2013 een jaar vol met onzekerheid.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 12:37

Ik ben nu al 7 jaar de trotse eigenaresse van Archibald! Archibald is een 8 jarige fjord, waarmee ik vorig jaar oktober de overstap heb gemaakt naar het L2 tussen de paarden. Dit ging helaas niet echt fijn, dus toen besloten om thuis lekker door te trainen en dan outdoor 2013 weer met een nieuwe frisse start te beginnen met de wedstrijden. Dit omdat Archibald vaak helemaal blokkeert binnen door de stress en dus geen enkele hulp dan meer aankomt.

Begin januari begon Archy naar mijn idee heel licht wat onregelmatig te lopen, zo licht dat bijna niemand wat zag. Na het een weekje aangekeken te hebben met dagen dat er niks te zien was en dagen dat hij weer heel licht niet fijn liep, heeft de veearts er naar gekeken, die moest toch komen om zijn gebit te doen. Want een goed gebit is ook belangrijk om te rijden. De arts heeft buigproeven gedaan voor de knieen en hoger en daar reageerde Archy niet op! dus goed teken. Ook op het harde was er niks te zien. Maar op de kleine volte op het zachte kwam die lichte onregelmatigheid toch weer naar boven. Dit was dan ook zo nihil, dat ik een week gewoon de dingen moest doen die ik normaal ook met hem doe, natuurlijk wel met mate, maar gewoon rijden en simpele oefeningen rijden en mocht het dan niet opknappen na een week, dan was het toch wel verstanding om met Archy naar de kliniek te gaan voor verder onderzoek. Ik ben dan iemand die niet echt meer durft te rijden, want wat nou als het wel ernstig is? en ik maak het zo alleen maar erger... Dus ik heb er in die week maar 2x op gezeten en alleen gestapt met lang teugeltje en klein stukje gedraafd om andere er naar te laten kijken, want onder het zadel was er niks te voelen. De ene dag was er niks te zien en de andere wel weer heel licht. Ook is hij er wel gewoon uit geweest, maar heb dus eigenlijk helemaal niks gevraagd van hem.

Helaas werd het dus niet beter en ben ik afgelopen vrijdag naar de kliniek geweest voor verder onderzoek. Het was indd links achter! buigproeven van knie en hoger was goed maar die van de kogel en lager niet echt. En de arts vond hem op de sprong ook aardig vol en daarbij mijn verhaal dat hij als 4 jarige op foto is geweest voor OCD omdat ze toen het vermoeden hadden dat hij OCD had, wou hij dat ook nakijken. Dus van linksachter zijn er foto's gemaakt van sprong, kogel, kootholte en hoef. En rechtsachter ook van de sprong. Hierop was niet echt iets te zien, maar hij vond de structuur bij het hoef gewricht links achter niet echt fijn, dus zijn er ook nog echo's gemaakt van kogel en lager van zowel links als rechts achter. Hieruit kwam dat hij een geirriteerde binnenste gewrichtsband heeft aan de linker hoef. Dus ik dacht oh dat valt mee, 2 a 3 weken rust en dan kunnen we wel weer rustig beginnen! Maar helaas -O- de blessure schijnt toch wat erger te zijn dan ik dacht. Archy moet nu 2 maanden op boxrust en moet over 2 maanden terug komen voor een echo om te kijken of er verbetering in zit. Verder mag ik maximaal 10 min per dag stappen. Ik wil dit topic proberen bij te houden voor mij zelf en diegenen die het leuk vinden om te lezen om de vorderingen in neer te kunnen zetten aangezien dit nog wel erg lang kan gaan duren. En ik het echt van mij af moet schrijven.

Hier mijn topper in betere tijden!
Onderlinge wedstrijd december 2012. Laatste keer dat ik echt gereden heb.
http://8.media.hyves-static.net/1526283367/6/2h4i/0/img1526283367.jpeg

Afbeelding

http://7.media.hyves-static.net/1459999326/6/OGLR/0/img1459999326.jpeg

http://1.media.hyves-static.net/1525006016/6/foFn/0/img1525006016.jpeg

En mijn vriendje afgelopen vrijdag op de kliniek.

Afbeelding -O-
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 04-02-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in linkjes gezet, maximaal 2 zichtbare afbeeldingen toegestaan

ellend
Berichten: 113
Geregistreerd: 06-08-10
Woonplaats: Zuid West Brabant

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:44

Wat vervelend zeg! Heel veel sterkte voor jou en je pony!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:54

Zó naar!! :(:) Veel sterkte, de onzekerheid is écht killing :n

JARS
Berichten: 53
Geregistreerd: 14-01-12

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:22

Ik herken je onzekerheid, verschrikkelijk! Mijn paard heeft uiteindelijk 9 maanden rust gehad, terwijl we van te voren niet wisten hoe lang het zou gaan duren en of het überhaupt nog goed zou komen..
Heel veel sterkte!

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:33

Ja het is zo moeilijk, besef het eigenlijk ook niet helemaal, stukje bij beetje begint het nu binnen te komen. Ook omdat hij eigenlijk vrij weinig laat zien en echt zo gek als een deur is! is het moeilijk te beseffen. Hij is nu nog wel te hanteren met stappen, maar ben bang dat dat niet lang meer duurt voordat dat een ramp gaat worden. Jars toen ik jou bokt naam las moest ik gelijk aan de vader van Archy denken, die heette ook Jars! haha. Had jou paard hetzelfde?

Lady_Kelly
Berichten: 204
Geregistreerd: 16-10-09
Woonplaats: Hoensbroek

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:26

Heel veel sterkte!

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:40

Dank je wel! Vandaag weer een stapdag wat goed gegaan is! Buiten is hij helaas echt veel te hyper en loopt hij erg gevoelig op de steentjes (dat is hij altijd al geweest) -O- In de bak gaat het wel goed tot nu toe, hij vind het alleen spannend als er een paard van achteren in galop aan komt. Had van de week een likit in de box gehangen en die was binnen een uur op. Dus toch maar opzoek naar een likit die harder is en niet zo op te kauwen is haha. Ook heb ik nu een bal waar ik twee mini likits in kan doen, dus ik hoop dat meneer daar ook langer mee doet! :o

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:04

Hey meid, vind het zo rot voor jullie :(
Je weet me (ons) te vinden als je wilt kletsen he? :)
Hopen dat ie snel weer zichzelf is..

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:25

Dank je wel meid!!! We gaan hard werken om weer met zijn 4en op vakantie te kunnen met de beesies!!!

Femzjje

Berichten: 525
Geregistreerd: 22-06-11
Woonplaats: Almere

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:09

Vind het zo ontzettend rot voor jullie, Marjan. Ik ga super hard voor jullie duimen!
Precies, die vakantie komt wel goed! We hebben gewoon pech nu allemaal .. :n

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 12:10

ik hoop 't zo Femzjje! Archy zijn half zussie moet ook snel weer de oude zijn hoor! Zit ons niet mee. Nog 6.5 week dan weet ik meer... Echt zo irri die onzekerheid.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:10

Super dat je zo geluisterd hebt naar de 'vage' signalen van jouw paard!
Ik hoop op het beste voor jullie!

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:40

Wat ontzettend naar! & wat goed van je dat je de kleine signalen hebt opgevangen!

Heel veel succes en sterkte. Vreselijk die onzekerheid...

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:43

We zijn nu bijna 3 weken verder na de diagnose. Archy word frisser. :j Helaas is hij vorige week weggespat tijdens onze stapsessie -O- oh wat ging ie hard!!! bokken dat ie deed en vol gas door de bak! nou dan is een 20x60 bak groot.... :o Mijn hart zat me in mijn keel. Wat schrok ik! Was zo bang dat hij dag later stok en stok kreupel zou zijn. Durfde tijdens het los breken ook niet te kijken naar hoe hij liep. Nu gaat het stappen wel weer beter en gelukkig is het week heerlijk rustig weer hier geweest en ben ik buiten op het erf met meneer gaan stappen. Vandaag is mijn nieuwe hoefsmid geweest en heeft Archy voorzien van achter nike's :D Meneer wou gelijk ff uitproberen hoe dat zou gaan als hij zou gaan draven, maar helaas mocht dat niet van baassie!

ouwehoeren tijdens het stappen kunnen we nog wel! :')

Afbeelding
en tijdens ons stapritje.
Afbeelding

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:54

Jeetje wat rot om te lezen, zag jullie met de fjordsport en vind jullie een leuk stel!!
Duim mee voor jullie!

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:31

dank je wel!! Fjord sport is mijn 1 na laatste wedstrijd geweest. Had dit jaar zo graag mee willen doen. Was toen echt gezellig al kon ik niemand. Ha ha.

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:38

Wat rot, sterkte voor jou en je paard.

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:33

dank je wel seleenntjee!

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:36

Ff een kleine update, nog een kleine 2 weken en moeten we weer naar de kliniek. Ben zo bang dat het niet vooruit gegaan is, want jeetje he wat is hij druk! Stuitert met stappen alle kanten op. Met dit soort dagen met kou en veel wind stap ik een heel klein stukje voor zijn en mijn veiligheid. Ook op stal word hij steeds gefrustreerder, vind het zo sneu om mijn mannetje zo te zien. Hij wil zo graag wat doen maar mag niks. Heb afgelopen week een nieuw setje voor Cammy (das mijn andere paard) en natuurlijk ook voor Archy gekocht, kon het niet laten om hem het ff bij archy op te doen. Hoe vinden jullie hoe hij er uit ziet na bijna 2 maand rust? Afbeelding

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:27

ik heb geen oog dicht gedaan afgelopen nacht. morgen voor de 1ste controle naar de kliniek!

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:30

Hey meis, ik leef met je mee.
Hoop dat ie met zn actie de boel niet erger heeft gemaakt.
Ik duim jullie.
Als je wilt kletsen....

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:49

Thnx meid! Ik hoop 't ook niet. Heb hem gister van de ijzers af laten halen. Want dat ging echt niet goed. Heb 't gister een paar x moeten ontgelden met zijn bijt actie's bij de hoefsmid.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:38

Oef. Ben je nog heel?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:49

Heel veel succes vandaag. Hopelijk krijg je positief nieuws. Maar laat je (hoe dan ook) niet uit het veld slaan. Het is, zoals je weet, een blessure die een hele lange herstel tijd vergt... :(:)

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:52

succes vandaag!