Mijn ode aan.... mest scheppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Mijn ode aan.... mest scheppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:29

Beetje rare titel? Ja misschien wel.

Maar ik kan echt tot rust komen als ik de paddock aan het uitmesten ben.
De paddock is overdag de woonplaats van mijn 2 pony's en hun paardenvriendin.
Terwijl ik hier thuis zit te ploeteren om stof voor mijn tentamens in mijn hoofd te stampen, staan zij lekker hooi te knabbelen in de frisse lucht. Misschien rennen ze zelfs nog een rondje en mijn schimmeltje rolt even lekker in een plas die er gegarandeerd ligt met dit weer.
Zo af en toe wordt de staart even opgetild en wordt er een drol gedeponeerd.
Dan wordt het donker en gaan mijn pony's gezellig weer richting stal.

En dan kom ik in de spotlight.
Nadat ik even hoi heb gezegd tegen pony's die druk bezig zijn de volgende lading hooi te verorberen, zoek ik een kruiwagen en een schep.
Ik rommel even in mijn tas en haal daar mijn koplamp uit die ik op mijn hoofd zet. Die schuift altijd weer iets omhoog, waardoor mijn haastig gevlochten haar alle kanten opsteekt. Even zoeken naar het knopje en ik ben omgetoverd naar een levende vuurtoren.
Zo vertrek ik naar mijn avontuur, nog gestresst van alle dingen van vandaag.
Als ik dan de paddock heb bereikt met een huppelende hond naast me, zet ik de kruiwagen bij de ingang neer en ga ik alleen verder.
Het is alsof ik op jacht ben, mijn lampje zorgt ervoor dat ik tot 2 meter voor me kan zien wat er op de grond ligt.
Ik spring over de plas waar mijn pony een bad in heeft genomen, zeg even hoi tegen de Shet in de aangrenzende uitloop.
En daar is de eerste hoop, ik schep hem op en loop hetzelfde parcours weer terug naar de kruiwagen.
Een minuut of 10 later heb ik de hele paddock doorkruist en is mijn kruiwagentje vol.
En mijn stress, die is verdwenen. Neuriënd stamp ik met mijn thermolaarzen door de plassen.
Ik geef de hond een aai en ga terug naar stal om mijn pony klaar te maken voor het rijden en kan ik ontspannen beginnen met trainen.

Poep scheppen is het nieuwe mediteren, echt waar :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:30

Best wel herkenbaar :D Niet altijd het leukste klusje, maar 't geeft wel ruimte in je hoofd. En, je krijgt er spierballen van. Best handig, ik werd laatst in de stad lastig gevallen en heb me met m'n uitmest-spierballen behoorlijk kunnen verweren! O:)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:32

haha ja lekker gewoon hoofd leeg maken en scheppen. tenzij het parcours zo nat wordt dat je steeds 30 meter naar de drol kan lopen en 30 meter terug naar de kruiwagen, dan werkt het bij mij wel averechts

oh_oh

Re: Mijn ode aan.... mest scheppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:39

Oh zo herkenbaar!!

Mijn bijnaam is hier de OPPER POEPSCHEPSTER...

Ik speur alles af en ga regelmatig nog met de hand door het vlas om de keutels te zoeken...
Geen drol kan voor mij verborgen blijven! Ik vind ze! 2 van mijn merries testen me elke dag weer, ze begraven de drollen en dat telkens op een andere plaats. En dat zorgt voor een uitdaging! Ik krijg mijn kruiwagentje vol!

Het brengt een soort van voldoening als je een goede opbrengst in je kruiwagen hebt liggen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:38

Wat leuk dat ik toch niet de enige ben :')

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:43

Helemaal mee eens! Men zou mij ook nooit horen klagen, ik vind het een heerlijk ontspannend werkje, iedere dag weer.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:52

Jaaa !!! herkenbaar...

Na een drukke dag, of bij veel gezeur even drollen scheppen. Verstand op nul en dan ontspan je toch wel. Dood gewoon, lopen scheppen legen. Iets doen zonder na te denken! heerlijk

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:55

En je krijgt het er zo heerlijk warm van :D

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:00

Ik ga helemaal met jullie mee ,

Poep scheppen is bij ons therapie , net zoals ik nog steeds elke dag , 365 dagen per jaar met alle liefde de 16 stallen bij ons op het terrein netjes op orde hou,'
Word ik schaggie wakker mijn hoofd vol met problemen waar een oplossing voor moet worden bedacht, slecht geslapen of wat dan ook om mij uit balans te brengen , de stallen, de paddocks schoon en de mestbult weer netjes opgewerkt en al mijn zorgen zijn weer weg

Soms vragen mensen mij wel eens of ik nooit zat word van dat eeuwige schoonmaken en poepscheppen, tegen die mensen zeg ik altijd
Poepscheppen werkt beter als welke therapie, kalmeringspil of antidepressiva bij elkaar

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:18

*grinnik*. Je hebt het erg leuk opgeschreven!
Ik vind het ook nooit een probleem. Ik vind het uberhaupt heerlijk om bijvoorbeeld naast een grazend paard te zitten, of een paard wat hooi eet. Alleen maar te luisteren naar de geruststellende maalbewegingen van de kaak en de ademhaling.
Loving it!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:37

Bij de laatste voerronde , wanneer alle mannen tevreden staan te eten schrijf ik op het bord alvast de planning van de volgende dag voor de stagiaires en de mensen van de dagbesteding , terwijl ik dat doe geniet ik van het de geluiden, de rust en kijk ik zeer tevreden naar mijn paardenkinderen
De frisse neus voor het slapen gaan en tevreden zijn over hoe alles erbij staat zorgt ervoor dat ik heerlijk slaap.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:44

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben!!

Ook hier vind ik het heerlijk om mijn emmertje te pakken en rond te gaan.
Heerlijk de meiden die me volgen, vragen om een knuffel.
Therapeutisch, rustgevend, zalig....

Soms neem ik even vrij van het huishouden, ga ik naar achteren en heerlijk op een krukje in de wei zitten. <3 <3

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:28

Ben blij dat ik niet de enige ben die zo denkt :D

Ik schep graag mest, dan ben ik blij dat paardlief weer proper staat

Het is hier wel altijd een zoektocht waar ze verstopt zijn,
de ene keer poept ze bij de buurman, de andere keer in der drinkbak of eetbak, maar liefst netjes op de grond.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:31

Hmm ik doe toch liever de stal dan de paddock, misschien vanwege het feit dat er een 4 jarige gribaldi ruin is van 1.75 + die met de fles is opgevoed en je graag wilt helpen, wat jou, je kruiwagen en je mestboy niet ten goede komt :')

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:39

Ik nodig jullie graag uit om dagelijks hier de drollen tussen de sneeuw uit te vissen :)
Ik weet leukere klusjes...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:40

Heel herkenbaar. In de stal is het altijd een zoekplaatje want mafje is een verstopster (of toch een hond in vermomming want ze heeft ook nog steeds niet door dat ze vegetariër is) en in de paddock hobbel ik van hoop naar hoop (en als het erg nat is moet ik achter drijvers aan).
oliebol happens, dat brengt alles weer in het juiste perspectief.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:42

Paddock uitmesten vind ik vreselijk, maar stal mesten heerlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:45

Leuk geschreven!
Ik kan niet tegen een vieze weide,dus ruim het ook op.Maar dan met daglicht :D
Maar ik werk niet dus kan de hele dag buiten zijn,ik kan begrijpen dat jij er van opknapt!

robening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:58

hahaha leuk geschreven en zo herkenbaar. Na een dagje hard werken eten koken en voor de kids zorgen heerlijk mest ruimen en ik ben weer vrolijk thuis hahaha.
T mindere vind ik daar wel weer van dat ik het meestal 2 keer kan doen aangezien mijn shet de neiging heeft om tegen de kruiwagen te gaan staan schuren terwijl daar mest in ligt van 2 grote paarden en 2 shetjes volle bak dus. En als ik dan weer eens om ligt als ik te laat erbij ben dan vind ik het wel minder :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:00

ik heb nu last van musjes die van een mooie drol een vierkante meter poep maken.
Waarschijnlijk vanwege de lijnzaadzaadjes :D
Ik moet het echt met een grashark in mijn mestboy harken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:27

Oohh drollen verstoppen, daar zijn die van mij ook goed in.
Maar drollen scheppen moet natuurlijk wel uitdagend blijven he? :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:54

Héél herkenbaar, whahaha!

Voornamelijk ook dat 'koplamp/vuurturen'stukje. Heb ik ook voor mezelf aangeschaft (2 euro per stuk, bij de Aldi, waren toen in de aanbieding. Verstelbaar, met verstelbaar hoofdbandje en verstelbare lamp, en lamp heeft meerdere standen).
Ideaal!!!!

Ik heb 2 shetten en een Welsh A, die staan nagenoeg aan huis, op 2 min. loopafstand, achterin de straat. Ik doe álles zelf. Kom dus meestal ook wel 3 keer per dag, als het niet meer is. En altijd netjes uitmesten, zowel de wei, schuilstal als de paddock.
Omdat ik soms pas laat thuis ben van college of van werk (ik werk in de horeca) en het uitmesten van enkele dágen niet te doen is in 1 keer, komt het regelmatig voor dat ik inderdaad in het donker met m'n koplampje op aan het ploeteren ben.

en inderdaad, héerlijk ontspannend! Ik vind het dan ook nooit erg om te doen, doe het iedere dag zelfs met veel plezier. Ze mesten ongeveer 1 bijna volle kruiwagen per dag+nacht, als ik een beetje doorschep heb ik dat in 20 min. opgeruimd. :j

Alleen nu is het wel een stuk lastiger...... ben v/d week door m'n rug gegaan en heb nu waarschijnlijk een soort van spit...... -O- uitmesten is dus nu heel pijnlijk, heb al een langere hark maar die is wel zwaarder en de schep is ook zwaar......
Ik sta er dan ook heel raar bij op 't moment als ik aan 't uitmesten ben, om mijn rug zoveel mogelijk toch te ontlasten....

Edit: meestal doe ik 's middags bij licht het meeste weghalen, en dan 's avonds na 't eten kom ik soms nog, dan schep ik ook wat drollen weg, en s'nachts (soms om 2 uur nog, hahahaha) vaak nog eens. Omdat ik er dan toch al ben, ff 5 min. paar drollen wegscheppen is dan weinig moeite.

Gebeurd ook wel eens dat ik een dag/avond niet kan, maar dan is het de volgende dag wel echt een zooi, nu ze in de winter op de paddock lopen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:07

Ik dacht al dat ik de enige gek was die hiervan genoot :)
Wat zijn paardenmensen toch raar he?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:12

Heerlijk drollen scheppen!! Zelfs de bewoners van nabij gelegen dorpjes zijn zo blij met mijn geschep dat ik geregeld 10 euro ophaal als ze weer een volle kar komen halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:14

In theorie kan het wel rustgevend / ontstressend zijn inderdaad :j

In de praktijk ervaar ik het meer als 1 van de vele dingen die ook nog moeten gebeuren op een dag...in de tijd van het scheppen van drollen had ik dan liever iets anders op het lijstje gedaan, iets dat minder kansloos is zeg maar, wat duurzamer resultaat geeft :P

Zeker als de Fjord nog even door de drollen heen stampt in de paddock waardoor ze lekker verkruimeld ONDER het zand komen te liggen i.p.v. als een makkelijk op te harken drol bovenop het zand {:)-:

Het gepruts om al die stront-vezeltjes tussen het zand of gras uit te prutsen, blegh, tijdrovende rotklus.
Om nog maar te zwijgen van die kak die in voetsporen of andere scheve randjes ligt waar je ze bijna niet fatsoenlijk uit krijgt >;)