Friese hengst Wilke ZZ-Zwaar/Future test (GP voor de jeugd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

Friese hengst Wilke ZZ-Zwaar/Future test (GP voor de jeugd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 00:08

zo het is een tijdje stil geweest met topics van mijn twee zwartjes. Dit komt als eerste omdat het binnenseizoen nu niet echt geweldig is om foto's te maken en ook omdat ik Varnoldi 4 maanden thuis heb gehouden om door te trainen voor de future test. We trainen via het rabo talentenplan nu eens in de twee weken bij Yessin Rahmouni en bij hem werken we vooral aan de passage piaffe en hij gaat super vooruit!

Wilke heeft in de tussentijd wel gewoon gestart! Onder anderen hebben we nu 8 winstpunten in het ZZ-zwaar bij mekaar gereden en hoop ik in maart/april met hem Lichte Tour te kunnen gaan starten.
Daarbij heef Wilke begin December zijn debuut gehad in de future test. Dit is een klasse voor ruiters en amazones van 21 tot 28 jaar (wordt helaas naar beneden gehaald naar 21-25 jaar) die de overstap naar de grand prix willen maken en je moet daarvoor minimaal ZZ-zwaar met winst zijn. Aangezien Wilke alle oefeningen van de GP onder de knie heeft vond ik dat het moment daar was om het eens te proberen. De future test proef lijkt erg op de Intermediaire 2 proef en is eigenlijk een versimpelde GP proef waarbij de bijv "maar" 11 wissels om de pas hoeft te tonen, 2 meter voorwaarts mag in de piaffe etc. Maar alles zit er in en ik kan je vertellen dat het een pittige proef is, zeker als zowel het paard als de amazone totaaaaal geen ervaring hebben op dit niveau :+
Debuut verliep helaas niet helemaal zoals ik gehoopt had want meneer was die dag een heerlijke eigenwijze hengst :P door de boevenstreken van Wilke had hij 2x een 1 aan zijn broek hangen die beide dubbel telde (dus eigenlijk 4 eenen). Tja dat is lastig op te halen en we bleven dan ook steken op iets meet dan 55%. Hij haalde wel o.a. mooie 7ens voor zijn passage, piaffe, serie om de 7 en pirouette. Ik heb een filmpje met de mooie momenten uit de proef:

http://www.youtube.com/watch?v=y0ITx4Vjg84

Natuurlijk is er ruimte zat voor verbetering maar ik was wel erg trots op hoe hij sommige oefeningen al heeft kunnen laten zien in zo'n moeilijke proef! Dingen als betere nagefelijkheid en ruggebruik in passage, vlugger in het achterbeen etc werken we thuis aan en gaat in de proeven ook steeds beter. Hij blijft zich verbeteren en ontwikkelen en ik ben gewoon nog steeds iedere dag smoorverliefd op hem <3 <3
Afgelopen weekend hebben we voor de tweede keer future test gestart en dit ging al veel beter! Jammergenoeg was hij aan het einde van de proef wat moe en miste hij daardoor 2 wissels om de pas en kwam de laatste piaffe op de ac-lijn niet uit de verf. We bleven steken op 58,5% maar we zitten dicht bij de 60% en als het moment daar is, is Wilke daarmee ook meteen Grand Prix startgerechtigd! Niet dat we dat dan ook gaan doen, ik ga gewoon ook nog Lichte Tour starten met hem maar klinkt toch wel leuk :P

Hier onder een aantal foto's, onder andere gemaakt door http://www.foto4u.nl die vaak aanwezig zijn bij wedstrijden en erg mooie plaatsjes schieten!! Foto's zijn een compilatie van de afgelopen Future test wedstrijd, 2 ZZ-zwaar wedstrijden en nog een foto van ons Young Riders debuut van afgelopen zomer.
Ik zou zeggen, have fun! Tips en commentaar is altijd welkom maar hou het wel netjes!

Losrijden afgelopen weekend, lekker wat lager en ronder. Pfoe hij had er wel zin in :P hij voelde zich helemaal The Man tussen de Grand Prix combinaties (want na ons begon meteen de GP :P ) en ik moest hem dan ook wel bij me houden haha want ik had soms het idee dat hij andere plannen had dan ik :P
Afbeelding
Afbeelding

Apuueyement tijdens de zig-zag. Hier ben ik wel blij mee. Hij heeft altijd wat moeite gehad met zijgangen aangezien hij van nature wat scheef is in zijn bekken (hier wordt hij wel regelmatig voor gekraak een naar de fysio etc om het zo optimaal mogelijk te houden voor hem) en hij had snel de neiging dan erg in te knikken aan de voorkant. Ik kan nu merken dat hij er gewoon veel makkelijker doorheen loopt, meer gedragen en de buiging gaat ook veel makkelijker en daardoor de aanleuning ook (ondanks die speknek). Tweede zit hij wel te rommelen met z'n mond, Wilke kennende was hij het er weer eens niet mee eens :+
Afbeelding
Afbeelding

Een echte goede foto van de passage heb ik helaas niet maar hier in ieder geval 2. Bij de eerste foto is wel te zien dat hij in ieder geval wel van de grond af veert. Verder beetje een komische foto :+
Afbeelding
Afbeelding

Hele mooie foto van ons samen
Afbeelding
Afbeelding

Een foto van ons debuut bij de young riders de ik tegenkwam en toch er bij wilde zetten. Knap friezenvriendje <3
Afbeelding

Nog enkele foto's van de afgelopen ZZ-zwaar wedstrijden met de grote man :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit; ik was even de algemene informatie vergeten :o Wilke is een 13-jarige friese hengst van Fabe. Ik ben 21 en studeer psychologie (voor de geïnterresserden haha) en heb 3 hele lieve zwartjes <3 En voor de Friezen liefhebbers: Wilke is op zaterdag maart te bewonderen tijdens de Hengstenshow van stal Wijdewormer :D
Laatst bijgewerkt door snoeppig op 10-02-13 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:15

Wat een gave plaatjes weer! Vind jullie als combinatie erg leuk om naar te kijken!!
Is het wel het plan om hem ooit in de GP te starten?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:15

Wauwwwwww!!! Ik hoop (droom) dat mijn Sybje ook ooit op dat niveau terecht komt... maar goed die loopt pas M1 en is halverwege die klasse :')

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:17

Mooie foto's en helemaal geen slecht debuut toch! Kan alleen maar beter worden. Probeer in de pi en pa zelf wat stiller te blijven zitten en wat rustiger met je handen te zijn. Verder mag hij zeker in de pi en pa nog meer zitten, maar je bent al een heel eind op weg!

Doet je Polansky het goed? Kan me herinneren dat hij heel fijn series sprong.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 00:25

@ Sappos: ja zeker! Dat is absoluut het plan maar ik was niet van plan als hij 1x 60% in de future test heeft gehaald om meteen over te gaan. Ik wel hem ook gewoon naar de 60% in de PSG en intermediaire 1 rijden (wat zou moeten lukken). Het verschil tussen future test en GP is toch nog flink al zitten er dezelfde oefeningen in. Er wordt in de GP toch strenger gekeken (logisch en dat moet ook). Ik mag nog 4 jaar future test rijden en dat mag ik blijven doen ondanks zijn "gewone" niveau dus mijn doel is gewoon om in de future test onze scores te verbeteren, routine te krijgen in deze soort proeven en uiteindelijk (hopelijk) wel GP te kunnen starten want hij kan het zeker (al moet hij soms wel ff meewerken haha)

@Nunke1: bedankt voor je tips! Klopt dat ik nog stiller moet zitten, ik probeer hem (zeker in de proef) nog wat te veel te helpen met mijn zit wat hij soms ook nog wel nodig heeft. Hij moet over het geheel gezien vlugger worden en dan ga ik automatisch ook stiler zitten omdat de impuls vanuit hem zelf komt (en ik het er niet in hoef te rijden ;) ). Hij kan ook vele male beter passageren en piafferen dan hij in de proef deed maar het is toch anders om alles achter mekaar te doen dan dat je het in de training doet. We werken hard verder en hij blijft vooruitgaan dus ik heb goede hoop dat het nog beter zal worden in de proef!

Mijn andere (en stravinsky ;) ) doet het zeker heel goed! Hij is nu lichamelijk echt toe aan het zwaardere werk en daardoor pakken we het nu gewoon goed mee in de training. Hiervoor was ik daar vrij voorzichtig mee in de angst hem te overvragen maar nu kan het gas er op. De trainingen van Yessin helpen ook erg en ik hoop (voorzichtig) om misschien in maart een keer future test te starten met hem om te kijken wat hij in de proef doet. Galopdeel lukt wel, alleen overgangen passage piaffe is hij soms de weg nog wel eens kwijt maar dat gaat met de dag beter. Het is bij hem vooral belangrijk dat hij sterker gaat worden en handiger in deze oefeningen. De wil is er en ik denk het talent ook wel. Komt goed!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:26

ik heb er geen commentaar aan toe te voegen, vind jullie nog steeds een super combinatie..en het is zo'n knappe fries. :9
zag ik nou op de foto's dat zijn vlecht helemaal tot aan jouw teen hangt?
volgens mij zijn, zijn manen dan flink gegroeid vergeleken met de laatste foto's die ik gezien heb.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:26

Fijn zo doorgaan!! Nog sneller in het achterbeen en knallen met die handel :D

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:28

Oops dacht dat het een Polansky was hihi.. Die komt er ook wel denk ik :j . Heel veel succes met beide paarden!

snoeppig

Re: Friese hengst Wilke ZZ-Zwaar/Future test (GP voor de jeugd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 00:29

@ Nynke1: ah joh polansky & stravinsky, lijkt wel op mekaar toch (klinkt beide beetje als een Russische naam hahaha).
@Vicky_88: Gaan we zeker doen! Thanks!

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:40

Wat een prachtig paard. Mooi debuut. Op naar de GP!

Ik vind het prachtig om video's te zien van friezen op zo'n hoog niveau. Niet vergeten om regelmatig een update te geven he?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 00:42

@Kentiapalm: bedankt! Ik probeer altijd eens in de zoveel tijd een topic te maken maar de laatste tijd had ik het nogal druk met m'n studie dus ik wist even niet waar ik de tijd vandaan moest halen ( niet dat het nu rustig is..)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:58

Gaaf om te zien!

Lijkt me best lastig doorzitten, of valt het mee?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 01:04

Haha ja makkelijk kun je het niet noemen. Het is net een slagschip soms maar ik weet niet beter :p

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 01:06

@my_precious: ja zo lang zijn z'n manen geworden! Ik heb al meerdere keren tegen hem gezegd dat ze mogen stoppen met groeien maat hij wil maar niet naar me luisteren. Ze zijn nu zelfs zo dik dat ik het niet meer in 1 vlecht krijg en hij dus altijd aan beide kanten een vlecht heeft. Ze zijn nu wel op een lengte waarvan ik vind dat ze niet nog langer moeten worden want dan kan hij er, zelfs als ze gevlochten zijn, op gaan staan.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:18

ohww dus als ze los hangen zullen ze nu wel tot de knieën komen zeker? of zijn ze nog langer, heb nog geen foto's gezien geloof ik dat je ze los hebt hangen haha, wel mooi hoor.. je ziet tegenwoordig nog maar weinig friezen met lange manen..

ik vind 2 vlechten wel mooi aan beide kanten..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:42

Echt zo'n gaaf dier, erg imposant! Ik weet niks van dressuur, dus voor mij ziet dit er super uit. Rijden er eigenlijk al Friezen mee in de GP? Wat is de hoogste dressuur Fries nu :D? Vanwaar de keuze dat hij nog hengst is, hij straalt het wel echt uit! Dekt hij ook?

Ik wens jullie nog veel plezier en ik hoop echt op regelmatige updates! *D

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 02:51

Ziet er ontzettend gaaf uit!! Was nooit een fan van friezen totdat ik er nu 2 rij op werk. Wat kunnen die beesten je een fijn gevoel geven.
Hoe groot is hij eigenlijk? En is ie goedgekeurd?
Heb je ook een foto van hem waar hij zijn manen los heeft hangen?
Heel veel succes verder!! En op naar de GP!!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 10:03

@my_precious: als ze los hangen komen ze voorbij z'n knie. Moet hij nog uitkijken dat hij z'n hoofd niet iets naar beneden doet want dan hangen ze op de grond :P Twee vlechten is voor hem ook fijner want nu hangt er evenveel gewicht aan beide kanten en met 1 vlecht hangt alles naar 1 kant.

@Amber: er zijn Friezen die GP starten maar in Nederland is er geloof ik alleen nog 1 die het mag starten maar ik dacht nog niet gedaan heeft. Jenny Veenstra start het dacht ik in België, en verder zijn er pas 4 Friezen naar het buitenland verkocht waarvan er 1 internationaal GP liep, 1 GP in Nederland, en 2 die geloof ik startgerechtigd waren. Kortom, alles wordt verkocht bijna maar er zijn er dus wel enkele!
Toen we Wilke kochten was hij al 8 en hengst en aangezien hij in de omgang totaal geen hengst is hebben we dat zo gelaten ( kan achter een merrie in de stampmolen, naast een merrie op de poetsplaats, etc). Het enige dat soms lastig is is z'n wisselende buien en karakter in de ring ( gaat nog wel eens op z'n rem als dat niet moet en dan niet omdat hij iets eng vindt). Maar dat wordt wel minder naarmate hij ouder wordt. Hij dekt niet en is ook niet goedgekeurd. Ga ik ook wel zo houden, dat dekken, want de kans dat hij dan wel lastiger gaat worden is aanwezig!

@snipsnap: op z'n papieren staat 1.72 maar toen was hij nog een ukkepuk denk ik. Hij is nu rond de 1.76 denk ik( nooit gemeten haha ) en hij dekt niet.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:32

Wat een knapperd zeg!

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:34

wouw!!! *\o/*

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:45

Wat een super gave foto's en wat een stoere fries!!

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:52

Ja eindelijk weer een topic van Wilke! :D Ik wens jullie heel veel succes en wel weer wat vaker topics maken hè ook van nol!

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:56

Wauw!! Wat een gave Fries!! En diep respect dat je al zover bent gekomen met een Fries!!!
Heel veel succes!! En ik blijf zeker je topics lezen. Ik ben fan!!

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:30

oooo wat zijn jullie toch een top team !!!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:52

Bedankt voor jullie leuke reacties :D