Stefan is een jongen met uitdagingen. Hij heeft namelijk nog voor zijn geboorte een hersenbloeding gehad en heeft hierdoor zowel lichamelijk als op gedrag en emotie gebied zo zijn gebruiksaanwijzingen. Wij (zijn ouders) noemen dat uitdagingen. Want beperkingen... daar werken we niet mee, dat houdt je alleen maar tegen. Paardrijden leerde hem balans, evenwicht, de juiste spierspanningen (niet te hoog, niet te laag), zelfvertrouwen, controle krijgen EN een stukje controle loslaten aan het paard.
Dus Stefan reed zijn rondjes op onze grote Fries Jippe die hem vervoerde alsof het zijn kostbaarste bezit was, en waarschijnlijk is dat ook zo voor onze grote kroelkip. Tot die dag dat wij opnames hadden voor een Tv programma en Jippe schrok van de camera. Totaal onverwacht, want hij was er net een kwartier mee in de weer geweest, maar ineens: toch eng. 3 grote galophupsen om achter mij te gaan staan (achter de baas is het veilig

In november 2011 heb ik hem nog te paard gekregen.

Vast aan de longe. Ik mocht geen stap van Jippes zijde wijken... En toen werd het te koud en toen het lente werd wilde Stefan niet meer. Angst.
Ik hou niet van pushen en duwen dus accepteerden we dit en Stefan vond nieuwe manieren om met Jippe te werken. Grondwerk en Lange lijnen als voorbereiding op het aangespannen rijden.

mei 2012
Al snel bleek het rijden er echt niet meer aan te komen dus zadel en hoofdstel wat speciaal van hem was werden, na overleg, verkocht.
Maar... enkele weken geleden wilde hij toch ineens op Jippe zitten in de stal (zijn zus doet dat na,elijk heel vaak op zowel Jippe als haar eigen pony) en hebben we wat rondjes in de bak gemaakt. En de week erna wilde hij zelfs wel met een zadel erop (Christ schapenvachtzadel) maar NIET los. Zijn rijbroek kwam weer uit de kast...

En dan vandaag: een kwartier los zelfstandig in de bak gereden!!! Stefan is nu dus 11, past prima op mijn Christ zadel en Jippe vind het prachtig. Loopt met regelmaat nageeflijk onder die pre-puber en is zooooo voorzichtig met hem...
Kijk eens hoe stoer:
sorry foto's zijn een beetje wazig ivm de donkere bak...
JA er hangt nog een halstertouw aan, want daar had ik paardlief eerst mee vast.
En graag geen commentaar op zijn zithouding. Zoon is een beginner en heeft vooral in de romp een vrij lage spierspanning als resultaat van zijn hersenletsel...

Een volte proberen...

Het besturen van een Fries slagschip valt nog niet mee

Zo gaan we de gode kant op
Deze mama is trots.
Laten jullie een berichtje achter voor mijn zoon? Dat vindt hij namelijk heel leuk om te lezen.
Zijn doel is trouwens om met de staldag onderlinge wedstrijd een aangepast (stap) Bixie proef te gaan rijden