Mounted archery, we maken wat vorderingen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Mounted archery, we maken wat vorderingen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:08

We zijn er nog steeds lang niet, maar we maken wat vorderingen...
Het is een kort filmpje, ik galoppeer hier maar een halve baan.
Inmiddels lukt het ook om 8 ronden door te galopperen en zo de pijlenkoker leeg te schieten.
Nogal een verschil ten tijde van [RIJ-ITP] Mounted archery - de eerste stapjes! waar ik steeds terug naar stap moest om de nok op de pees te zetten en waar we nog geregeld van de hoefslag afzwiepten! :D
De laatste foto (je ziet de pijl midden in de bovenste baal zitten) is overigens een seconde voordat Jo nog een enorme hap uit de hooibaal neemt en daarmee de stapel omtrekt, wat is het toch een heerlijk paard. :))

De lessen laten nog even op zich wachten, maar komen eraan.
Op verzoek van de eigenaresse nu overigens met haar gewone Engelse hoofdstel omdat ze dat veiliger vindt.
Om opmerkingen over mijn gympies voor te zijn wijs ik er even op dat mijn camarque beugels aan het zadel hangen. ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Mounted archery, we maken wat vorderingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:55

Oh tof!! :)) Dat zou ik ook zo graag willen leren!! :):)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 10:07

Meld je aan bij een handboogvereniging om te beginnen Marlies, hartstikke leuk!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:21

Erg gaaf, zit al langer te denken dat ik hier zelf ook wel wat mee wil doen :D
Oefen je nu gewoon voor jezelf met je paard, of alleen tijdens lessen oid?
Bij mij in de buurt zit alleen een vereniging die binnen schiet, met van die afschuwelijke enorme ijzerwerken waar naar mijn idee weinig eigen ervaring en kunst aan te pas komt..
Wat voor boog heb jij zelf en waar heb je hem gekocht? (die fiberglass boog en die hongaarse?)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:30

Ik ben mijn eigen instructrice Nachtlampje. Veel lezen, proberen, terugkijken en dan bedenken hoe het beter kan. :j
Er is wel een vereniging die lessen verzorgt, maar dat is voor mij erg ver weg en voorlopig kan ik zelf ook nog wel even vooruit denk ik.

Goed schieten met een moderne recurve- of compoundboog met visier, oplegger, stabilisatoren en dergelijke is ook wel een kunst hoor. Olympische discipline zelfs! Maar voor mij heeft de traditionele klasse meer charme en vind ik de historische context ervan ook een meerwaarde hebben.

Die glasvezelboog heb ik ooit gekocht op een evenement. De ruiterboog komt van Grozer. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:27

Heel gaaf! Handboogschieten vind ik ook leuk om te doen! Richten lukt me wel redelijk, maar daar heb ik wel even tijd voor nodig. Knap hoe je dat zo snel doen, heel gaaf om te zien! :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 16:32

Nachtlampje, nu ik mijn vorige post teruglees nog even ter aanvulling: ik bedoel dus dat ik voor het schieten te paard mijn eigen instructrice ben. Ik ben ook lid van een handboogvereniging, maar dat is met beide benen op de grond. ;)

Te paard is echt intuïtief schieten Lollieloes. :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:34

Tof! Eens wat anders dan gewoon dressuur of springen. Je paard galoppeert er ook zo relaxed bij :)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:59

gaaf ik wil dit graag ook gaan leren , ik zit bij een riddergroep en dit kan bij shows mooi toegepast worden

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:02

Wat ziet dat er leuk uit en inderdaad al een heel verschil met het vorige topic! Het ziet er allemaal zo heerlijk ontspannen uit!
(ons dochtertje had je vorige topic ook gezien en was meteen geinspireerd :P. We zijn pas naar de Efteling geweest waar zij een zwaard/t-shirt van Ravelijn had gekregen dus ze is eerst zo maar eens te paard gegaan en ik hoop dat ze het idee van pijl/boog even laat varen (laat haar dus dit topic maar niet zien ;) ))

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:04

Nou ik heb het afgelopen week op een stilstaand paard geprobeerd en van de 40 schoten heb ik er één raak geschoten, dus MIJN respect heb je! :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:01

Je laat het er wel heel makkelijk uitzien hoor. :D Het ziet er wel echt hee gaaf uit.

In draf hobbel je zeker te erg om te kunnen schieten?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:03

Gaaf! Dat wil ik nu ook eens doen...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:26

Jo is niet mijn eigen paard hoor Solleke_Noah, maar van een stalgenootje van mij die dit allemaal goed vindt onder mom dat het alleen maar goed kan zijn voor het paard om aan dit soort zaken te wennen. Jo is echt een supernetjes en fijn gereden paard, met inderdaad een heel relaxt galopje, dus ik prijs mezelf er heel gelukkig mee dat ik dit allemaal mag doen met haar! :)

Aan de slag ermee JPTinkers!

Jaaaa, wat een goede dochter, aanmoedigen juist Nathalie2302!! :D :D

Haha, maar ik train dan ook wel behoorlijk vanaf de grond hoor MamaMiesje! Wel erg leuk dat je al kunt schieten vanuit stilstand, dat betekent dat je je paard kennelijk al aan flink wat hebt laten wennen. :j Vroeger hadden boogschutters te paard ook twee bogen: een met een hele grote trekkracht voor grote afstanden vanuit stilstand en een met een hele lage trekkracht voor het schieten vanuit beweging op kortere afstand.

Stap en galop vind ik wel het eenvoudigste Julius. In draf kan het vast ook wel, maar doorzitten op dit zadel is echt geen succes en met lichtrijden ga je inderdaad echt teveel op-en-neer. :))

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:37

Elanor schreef:
! Wel erg leuk dat je al kunt schieten vanuit stilstand, dat betekent dat je je paard kennelijk al aan flink wat hebt laten wennen. :j

Mwah... Tinker he? Die zijn wel wat gewend ;)
Niet mijn paard overigens en ook niet mijn boog, maar het lijkt wel op de boog uit je andere topic :j

Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:07

Wat een luxe, zo'n paard! :D Jo staat er inmiddels ook bij alsof ze niet anders doet, maar ik moest daar echt wel even aan werken (was ook leuk om te doen hoor!) :)