Rijden op Abby

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeerAppel

Rijden op Abby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:52

Vandaag heb ik aan mijn moeder gevraagd of ze mij even wilde filmen terwijl ik op Abby reed aangezien ik graag wil zien hoe dat er nou eigenlijk uit zag.
Nu kan ik zelf wel verbeterpunten bedenken, maar ik wou eigenlijk ook wel weten of jullie er ook een paar zagen!

Ik heb Abby nu sinds 2 maart en we zijn eigenlijk pas sinds September een beetje serieuzer bezig. Draf en stap gaat nu prima, maar galop is nog lastig voor ons.
Op het eind zie je dus ook dat ik wil dat Abby gaat galopperen, dat doet ze, maar ze twijfelt.
En ja ik weet het, ze mag zeker wat actiever. :')

Je mag dus opbouwend commentaar geven. Graag zelfs!

Bedankt voor het kijken! :D

SuzanH

Re: Rijden op Abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:55

Je zit netjes! Leuk hoor! In de stap mag ze meer haar stappen af maken, dat is nu een beetje vluchtig.
Hebben jullie les?

Fleurtje_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:59

Ik zou wat les nemen. En zoals je al zij wat meer vooruit. Maar het komt goed. Mooie zit heb je zeg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:01

leuke haf

maar oei wat zit die vast in het lichaam oei ,
je ziet de benen bewegen maar de rest doet helemaal niks

heb je les?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:14

Bedankt voor de complimenten over mij houding! :D
Op dit moment hebben wij geen les, maar ik ben zeker van plan dit wel te nemen.

Little_birdy, zou je het 'vast zitten' een beetje uit willen leggen? Wat kan hier de orzaak van zijn en nog veel belangrijker; een oplossing?

Bedankt voor de opbouwende kritiek allemaal!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:29

zo uhm hoe ga ik dat uitleggen

normaal gesproken als een paard draaft dan nemen ze hun hele lichaam mee ze veren in hun lichaam ze gebruiken hun spieren,
en de rug
bij jouw paard zie je dat hij de rug vasthoud en alleen zijn benen beweegt

als ik jou was zou ik eerst een beginnen met goed voorwaarts te rijden en licht te rijden ,
ik denk dat je paard dan al een stuk meer loslaat ,

ook zou het paard meer na mogen geven om de buikspieren aan te spannen en de rug te gebruiken ,
ik weet zeker dat les je heel erg zou helpen !

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:31

Lol ik vond juist dat je heel erg naar achter zit op sommige punten..

Maargoed, ze zit inderdaad erg vast, doe je buigoefeningen met haar? ..

Btw; ik vind haar ook wel erg dik..

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:35

Oke, bedankt voor de uitleg en de tips!
Zou het ook deels te maken kunnen hebben met ouderdom? Ze wordt over 2 weken namelijk al 21.

Nee, ik doe geen buigoefeningen. Het zal inderdaad wel goed voor haar zijn.
Ze staat op dit moment wel wat stevig ja, maar ze is sws stevig gebouwd en heeft een fokmerrie buik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:40

Mooie haf, maar een beetje uit conditie... en daarom lijkt ze er wat moeite mee te hebben.
Ze is vooral wat buikig, en lijkt daarom niet echt lekker van achteren naar voren door te lopen. Dus dat ze actief van achteren loopt.

Gaat vast helemaal goed komen! Lekker de tijd nemen, les nemen en ook buiten eens lekkere lange stukken stappen.....

Wat krijgt ze te eten? Ze lijkt wat opgeblazen, en dat lijkt haar wat dwars te zitten. Misschien is er nog wat winst te behalen door te kijken wat ze precies eet?

Ah... lees nu dat ze 21 is..... is ze wel bereden toen ze fokmerrie was? Of helemaal niet?.... Dan duurt opbouwen inderdaad wel wat langer, maar gewoon geduld met haar hebben en heel rustig opbouwen!!! Neem lekker les, goed voor jullie beiden. Iemand die niet te snel wil!

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:40

Tuurlijk kan het te maken hebben met haar leeftijd.
Maar het is wel goed voor elk paard -met welke leeftijd dan ook- om goed te buigen en goed alle spieren te gebruiken. echter wel opletten met wát je doet, gezien haar leeftijd.

Vraag me eigenlijk af, waarom heb je voor een ouder paard gekozen?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:49

Dat ze uit conditie is kan kloppen. We hebben alleen een buitenbak ter beschikking en daarom stond het qua rijden stil ivm sneeuw. Ik ga nu weer rustig opbouwen.
Verder eet ze ruwvoer en 's avonds een handje bics.
Ze is wel wat bereden, maar voornamelijk aangespannen geweest en tussendoor dus veulens.
Dat les komt helemaal goed hoor! Dat ga ik zeker doen!

Ik heb ook de tip veel voltes rijden gekregen, is dat een goede tip?

Ik heb voor een ouder paard gekozen omdat deze bomvol met ervaringen zitten en ik een paard puur voor recreatieve doeleinden zocht. Maar toch vind ik het belangrijk dat ze niet alleen door het bos kan hobbelen, maar zich in de bak ook een beetje kan redden.
Laatst bijgewerkt door PeerAppel op 03-02-13 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:50

Het is niet omdat ze ouder worden dat ze niet meer moeten bewegen ;) .
Ik ken veel oude paarden die niks meer mogen doen van hun eigenaar die zo stijf zijn
Als een krab,de oude paarden die nog regelmatig gereden worden zijn niet stijf.
Of ze moeten iets medisch aan de hand hebben.

Ik zou ze ook goed voorwaarts rijden,en ook oefeningen waarmee ze haar rug moet gebruiken.
(mijn paard heeft vast gezeten in haar nek,ik heb veel in de bak gereden en het heel veel wendingen
,cirkels,... gereden zodat ze terug wat soepeler werd en nu is het al een tijdje over. :) )

Dus vooral goed voorwaarts rijden,en ook korter nemen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:53

mooi rustige aanleuning, super hoor.
paard mag actiever weg draven en blijven draven
paard is te dik waardoor het niet lekker weg draaft
neusriem mag een stuk hoger, zit nu verkeerd.
probeer bij aan galloperen je handen laag te houden en niet hoger inzetten, eventueel op volte inzetten en je binnen hand iets meer naar binnen sturen.
veel overgangen gaan rijden en op een dieet zetten

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:54

Mag ik ook vragen waarom je de hele tijd doorzit ? :)

Nienkepepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 01:00

leuke pony :D
Probeer iets minder naar achter te zitten.
zorg dat je schouders recht boven je heupen zitten :)
Verder idd wat voorwaartser, maar daar had je t zelf ook al over

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 10:17

Jazen, nee het is ook niet de bedoeling dat ze stil gaat staan. Bedankt voor de tips over voltes, het korter nemen en voorwaartser rijden.

StalNollie, bedankt! Actiever weet ik, ga ik ook proberen, maar is lastig omdat ik dan echt constant moet blijven aandrijven. Ik zal het onthouden over m'n handen! Overgangen reed ik al voor ontspanning, dat werkte heel goed!

Jazen, Ik heb dit filmpje gemaakt om te kijken hoe ik doorzit en of ik héél veel wiebel en of ik wel recht zat. Uiteindelijk wou ik de mening van meerdere mensen (die er misschien meer verstand van hebben) en daarom plaatste ik het filmpje. :D

Nienkepepper, Bedankt! Ze is ook erg leuk! Bedankt voor de tips!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:32

Als eerste, super leuk dat je voor een wat ouder paardje heb gekozen! :o

Ik schrok wel heel erg van haar manier van lopen.. Ze is echt onwijs stijf en zit volgens mij ook onwijs vast! Een bezoekje van een osteopaat zou volgens mij geen overbodige luxe zijn. :) Haar buik zit haar volgens mij ook enigszins in de weg maar aangezien dr leeftijd zal je dat niet meer mooi strak krijgen.

Verder moet ze veeeeeel actiever worden, ze sloft als het waren met dr achterhand. Om dit te verwezenlijken kan je het beste heel veel overgangen maken en heel veel figuren rijden! Voltes, slangenvoltes, achtjes etc. Ook is het denk ik comfortabeler voor haar als jij gaat lichtrijden (ondanks dat je een hele mooie zit hebt!!). Op die manier ontlast je haar rug meer en kan ze sneller ontspannen. Wat betreft de galop zou ik haar wel even goed doorpakken. Zij is niet de enige die twijfelt, jij ook. Dus, goed aansporen en laten door galopperen en haar pas terug laten vallen als jij dat wilt. Dit betekent niet dat je gelijk km moet galopperen maar begin bijvoorbeeld met een grote volte in zelfverzekerde galop en breidt dit langzaam uit.

Succes! :D

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:36

Dankje Patrss. Ik zie nu ook (filmpje al duizend keer terug gekeken) dat ze in stap ontspannen is en zodra ik aandraaf gaat haar hoofd omhoog.
Ze heeft echt geen conditie op dit moment, stilgestaan door de sneeuw etc. Stijfheid heeft daar grotendeels ook wel vele mee te maken.
Bedankt voor de tips over de figuren en overgangen.
Galop klopt helemaal!

Goed nieuws, vrijdag proefles van een instructrice aan stal. :D Ik ga eerst samen met nog een Haflinger en een Fjord elke week lessen en als daar geen problemen van komen, blijf ik dat gewoon met deze 2 doen.