1e keer alleen buiten gereden, overwinning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

1e keer alleen buiten gereden, overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:15

Eerst een kleine geschiedenis van ons met beide pony's:
We hebben Barney nu 1,5 jaar, na een jaar hebben wij hem met een instructrice beleerd voor de wagen. Het eerste jaar ben ik heel veel bezig geweest met de voorbereidingen en Barney aan ons laten wennen en wij aan hem. Het beleren is heel rustig verlopen, uiteindelijk konden we dan met hem mennen. Dat was dus echt geweldig, wij zijn recreatieve menners. In juli is het noodlot toegeslagen en lag hij ernstig gewond in de wei, ruzie gehad met een groepsgenoot. We hebben hem eerst op stal door een DA laten behandelen, voordat hij de trailer in werd geduwd naar de kliniek. In de kliniek moesten we de keuze maken om hem te laten inslapen of te opereren met het doel dat hij misschien grasmaaier kon worden. Om een heel lang verhaal kort te maken, Barney staat wonder boven wonder weer voor de wagen en we rijden nu een uurtje met hem.

Omdat Barney niet meer in de groep mag van ons, is Pip erbij gekocht eind juli 2012. Pip is net vier jaar geworden en was al beleerd. Pip is een hele lieve pony maar hij heeft wel streken aangeleerd. We zijn rustig met hem begonnen en nu staat hij 1 tot 2 keer per week voor de wagen en de rest in de wei of s'avonds op stal. Omdat ik alleen kan mennen met mijn man erbij, werd het steeds lastiger om beide pony's genoeg beweging te geven. Ik heb dus veel gewandeld, fietsen, longeren en dan in de avond het rijden.
Maar ik werd het zat dat ik niet alleen weg kon en heb besloten om vanmorgen voor het eerst alleen te gaan rijden met Pip. Ik ben zelf eigenlijk tegen het alleen mennen, maar ik weet ook van mezelf dat ik super rustig en voorzichtig ben met de pony's als zij ingespannen staan. Ik heb Pip ingespannen en ik ben er eerst rustig naast gaan lopen met de leidsels (bij zijn achterhand, zodat hij niet weet dat ik er eigenlijk naast loop), toen ik op het fietspad kwam ben ik er op gegaan. Pip was het eerste stuk gespannen, komt ook omdat ik dit was. Ik ben rustig gaan stappen en bij de stukken waar hij gespannen was ben ik er gewoon achter gaan lopen met de leidsels. Ik heb zo hele stukken kunnen lopen en op de rustige stukken ben ik weer op de wagen gaan zitten. Het was zo fijn om stukjes met hem te kunnen draven en ook hele stukken op de wagen te zitten tijdens het stappen.

Op een gegeven moment moest ik een hol af en dan een stukje op de weg zelf rijden. Ik ben eraf gegaan en heb de leidsels opgerold en vastgehangen. Ik heb Pip vast gepakt en zo zijn we de weg langs gegaan, dit ging heel goed en Pip was ook super rustig. Op het fietspad ben ik er weer op gegaan en naar huis gereden. Het was echt heel wat voor mij om dit te doen, ik ben normaal best wat onzeker aangelegd en ik merkte dat ik het eigenlijk toch best kan met Pip. Op de momenten dat het even spannend was, had ik het al ingeschat en liep ik er al naast. Ik ga dit dus vaker oefenen, hopelijk gaat het dan steeds beter en kan ik langere stukken zelf op de bok zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:48

Jeetje, dat mag inderdaad wel een klein wonder heten als ik het zo lees, dat Barney uiteindelijk toch nog zo goed is hersteld en dat jullie zelfs weer rustig met hem aan het werk kunnen. Wat fijn!

Alleen mennen......tsja het is idd nooit ideaal. Al moet ik bekennen dat ik ook wel vaker alleen op pad ga. Anders komt er maar weinig van het trainen, want ja je moet toch maar iedere keer iemand hebben die zo 'gek' is om mee te gaan.
Ik doe dit overigens alleen met 100% beleerde pony's die al geruime tijd voor de wagen staan en ook nog best bomproof zijn, en die ik goed ken.

Ik wil je alleen wel even een zéér dringend, belangrijk advies geven: stap alsjeblieft als menner nóóit zomaar van de bok!!! Nooit er naast gaan lopen zonder menner op de bok aan de leidsels, al helemaal niet in enge/spannende situaties!
Vanaf de grond heb je weinig tot niets te vertellen. Als ze dan willen gaan en zich losrukken (en geloof mij, dat gebeurd écht heel gemakkelijk) dan heb je niets te vertellen en heb je maar mooi het nakijken terwijl je aanspanning los, zonder sturende menner op de bok, met wagen en al, aan de kletter gaat.

Zit je nog op de bok met de leidsels in handen, dan kán je nog sturen en aanwijzingen geven en proberen de situatie weer onder controle te krijgen. Dat kan niet als een aanspanning compleet los raakt zonder menner op de bok.

Werkelijk, van de bok stappen als menner is écht gevaarlijk, daar wordt al vaak heel erg voor gewaarschuwd, en dat is echt niet voor niets. Daar komen de grootste ongelukken van.
Er hebben in het verleden wel meer nieuwsartikelen op de voorpagina van Bokt gestaan over menongelukken. En tuurlijk kan een ongeluk(je) altijd gebeuren, of je er nou afstapt als menner of niet, of je nou alleen rijdt of met een groom. Maar er zit wel verschil in door gevaarlijke situaties 'op te zoeken' of dingen nog risicovoller te maken, of zoveel mogelijk veiligheidsmaatregelen te nemen.

[VN] Paard met wagen rijdt over koetsier
Hier stapte de menner zelf van de bok om paard over een brug te geleiden, ipv. zijn passagier(s)/groom er af te sturen om het paard te begeleiden....

Ga je alleen op pad, dan neem je al een risico. Maak die risico's alsjelbieft niet nog groter door ook nog eens van de bok af te stappen. Als jou paard iets eng vind, en er bijv. niet langs wil, dan hoort er een groom bij te zijn die het paard bij het hoofd begeleid. Gebeurd dat regelmatig en kan je het niet zelf als menner vanaf de bok oplossen, dan moet je al helemaal niet alleen op pad gaan, simpel as that.
Als ik alleen rijdt kies ik ook bewust bepaalde route's waarvan ik weet dat er geen écht onoverzichtelijke kruisingen/oversteken in voorkomen. Want ik weet: ik ben alleen, en ik kan niet zien of de weg vrij is om over te steken of niet. En dan ga je zéker niet afstappen.

In die korte tijd alleen al dat jij van de bok stapt en de leidsels vastmaakt en naar het paard toe loopt, kan er al van alles gebeuren zonder dat je het paard goed vast hebt.

Begrijp me niet verkeerd, mennen is fantastisch en alleen op pad, tsja er zijn er wel meer die dat doen. Maar alsjeblieft, blíjf op de bok zitten en stap er niet af!

Barney1978

Re: 1e keer alleen buiten gereden, overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:02

Bedankt voor je reactie, ik ben me er zeker van bewust dat je normaal niet van de bok af moet gaan. Maar ik ken Pip inmiddels erg goed en hij is niet groot. Ik heb meer over hem te zeggen als ik hem vasthoudt naast de bok bij moeilijke situaties, juist dan voorkom ik dat er gekke dingen gebeuren. Misschien doen wij het anders dan de voorgeschreven regels, maar we zijn altijd zoekende naar hetgeen voor ons goed en veilig werkt. Ik heb geen groot paard voor me staan, daarom is het makkelijker te houden. Ik zou absoluut niet alleen met hem gaan rijden als ik het niet zou vertrouwen, daar heb ik niet eens het lef voor eerlijk gezegd.

Pip schrok een keer in het donker van een grote steen die langs de weg lag, ik stond achterop bij mijn man. Ik kon er niet snel genoeg afspringen om hem te grijpen, dat gebeurt in een fractie van een seconde. Loop ik erbij dan gaat dat wel veel beter en is hij makkelijker terug te halen bij enge dingen.

Het is geen geweldig handige situatie om alleen te gaan mennen, maar ook wij moeten het leren en het vergroot ons zelfvertrouwen. Ik neem ook alleen maar fietspaden en rij niet op de weg, maar om terug op stal te komen moet ik een stukje op de weg waar de auto's door de wijk rijden. Ik ben er dus bij gaan lopen en dan is dat absoluut veiliger dan dat ik op de bok zit. Bij terugkeer op het fietspad kan ik er dan weer op klimmen. Het is behelpen en naarmate we meer oefenen weet ik ook zeker dat ik steeds meer kan blijven zitten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:10

AR ----> VVDD

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:43

Barney1978 schreef:
Pip schrok een keer in het donker van een grote steen die langs de weg lag, ik stond achterop bij mijn man. Ik kon er niet snel genoeg afspringen om hem te grijpen, dat gebeurt in een fractie van een seconde. Loop ik erbij dan gaat dat wel veel beter en is hij makkelijker terug te halen bij enge dingen.

Klopt, maar dan wel met iemand alsnog op de bok.

Feit blijft dat jij de afstand moet overbruggen van bok naar paardenhoofd. En als we het dan over fractie's van secondes hebben........... snap jij ook vast wel dat dat dus juist een heel risicovol moment is.
Daarnaast, hoe klein ze ook zijn, (en hoe goed je ze ook 'kent', het blijven dieren!) 1 flinke ruk en ze zijn los.

Als jij het idee hebt dat je vanaf de bok minder te zeggen hebt dan vanaf de grond, dan zou ik eerder gaan twijfelen aan je menvaardigheden ;)

Barney1978

Re: 1e keer alleen buiten gereden, overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 23:18

Jammer dat je zo'n conclusie trekt, ik twijfel niet aan mijn menvaardigheden. Ik ga me hier ook niet om verdedigen, ieder zijn eigen manier van rijden zeg ik dan maar. Ik heb een fijne rit met mijn pony gehad en we hebben plezier gemaakt, volgende keer zal ik het in ieder geval niet meer posten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:29

Jammer dat je zo in de verdediging schiet, ik bedoel het alleen maar goed. Ik heb van dichtbij meerdere malen mogen zien hoe een pony met wagen maar zonder menner aan de kletter ging, omdat de menner persé zo graag wilde afstappen.....

Het is gewoon jammer als je zoiets overkomt, terwijl dit soort dingen wel degelijk zoveel mogelijk te voorkomen zijn door goed na te denken over wat je doet en wat de mogelijke gevolgen/consequenties kunnen zijn.

Dergelijke gebruiken/veiligheidsmaatregelen komen nl. niet zomaar uit de lucht gevallen........