Welshje ZNEDDIE onder het zadel! *trots*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Welshje ZNEDDIE onder het zadel! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 21:25

Hallo allemaal,

Nooit gedacht toch gekregen, een topic met Zned OHZ (en dat rijmt!). Zneddie is een Welsh A van 1m25 hoog en 6,5 jaar oud. Hij is beleerd voor de wagen toen hij 3,5 was, en verder altijd gewoon lekker aan het werk geweest met van alles en nog wat, longeren, langeteugel, fietsen...

afgelopen jaar ben ik begonnen met een 'opleiding' tot paardentrainer bij het Irwin Institute for Equestrian Arts. Omdat Zned niet de makkelijkste is, maar wel mijn paardje met de meeste uitdaging, heb ik besloten hem mee te nemen. In eerste instantie hebben we de beide voetjes op de grond gehouden en lekker gewerkt.
Van de zomer had ik ineens het gekke idee om er eens op te gaan zitten, dat was half Juli. Zned vond het gelijk goed en interessant. De voorbereiding op de grond maakte het makkelijk en ik heb toen een paar keer gereden, vooral buiten. Begin September heb ik hem weer meegenomen naar de trainingen, waar men vroeg of ik hem ook reed.

Al met al kwam het erop uit dat ik hem daar ohz gereden heb, wij, ukkies, tussen de grote (sport)paarden in een enorme rijhal, wat een giller! Zned deed het fantastisch en ik kreeg mijn eerste certificaat als trainer. Sindsdien rij ik hem regelmatig en vandaag is het gelukt om er wat leuke foto's van te maken.

Zned heeft in het verleden wat klachten gehad (slappe knieën o.a.) en stond zodoende al op een gericht trainingsprogramma. Het rijden doet hem echt goed en hij maakt enorme groei door. Hij heeft altijd zin in het werk en wordt gestaag sterker. Zelf vind ik mezelf een geluksvogel dat ik met zo'n pony mag werken, Zned is niet makkelijk en heel veeleisend, ik heb van geen enkel paard zoveel geleerd als van hem, en niet alleen als het om rijden gaat.
Nou dat wat het wel zo'n beetje, vragen staat natuurlijk vrij, beschaafd commentaar ook, haha!

Ik zou zeggen, kijk en geniet, dat doe ik namelijk ook haha!

Dit is Zneddie, oftewel Roetsenest's Santiago:
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 21:37

even een nieuwe post, computer doet raar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij had jeuk :')
Afbeelding

Afbeelding

pasje zijwaarts in rechterbuiging:
Afbeelding

Idem in linkerbuiging:
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Groetjes Renée

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:40

Zneddie! :D
Wat fijn om hem onder het zadel te zien merrieveulen, na wat ik over 'm had gelezen :) .
Het ziet er heerlijk ontspannen uit :j , lekker laag over de rug, fijn beeld!

(Wist overigens niet dat 'ie zo klein was :o ..)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 21:46

Dank je! het belangrijkste is de ontspanning, ik doe mijn best om hem zo correct mogelijk te rijden, fysiek en mentaal. Het is een superfijn paardje, doet altijd zijn best en het is gewoon puur genieten. Wel is hij heel veeleisend en wijst je op al je foutjes. Hij is dan ook een supergoede leraar.

Ik ben er heel blij mee dat dit zo gaat, geeft toch een extra dimensie aan je training en trainingsopties, en ik merk gewoon dat het hem echt goed doet.

Hij is een ukkie ja, hihi! hij is maar 1,25.

carolovejebe

Re: Welshje ZNEDDIE onder het zadel! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:09

ziet er goed uit
mag ik vragen hoe groot jij bent?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:11

waarom zou je dat willen weten.
ze is niet te groot ze oogt groot inderdaad is minder mooi maar past wel..

ik stoor me wel aan je handen waarom heb je ze zo breed staan als ik vragen mag.

verder leuk paardje, ben benieuwd hoe ze het gaat doen als ze wat verder in training is

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:13

Ik vind je wel een beetje aan de grote kant :o

Maar het ziet er netjes uit :j leuke pony :)

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:14

Ahh wat is Zneddie toch een onwijs leuk ding!! Stoer!
Het rijden ziet er fijn uit, actief maar ontspannen.

Veel plezier met je ukkepuk :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:16

beenligging is correct in verhouding en ts zit pony niet in de weg ze is niet te groot dat ze de pony in de weg zit. voor het mooie is het inderdaad anders dan zou haar bovenlichaam te groot ogen voor de pony.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:19

StalNollie schreef:
beenligging is correct in verhouding en ts zit pony niet in de weg ze is niet te groot dat ze de pony in de weg zit. voor het mooie is het inderdaad anders dan zou haar bovenlichaam te groot ogen voor de pony.

Ik bedoelde t ook niet verkeerd hoor :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 22:20

Ik ben zelf ook niet erg groot (en ook niet zwaar;) ), haha! dat scheelt nogal.

@ StalNollie, allereerst bedankt!
verder, klopt, is niet mooi, maar dat doe deels ik met opzet, met mijn handen en teugels maak ik op deze manier een soort 'trechter', wat de balans/ op het spoor blijven versterkt. Mijn handen fungeren als het ware als 'blocks' die hem aangeven waar hij niet moet gaan. op deze manier kan ik gebruik maken van de teugels zonder eraan te trekken/ impulsieve energie op de teugels te gebruiken. Naarmate hij vordert kan ik mijn handen weer netjes op de plek doen, hihi!
op sommige van deze fotomomenten kan dat eigenlijk sowieso al wel, maar mijn zwakke punt is overdreven voorzichtig zijn met de teugels. ik houd de teugels vaak vrij lang, waardoor mijn handen 'ergens heen' moeten om het contact mooi stabiel te houden. Als ik op meer ervaren paarden rijd gaat me dat een stuk beter af, overigens, haha!

@ Glitch, bedankt!

@ tringtring, bedankt!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:25

ik houd ze ook liever lang hoor de teugels zodat paard eerst opzichzelf gaat lopen en kan zakken en zoeken
wel 1 tip houd hem wel bij je lang is goed maar wel contact.
ik zou je been trouwens ook niet omhoog trekken ene foto waar paard zich wil krabben. heb het eens gedaan op een paardje dat nog niet zolang onder zadel was, en deze schoot weg kon nog net blijven zitten maar met je been omhoog zit je onstabiel dus uit blijven drukken die hakken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:34

Znedman!!! Wat is het toch een lekker ding ;) .

Ik vind de foto's een erg fijn beeld geven en ik heb natuurlijk (als fotograaf) de hele training gezien.

Wat je zelf al zei: het rijden doet hem goed. Ik zie jullie natuurlijk regelmatig rijden en ik zie echt dat hij sterker wordt en meer balans krijgt onder het zadel. Denk ook dat jullie vorderingen enthousiast ontvangen gaan worden in november.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 22:35

precies, juist het contact is heel belangrijk bij hem, we zijn samen ook steeds aan het zoeken wat we nou precies willen daarmee. gelukkig geeft hij het goed aan en kan ik meestal de momenten waarop hij lang laag nodig heeft goed timen. Maar ik blijf mezelf erop betrappen, contact contact contact!

vwb het been... tja moederskindje, het arme kippetje heeft jeuk, moet krabben, haha!

@ Eilleen333 (Cher) ik ook!

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:53

Wat een schattige pony is dat zeg! Let er alleen op dat jij je handen niet op je bovenbenen neerzet maar wel een stukje voor het zadel houdt.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:19

Ik heb genoten van je foto's en zo te zien jullie zelf het meest :D
Ziet er goed uit +:)+

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:28

Zneddie ziet er super goed uit, merrieveulen!
heerlijk toch als je samen zo kunt genieten.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:05

Leuke pony! voor een kind, 1.25m en dan als volwassene erop, SO NOT DONE. :n

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:29

freeride schreef:

Omdat?

zo veel te groot is ze nou ook weer niet hoor..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:15

@ tumtummie, ik heb mijn handen ver naar achteren om het contact te behouden na het halsstrekken. Ik rijd Zneddie zoveel mogelijk lang en laag, puur op de ontspanning, aangezien we nog in de beginfase zijn en hij dat nodig heeft. als hij zijn hals naar beneden strekt geef ik mee, maar als hij dan weer naar boven komt neem ik mijn handen mee naar achteren om het contact op de teugels gelijkmatig te houden. dit is nodig voor zijn balans, anders valt van voren alles weg en raakt hij in de war. zeker voor een jong paard is een zacht, meegevend, duidelijk en constant teugelcontact heel belangrijk. Ik laat de teugels alleen los bij het uitstappen, en dan zoekt hij zelf zijn weg.

Je hebt gelijk, dat mijn handen daar 'niet horen', maar we rijden geen proefje, maar zijn aan het ponytrainen. dan is een nette handhouding van ondergeschikt belang aan wat het paard nodig heeft. mijn handen blijven soepel en ik zet ze ook zéker niet vast! lang en laag rijden doe je namelijk niet met de teugels, zoals veel wordt gedacht en gedaan. lang en laag rijden doe je met je zit en benen, en lukt alleen in ware ontspanning als alle voorwaarden voor het paard kloppen.

@ Sandra, bedankt! genieten doen we zeker, hoe meer hoe liever haha!
@ Esje, bedankt!

@ freeride, heb je ook een motivatie bij je uitspraak in hoofdletters? Ik sta open voor ieders mening, maar zomaar iets zeggen en verder niets, daar kan ik niet zoveel mee. Overigens heb ik rijkleding in kindermaten, op mijn laarzen na (maat 37,5). koop mijn broekjes op de kinderafdeling. In die zin zou je kunnen zeggen dat er min of meer een kind rijdt, haha!
Overigens is dit absoluut geen kinderpony, hij is veel te temperamentvol en heeft iemand nodig die hem begrijpt. zowel onder het zadel als in de dagelijkse omgang. Er zijn grote volwassenen die heel wat moeite met hem hebben.

Verder wordt hij bij de trainingen en cursussen die ik volg bloedserieus genomen, en het rijden ook. En die mensen zijn professionals die hun brood verdienen in de paardenwereld, die duizenden paarden hebben gezien en met de grootste probleemgevallen hebben gewerkt. Dat zijn mensen die wel verstand hebben van paardengedrag en van wat een paard nodig heeft. De trainingen worden gegeven door Chris Irwin.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:21

Merrieveulen, mag ik dan buiten je schoenmaat en broekmaat weten wat je lengte en je gewicht is?
Een welshje van 1.25 weegt ongeveer 250 kg, de regel is dt je tussen 10 en 15% de rug kunt belasten, mits goed in balans dat betekent dat jij 25 tot 37,5 kg mag wegen, wil het verantwoord zijn.
daar komt dan nog bij dat je erg lang bent voor de pony, en de balans dus makkelijker verstoord ondanks een goede stabiele onafhankelijke zit.
dan is er nog de zitmaat van je zadel, 16 inch is te groot, eigenlijk te lang, dan belast je de rugspieren op de verkeerde plaats.

edit: je kunt hem zo serieus nemen als je wilt, lijkt me niet meer dan normaal, maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat ze waar je lest, dit een goed idee vinden, zowel, wat stelt zo'n opleiding dan helemaal voor?
En niet 1 paard of pony is een kinderpony, genoeg superpittige goeie ruitertjes die zo'n knap ponietje kunnen rijden hoor, er lopen er genoeg M of zelfs Z.

Edit: nu even die Chris Irwin opgezocht, maar echt niet interessants gezien op al die filmpjes op youtube, maakt het voor mij iig niet beter te begrijpen waarom jij op zo'n ukkie rijdt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:12

freeride schreef:

Toevallig stonden mijn zus (de ruiter) en een kind zaterdag op een weegschaal op mijn werk. Kind woog 10 kilo meer dan mijn zus;)

Wat niet wegneemt dat ik je punt snap, maar zomaar iets roepen zonder onderbouwing voegt niets toe natuurlijk.

Edit: ik zie nu je onderbouwing. Mijn zus zal nog wel antwoorden ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:16

freeride vind het erg krom wat je daar uittelt. maar goed ruiter is zeker niet te groot voor het mooie inderdaad komt het bovenlichaam er tever boven maar te groot nee zeker niet.

lengte en gewicht vindi k niet nodig dat ts dat zou vrijgeven het heeft namelijk geen meerwaarde.
fotos zijn te klein om het zadel te beoordelen maar lijkt op het eerste gezicht zeker niet te groot en te ver naar achteren te liggen

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:28

freeride,... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
helemaal mee eens liever een kind van lengte en gewicht wat jij aangeeft ,die hebben doorgaans geen ervaring,hakken en trekken maar altijd beter natuurlijk dan ts die er met haar ervaring (heb je ook beginpost gelezen misschien?)het beste voor haar paardje heeft....
pfft de beste stuurlui staan weer aan wal :x
bokt,....soms denk ik _-:(

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:31

nou en ik heb liever iemand die wat groter is dan dat me paard overal heen gesleurd word door de hakken en te trekken.

gaat weer leuk topic worden dit.. jeetje zeg....en waardoor door mensen zoals hierboven en soms denk ik _-:(