Zyalda door Nicole Romkes fotografie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Zyalda door Nicole Romkes fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 15:41

Hallo.. weer eens een RIJ-ITP van ons. Heb zelf het 1 en ander onder mijn foto's vermeld omdat ik weet dat ze nog lang niet perfect zijn. Kritiek mag, graag opbouwend. Wil er graag van leren en niet het gevoel hebben afgekat te worden. We doen beiden ons best.

De foto's zijn gemaakt door bokker Nicole. Haar website is www.nicoleromkes.nl. Op deze foto's berust copyright!!!

Afbeelding
Wat was ik aan het doen?

Ik vroeg haar op mijn zit terug vanuit een middendraf. Ze komt mooi op achter terug maar vind het vreselijk moeilijk. Komt daardoor iets van mijn hand af. Ze KRIJGT ruimte voor haar "fout". Waarom hou ik haar niet "bij" me? Ik vraag reactie aan de achterzijde van mijn paard. Die krijg ik. Point made. Prima.

Afbeelding
Oke.. als ik zeg.. ik had vandaag een hertje.. dan bedoel ik dit dus :=

Wanneer de achterbenen aan het werk gaan kan ze aan de voorkant nog niet nageven. Ik heb aanspanning.. maar geen ontspanning in aanspanning. Heb licht contact met de mond (te zien aan geen/weinig druk op de bakstukken) En wacht tot zij weer naar mijn hand toe zakt en mijn hand meeneemt. Ik wil haar niet "remmen" dus zet geen druk om "nageeflijkheid" te krijgen (nageven tussen haakjes omdat ik druk van de ruiter accepteren geen nageven vind. Dan krijg je een valse krul in de hals en die wil ik zo min mogelijk toejuichen)

Het voorbeen is te laat weg omdat ze de onderhals opzet.. sja.. kan gebeuren. Voor wat ik kan zien had ze een fractie hierna wel een groot zweefmoment <3 Die had ze een jaar geleden helemaal niet.. dus ik kan me niet storen aan het feit dat het plaatje niet perfect is.

Afbeelding
Ik KAN wel voor me kijken :o Achterhoef stapt keurig in spoor van de voorhoef. Teugelcontact is fijn. Trek mijn linkerhak wat op.

Afbeelding
Zijwaarts aan mijn kuit. Handen mooi even hoog/gelijk, gelijke druk op het bit. Buitenhand netjes begrenzend. Helaas viel ze net een beetje terug in tempo en dan wil ze nog weleens wat verkantelen in het front. Hierna stelde ik haar ook recht-naar voren en weer opzij maar toen was ik al bij de fotografe :=

Afbeelding
Hier nog zo'n momentje dat de hele voorkant van slag is als er meer activiteit vanuit achter moet komen := Ik ben blij dat ze achter nu echt reactie geeft op mijn hulpen. Dat de aanleuning hier ontbreekt lig ik niet wakker van. Komt vanzelf wel als zij losser wordt en kan ontspannen.

1 middendraf- 3 momenten

1. Gelijkmatig zweefmoment maar ik wil iets meer voorbeen.. en die lengte krijg ik haar iets meer ruimte geef.
Afbeelding
2. Oke.. deze poging mislukte. Ik gaf een ophouding, been en lengte.. maar kreeg geen voorbeen en een eenpootsdraf :o Ik voelde haar ook "lang" uitlopen dus probeer dat direct weer om te schakelen.
Afbeelding
3. Iets opvangen en lucht plus kuit aan.. hier komt het voorbeen meer uit. Zweefmoment is wel iets kleiner omdat ze iets "brak" in de schoft bij het uitgooien van het voorbeen. Deze "oprichting" kan ze net niet lekker aan nog en dan blijft ze ook iets strakker in de rug.
Afbeelding

Afbeelding
Nog steeds vergeet ik afentoe dat ze prima aan mijn kuit reageert *zucht* Laat haar hier net te lang worden in haar lijf helaas. Galop blijft zoeken voor ons beiden. Of ik heb te weinig ruimte en krijg meer achterbeen maar geen taktmatige galop of ik geef net teveel lengte waardoor ze wat uit elkaar valt.

Maargoed.. we zijn lekker aan het trainen en veeeeel aan het schakelen (ook kleine korte schakelingen, niet alleen maar groot.

To be continued....

Groetjes Samantha en dikbil Zyalda

(zo trots op deze foto.. want wat had ze 1,5 jaar geleden nog maar een schraal/duin en onbespierd kontje)
Afbeelding

Tooske

Re: Zyalda door Nicole Romkes fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:44

Mooi paard heb je hoor! Ik zou als ik iets mag zeggen haar meer over de hals rijden lager.
Ze geeft het beeld alsof ze zich veel opdrukt en ze is wel bovenin gesteld maar mis de aanspanning bovenin.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 15:47

Afbeelding
Afbeelding
Heb haar tussendoor (en normaal) ook iets lager.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-05-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:47

ik zie een paard wat toch best de achterhand durft te gebruiken,... maar ook soms niet helemaal in zuivere tact loopt (daarbij doel ik ook op de draf). Maar daar kan aan gesleuteld worden. Enige wat mij dan wat stoort zijn haar oren. En dan te bedenken dat je zo mooi in set op de foto staat, blijven die oren mij trekken. Maar misschien is dat die spanning wel die jij aangeeft.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 09-05-13 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:48

Vind de laatste foto beter. Denk dat je nog wel met het vw-nw aan de slag mag ipv dat opgerichtere.. want daardoor laat zij die spanning niet los. En dat lange lopen komt uit onbalans.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 15:53

Knert schreef:
ik zie een paard wat toch best de achterhand durft te gebruiken,... maar ook soms niet helemaal in zuivere tact loopt (daarbij doel ik ook op de draf). Maar daar kan aan gesleuteld worden. Enige wat mij dan wat stoort zijn haar oren. En dan te bedenken dat je zo mooi in set op de foto staat, blijven die oren mij trekken. Maar misschien is dat die spanning wel die jij aangeeft.

Ja op de "fotosessie" was ze ook wat gespannen hoor. Ze kijkt niet lelijk/boos. Maar ze staan net iets strakker terug dan normaal idd. Als ik geen hulpen geef (geen hand of beenhulpen) dan zie je ze afhangen/naar voren gaan. Het is deels focus en deels spanning.

vwnw loopt ze maar wat graag maar dan krijg ik echt geen activiteit uit het achterbeen :n dan stuwt ze alleen nog maar (is een vlakke stuwer) We moeten er net een tussenweg in zien te vinden (is dat niet altijd zo? := ) maargoed... ook al hebben we zat werk.. we doen allebei ons best. Op de laatste foto is het idd beter, absoluut met je eens. Alleen ligt daar ook net het gevaar dat ik haar net te makkelijk weer uit elkaar laat vallen.

Zij is net iets fijner in de motoriek dan ik ben. Waar zij reageert op minieme hulpen kan ik vaak (niet grof) te groot reageren. Wanneer zij haar neus ietsjes naar voren duwt ga ik (te groot) mee naar voren bijv. Zoals op die middendraf foto met gestrekte armen.. er staat geen druk op de bakstukken/het bit. Had haar dan weer net iets "op moeten vangen" voor mijn gevoel.

Vorige keer kreeg ik het commentaar dat ze meer bovenin moest. Sommige dagen lukt dat ook (blijft ze mooi rond), sommige dagen niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:23

snap dat ze zeggen dat ze misschien bovenin moet. Maar dat mag nooit ten koste gaan van...vooral als de verbinding er soms niet is en die spanning er toch blijft zitten.

Zo krijg je minder draagkracht vanuit de buikspieren, wat weer de tact in gevaar kan brengen.

Bovendien zit er aan goede oprichting toch wel eerst een die hele goede dikke bassis onder.

Maar ik snap je verhaal hoor. Dat van de motoriek.. ach je bent niet de enige.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 16:37

Ach.. Beetje grenzen opzoeken zo nu en dan kan niet veel kwaad als je daarna maar weer de stap terug zet naar ontspanning.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:45

Jullie zijn een mooie combinatie!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:55

rijdt jij nou echt met 2 zwepen? :') :')

het dekje en peesbeschermers passen mooi bij der hoor :)
Laatst bijgewerkt door Ketaki op 09-05-13 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:09

Ja want ik sla mijn paard graag :')

(Hahahaha) nah dan zijn mijn handen "gelijk" plus ik vind het bloedirritant om over te pakken.
De ene keer heb ik mijn zweepje nodig om aan te geven dat ze niet verder uit mag wijken achter terwijl ik m soms 2 passen later aan de andere zijde nodig heb om haar meer naar mijn buitenhand toe te rijden.

Wil dat ze op kuit reageert en op zo min mogelijk spoor.

Als ik ze al bij me heb heb ik ze amper nodig. Kan ook zonder maar dit corrigeert/verfijnd prettig zonder dat ik kracht hoef te gebruiken wanneer ze een keer tegen m'n kuithulp aan plakt.

Zya kent geen voorwaarts gaan aan de zweep. Heb ik haar niet "geleerd".

Ze krijgt ook geen tikken. Ze is gevoelig op kieteltjes. Heb ze bijna altijd onder het handvat vast zodat mijn handen niet lomp zijn plus ik kietel haar vooral waar ze meer aan het werk moet. En dat is bijna altijd iets meer doorbuigen of Iets minder doorbuigen/uitzwaaien in de middenhand.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:22

De foto's waar jij zegt dat je ze lager rijd vind ik bijna nog bovenin ik zou haar persoonlijk veel lager en over de rug rijden.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:35

ik bedoelde het niet negatief, maar vond dat er wel heel grappig uitzien, vandaar me vraag.

maar idd bedankt voor het antwoord :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:43

Tooske wie zegt dat ik haar alleen op deze hoogte rijd?

En ik had het over lager in de "oprichting". Voorwaarts neerwaarts rijden we zat maar hoop dat je snapt dat dat voor een fotograaf niet zo boeiend is om te fotograferen. En ik heb er al meer dan genoeg plaatjes van (zal er zo 1 voor je plaatsen)

Als er 1 veel afwisselt in halshoogte en lengte zijn wij het wel :)

Ketaki, vinden ze bij mij op stal ook hoor. En ik bedoelde mijn opmerking ook als grapje :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:46

Voor Tooske:

Afbeelding
Copyright bokker Agossie

Uiteraard doen we dit ook, meer dan genoeg. Alleen zo mag je geen proef in dus ze zal toch ooit wat meer bij elkaar moeten komen en actiever worden in het achterbeen :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:55

Ik vind het zo'n slecht beeld nog niet sam!
Jij bent altijd heel zachtjes met je paard. Ontspanning en mooi laag, af en toe een beetje oprichting meepakken kan zeker geen kwaad. Daar leert ze van,en als dat kwartje goed gevallen is, zal ze daar vanzelf in gaan ontspannen.

Wat ik al eerder zei, probeer niet te veel naar achter te gaan leunen, dat is zonde!
Hakken uitdrukken, (je laarzen zijn echt mooi btw)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 18:12

Nog lager uitdrukken lukt me niet. Ben op stoeprandjes m'n spieren al aan t oprekken maar krijg ik vreselijke kramp van. Ik trek ze iig niet meer zo op als paar weken terug <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:16

Nee tis een stuk verbeterd! Toppertje!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:33

Leuk weer plaatjes van jullie! Ze is echt een knapperd (ook die foto's in je profiel)!

Wat mij eigenlijk meerdere malen is opgevallen en wat ik ook op maakt uit je teksten, je denkt zo over alles theoretisch na. En daarbij denk ik soms ook even TE. Je rijdt super netjes en vriendelijke, elk topic en dat is ook het stukje waar ik je aan herken. Maar ik denk wanneer je er iets meer aan rijdt, het er NOG fijner uit zal zien. Ik vind haar telkens wat te lang in het lijf, altijd een beetje te strak van voor. En ik bedoel dan dat ik der net wat ronder in de hals zou willen zien. Ik denk dat ze nml super licht in je hand is! Ze hoeft niet perse hoger of lager maar tikje ronder en dus wat meer over de rug zal al een heeld ander beeld geven.

Maar absoluut complimenten want het is een relaxed beeld.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:50

Dankjewel Lauura :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:29

S_en_Z schreef:
Nog lager uitdrukken lukt me niet. Ben op stoeprandjes m'n spieren al aan t oprekken maar krijg ik vreselijke kramp van. Ik trek ze iig niet meer zo op als paar weken terug <3

Mooi Paard en leuke foto's!
Eerst even snel iets over je hakken, het gaat om die momenten zoals het eerste plaatje, gewoon been geven ipv hakken omhoog en proberen in je paard te boren. :P
Verder zie ik wel wat in Lauura's reactie, het zou misschien wel eens lekkerder kunnen gaan als je wat constanter blijft in de houding, iets meer vragen en iets minder daarmee afwisselen.
Niet te snel losgooien maar gewoon even afwachten wat er gebeurd.
Ik denk dat je gewoon wat meer moet ontspannen en niet te bang moet zijn een beetje druk te krijgen, als je maar zacht blijft, loslaten is niet losgooien, opsluiten is niet verkeerd, maar wel soepel.
Je paard alleen op de achterhand zetten en voor helemaal losgooien, daar lijkt het nu op.
Terwijl je op ander foto's best weer wat druk vraagt (waar je paard niet loslaat) dus ik snap niet helemaal wat je bedoeling is.
En de beenhouding moet zijn binnenbeen óp de singel, buitenbeen achter, je paard buigt om je binnenbeen, niet andersom.
Blijf goed recht zitten, op veel foto's kantel je zelf je hoofd (hihi, weer eens wat anders dan een paard)en op de 'snelle' foto's zit je te ver naar achter.
Dit zijn gewoon wat dingetjes die ik zie. misschien heb je er wat aan. ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 21:54

Haha bedankt Miranda.

Je hebt het nu over lengtebuiging met de benen. Ben het helemaal met je eens wbt travers, appuyementen, keertwendingen en schouderbinnenwaarts.. maarre.. met wijken geldt dat niet hoor. Met wijken vraag je nl. geen lengtebuiging. Het paard dient recht te blijven, alleen het front hoort iets te buigen.

Ik leg mijn buitenbeen ook niet "naar achteren". Heb hem gewoon op de drijfplek, zoveel mogelijk onder mijn heup. Mijn buitenbeen "waakt", ik steek hem idd iets af om haar niet te verwarren! Begrenzen vd schouder gebeurd nl. op mijn buitenteugel. Gebruik mijn buitenbeen alleen om haar een hulp te geven wanneer ze weer rechtuit moet en tussen 2 benen moet komen/blijven.

overgetypt uit het KNHS dressuurproevenboekje, pagina 41 voor de nalezers:

Het wijken voor het been (wijken voor de kuit)

Tijdens het wijken voor het been beweegt het paard zich met een lichte stelling op twee hoefslagen voorwaarts
en opzij. De benen aan de binnenzijde kruisen voor die aan de buitenzijde langs. De stelling is tegenovergesteld
aan de bewegingsrichting. Het paard is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht
tegenovergesteld aan de richting waarin het gaat. De ruiter kan net de wenkbrauw en het neusgat aan de binnenzijde zien.

Bij het wijken voor het been blijft het paard dus zo parallel als mogelijk aan de lange zijden van de rijbaan. De
voorhand gaat een klein stukje aan de achterhand vooraf. Het arbeidstempo blijft gehandhaafd. De schuinte van
de lijn bij het wijken voor de kuit is vrijgelaten.

De beoordeling van de kwaliteit van de uitvoering is niet afhankelijk van de schuinte van de zijwaartse lijn, maar berust
uitsluitend op het beoordelen van de totaalindruk en de rijkunstige wijze waarop de ruiter hieraan vorm geeft.

Het wijken voor het been is vooral een gehoorzaamheidsoefening. Het is een onderdeel bij de training van het paard,
voordat begonnen wordt met het verzamelde werk.

Mijn eigen hoofd verkantelen.. hihihihi dat doe ik idd heel vaak onbewust!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-05-13 22:16, in het totaal 5 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:06

Ik zie die foto toch echt 100 keer liever.. Ik snap ook wel dat oprichting niet vanzelf komt hoor en je dat ook moet trainen. Ik ga ook met Laura mee maar die zegt het misschien iets genuanceerder haha.
Ik vind jullie wel een mooie combi hoor met veel potentie bedoel het allemaal niet negatief.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 22:07

Tooske, het word ook niet negatief opgevat. Don't worry!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:59

En eentje van vandaag :)

Afbeelding