Wat een dubbel gevoel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Wat een dubbel gevoel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:23

Hoi bokkers..

Moet het even van mij afschrijven, mijn verslag van de dag.

Al een tijdje ben ik bezig met onderzoeken bij mijn pony en hou ik hem goed in de gaten.
Er kwam uit dat hij cornage had, een verlamming aan zijn rechter stemband. In overleg met de dierenarts besloten het aan te kijken, het was volgens haar wel een ernstige en lastige vorm (BAD 4) en hij mocht er mogelijk aan geopereerd worden.

Sinds november zijn wij van stal verhuist en is hij enorm opgepakt.. Zijn conditie is echt enorm verbeterd en je kunt er nu zelfs langer dan 2 uur intensief mee rijden..
Er was een periode dat we hem niet tot nauwelijks hoorden, omdat het erg koud was. Wel 'knorde' hij, maar het zware hijgen zelf was gelukkig weg..
Nu afgelopen week was het boven de 5 graden en zag je weer hoe hij moeite had om adem te halen. Nu is het weer wat koeler en is het gehijg direct weer over, dat heb ik er ook bij vermeld.
Hij is geschoren en heeft nog steeds een vrij korte vacht (was bang dat hij moeilijk droog te rijden was in de winter), en hij heeft geen moeite met zijn warmte kwijt kunnen.
Ook hoorde je zijn gehijg weer, dus was dat voor mij reden om contact op te nemen met de dierenarts en het te overleggen.

Tevens heb ik de dierenarts van de kliniek in Bodegraven gesproken.
Zij zal verder contact met mijn dierenarts verleggen en daar maak ik me dus het minste zorgen over.
Wel hebben wij nu dus een afspraak gepland, wat daarom voor mij als verslag van de dag gemeld mocht worden:

Op dinsdag 2 april gaan wij naar de kliniek in Bodegraven, waar wij een DRS-onderzoek gaan doen.
Dat houd dus in dat er opnieuw een endoscopie gemaakt zal worden, maar dit maal tijdens zijn normale arbeidsomstandigheden met mij erop..
Daaruit komt een filmpje welke we daarna rustig gaan nabespreken.
Hieruit zullen de vragen komen of zijn huidig geconstateerde cornagevorm word bevestigd, of er nog meer is dan alleen cornage wat mijn pony belemmerd en wat het beste is om te doen, wel of geen operatie..
Na dit onderzoek zal er een besluit worden genomen, mocht hij worden geopereerd dan blijft hij op de kliniek en word hij op 4 april geopereerd..

Uiteraard ben ik mega zenuwachtig, ben blij voor mijn ventje dat het zo snel kan (eigenlijk volgende week al, maar ik kan zelf helaas niet eerder dan 2 april).
Ik ben blij dat het snel gaat, maar ook heel bang.. een echt dubbel gevoel..

Mochten er mensen zijn met ervaringen of mogelijke adviezen, dan zijn deze zeer welkom. :)
Bedankt bokkers :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:50

Sterkte en succes in ieder geval! Ik heb (gelukkig)geen ervaring hiermee

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:26

Geen ervaring maar wil jullie wel erg veel sterkte wensen! :+:

Gowlan

Re: Wat een dubbel gevoel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 17:51

dankjewel allebei :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:55

Onze merrie is jaren geleden geopereerd aan cornage. Is allemaal goed gekomen. Officieel hoort ze geen stemgeluid meer te kunnen maken maar hinniken kan ze nog wel (klinkt alleen als een schor oud mannetje :') ) en ze heeft er daarna nooit meer last van gehad. :)

Veel sterkte!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 17:57

Kaitlyn schreef:
Onze merrie is jaren geleden geopereerd aan cornage. Is allemaal goed gekomen. Officieel hoort ze geen stemgeluid meer te kunnen maken maar hinniken kan ze nog wel (klinkt alleen als een schor oud mannetje :') ) en ze heeft er daarna nooit meer last van gehad. :)

Veel sterkte!

Dat geeft een fijn gevoel, had zij het wel aan haar linker stemband en geen bad4 vorm?
En hoe lang heeft ze na de operatie op de kliniek moeten staan en duurde haar herstel?
Ik ben ook echt zenuwachtig wat eruit komt..

bedankt!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:09

Ik weet er het fijne niet van (was voordat ze in mijn leven kwam) maar ze was al door de dierenarts afgekeurd en toen zijn ze voor een second opinion nog ergens heen gegaan en daar werd verteld dat dit gelukkig verholpen kon worden dmv een operatie. Ze had er dusdanig last van dat ze eigenlijk niets meer kon doen zonder benauwd te zijn.
Ik geloof wel dat het nazorgen van de wond ook tijd heeft geduurd (toen ze al thuis stond nog), inmiddels zie je niets meer dan een kruin in de vacht waar het litteken onder zit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:12

Geen ervaring met cornage operatie (hoewel het paard waar ik het over heb dit ook heeft in de ergste klasse) maar wel soft palate displacement, via laser geopereerd (staand onder plaatselijke verdoving) dit kan tegenwoordig ook met cornage (geef het maar mee voor de zekerheid) dit was in de bosdreef in moerbeke.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:38

Mist schreef:
Geen ervaring met cornage operatie (hoewel het paard waar ik het over heb dit ook heeft in de ergste klasse) maar wel soft palate displacement, via laser geopereerd (staand onder plaatselijke verdoving) dit kan tegenwoordig ook met cornage (geef het maar mee voor de zekerheid) dit was in de bosdreef in moerbeke.

Klopt maar de laseroperatie werkt alleen bij lichte cornage en is niet effectief genoeg wat ik had begrepen..
Dus dat durf ik niet aan, niet voor de pony en niet voor mijn portemonnee..

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:00

Jeetje wat heftig zeg, ik neem aan dat je paardje er ook echt last van heeft en niet alleen hijgt?
Ik rij zelf een merrie met cornage (geen ernstige vorm)..toen zij net bij ons was leek het bij elke stap die ze zette net of ze zo neer zou vallen (net of ze 6 marathons achter elkaar had gelopen) Toen haar conditie beter werd, werd ook het hijgen minder erg.
Op dit moment valt het mij niet eens meer op dat ze cornage heeft, soms snurkt/knort ze wel eens in t begin van de les en inderdaad als het koud is dan vooral.
Ze heeft wel echt n heel vreemd hinnikje, ik herken haar meteen als ze hinnikt haha.
Aan jouw verhaal te lezen is het bij jouw paard een stuk heftiger ja...
Ik wens jou heel veel sterkte en je paardje heel veel succes!!
Groetjes, Joyce

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:53

Hopelijk heb je straks meer duidelijkheid, na het onderzoek.

Wat mij eigenlijk als eerste te binnen schoot bij het lezen van de openingspost: 'operatie cornage, mag toch helemaal niet in NL?'.
Even opgezocht op de boktwiki:
Citaat:
Opmerking: een cornage-operatie staat op de lijst van verboden operaties van het Ministerie van Landbouw, tenzij het welzijn van het paard ernstig in gevaar komt.

Welzijn v/h paard moet dus 'ernstig in gevaar komen' door die cornage. Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat precies zit, en wie dat bepaalt? Bepaalt de DA dan uiteindelijk of het welzijn voldoende ernstig in gevaar komt door de cornage van jou paard?
Om overigens nog maar niet te spreken over controle/handhaving...... vraag me af hoe ze dat doen.?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 08:58

JoyCiej007 schreef:

Wat mij eigenlijk als eerste te binnen schoot bij het lezen van de openingspost: 'operatie cornage, mag toch helemaal niet in NL?'.
Citaat:
Opmerking: een cornage-operatie staat op de lijst van verboden operaties van het Ministerie van Landbouw, tenzij het welzijn van het paard ernstig in gevaar komt.

Welzijn v/h paard moet dus 'ernstig in gevaar komen' door die cornage. Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat precies zit, en wie dat bepaalt? Bepaalt de DA dan uiteindelijk of het welzijn voldoende ernstig in gevaar komt door de cornage van jou paard?
Om overigens nog maar niet te spreken over controle/handhaving...... vraag me af hoe ze dat doen.?

Puur door onderzoek, dus inderdaad; eerst een scopie zonder arbeid, dan 1 bij arbeid op de kliniek zelf en dat was het.
Dus dan zien ze dat gewoon.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:51

Even een toevoeging aan bericht hierboven. Ook maakten ze een röntgenfoto.
Hij word donderdag geopereerd omdat hij +/- 30% zuurstof of minder binnen krijgt en het inderdaad zijn welzijn belemmerd.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:19

Sterkte morgen met de operatie

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:31

Bedankt!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:01

sterkte vandaag met de operatie (als ie nog nog geopereerd is) maar zowie zo sterkte

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:52

Hij is vandaag geopereerd, wellicht maak ik vanavond een nieuw verslag van de dag met foto's

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:52

doezel2 schreef:
sterkte vandaag met de operatie (als ie nog nog geopereerd is) maar zowie zo sterkte

Bedankt!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:55

JoyCiej007 schreef:

Citaat:

Waarom is die wet er eigenlijk?

Heel veel sterkte ts :(:)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:34

hoe is het eigenlijk gegaan?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 08:12

JoyCiej007 schreef:

Citaat:

Waarom is die wet er eigenlijk?

Heel veel sterkte ts :(:)[/quote]

Dankjewel,

Die wet is er omdat het geluid dat een paard met cornage maakt, als "storend" word ervaren.
Vele paarden hebben geen zware cornage vorm wat inhoud dat de cornage het dier zelf niet belemmerd.
En omdat het een vrij heftige ingreep is, is het om die reden in Nederland volgens de wet verboden

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:32