Palermo @ heerlijk trainen in de zon

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Palermo @ heerlijk trainen in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 18:54

Heyhey,

Vandaag genoten van de zon en heerlijk gereden!
De eigenaresse kwam foto's maken aangezien dat al heel lang geleden was en ik moet zeggen, het valt me niet tegen :D

Palermo is een 13 jarige Haflinger merrie van Atlantic. Ik rij haar sinds november 2012 ongeveer 2 a 3 keer per week.
We zijn inmiddels 2 keer gestart en dat gaat super! Na 4 proeven staat de teller op B + 6, half juni is onze 3e wedstrijd waar we hopelijk weer lekker kunnen scoren.

Op het moment ben ik vooral bezig met schakelen (met name terug), lengte in een ronde hals houden, buiging om het been en algemene tempocontrole. Sinds 2 weken neem ik ook wat serieuzer het wijken mee in de training, het L1 komt wel een beetje in zicht :D

Vandaag vooral simpel gereden voor de foto's. Voor aanvang hadden stalgenootjes een schriktraining obstakel opgezet, heel fijn ^) Gelukkig gaf Par er na een goede studie geen aandacht meer aan en heb ik toch snel de ontspanning kunnen vinden.
Een foto van het spannende obstakel in de bak

Genoeg gepraat, onderstaande beelden zijn een combinatie van foto's en stills uit filmmateriaal.
Ik ben super trots op de vooruitgang die we boeken en de klik is er helemaal. We moesten lang aan elkaar wennen maar nu gaat het super! <3

Aandachtspunten voor mezelf zijn vooral mijn handen, het is voor het eerst dat ik ze soms ongelijk zie worden....op letten dus ~~}>

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10. wijken van hoefslag naar AC-lijn
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding

Verder nog een still van vorige weekend
14.
Afbeelding

En een gave vergelijking waar je goed ziet hoe mooi bespierd ze aan het worden is <3
15.
Afbeelding

Ik ben super blij dat ik haar in training heb en hopelijk kunnen we straks lekker knallen in het outdoor seizoen :D

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:02

Ziet er hartstikke goed uit en wordt zelfs ook een beetje jaloers op je beenhouding!
Lekker doorgaan en veel succes met je wedstrijden!

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:08

Zo!!!! Ziet dat er even goed uit!!! Zeker in vergelijking met een tijdje terug. Mijn complimenten hoor +:)+
Maarre, ik sta zelf ook in dezelfde omgeving met mn paardje, maar kan niet ontdekken waar je nou staat (hint hint)

MariekeS_

Re: Palermo @ heerlijk trainen in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:17

@ Heleenzz2: haha, dank je wel! Beenhouding is wel even oefenen in dit zadel zonder steun maar je leer er wel van zitten...
@ Wendeltje: :o bedankt! Ze staat op Stal Duijndam in Delfgauw

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:26

Netjes zeg, wat een leuke combi!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:26

Enorm stoere haflinger!

Wel vind ik haar op alle foto's ontzettend gespannen in de kaak wat je aanleuning niet ten goede doet. Probeer wat meer ontspanning in de hals en kaak te krijgen en het zal er al veel beter uit zien denk ik :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:33

Dat viel me zelf ook op ja op de foto's.
Alleen snap ik het niet zo goed waar het vandaan komt.... Onder het rijden voelt ze namelijk heel ontspannen en los. Licht in de hand en ik kan haar hals overal instellen (hoog, laag, rond, etc).
Ik was dus ook wel heel erg verbaasd om het zo gespannen te zien op de foto's.... :\

Hoe zou ik die ontspanning van de kaak kunnen bevorderen? Ze voelt namelijk al ontspannen maar blijkbaar is dat niet zo...

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:39

Het valt mij eigenlijk al op sinds de eerste foto's van jullie samen, dus ik denk dat ze het altijd al doet :)

Het lijkt (?) alsof je vrij veel contact hebt van voren, ik denk dat het zal helpen als je haar wat meer ruimte geeft en het neusje íets eruit rijdt. Op de foto van het halsstrekken is de spanning wel weg :)

Maar je instructrice kan je hier het beste mee helpen!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:44

Nee het klopt dat ze het altijd wel een beetje heeft maar juist de laatste tijd is ze heel fijn in de hand maar het lijkt bijna erger geworden...

En wat het contact betreft: dat is niet meer dan alleen verbinding. Wat me ook opvalt is dat op foto's waar er echt minder verbinding is, het nog strakker lijkt (foto 2 en 7)

Maar goed, ik ga er eens op letten :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:49

Jullie gaan lekker hè :D fijne foto's en op naar de L1 ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:52

Ziet er goed uit hoor! Erg leuke haf! :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:55

Wat mij voornamelijk op valt is dat ze de onderlijn niet helemaal los laat. Dat doet ze op de hals-strek foto wel. En dan komt de spanning ook een beetje in de kaak.

Verder vind ik het benen werk er best lekker uit zien, en jou houding is om jaloers op te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:26

Ziet er goed uit :)

Ga wel mee met laura dat ze erg gespannen oogt. Beetje alsof ze beetje in eigen houding blijft hangen. Misschien idee om dr toch wat meer ontspannen over de rug te trainen dat ze achter de kaak ook los laat en vanaf daar dan weer wat meer omhoog en neusje dr een fractie meer uit dan je nu hebt zodat het niet zo strak en gespannen oogt :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 15:15

@ Yvank: Het rare is dus dat ze helemaal niet gespannen voelt. Ze is juist heel relaxt te laatste tijd en super geconcentreerd. Ook volgt ze goed mijn hand, ik kan haar op alle momenten lekker laten zakken etc dus eigen houding is het niet echt.

Ik ga haar de komende tijd een paar keer lang en laag trainen, kijken of ik meer ontspanning in de kaak kan rijden (tenminste, of ik dan verschil merk)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:20

Ik zou haar juist eerder iets meer door de hals heen rijden. Zodat ze de kaak los kan laten.

Lang en laag is niet de oplossing denk ik.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:41

Leuke foto's Marieke!
Het volgens mij wel logischer dat ze haar kaak vaster zet op de foto's met de minste verbinding. Dan heb je geen lengtebuiging en kropt ze iets op en dus houdt ze haar kaak vast.
Kun je al een beetje schoudervoor rijden? Dat is wel een mooie oefening daarvoor.
Op de volte kun je dat ook wel beter krijgen. Laag en rond rijden en telkens van achter naar voren rijden om de verbinding aan de voorkant optimaal te krijgen. Niet zozeer lang laten, want als je dan weer oppakt, krijg je hetzelfde probleem. En lang heb je ook niet genoeg verbinding.
Op de volte een klein beetje stelling naar binnen vragen of juist een klein beetje naar buiten. Op de volte de achterhand iets naar binnen vragen of juist naar buiten. Allemaal van die gymoefeningen om haar losser en beter in de lengtebuiging te krijgen.
Donya is ook snel geneigd haar kaak vast te zetten, dus ik weet hoe moeilijk het kan zijn :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:17

@ Def: Super bedankt voor je leuke reactie! Hier heb ik echt wat aan :D

Ik heb de afgelopen week heel erg gelet op de spanning in haar kaak. Het valt me op dat ze het altijd heeft, ook als ze aan het halster staat en om kijkt etc. Denk dat het ook ingeroeste spanning is in combinatie een korte hals en groot hooft.
Maar, in de training dus geprobeerd om hier toch ontspanning in te krijgen. Allereerst ten alle tijden goed in verbinding houden en het viel me op dat ik vaker een losse verbinding heb dan ik dacht. Ook geprobeerd om haar nog meer ontspannen te houden en het is nog erg opletten en voelen maar ik merk wel veel verschil. De momenten dat ze ECHT helemaal loslaat zijn nog kort en klein maar dan loopt ze direct zo fijn <3

Nu maar door oefenen en proberen die spanning die er (volgens mij altijd/al heeeel lang) zit er uit te trainen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:24

En de momentjes dat ze écht loslaat heeft ze ook minder spanning in de kaak? :)

Goed dat je er zo mee bezig bent!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:29

Tenminste, ik zie die bult dan niet meer en ze sabbelt/smakt ineens af en toe, iets wat ze eerst echt nooit deed...
Nou zijn zijgangen en schouderbinnen nog lastig omdat ze (te) weinig wijkt voor kuitdruk (ook in wendingen/hoeken etc) maar ze blijft tijdens poging ook relaxt in plaats van te versnellen of der kop omhoog te gooien. Heb het idee dat er, ook al loopt ze voor mijn gevoel ontspannen, toch nog spanning ergens zat wat ik nu probeer eruit te krijgen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:15

Het kan heel moeilijk zijn voor pony's met al een relatief kort nekje om dat laatste stukje verbinding helemaal te pakken en ook helemaal los te laten. Heeft ook te maken met dat de lengtebuiging nog beter kan/moet. Voor haffies (en dat soort pony's) is lengtebuiging natuurlijk het allermoeilijkst wat er is. Ze zijn kort en breed en wij willen dat ze zich lang maken en dat binnenachterbeen goed onder de massa plaatsen, waardoor ze die buiging in de lengte krijgen. Daarbij hebben ze een korte nek, waardoor het beeld vaak ook vertekend. Verzameld galopperen op een postzegel kan Donya als de beste, maar een oefening als travers waar je echt die lengtebuiging en ondertreden vraagt, is echt een uitdaging om dit helemaal correct te krijgen.
Vaak heeft het echt te maken met de verbinding. Je zegt dat ze smakt en sabbelt af en toe, dit is een teken dat ze het bit echt oppakt. Als je eens een stukje film zou laten maken, zal je ook zien dat dan de kaak los is.

Donya in de oprichting zoals ze het op Z niveau willen zien (we houden haar misschien iets ronder hier dan gewenst) Als je heel goed kijkt, zie je een ietsie pietsie vaste kaak. Maar in deze graad van oprichting ben ik hier al super blij mee. Ook verder goed door het lichaam
http://i203.photobucket.com/albums/aa1/ ... 87964c.jpg

Donya over de benen goed, maar vast in de kaak... Dit was op een wedstrijd (M2 volgens mij) waarop zij erg gespannen was en dat komt dan over de benen heel mooi uit, want veel actie, maar in de kaak zie je het direct terug, die slaat vast..
http://i203.photobucket.com/albums/aa1/ ... twijk6.jpg

Donya met losrijden in galop. Losse kaak mooi ontspannen, dit is voor mij een fijn beeld, al mocht ze misschien nog iets zakken voor het losrijden.
http://i203.photobucket.com/albums/aa1/ ... 3bf7b8.jpg

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 09:28

Bedankt Def voor je ontzettend uitgebreide reactie! _O_