braaf paard is een ongelukje zo gebeurd. Maar kennelijk zijn er genoeg mensen die hier helemaal geen probleem mee hebben. Voor mij is het ruiterroutenetwerk toch al deels onbruikbaar (behalve enkele kleine stukjes) omdat ze je bijvoorbeeld ook midden in het dorp een heel druk kruispunt laten oversteken, of een hoge brug langs een drukke weg. Met onze sportpaarden toch echt onverantwoord.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:17

Waarom zou je niet langs een kanaal gaan? Dan kan je dus ook nooit langs een sloot.. Mijn pony's staan zelfs naast een sloot moet ik ze daar dan ook maar weg halen?

Verder wel heel naar voor de menner. En irritant dat mensen die hun hond niet onder controle hebben ze toch los laten lopen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:19

een kanaal is diep en breed, de meeste sloten niet.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:19

Een sloot heeft meestal schuine kanten. Hier hebben jij en je paard de kans er uit te komen. Het kanaal hier heeft hoge rechte betonnen wanden. Je paard heeft echt geen kans als hij er in terecht komt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:21

Maar je paard kan ook vast komen te zitten in een sloot en verdrinken. Maar jullie rijden dus ook niet langs de weg want je paard kan wel voor een vrachtwagen springen. Nogmaals ik vind het heel naar voor de menner maar je kunt wel overal gevaar in gaan zien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:22

een sloot niet zo gauw, moet wel heel raar lopen dan. in een kanaal gegarandeerd.
geen sloot waar een paard en koets helemaal in verdwijnt. een rivier, ja, een kanaal ja, maar geen sloot.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:28

Een kleine sloot zoals je die in de polder genoeg ziet, neuh moet een knap paard zijn wil ie daar in verdrinken. Maar een kanaal, ja dat lijkt mij ook doodeng. Maar goed, als je het gewend bent denk je er mischien niet zo over.

Wel afschuwelijk voor de inzittenden, om je paard zo kwijt te raken..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:32

Is inmiddels ook een nieuwstopic over geopend op de voorpagina:
[VN] Paard rijdt met koets in kanaal en verdrinkt

Nogmaals: wat een vreselijk ongeluk. veel sterkte voor alle betrokkenen.

vwb. mennen langs kanaal:
Ik rijdt hier ook al jaren vaak langs het Overijssels Kanaal, hier vlakbij huis. Ene keer pakken we stukken bos etc, andere keer ga ik 'ns een rondje kanaal doen. Kanaal is erg breed, maar er naast ligt dus ook een erg breed zandpad, daarnaast nog een berm, en dan nog een fietspad met nóg een berm er naast.
Tuurlijk, het risico dat je ooit in het kanaal beland met je aanspanning blijft altijd aanwezig. Maar in ons geval is die kans wel een heel stuk kleiner, omdat je met zo'n breed zandpad te maken hebt, + nog een heel stuk meer ruimte.

Ik bedoel; in het bos loop je ook de kans om met je aanspanning tegen een boom te knallen.
En op de openbare weg (druk of niet) kan je paard ook op/onder een auto/vrachtwagen etc. komen.

Dus ja, overal zijn wel risico's aan verbonden...............

Mij zal je overigens niet op een smal paadje naast een sloot of kanaal vinden met m'n aanspanning, dát is me wel te link.

En 2 jaar terug ben ik ook met m'n aanspanning in een sloot beland (die op dat moment droog stond), ik reed helemaal links in de berm, dan had je nog een relatief breed fietspad rechts, dan nog een stuk berm, en dán een sloot, grenzend aan een groot weiland omheind met palen met prikkeldraad.
Pony wilde harder dan ik wilde, ik corrigeerde haar, mevrouw begon letterlijk te stuiteren en schoot ineens naar rechts. Ik heb m'n menzweep nog flink aangelegd én tegengestuurd, maar kon het desondanks niet voorkomen dat ze in de sloot sprong. Stabiele marathonwagen stond nog prima overend, en ik zat nog. Maar pony werd door wagen de sloot weer 'uitgedrukt', omhoog, en kwam met haar hoofd onder het prikkeldraad door, waardoor dat prikkeldraad tegen haar borst en op haar schoftje drukte en sneed. Heb toen pony van voren flinke tegendruk moeten geven om te zorgen dat ze niet met al haar gewicht in het prikkeldraad hing, en uitspannen ging ook absoluut niet makkelijk vanwege de druk die op het tuig stond (ondanks alle paniekhaken aan m'n tuig!).
Is gelukkig allemaal goed afgelopen.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:38

arm paard,
ook arme baas, die is nu zijn paard kwijt :evaw:

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:51

blue_sky schreef:
Een sloot heeft meestal schuine kanten. Hier hebben jij en je paard de kans er uit te komen. Het kanaal hier heeft hoge rechte betonnen wanden. Je paard heeft echt geen kans als hij er in terecht komt.

dit klopt ik ben er zelf een keer ingevallen als tiener... toen was er een een rechte betonnen kant, kon er niet eens overheen kijken.. 2 anderen hebben mij eruit moeten trekken..

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:14

Jeetje, wat erg. De eigenaresse van mijn verzorgpaarden haar buurman heeft dit ook eens meegemaakt. Paard met wagen en al in het kanaal. Hij heeft in het water het tuig doorgesneden, voorbijgangers hebben de brandweer gebeld, hij is eruit geklommen en heeft het paard zijn hoofd omhooggehouden en uiteindelijk heeft de brandweer het paard eruitgehaald. Paard was enkel helemaal uitgeput. Dus het kan ook goed aflopen :j