Ze doet zo hard haar best

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Ze doet zo hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 15:48

Hierbij wil ik jullie graag Calista voorstellen, geloof niet dat ik haar op bokt al voorstelde.
Ze is 5 jaar, maar qua rijden mag ze eerder als een 4 jaar beschouwd worden, want ze kreeg 1 jaartje vakantie toen ik mijn enkel brak door een auto-ongeluk in Zuid-Afrika en zij zelf hierna pijn had aan haar 2 voorste hoeven door waarschijnlijk een overbelasting van de ligamenten in de hoef (dit was althans wat ik te horen kreeg op de dierenkliniek).
Hier merk je echter niets meer van en als ze een zadel ziet komt ze met veel plezier naar me toe, ze is heel werkwillig, maar beschikt ook over een heel pittig karaktertje, ze geeft het altijd aan als ze iets niet leuk vindt, zo ook tijdens de dressuurles. Na 45 min gaf ze aan dat ze het niet meer leuk vond en begon ze te blazen en vrolijk te zwaaien met haar hoofd iedere keer dat haar weidemaatje in beeld kwam :+
De honden weten het ook, van Calista blijf je beter uit de buurt :Y) , dit laat ze bijna niet zien onder het zadel, ze heeft dan echt een 2de persoonlijkheid, gelukkig maar :=
Ik had gisteren mijn 3de les dressuur met haar, hiervoor heb ik haar rustig op traag tempo terug in het werk gezet.

Eventjes aankloppen bij mevrouw thuis, ze bleek al bezoek te hebben...
Afbeelding
Hierna ook een grote reiger zien neerdalen en terug vertrekken, maar die konden we spijtig genoeg niet vastleggen

En we zijn vertrokken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linkse stelling vind ze soms nog moeilijk waardoor ik mijn hulpen nog wat moet overdrijven.
Afbeelding

Gezellig dat uitstappen
Afbeelding

We hebben enkel stap/draf gedaan omdat het wat glad was. Ze moet ook nog wat sterker worden waardoor we nog niet veel werken aan de galop.

Grtjs

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:52

wat een leuk paardje <3

betadine

Re: Ze doet zo hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 16:03

Dankje Islien :)

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:32

Ziet er goed uit, daar zal je nog veel plezier mee hebben.
Ik was aangenaam verrast toen ik zag dat het een schimmeltje was, dacht dat ze ook bruin was.
Qua model lijkt ze echt sprekend op de mijne. Jullie gaan er zeker en vast wel komen.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:34

Wat een leuk ding en leuk paardje! Ziet er gaaf uit.. heb wel een kleine tip: probeer bij de overdreven stelling niet je hand naar je toe te halen maar van je af.. verder veel plezier met je beestje, erg mooi ding!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 16:51

Hey Emilieke, ja inderdaad het is schimmeltje, toen ik ze kocht was ze nog pikzwart :)
Ze hebben wel totaal verschillende moederlijnen, ik kan heel weinig terugvinden van haar moederlijn, vind i k wel spijtig. Heb in het begin is de fokker gecontacteerd en die vertelde me dat de grootmoeder GP sprong in luxemburg, maar veel meer ben ik niet te weten gekomen. Hier zie je de volledige afstamming http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/608572

Is die van jou ook zo compact van bouw ?

Medieke; bedankt voor de tip. Het was mijn instructrice die me vroeg om het zo te doen. Dus binnenhand tegen de hals en de buitenteugel wat meer opzij om ze ruimte geven. Het lukte hiermee wel goed, beter als vorige week.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:02

Wat een gekke manier.. maar als het goed gaat zal het wel effect hebben :) Good luck! mooi beest in ieder geval :)

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:17

Betadine: Die van mij is ook zo compact, terwijl zijn moeder nogal 'lang' is.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:24

Medie; ik vind het eigenlijk best logisch. Je doet je buitenhand wat naar buiten om ruimte te geven aan de schouders. Die hulpen moet ik enkel wat overdrijven op links, rechts lukt veel beter.
Links heeft ze anders nog wat de neiging om haar neusje de verkeerde kant op te draaien en dan vallen ook de schouders naar binnen, wat niet de bedoeling is.

Emilie; ben wel nieuwsgierig om je aan het werk te zien met die van jou :)

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:12

Ik kan ook niet op een afstand zien wat effect heeft of niet.. bij mijn paard is het namelijk precies andersom.. als je instructeur het zegt zal het wel goed zijn :) succes!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:17

Ik heb het eigenlijk altijd zo geleerd en het lijkt me mischien daarom ook logisch. Wel is het normaal gezien niet zichtbaar, maar met dat ze het nog wat moeilijk vind overdrijf ik ze hier wel. Rechts moet ik enkel mijn binnenhand wat openen, maar op links moet ik ze toch nog wat meer helpen :o
Hoop wel dat ze het snel gemakkelijker heeft, want het is mijn fout eigenlijk. Ze was vroeger linkshandig, maar door haar regelmatig op rechts te werken werd ze rechtshandig en hierna een jaartje weide en de linkse kant is daardoor dus wel minder sterk, maar het komt wel, ze is vrij soepel dus dat komt goed.
Je kunt het eens proberen met jouw paard. Door de buitenteugel te openen vermijd je dat de schouders naar binnen vallen. Grtjs

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:20

Thanks voor de tip.. maar bij mij werkt het juist anders.. Buitenhand vang ik haar op, anders zet mn paardje ook haar rug er niet onder.. Zo heb ik het ook geleerd ;) Grappig he.. die verschillen.. Komt vast goed met jou mooie paardje! Mooie combi in ieder geval :)

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:50

Wat een leuk paardje heb jij zeg! Vind dat ze heel veel uitstraling heeft.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 12:11

Dank je Meddie & Tumtummie. Vorig jaar riepen nog veel mensen dat ik ze beter zou verkopen, maar ben blij dat ik haar de kans heb gegeven door haar een jaartje rust te gunnen. Ze heeft zo veel werklust, een plezier om met haar aan de slag te gaan. Hopelijk kunnen we volgend seizoen gaan starten met wedstrijden, want zou ze heel graag uitbrengen als we samen op niveau komen. Ik was eigenlijk meer een springruiter, maar wel altijd dressuur lessen enzo gevolgd, door haar ben ik het dressuren echt leuk gaan vinden en het is tenminste eens voor mezelf dat ik een paard mag trainen :j

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:21

ik heb ook altijd geleerd je binnenhand opzij te doen, niet naar achter want dan lopen ze juist over de schouder weg langs buiten, daarom moet je buitenteugel tegen de hals om te begrenzen...

maar jij voelt je paardje natuurlijk het beste aan!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:30

Ja ik doe het zo op rechts, maar op links valt ze met haar schouders naar binnen daardoor dat ik dus links mijn hand bij de hals zet en dan de buitenteugel wat open zodat ze haar schouders wel moet verplaatsen. Mijn instructrice zei ook dat ik het tijdelijk zo moet doen tot als ze vanzelf de juiste stelling aanneemt. Ik gebruik dit dus enkel om de verkeerde stelling te corrigeren. Mischien volgende keer foto's plaatsen als het wel goed lukt, zal waarschijnlijuk ook een beter beeld geven :)
Toch bedankt voor de tips, maar ik vrees dat als ik enkel mijn binnenhand wat open dat ze dan weer naar binnen valt met haar neusje naar buiten.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:45

ja... maar zoals ik al zei jij voelt je paardje het beste aan! ik ben met mijn paardje terug van 0 moeten beginnen door een zadelprobleem en inderdaad in het begin moet je wat 'overdrijven' en dan kan je achteraf je hulpen verfijnen en 'verkleinen'

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:52

Ow jij hebt ook terug van 0 moeten beginnen. Wij zijn meer als een jaar kwijt, maar ja het is geen marathon dus we nemen de tijd hé.
Het is inderdaad vaak op feeling, dat het plaatje dan niet altijd mooi is nemen we dan maar voor lief ;)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:57

ja inderdaad, had in januari een zadel gekocht en laten passen door toch een bekende zaak... in mei vond ik mijn paard niet fijn meer reageren en heb ik ze terug laten komen maar ze garandeerde mij dat het paste... in juli heb ik dan een msfc zadelpasser laten komen en die bevestigde mijn vermoeden... paard staakte zelfs al in stap door bokken of steigeren... galop rijden werd een hel! de ruitersportzaak die het zadel verkocht hadden willen hun fout nog steeds niet inzien, heb dan een ander zadel besteld bij de msfc zadelpasser en die had ik midden augustus, ben van stal verhuisd en ben eerst beginnen longeren dan stilletjes opbouwen, les en ben nu terug goed op weg :) er is nog werk aan hoor en inderdaad ik heb ook de tijd!

janneke_berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:47

mooie schimmel :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:19

Je gooit dus eigenlijk de buitenschouder open en houdt het binnenachterbeen tegen door daar vast te houden van voor.. Ik weet niet in welk opzicht dat jouw paard sterker maakt? IK vind het een vreemde redenatie, ookal moet je inderdaad de schouders gaan plaatsen wanneer dat jouw probleempunt is. Ik zou vierkantjes gaan rijden met een gelijke halshouding (dus geen stelling vragen) en vanuit je zit en buitenteugel dat schouders gaan plaatsen. Maar goed, ieder zijn manier :)
Ik moet zeggen dat ik je onderbouwing wel begrijp hoor :j

Ik vind het wel echt een heel knappe schimmel :)