Ze was totaal niet wat ik zocht maar na 1 keer op haar gereden te hebben was ik toch helemaal weg van haar.
Haar naam is Wonda en vosmerrie van toen 8 jaar, western bereden en ik heb haar omgeschoold tot dressuurpony.
We vlogen de klasses door en zijn uiteindelijk M1 + 6 (dacht ik) gekomen. Maar ondertussen werd ik ook ouder en groter en zo werd ik al snel te groot voor haar.
Met pijn (zoals bij vele) in mijn hart moest ik haar verkopen. Ze heeft lang te koop gestaan omdat ze niet echt een makkelijk karakter had en een echte werker was.
Mijn ouders konden het echt niet meer betalen en we hebben toen een handelaar laten komen.
Ineens kregen wij bericht dat zij op een manege zou staan en inderdaad het was Wonda. Ben alleen nooit gaan kijken omdat ik het echt niet opbrengen om haar nog te zien.
Wel veel contact gehouden! En ineens op 5/12/2011 krijg ik via hyves een bericht dat Wonda naar de slager zou gaan.... Waar kwam dat ineens vandaan? Bij ons is zij nooit kreupel of ziek geweest. Maar je weet het nooit. Ik was zo over mijn toeren en heb gebeld naar de manege wat er nou aan de hand was.
Wonda zou hoefkatrol hebben op alle 4 haar benen en niks zou meer helpen. Maar het verhaal verandere steeds. Dan was het alleen haar voorbenen dan weer vanachter, na veel gepush van mijn man heb ik nog eens gebeld dat ik haar zou komen ophalen tegen de slachtprijs. Zo gezegt zo gedaan op 11/12/2011 zijn wij naar daar gereden en hebben haar opgeladen.
Kliniek gebeld waar zij eerder onderzocht is maar de DA was er niet. Nouja oke bel ik over een paar dagen nog eens. Onertussen was Wonda bij ons op stal aangekomen. Eerst even op stal gezet naast mijn andere merrie's. En dan even naar buiten. Toen viel mij al 1 ding op. Wonda liep niet kreupel ondanks dat zij al 2 dagen geen pijnstillers meer kreeg!
De dag erna, met mijn man overlegt en die zei dat ik dan maar moest rijden... SLIK... Voor mij was het al een jaar geleden dat ik echt gereden had maargoed opgezadeld en gaan rijden op de wei. Hiervoor moesten wij een klein stukje de baan over. De dagen erna nog niet kreupel en ik begon het steeds vreemder te vinden. Eindelijk de foto's mogen ontvangen en gelijk die avond naar onze DA gereden en tot mijn grote verbazing was zijn conclusie als volgt:
Deze pony heeft nooit hoefkatrol of een beginnende fase hiervan gehad! Ze had voor haar leeftijd (ze word in april 17 jaar) ook nog geen atrose! Ze kan nog jaren mee en zelfs nog als rijpony dienen. Mijn mond viel echt open...

Ik heb nog regelmatig contact met 1 van de meisjes van daar en die zei dat Wonda alleen kreupel was als ze van wei afkwam waar ze dus 1 keer per jaar 2 weken opgegooid werd zonder dit op te bouwen. De bellen gingen rinkelen bij mij, Wonda had geen hoefkatrol, nee zij was hoefbevangen wat ik hier ook merk als ik net iets teveel geef.
Ik heb mijn pony terug en die gaat nooit meer weg!
dit was de 3e keer dat ik erop reed. Mijn houding is niet meer wat het geweest is en Wonda mist ook de nodige bespiering.

Ik noem geen namen ik wil de manege zeker niet slecht praten. Ik weet gewoon niet wat ik ervan moet denken. Ik ben blij dat, dat ene meisje mij benaderd heeft en ik dankzij haar mijn pony terug heb.
En respect als je alles gelezen hebt.