Trektocht door Marokko

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Trektocht door Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 12:46

De kerstvakantie is al weer even geleden O:) maar eindelijk tijd om een fototopic in elkaar te zetten :) Ik heb van 30 december t/m 6 januari een trektocht gemaakt in Marokko via Trailfinders. Gave tocht, en had gelukkig maar drie camera's mee, dus hopelijk kunnen jullie een beetje meegenieten :) Staan wat foto's in een linkje, onder de *kliks*.

Ik was zelf al een week onderweg geweest in Marokko met m'n toenmalige vriend, dus ontmoette ik de rest van de groep in een hotel waar we 'verzameld werden'. Leuke internationale groep, met twee Zwitserse, een Oostenrijkse en een Franse amazone, we waren met z'n vijfen dus. Na de transfer van het hotel naar de stal, maakten we kennis met de paarden. Allemaal berber-arabierkruisingen, en heb zelden paarden in het buitenland gezien die in zulke goede conditie waren. Ik werd voorgesteld aan Arafat:

1
Afbeelding
2
Afbeelding

Niet zo heel fotogeniek, wel een erg leuk dier :) Hele week heerlijk op gereden, brave hengst zonder dat je het idee had dat je op een draaimolenpaard zat. Heel zeker op het soms heel ruige terrein, enige waar we het soms over oneens waren was het tempo in de galop. Of ja... wij waren het wel eens, maar de gids bepaalt het, niet wij ;)
3

Afbeelding

Tegen (of vlak na) zonsondergang kwamen we aan in het kamp wat door de organisatie werd opgezet. Dan was het paard afzadelen, vastzetten, eventueel helpen met voeren en anders gaan zitten terwijl de verse Marokkaanse muntthee en dadels al klaarstonden.
Daarna kon je een rondje om het kamp lopen om te genieten van de omgeving en weer een prachtige zonsondergang, je bed opmaken ( de tenten waren al opgezet door de orga) en heel snel een trui uit je tas vissen, en daarna nog één, en daarna een jas: want het werd kóud 's nachts.
Terwijl wij onderling wat konden praten of een spelletje spelen werd het eten bereid :9 heb onderweg beter gegeten dan in mening restaurant in Marokko. Tajine's, couscous, lekker vlees, brood, salades, vers fruit als toetje: geen straf na een dag in het zadel.

4
Afbeelding

En dan 's ochtends vlak na zonsopgang je paard wakkermaken, *klik* opzadelen en op pad! De trektocht begon en eindigde in Zagora,, zo'n 250 kilometer ten zuidWesten van Marrakesh. Het landschap wat we gezien hebben is echt om heel stil van te worden. We hebben niet de échte grote zandduinen gezien, maar wel een gevarieerd landschap van de vruchtbare strook vlakbij de woestijn waar de palmbomen groeien en kleine dorpjes te vinden zijn, tot een uitloper van de zandwoestijn, tot vlaktes waar zover als je kijkt geen teken van leven te bekennen is, tot bergkammen waarvan ik blij ben dat ik er alleen in de vakantie overheenhoef in plaats van wekelijks voor de boodschappen :=

Ik had m'n helmcam mee, dit is de film die ik van de week gemaakt heb:

(echt de moeite waard om te vergroten vind ik - anders mis je de kamelen :D )

Het landschap:
6
Afbeelding
7 (ik ben de achterste)
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
(zie je dat weggetje kronkelen in dhet midden van het beeld? Daar zijn we afgegaan *klik* := )

Elke dag tijdens lunchtijd hielden we ongeveer een uur pauze. Op de eerste dagen in de buurt van een rivier vaak in iets wat je een 'oase' kon noemen en waar de paarden ook wat groen konden knabbelen. De 'vlaktedagen' was het wat zanderiger en wat langer zoeken om een plekje uit de wind te vinden. De paarden hadden er minder last van, de meeste wisten dat zodra het zadel af ging, ze even tijd voor zichzelf hadden. Siësta!
11
Afbeelding
( met tijd voor pennymomentjes :o *Klik* )

De eerste dagen konden de paarden uit de rivier drinken, de dagen daarna vonden we op verschillende plekken waterputten *klik*. De gidsen kenden de route goed en gaven een hoop vertrouwen. Spraken beide vloeiend Frans, en één ook erg goed Engels.
Wat ik zelf wel een tikje jammer vond was dat het een rustige route was met weinig draf en galop. Sommige dagen was dat logisch (geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om op de gladde stenen van een rivierbodem te draven, en de dag dat we de bergkam overgetrokken zijn zou galop ongeveer gelijk zijn aan zelfmoord := ) maar ik ben ook wel ondergrond tegengekomen waar ik graag een stuk gedraafd zou hebben, maar waar we enkel bleven stappen. Gaf wel genoeg tijd om van het landschap te genieten, dus elk nadeel... ;)
En had ik al gezegd dat dat landschap gaaf was? Nog nooit zoveel indrukwekkend 'Niets' gezien als daar, wow. En 's nachts, als de zon weg was was het misschien nog wel mooier. Ik woon zelf in Delft, vlakbij het Westland. Als je bij mij 's nachts uit het raam kijkt is de hele wereld oranje en het enige sterrebeeld wat je kunt zien is de Grote Beer. Maar daar? geen licht in de wijde omgeving te zien, enkel duizenden, duizenden, duizenden sterren.

12 Op de vlakte - één van de gidsen vond dat ie best met spiegelreflex in galop foto's kon maken. Ik was ietwat skeptisch, maar hij had gelijk :D
Afbeelding
13
Afbeelding
14
Afbeelding

15
Afbeelding
En dan is sneller dan je wilt ook de laatste dag voorbij...

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:49

Jeetje, wat zul jij genoten hebben! Prachtige plaatjes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:50

Wat een mooie foto's zeg en wat een lieve koppie heeft je toerpaardje.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:51

Prachtig.
Een geweldige ervaring zeg.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:52

WAUW!!!!!
Wát een ervaring, en bloedmooie foto's!!!

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:53

Prachtige foto's!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:54

Wauw wat gaaf! Lijkt me echt genieten tot de max!

bedankt voor het delen.... weten we waar we voor kunnen gaan sparen <3

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:54

Nou dat ziet er leuk uit :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:55

Wauw! Wat een geweldige ervaring moet dat zijn geweest! Prachtige foto's!

Wat was de temperatuur overdag? Want jullie zijn best goed aangekleed.

Nooit een onveilig gevoel gehad zo met zo'n klein groepje in de middel of nowhere?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:57

jemig wat een prachtige foto's....onwijs mooie sfeer. Je voelt de droogte door 't scherm heen :)

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:57

WAUW!!! heel gaaf.
Vond dat filmpje zo mooi om te zien, en vooral de muziek paste erg goed bij de omgeving.
Dat lijkt me nou ook wel is mooi om mee te maken.

Adembenemend mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:58

Geweldig om te zien, wat een heerlijke vakantie heb je gehad.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 12:58

Yup, heb er ontzettend van genoten :D Het was echt een tocht om niet te vergeten en sowieso was het echt heerlijk om midden in de winter de zon te zien.

IMJ: onveilig heb ik me niet gevoeld. Op 5 toeristen zijn er twee gidsen, en hoe 'middle of nowhere' het ook is, die hebben overal bereik om in noodsituaties te kunnen bellen. 's avonds/'s nachts is er zelfs 4 man van de organisatie aanwezig.
De temperatuur verschilde. De eerste dagen rond de rivier was het wat warmer, denk tegen de 20. De dagen waar ik het meeste foto's van heb heeft het flink gewaaid en dat zorgde voor een gevoelstemperatuur die beduidend lager lag. Schatten is lastig, maar qevoel: nederland op een mooie dag eind september.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:59

Wow prachtig!! En ik denk dat jullie zo goed aangekleed zijn tegen de zon?

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:00

Adembenemende plaatjes :wow:
Laatste zou ik laten uitvergroten en ergens in je living hangen :j * of de vierluik!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Trektocht door Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:04

Wat enorm gaaf zeg! en niet onbelangrijk: wat zien de paarden er goed uit! Dat is soms nog weleens anders helaas. Het is natuurlijk ook hun broodwinning dus mooi om te zien dat ze er zo zuinig op zijn.
Waren het alleen maar hengsten of liepen er ook ruinen en merries bij?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:05

Wat een gaaf verslag en ik weet nu ook zeker waarom dit op m'n verlanglijstje staat :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:11

Wat een mooie foto's :-)

Als ik vragen mag, welk prijskaartje hangt er aan zo'n reis? (dan kan ik alvast gaan sparen :+ )

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:19

Sunneva: vooral tegen de wind, die maakte het in de bergen en op de vlaktes fris. Tegen de zon was bedekte kleding (en factor 30 := ) ook wel nodig ja :)

Cay: er waren nu alleen hengsten mee. Misschien dat ze op stal ook nog ruinen hebben, maar de gidsen vonden al dat geruin wat wij doen onzinnig. Merries gaan niet mee met de tochten, die zijn voor de fok, en de hengsten zijn zo opgevoed dat ze zich wel gewoon gedragen.

Apple: Trailfinders is hun site aan het updaten, dus ik kan het even niet meer precies terugvinden, maar volgens mij 850-900 oid. Daar komt dan de vlucht nog bij (rond de 250). Voor de rest heb je gedurende de week eigenlijk geen geld nodig, het is handig om wat geld te hebben voor fooi voor het team en eventueel wat te drinken of souvenirs de eerste/laatste dag, maar voor de rest is alles inbegrepen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:23

Dat valt me eigenlijk nog mee :-) Dat is nog wel te doen :-)

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:27

ik heb hier maar 1 woord voor : WAUW!
Wat ontzettend gaaf zeg, ben er stil van!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:32

Súper gaaf Eline! Die beelden zijn echt geweldig. Geen andere woorden voor :D

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:53

Wat een prachtige foto's! Wat moet jij ontzettend genoten hebben!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:57

onvergetelijk en dat al vanaf het scherm hier. kun je nagaan hoe het voor je geweest moet zijn, wauw!
geweldig verslag!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:21

wauw! wat mooi zeg!