Valentino, for ever the best!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriis_

Valentino, for ever the best!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:46

Nu 5,5 jaar geleden kwam mijn moeder met het idee om een eigen paard te kopen. Ik was 15 jaar en had toentertijd een verzorg paard waar ik mij heel verantwoordelijk voor voelde. Ik schrok ervan dat mijn moeder een eigen paard wilde kopen. Zij reed dan al wel 30 jaar paard. Maar ik was bang dat wij zo'n grote verantwoordelijkheid niet aan konden. Maar mijn moeder stond erop. Zij wilde dit al zo lang. En we zijn opzoek gegaan.

Zelf hebben wij rond gekeken op internet en samen met de stal eigenaar zijn wij uiteindelijk maar bij 2 paarden wezen kijken. Deze had de stal eigenaar voor ons gevonden. De eerste zou het over duidelijk niet worden. Het tweede paard was liefde op het eerst gezicht. Ik weet het nog zo goed. Wij kwamen aanlopen tussen de stallen. Zagen daar een paard staan dat opgezadeld werd. Mijn moeder en ik keken elkaar aan en vroegen tegelijk: is dat hem?! Hij had zo'n ontzettend lieve maar tocht stoere uitstraling. Toen de stal eigenaar na ons proef rondje zijn paspoort opensloeg en met een afkeurende blik vertelde dat wij Valentino heette was ik totaal verkocht. Dit was het knappe koppie waar wij voor zijn gevallen:

Afbeelding

Het proef rondje rijden ging super, ik had nog nooit op zo'n fijn paard gereden!! Na deze ene keer kijken hebben wij besloten dat dit ons paard moest worden en een week later stond hij op stal. We schrokken toen we hem voor het eerst bij ons op stal zagen. Hebben wij echt zo'n groot paard gekocht?! *slik*. Gelukkig was ik 15 en zag met rijden de gevaren niet zo. Ik wilde dressuur wedstrijden doen, spring wedstrijden, ik had er nu immers het paard voor.

Maar helaas, ik wilde altijd al overal de beste in zijn en dat lukte mij altijd wel aardig. Maar met Valentino was ik niet de beste. Dit heb ik altijd heel moeilijk gevonden. Maar aan de andere kant hebben wij samen zoo veel geleerd en mee gemaakt waar ik zo ontzettend trots op ben! Pas na 2 of 3 jaar begon ik mij te beseffen hoe erg ik het getroffen had met hem. Dat klinkt stom en verwend. Maar ik heb altijd al moeite gehad om mijzelf te hechten aan mensen. Nu pas kom ik erachter hoe erg ik mij gehecht heb aan hem.

Hij is nu langer dan een jaar geleden overleden. En ik merk dat ik zijn overlijden nog steeds niet verwerkt heb. Ik kan mij zo moeilijk concentreren op school. En kan niet normaal TV kijken of een zielig verhaal op bokt lezen. De tranen schieten dan direct in mijn ogen. Soms weet ik echt even niet hoe ik ermee om moet gaan en hoe ik dit moet gaan verwerken. Ik heb mij erbij neergelegd dat dit moet slijten. Hij zal voor mij in ieder geval voor altijd mijn beste vriend blijven!

Dit zijn een aantal foto's die ik met jullie wil delen. Deze foto's laten zien wat wij allemaal mee hebben (mogen!) maken..

Het is 5 jaar lang een raadsel geweest. Valentino hield zijn hoofd, als hij op keek áltijd scheef. Wij vonden het geweldig, lief en schattig. Anderen dachten dat er iets ernstigs aan de hand zou zijn. Veel onderzoeken zijn er geweest en pas toen hij dit jaar in de kliniek stond, met zijn zoveelste koliek keer een koliekbuikje, zijn ze erachter gekomen dat er een soort ''stof'' tussen zijn vliezen zat. Hij hield waarschijnlijk zijn hoofd scheef om het stof aan de kant naar 1 kant de ''leggen''. Zo kon hij beter zien.

Afbeelding

Tinus en ik trainden zo goed mogelijk. Sprongen elke woensdag in de les en deden vaak mee met onderlingen spring wedstrijden.

Afbeelding

http://i18.photobucket.com/albums/b135/ ... C_3927.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b135/ ... ringen.jpg

Ook in de dressuur hebben wij goed ons best gedaan. We zijn uiteindelijk L+1 geworden wat voor ons een hele prestatie was!
Afbeelding

We hebben een cross training gedaan bij Lammert Haanstra!

Afbeelding
http://i18.photobucket.com/albums/b135/ ... 0b5144.jpg

Afbeelding
http://i18.photobucket.com/albums/b135/ ... f51a30.jpg

Ook zijn wij samen op trektocht geweest bij Stal 't Reelaer :D Hij heeft daar echt genoten. Helaas is hij op de eerste overnachting van de trektocht getrapt door een ander paard waardoor hij de laatste dag niet mee kon doen.. Maar al met al was het een heerlijke week! Vooral de waterbak was zijn favoriet :D

Afbeelding

Na al het oefenen met springen hebben wij ook nog een aantal keer een B parcours gereden. Dit was altijd erg spannend, maar oefening baart kunst. Helaas hebben wij uiteindelijk niet veel meer kunnen oefenen

In Muiderberg buiten
Afbeelding

Erg gespannen rondje..
http://i18.photobucket.com/albums/b135/ ... nnoktt.jpg

Langzaam aan werd hij steeds vaker ziek. De eerste keer dat hij echt goed ziek werd kreeg hij hevige koliek. Net toen wij op vakantie waren. Hij toen uiteindelijk naar de kliniek in Utrecht gebracht en heeft daar een zware open buik operatie gehad..

Gelukkig zouden wij 2 of 3 dagen later weer in Nederland zijn. Wij zijn daarna elke dag bij hem lang geweest. Toen begon ik te merken wat voor band wij hadden. Het deed hem zichtbaar goed al wij er waren. Ik was zo bang dat wij mij niet meer zou herkennen omdat ik op vakantie was geweest. Maar dat deed hij zeker wel! Toe hij weer naar huis mocht was zijn stal versierd :D

Afbeelding

Hij kon weer heerlijk buiten spelen

Afbeelding

Afbeelding

Na zijn koliek operatie hebben wij eigenlijk alleen nog maar heel veel ups en downs gehad. Hij kreeg vaker koliek, begon onregelmatig te lopen en we kwamen erachter dat hij veel kleine ongemakken had die hem belemmerden in zijn leven. Uiteindelijk vielen alle puzzel stukjes in elkaar. Hij heeft nog een tijd in Friesland op het lang gestaan en ook nog in Eemnes.

Afbeelding

Onze vakantie in Havelte was een mooi afscheid..

Afbeelding

Afbeelding

Jaren lang hebben wij voor hem gevochten en van hem mogen genieten. En nu langer dan een half jaar hebben wij hem dan toch laten gaan.

Afbeelding

Ik hoop met het schrijven van mijn verhaal weer wat meer rust te kunnen vinden. Maar wat is het moeilijk om die 5 mooie jaren hier samen te vatten. Voor de mensen die de moeite hebben genomen om mijn verhaal te lezen, bedankt! Ik hoop dat het topic hier op zijn plek is :)

Lieve Valentino, Tinus, for ever the best <3

Collie2008

Re: Valentino, for ever the best!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:49

Je hebt een heleboel prachtige herinneringen die niemand je meer af kunnen nemen. Koester die! De foto's spreken voor zich denk ik, mooi!

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:50

Sterkte,

ziet er uit of jullie wel genoten hebben die 5 jaar. Erg leuke foto's

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:02

Met het lezen van jouw verhaal komt ook mijn eigen verdriet, en stiekem een traan :o , weer boven om het verlies van onze merrie 4 maanden terug. Ondanks dat het voor jou een half jaar geleden is zal het nog zo vers voelen.
Wat een geweldige foto´s van een geliefd en mooi paard, prachtig om te zien hoe zijn oren en lieve blik erop staan op iedere foto. Wat hebben jullie er een goud dier aan gehad zo te zien.
Ook voor nu nog veel sterkte :(:) Geef jezelf ruimte en tijd om te helen en het verdriet te laten slinken, de een is er wat sneller mee als de ander. Iets waar je zo van hebt gehouden kan niet zomaar over zijn, dat is zo iets intensief. Sterkte :(:)

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:17

Prachtig meis. Vond jullie altijd een hele mooie combinatie. Ik hoop ook voor je dat je het nu beter een plekje kan geven :(:) :+:

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:26

Jeetje.. Word er stil van en krijg er tranen van in mijn ogen. Jullie band is goed te voelen in je verhaal.
Sterkte met het verwerken. Het kost tijd, neem die ook maar. :(:)

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:27

Bedankt voor de lieve reacties!

@ Carien 87. Bedankt voor je reactie. Ik wens jou ook heel veel sterkte met het verlies van jouw merrie. Ik heb foto's gekeken en die zijn werkelijk prachtig! Zo op het strand..

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:41

heel veel sterkte!
heb tranen in mijn ogen bij het lezen van je verhaal, op de foto's is ook heel goed te zien wat een band jullie samen hadden!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:11

Wow Iris, wat heb je dit mooi beschreven zeg!! En die laatste foto..... Ik kreeg er even echt kippenvel van!! :j Jullie waren gewoon één team, en wat was Valentino een geweldig mooi paard! :j

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:21

Wauw, Iris :(:) wat een prachtig overzicht!
Jullie waren een schitterende combinatie <3
Koester en geniet van de mooie herinneringen!
Nu zal je het nog niet geloven, maar ooit gaat dit een plekje krijgen :(:)

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:36

sterkte

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 22:02

Bedankt voor jullie begrip. Ik vind het vaak ook lastig om mijn ei hierover kwijt te kunnen omdat er toch veel mensen zijn in mijn omgeving die geen paarden liefhebbers zijn. Dan is bokt toch wel fijn :)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:10

Lieve Ier, heel dapper om je verhaal hier te doen. Vind het erg goed en moedig van je want het is zeker niet makkelijk..
Ik wil je nog steeds onwijs veel sterkte wensen met het verlies van je allerbeste vriendje... Het is jullie niet gegunt...
Gelukkig heeft Val het erg goed bij jullie gehad en hebben jullie nog 5,5 jaar van hem mogen genieten!!

SabrinedeWJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:15

Wat een naar verhaal zeg. Graag wil ik heel veel sterkte wensen met het verlies van dit knappe paard! :(:)

*Klein puntje, ik denk dat je die crosstraing van Lammert Laseur had en niet van Lammert Haanstra*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:19

Wat een prachtig paard was het! Echt zeg, geweldige uitstralingen en zo veelzijdig.. Kan me voorstellen dat je hem mist! :(:)

Leuk die foto bij 't Reelaer, is echt leuk daar. Lijkt me helemaal geweldig met je eigen paard! :D

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:39

Heel erg mooi verhaal Iris. Jullie waren een mooi team. Zo een leuk paard was het. Prachtig ook.
Kan mij goed voorstellen dat jij hem ontzettend mist. Was gewoon je maatje waarbij je alles even kon vergeten als jij bij hem was.
Neem de tijd ervoor hoor. Die kanjer heeft voor altijd een grote plek in jou hart.
En ik vergeet hem ook niet.Met op weg naar de wei als er blubber was dan liep hij opeens snelll.En dan was hij zoo groot.
xxxx Liefs xxx

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:19

één van de ontroerendste verhalen die ik toch al gelezen heb, ik weet niet waarom
heel veel sterkte met het verwerken, jullie waren zo te zien een topteam

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:57

SabrinedeW schreef:
Wat een naar verhaal zeg. Graag wil ik heel veel sterkte wensen met het verlies van dit knappe paard! :(:)

*Klein puntje, ik denk dat je die crosstraing van Lammert Laseur had en niet van Lammert Haanstra*

Dankje! Je hebt gelijk inderdaad.. Hihi, is alweer een tijdje geleden :o

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:37

ontzettend naar :(:)
jullie waren een erg mooi team!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:42

Wat een leuk paard! En wat een triest verhaal.
Hopelijk kan je het een plekje gaan geven.

Binne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:57

Wauw prachtig paard, heel veel sterkte! O:)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:20

Wat een fantastisch dier!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:25

Wat een goede band hadden jullie samen, wijs dat je deze beslissing hebt genomen. :(:)
Sterkte..

Dilay_Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:27

ik heb gelukkig nog niet mijn paardje verloren maar wel een manegepaard waar ik heel erg gehecht aan was! ik zit hier nu gewoon te huilen hahaXD maarjaa ik bedenk me nu ook dat ik echt heel blij moet zijn met mijn paardje! en wat had je een leuk paardje!

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:46

Wat een onwijs mooi verhaal zeg en wat was het een leuk paard..
Sterkte! :+: