Een geweldig mooi jaar met Jonas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Een geweldig mooi jaar met Jonas..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 22:54

En natuurlijk moet er ook een topic van Jonas komen op een Jaar lang in the picture!

2012 was voor Jonas en mij een geweldig jaar waarin wij samen veel overwonnen hebben voornamelijk op het gebied van rijden! Verder hebben wij dit jaar weer heeel veel plezier gemaakt heerlijk getraind op veel verschillende dingen. Een kleine greep uit wat Jonas zoal doet is: Vrijheidsdressuur, grondwerk op vele manieren, Horse agility, lange lijnen, rijden enz.

Tijd voor het overzicht van het afgelopen geweldige jaar.

Januari
Helaas begin het jaar voor Jonas wat minder. Hij werd erg slank en kwam niet aan van het extra voer dat hij krijg. Het werk stond dan ook op een laag pitje. De maand staat dan ook grotendeels in het teken van lekker spelen met zijn maatje Rocky (van A_rocky op bokt) en veel vrijheidsdressuur. Zo leert hij deze maand schilderen ( http://www.youtube.com/watch?v=nJcgrmn9 ... g&index=15) en krijgt hij de spaanse pas onder controlle!! Voor de rest oefenen zo nu en dan met rijden, Jonas en ik hebben hier in het begin een slechte start in gehad en heb ik angst ontwikkeld met kleine stapjes gaan we vooruit en stappen we af en toe onderbegeleiding lekker door de bak. Als hoogtepunt deze maand hebben we ons eerst korte stapritje buiten het erf. Voor ons een hele overwinning!

Afbeelding

Februari
Ook in februari kampen we nog steeds met wat ondergewicht van Jonas. Ook nu helpt de extra voeding nog niet. Wel is Jonas lekker vrolijk als altijd en doen we weer een hoop verschillende dingen. En deze maand staat natuurlijk in het teken van winter, veel vorst en sneeuw heerlijk!! Jonas en ik genieten hier dan ook volop van en een beetje vrijheidsdressuur kan daarbij natuurlijk niet ontbreken (http://www.youtube.com/watch?v=WbMwPuzQ ... g&index=14 ). Jonas speelt lekker met zijn Jerrycan in de sneeuw en gaan we op de foto in het mooie winterlandschap. Ook doen we als de sneeuw weg is Horse agility. ( http://www.youtube.com/watch?v=_NNrOVa9 ... g&index=12 )

Afbeelding

Maart
Jonas komt weer een beetje bij en de winter is voorbij. Langzaam aan geen we weer meer en meer lekker aan het werk. Natuurlijk speelt Jonas ook nog dagelijks even met zijn kleine grote vriend Rocky. Zo als vaak werken we lekker verder aan de vrijheidsdressuur en zijn we lekker bezig met werken op de grond. Ook het oefenen Jonas en ik het rijden gaat dit met kleine stapje steeds beter en heb ik steeds minder spanning. Naast dat ik af en toe rijd (hooguit 1 keer in de week) wordt hij zo nu en dan lekker gereden door A_rocky. Zij rijd hem ook voor het eerst na de winter weer in het grote weiland!

Afbeelding

April
Het weide seizoen is weer begonnen en Jonas staat af en toe lekker buiten. Verder verdwijnt zijn lange winterjas langzaam en komt hij steeds meer aan waardoor die er een stuk beter uitziet! Het begin van het weide seizoen betekend ook weer lekker trainen in de wei lekker in de grote ruimte. Hier doen we dan ook veel grondwerk en vrijheidsdressuur. Ook zijn we veel bezig met werk in vrijheid tijdens het grondwerk vooral de verschillende gangen worden meegenomen zo beheerst hij nu ook de galop. Tussendoor rijden we af en toe en oefenen we rustig verder stukje bij beetje verdwijnt er een stukje spanning bij mij en dus bij Jonas. Verder werken we ook fanatiek aan de lange teugel en dit gaat niet onverdienstelijk Jonas pakt het snel op en loopt heel fijn.

Afbeelding

Mei
Jonas is helemaal opgeknapt en binnen vrij korte tijd uitgegroeid tot een mooie brede en stevige tinker. Naast alle oefen training voor de showtjes samen met Rocky en A_rocky (http://www.youtube.com/watch?v=vJGDvuWx ... Eg&index=5
) voor de open dagen op de Manege in Juni zijn we ook lekker bezig met rijden. Het hoogte punt is toch wel mijn eerst rit met Jonas in de grote wei eerst even aan de longeerlijn later ook helemaal los wat heerlijk.

Afbeelding

Juni
De maand waarin Jonas voor het eerst zin die van mij is weer eens van het erf gaat en met de trailer mee gaat. Samen met Rocky geven we twee showtjes op de manege waar ik ooit begonnen ben met rijden en waar ik nog altijd over de vloer kom. We geven een demo Horse agility en Vrijheidsdressuur. Jonas gedraagt zich voorbeeldig en vind alle aandacht geweldig! Ook de trailer levert geen enkel probleem op.

Afbeelding

Verder maken we naast deze mooie ervaring geweldige training mee samen met Rocky en A_rocky wat prachtige foto’s oplevert.

Afbeelding

Juli
Een maand waarin we lekker van de zomer genieten en lekker alles herhalen en veel verder oefenen met rijden. Zo halen we als hoogte punt dat ik hem voor het eerst geheel zelfstandig rijd zonder mensen aan de bak erbij. Een grote overwinning en een grote stap verder in het rijden. Verder levert de mooie zon s’avonds een prachtige foto op.

Afbeelding

Augustus
Ook deze maand genieten we natuurlijk volop van het zomerse weer. Tijdens dit mooie weer zijn we lekker aan het werk met vrijheidsdressuur hierin wordt een mooie mijlpaal bereikt! Jonas leert liggen op commando. Ook oefenen we verder met grondwerk en wordt de reactie op mijn hulpen steeds beter. Toch wel erg leuk als je paard los met je mee kan galopperen. Tijdens het grondwerken denk Jonas zo mee dat hij ook een nieuw soort huppel drafje bedenkt. Niet helemaal de bedoeling maar wel erg leuk als je paard zo meedenkt (http://www.youtube.com/watch?v=-X13xmGe ... Eg&index=3 )Verder gaat het rijden steeds beter en durven na het rijden ons eerst korte ritje alleen in het land aan. En dat in het heerlijke avond zonnetje.

Afbeelding

September
Dit was en rustige maand en er zijn ook geen foto’s gemaakt. Wel gaan Jonas en ik steeds meer vooruit met rijden en wordt er ook echt al wel lekker dressuur gereden. Wel hebben we een korte onderbreking door zadel problemen na een bezoek van de zadelmaker en een ideale tip van bokt kunnen we weer verder. Ook werken we natuurlijk verder met lange teugel, vrijheidsdressuur en grondwerk.

Oktober
Ook deze maand niet heel veel foto’s maar deze maand gebeuren ook leuke dingen. Jonas krijgt een grote bal van mij om mee te spelen. Hij is net op de foto gekomen maar heeft het nog geen 10 minuten uitgehouden. Jonas krijgt geen ballen meer hij vind ze te leuk. :P Verder komt Jonas weer met een zelfbedacht oefening. Zo gaat hij zelf zitten na het liggen. Ook het rijden gaat met sprongen vooruit de spanning is eigenlijk geheel verdwenen en ga sneller even buiten uitstappen of even over het erf.

Afbeelding

Afbeelding

November
De maand met de mooie herfst kleuren. En de maand van de herhaling we rijden nu lekker 2 keer in de week en zijn bezig met lange teugel werk, vrijheidsdressuur enz. Jonas gaat met rijden met sprongen vooruit en tijdens het rijden voelt het voor mij heel fijn. Het vertrouwen wat we op de grond altijd al hadden is er nu ook tijdens het rijden.

Afbeelding

December
En toen was het alweer de laatste maand van het jaar 2012. Een maand met weer een grote stappen in het rijden. Zo rijden we in de sneeuw waarbij Jonas heerlijk loopt. Maar nog een grotere stap we rijden voor het eerst zonder zadel! En nog wel in de sneeuw iets wat ik altijd al wou maar er nog nooit van gekomen was. Verder speelt Jonas net als het hele jaar lekker iedere dag met Rocky en hebben we veel plezier!

Afbeelding

Afbeelding

Kortom een geweldig jaar met Jonas met een gigantische vooruitgang. Jonas is ontzettend gegroeid en samen zijn we gegroeid in wat we kunnen. Dit hadden we niet gekund zonder de hulp van A_Rocky en wil je dan ook heeeel erg bedanken. :D

Op naar 2013 waarin ik hoop op een hele hoop meer super momenten met Jonas maar bovenal een hele hoop plezier in wat we doen!

Wij wensen iedereen alvast een fijn kerstfeest en een heel fijn paarden jaar toe.

Afbeelding

A_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:08

Superleuk!
En graag gedaan natuurlijk, maar dat wist je allang ;)

Akecheta

Re: Een geweldig mooi jaar met Jonas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:15

Ik vind het altijd heerlijk om naar jouw topics te kijken. Geweldig band hebben jullie saampjes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:26

Wat een leuk overzicht van afgelopen jaar. En als je dit zo ziet, zijn jullie samen wel met grote sprongen vooruit gegaan. Goed hoor. Ik hoop dat het in 2013 net zo goed gaat en dat je nog veel meer leuke dingen gaat doen met Jonas.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 07:56

Mooi overzicht. Jullie raken zo te zien steeds beter op elkaar afgestemd. Ik vind jullie toch al altijd zo'n leuk stel. Superknol met een fijne baas en trainer. Veel plezier in 2013.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:49

Wat gaaf die vooruitgang! Ben benieuwd wat er komend jaar gaat volgen!
Jonas lijkt me een ontzettend gaaf paard <3

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:08

Dankjullie wel allemaal. Erg leuk om te lezen :j

En Swaatjuh Jonas is een ontzettend gaaf paard :D