dikke weer aan het springen met pijnlijk einde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

dikke weer aan het springen met pijnlijk einde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:19

vandaag weer les gehad met dikke
ging weer erg goed (op een valpartij na dan :') )

weigering

en de val .....

tips zijn welkom maar ik heb goed les dus hoeven niet persee :wave:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:48

oeps :D Heb je je pijn gedaan?
Ik ga geen tips geven alleen een ding....blijf scherp,ga er nooit van uit dat hij wel zal springen. ;)

itsmi

Re: dikke weer aan het springen met pijnlijk einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:53

Ziet er niet lekker uit je val!
verder springt hij wel fijn!
Het viel me alleen op dat het leek of je je ritme kwijt was bij de val-film.
Paard kwam terug, had geen lekker ritme in de bocht...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:16

itsmi klopt het ging niet zo lekker met het ritme
ik wil hem veel te veel bij me houden waardoor ik hem juist te veel terug houd
hij was eigenlijk heel braaf die dag,
en deed alles wat ik vroeg ik was degene die hem teveel inhield de hele tijd waardoor hij geen ritme meer had ,

hij is onervaren en ik ook en dat gaat niet altijd goed :(

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:02

Hoi!

Vaak bekijk ik je topics wel maar ben nooit zo van het reageren, doe ik nu wel eens :+
Wat is mis in je filmpjes is ritme. Volgens mij was je paard eerst altijd heel heet met het springen toch? Ik krijg het idee dat je nu zo blij bent dat hij rustig blijft dat je er helemaal niet meer aan wil komen.

Een tijdje terug zag ik een dressuurtopic van je waarin stond dat je niet veel figuren rijd. Dat is met al die sprongen juist zo makkelijk! Ik doe niets liever dan dressuur rijden dan in een bak vol hindernissen. Je rijd je figuren dan misschien niet op de letter, maar je kan heerlijk voltes draaien overal omheen.
Probeer lekker veel figuren te rijden en te schakelen. Zo kun je straks misschien wat meer aan je paard komen, zonder dat hij direct weer heet word.

Voor het springen zou ik eens lekker wat lijntjes maken in die lange bak! Afzetbalkje, kruisje, een hele rij galopbalken en op het einde een oxertje. De galopbalken liggen op de goede maat zo krijg je vanzelf het goede galopritme te pakken. Als je het ritme goed hebt kun je er steeds meer balken uithalen.

Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem gehad en dit heeft mij goed geholpen, succes! *\o/*

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:34

Hallo klein vogeltje,

Leuk nieuw onderwerp. Hopelijk deed de val niet teveel pijn want het leek niet erg fijn neerkomen. Gelukkig heb je een cameraman/vrouw die meteen aan kwam rennen. :-)

Wat betreft je filmpjes:
Je weet inderdaad zelf al het belangrijkste euvel en dat is dat je 'm teveel op je hand had en teveel tegen hield. Hoe moeilijk het ook is, je moet blijven galopperen en ernaar streven dat je paard gesloten maar wel licht in de hand blijft galopperen. Ik vond 'm al wel veel rustiger dan in het vorige filmpje.

Wat me verder opviel is dat je een paar keer hetzelfde lijntje rijdt en dat dan iedere keer op een andere manier doet. Het is misschien beter dat je eerst 30 sec de tijd neemt om na te denken hoe je dat lijntje precies wilt rijden en dan je uiterste best doet om het zo te rijden. Lukt dat dan niet, dan kijk je waar het verkeerd ging en probeer je het opnieuw. Nu leek het een beetje teveel op rondrijden zonder plan. Jij moet een plan hebben en dat rijden en je paard duidelijk maken wat er gaat gebeuren. Het was nu nog een beetje teveel op goed geluk. Dat komt natuurllijk ook omdat zowel jij en je paard onervaren zijn, maar je mag je instructrice best vragen hoe je het precies moet doen. Hoeveel galopsprongen tussen de hindernissen, waar je de ophouding het best kan maken en wat de best lijn is tussen de hindernissen.

Natuurlijk, en even voor de herhaling, het belangrijkste is dat je een beter ritme houdt en van voor iets losser wordt. Het is nu nog teveel op de hand. Je hebt natuurlijk winst geboekt in het rustig houden, maar nu moet je weer een stapje verder. Dat is nu juist wat rijden zo leuk maakt. Je bent nooit klaar. :-)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 13:47

allebei bedankt voor de tips!

lijntjes zet k soms wel neer ja dat vind ik ook veel makkelijker rijden

clarence jij ziet precies wat mijn instructrice ook riep deze dag ,
ik was degene die niet aan het opletten was een paard was braaf :)
ik moet eerder bedenken wil ik 5 of 6 sprongen maken in het lijntje en me daar aan houden
en niet vooruit en dan weer terug of tegelijk :P

jij ook bedankt voor de tips daar kan ik zeker wat mee