Nevele, de beste gok die ik ooit heb genomen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Nevele, de beste gok die ik ooit heb genomen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:25

.. Want ja, hem mee naar huis nemen was best een gokje. Maar 12 November alweer een jaar in het hoge noorden en niemand die trotser kan zijn dan mij.

Via bokt stond hij 'met spoed' aangeboden, 8-jarige onbeleerde dravershengst die voor zaterdag weg moest. Anders zou het een enkeltje slacht worden. Dit overigens niet uit onwil van de mensen en de stal zelf.
Niet direct de verstandigste keuze om bij zo'n paard te gaan kijken, maar alleen al door de verkoopfoto KLIK was ik misschien direct al een beetje overgehaald. Mijn zoektocht naar een paard was hiermee veel eerder begonnen, maar gezonde zenuwen gierden al rond. Een afspraak gemaakt om de volgende dag te komen kijken bij Nevele.

En natuurlijk zijn naam even gegoogled, en ik vind het eigenlijk nog steeds heel bijzonder dat er dit uit kwam bij het intypen van zijn naam:
Afbeelding
Moge het duidelijk zijn, mijn naam is Avalon.

Het verloop laat zich raden, nog voor Nevele's D-Day werd hij veilig in een trailer naar Friesland verhuisd. Ik kon zelf niet mee hem te halen, ik was door hoge koorts geveld. Wel heb ik hem zelf uit de trailer geladen en naar de weide gebracht.

Vanaf 12 November was ik officieel eigenaresse van Nevele *\o/*
Afbeelding

Een gelukkige maar ook onzeker periode volgde. Ik had nou wel mijn paard, maar was me goed bewust van het risico wat ik hiermee liep. Ook waren de meeste mensen niet echt enthousiast met mijn aankoop en zeker niet te beroerd om me even goed onder de neus te wrijven welke risico's ik kon lopen met dit paard.
Desondanks bleek Nevele een echte lieverd, een sulletje, een hengst die met een ‘centebakkie’ slapend kon worden gepoetst. Natuurlijk had hij ook het één en ander al gezien door zijn koerservaring, waardoor hij aan allerhande verkeer en alle andere enge dingen allang gewend was.

Begonnen met het longeren van Nevele en een zadeltje op zijn rug gelegd. Dat alles was een ‘piece of koekje’, alsof hij nooit anders gedaan had.

Afbeelding

Dus volgde de logische vervolgstap, ik bovenop Nevele:
Afbeelding

In het begin nog wat wiebelig en onzeker, maar het zit absoluut niet in Nevele’s karakter om zich ergens druk over te maken. Dus hij sjokte lekker rond door de bak, met of zonder ruiter.

Inmiddels werd het echt winterweer: Januari. Deze maand werd ook afzien voor Nevele, ik had besloten hem zijn mannelijkheid af te nemen. Dan kon hij straks lekker bij een shettevriendinnetje gaan staan en overal mee naartoe.

Afbeelding

Nevele werd gecastreerd, wat natuurlijk meer risico’s met zich meebrengt wanneer je een oudere hengst laat helpen. In de avond kreeg hij een bloeding, waardoor we de veearts gelijk maar weer hebben gebeld. Ook kreeg hij een enorme zwelling, ik heb hem pesterig ‘koe’ genoemd, omdat het de grootte van een uier had aangenomen. Elke dag ben ik drie keer met hem lange wandelingen gaan maken, KLIK hierdoor nam de zwelling af. En ook de weergoden leken medelijden te krijgen, het werd loeikoud, -15!! Voor Nevele heerlijk, binnen twee dagen was zijn zwelling aanzienlijk vermindert en hij een stuk vrolijker.

Afbeelding

Toen het warmer werd en Nevele’s revalidatie bijna afgerond, trof ik hem steeds vaker chillend in de bak aan. Op warme dagen zonder deken was het favoriet, constant rollen en daarna lekker blijven liggen. Niet op rekenen dat hij ging opstaan als ik om de hoek kwam, waardoor we regelmatig samen even in de bak lagen. Wat ik nog altijd heerlijk intieme momentjes vind.

Hengst of geen hengst, Nevele was in Maart weer helemaal het heertje:
Afbeelding

En wij waren dikke maatjes geworden na alle uren die we in de tussentijd samen hadden doorgebracht:

Afbeelding
Afbeelding

We waren weer lekker aan het rijden en zochten ook eens vriendinnetjes op om samen mee te gaan rijden. Zoals de foto laat zien, weet Nevele dan niet hoezeer hij aan het flirten moet slaan!
Alleen hoefde hij zich in ieder geval niet meer te voelen, nu hij helemaal was genezen van zijn castratie kreeg hij gezelschap van een klein vriendinnetje Wenche genaamd.

Afbeelding

Hier werd Nevele een veel blijer en actiever paard van, veel vaker dan voorheen ging hij als een malle door het weiland of de bak om de meeste vreemde stunts uit te halen. Wat soms heerlijke foto’s opleverde:
Afbeelding
‘Ik ben niet gek baas, ik ben een vliegtuig’

We gaan inmiddels richting de zomer, Nevele wordt steeds knapper en gespierder. We volgen lessen en onder zadel begint zich een heus rijpaardje te vormen. Nevele is fanatiek en doet ontzettend zijn best onder zadel, dit maakt hem tot een erg fijn paard om te rijden. Ook heeft hij de bijnaam sinterklaas gekregen, omdat hij zo’n enorme kindervriend is:
Afbeelding

Ook lijkt hij gewoon steeds knapper te worden, of verbeeld ik me dat nou?
Afbeelding

Een bevriende fotografe heeft een leuke snapshot gemaakt van hoe Nevele toen onder zadel liep. Ik durfde me eerst geen doelen te stellen met hem, wist ik veel tot wat hij in staat was en hoe hij zich zou ontwikkelen. Maar omdat we lekker bezig waren, en ik na een paar maanden al terug kon kijken op een enorme vooruitgang. Nevele had zich ontpopt van een stijf paard, wat zijn lichaam altijd had gebruikt om zo snel mogelijk te gaan, naar een soepel paard, wat met de minste hulpen kon worden rondgestuurd. Stiekem knallen we tussendoor nog wel eens in een rendraf over de zandpaden, gewoon omdat we dat samen heerlijk vinden. Maar ondertussen trainen we stiekem steeds serieuzer dressuurmatig.
Vandaag kan ik zeggen dat we een goeie B-proef neer kunnen zetten, maar wat wedstrijdambities betreft bekijk ik het komend voorjaar wel. Eerst de winter lekker doortrainen, en wie weet kan ik straks ons als combinatie eens leuk neerzetten in de wedstrijdring.
Afbeelding

Er is mij altijd geleerd, save the best for last. Dus de allermooiste foto van september dit jaar zou ik graag mee willen afsluiten:
Afbeelding

Wauw, een jaar vliegt voorbij realiseer ik me ineens. In een jaar heb ik ontzettend veel geleerd en ben niet alleen gegroeid als ruiter maar ook als persoon met Nevele. Nog elke dag kijk ik naar hem en ben intens blij dat híj mijn weide ondanks alles mag vullen. Ik kan me geen leuker paard voorstellen.
Een grote gok, maar zéker de beste die ik ooit gemaakt heb.

Bedankt voor het lezen, een reactie zou leuk zijn.
Laatst bijgewerkt door Avalon_ op 01-11-12 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

wreckh

Re: Nevele, de beste gok die ik ooit heb genomen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:29

Wat een mooi verhaal! En wat een schitterend paard heb je!

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:30

Geweldig meid, wat je hebt bereikt met je paardje.Ziet er super goed uit, mag trots op jezelf zijn

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:32

Echt prachtig om te zien en lezen!!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:33

Leuk fotoverslag Avalon! Mooi dat de gok zo uitgepakt is :) Jullie zijn al heel ver gekomen in een jaar tijd +:)+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:34

Wat ontzettend leuk om zo te lezen! En wat een prachtig paard!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:47

Leuk om te lezen, en gezien google was dit wel je lot geweest :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:48

Wat een knappe draver! Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar het is echt een leukerd. En bijzonder verhaal dat jullie namen zo goed bij elkaar passen! Ik ben heel benieuwd hoe het jullie verder gaat verlopen, veel plezier!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:49

Wat een prachtig dier! Wat fijn dat ie van een enkeltje slacht naar een fijn leven bij jou is gegaan.
Enne..gezien zijn naam kan het bijna niet anders dat ie mijn favoriete draver of all times in zijn stamboom heeft: Nevele Pride!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:51

kaniche schreef:
Leuk om te lezen, en gezien google was dit wel je lot geweest :D

Haha, nou inderdaad, dat heb ik zelf ook wel eens gedacht. Ik kon er gewoon niet onderuit! :D

Tosadog schreef:
Wat een prachtig dier! Wat fijn dat ie van een enkeltje slacht naar een fijn leven bij jou is gegaan.
Enne..gezien zijn naam kan het bijna niet anders dat ie mijn favoriete draver of all times in zijn stamboom heeft: Nevele Pride!

Klopt helemaal, als ik het me goed herinner is het z'n overgrootopa.. of die daarvoor of daarna.. :+
Kan het eventueel even voor je nakijken.

Bedankt voor de lieve reacties.
Heb het zelf ook even teruggelezen, verhaal heeft een beetje meer lading gekregen dan de bedoeling was, maar het is wel gemeend allemaal.
Laatst bijgewerkt door Avalon_ op 01-11-12 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:53

Wat heb je dat mooi opgeschreven en wat een leuk paard. Jullie zijn een leuke combinatie :j

Ik vind dat bruine neusje zooo mooi.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:59

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:02

Wat een mooi verhaal, je hebt het ook leuk geschreven. Boeiend om te lezen :).
Leuk paard heb je voor jezelf gekocht! Een behoorlijke gok, maar als ik het zo zie heeft hij zich goed uitbetaald! Super!

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:03

Wauw! wat prachtig! <3

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:07

wow! wat een leuk paard! wens je heel veel plezier met hem

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:10

Helemaal niet veel lading, gewoon een verhaal vanuit je hart ;) en dat mag verteld worden.
Hij heeft echt een hele lieve uitstraling!
Geniet nog lekker saampjes!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:12

Prachtig dier!

En inderdaad je hebt de beste gok genomen :D
Het hoeft niet altijd slecht uit te pakken.

Prachtig hoor!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:13

Geweldig hoe je dit paard hebt opgevangen en hoe jullie zo'n sterk team zijn geworden! +:)+

En onwijze knapperd heb je dan ook wel aan de haak geslagen hoor! Wauw! <3

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:14

Wat een leuk verhaal en een prachtig paard heb je! wees er maar trots op! :D

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:15

@Justkid: Inderdaad, dat heerlijke lichte snoetje wat hij vooral in de winter heeft is enorm aandoenlijk.
@Tosadog: Inderdaad, blijft een prachtig moment. Nevele Pride blijft een wereldpaard.

Cchanny schreef:
Prachtig dier!

En inderdaad je hebt de beste gok genomen :D
Het hoeft niet altijd slecht uit te pakken.

Prachtig hoor!

Geloof me, die gok heeft me heel wat slapeloze nachten gekost.. := Maar het heeft inderdaad geweldig uitgepakt, gelukkig!

Frozenstar schreef:
Geweldig hoe je dit paard hebt opgevangen en hoe jullie zo'n sterk team zijn geworden! +:)+

En onwijze knapperd heb je dan ook wel aan de haak geslagen hoor! Wauw! <3

Ik weet ook wel wat ik uitzoek... *D haha!

Nogmaals, bedankt voor alle lieve reacties, fantastisch!
Laatst bijgewerkt door Avalon_ op 01-11-12 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:15

wat een heerlijk paard!! jullie genieten echt samen!! straat gewoon van de fotos af!

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:16

Wat een mooi paard! echt fijn dat je hem zo'n goed huisje kan bieden! geniet nog veel samen!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:18

wauw die 1e foto van de fotograaf is echt TE mooi....

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:19

Leuk verslag zeg!. Hij wordt inderdaad steeds mooier. Ben nog wel gek van zijn lange manen <3

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:22

Wat een beauty! Heel mooi verhaal. Mijn paardje heet Avalon :D alleen is het wel een ruin :+