Eén van de eerste keren op mijn fries Femke

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

Eén van de eerste keren op mijn fries Femke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 10:57

Hoi Allemaal,

Een maand geleden heb ik mijn 3 jarige friese merrie Femke weggebracht om te laten beleren onder het zadel. Afgelopen zaterdag ben ik voor de tweede keer gaan kijken en heb ik ook zelf op haar gereden. Dat was wel even wennen, omdat ik dus (ondanks mijn lengte) nooit op grote paarden rijd (alleen op fjorden). Ik had echt even het idee dat ik helemaal opnieuw moest leren rijden, whow wat een verschil met wat ik gewend ben! Smaller dan mijn fjord en ze gooit natuurlijk ook veel hoger op. Ik moest echt moeite doen om fatsoenlijk te blijven zitten, maar al doende ging het wel steeds beter.
Ze kan nu al keurig alle gangen, en er is zelfs ook al met haar buiten langs de weg met haar gereden en dat ging ook goed. (Verkeersmak was ze al, ik heb veel met haar aan de hand over de weg gewandeld).

Hier een foto en een kort filmpje
(Dit is de eerste keer sinds tijden dat ik een foto en een filmpje plaats, kan iemand mij vertellen hoe ik het filmpje niet als url plaats maar echt als filmpje?)

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 15-10-12 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje zichtbaar gemaakt

lovefi

Re: Eén van de eerste keren op mijn fries Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:15

Wat leuk dat je eindelijk op je eigen paardje kan rijden! Ik heb (helaas) wel het idee dat ze niet helemaal zuiver loopt, dit kan natuurlijk ook komen door de zware bak en onbalans. Heeft niemand daar wat voer gezegd? Komt vast helemaal goed met jullie.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 11:28

Dat kan ook aan mij liggen, want ik had zelf erg veel moeite met de balans, plus hele natte bak.. Het viel me in ieder geval zelf niet op toen de dame die haar inrijd erop zat.
Hier nog een filmpje, vind je het hier ook? Hier was ik er net op gegaan, dus ik had hier nog meer moeite met zitten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:34

Okee, er komt even een hele rij met tips,
voel je niet aangevallen oid, doe er iets mee! :)

Je paard loopt inderdaad niet helemaal zuiver, probeer zelf ontspannen te zitten,
en als dit zo door blijft gaan raad ik je aan om toch even naar de da te gaan.

Verder je handen stilhouden, tenen naar voren laten wijzen.
Probeer rechtop te zitten en je paard actief te houden, het is nu erg gesjok.

Wel een leuk paard! :)

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:35

Leuke fries. Ik zou haar alleen iets actiever van achter willen zien. Ze loopt met links achter erg kort naar mijn idee.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:37

verder een mooie fries hoor

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:38

Wat een leuk paardje is het toch .
Zag hem Ookal bij de genen die hem traint op Facebook ,

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 11:46

Dank jullie!

Tumtummie ik durfde niet meer gas te geven omdat de bak zo nat was. Ik was allang blij dat het me lukte om te blijven zitten, ik had niet zo'n zin in blubberhappen, glijpartijen enz. Maar ik ben tegenwoordig ook wel een beetje een scheitert hoor (daarom heb ik het inrijden ook uitbesteed).

Ik had inderdaad al besloten dat als ze weer thuis is, dat gaan lessen geen luxe is :D ik heb echt wel begeleiding nodig. Ik hoop dat donderdag (dan ga ik weer) de bak wel droog is en dan zal ik eens kritisch kijken hoe ze dan loopt. De weersvoorspellingen lijken goed, dus ik heb goede hoop.

leuk dat je haar ook op FB hebt yaylavb!

oh ps: gevoelsmatig zat ik qua beugelriemen al heel lang, maar als ik het zo zie op de foto/de filmpjes, zou ik misschien nog wel langer mogen gaan zitten, wat vinden jullie? En alle tips zijn welkom hoor!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:49

Wat leuk zeg!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:55

Netjes hoor! Vond haar ook iets onregelmatig, maar kan ook balans zijn, beugels kunnen indd wel langer haha. :D Ze is echt leuk :j

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:58

over je beugels...
ik zou ze voorlopig zo houden tot je haar echt kunt volgen en goed rustig in je zadel zit.
anders krijg je misschien het probleem dat je je beugels kwijtraakt en dus NOG onrustiger op je paard zit en dat is voor een jong paard heeeeeel vervelend
als je ze echt goed aanvoelt en rustig kunt volgen dan zou ik met je begeleider samen even aankijken of je je beugels langer kunt doen
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 15-10-12 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:58

vind het er goed uitzien Ilona. Ze is een mooi friesje.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 12:03

dank je! Ik hoop voor het zicht & het zitcomfort dat ze nog wel voller gaat worden. Ze is nu wat schraal, hoewel je geen ribben ziet of voelt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:04

ik zie ook iets aan haar lopen
ts ook ik bedoel het goed

vind ik jou( nu) te groot voor haar ( ik zelf zou je op een bredere grotere fries willen zien )
als je je beugels langer doet wat in mijn ogen echt moet denk ik dat het beeld er nog anders uit gaat zien
maar ze is pas 3 jaar weinig bespiering niet uit gegroeid misschien dat het over 2 jaar mee valt

je zit erg achter in het zadel en je houding is erg gespannen paardrijden is leuk zeggen ze tegen mij

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:06

Ik zie iets aan haar achterhand, kan onbalans zijn. Verder vind ik het wel netjes hoor.. het is altijd spannend een van de eerste keren op je paardje

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 12:10

hutch84 schreef:
je zit erg achter in het zadel en je houding is erg gespannen paardrijden is leuk zeggen ze tegen mij

Ik vond het ook heel spannend.. sinds ik moeder ben, ben ik echt een held op sokken geworden.
Dat achterin het zadel zitten komt denk ik dan toch door te kort zitten.

ps Ik kreeg ook wel het commentaar van Mariëlle (de dame die haar inrijd) dat ik steeds scheef ging zitten, dus daar kan het misschien door komen? Zitles zou geen luxe zijn op haar.. ik moest echt uitkijken dat ik er niet af stuiterde. Ik voelde me echt een beginner. Nou heb ik ook al eeuwen geen les meer gehad, daardoor denk ik dat ik de laatste jaren echt als een zoutzak op mn beestjes zit. Ik wil het lessen nu Femke te berijden is wel weer gaan oppakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:28

Ik bedoel het niet banketstaaf maar ik snap niet zo goed waarom ze al onder het zadel moet, ze ziet er namelijk nog ontzettend puppie uit. Mag ik vragen waarom je niet gewacht heb?
Ik vind het sowieso in de voor schouder niet prettig bewegen op beide kanten. Maar dat kan komen door onbalans. Dat zou ik haar een keer op de volte willen zien draven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:40

Mee eens Joolien. Paard is nog een ontzettende pup. Lekker een jaartje laten staan.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 13:58

Joolien schreef:
Ik bedoel het niet banketstaaf maar ik snap niet zo goed waarom ze al onder het zadel moet, ze ziet er namelijk nog ontzettend puppie uit. Mag ik vragen waarom je niet gewacht heb?
Ik vind het sowieso in de voor schouder niet prettig bewegen op beide kanten. Maar dat kan komen door onbalans. Dat zou ik haar een keer op de volte willen zien draven.

Ik zal als ik eraan denk als donderdag de bak wel droog is, eens filmen als de dame die haar beleerd erop zit. Die zit een stuk steviger dan ikzelf, dus misschien toont dat wel heel anders.

Dat puppie achtige valt wel mee hoor? Misschien toont dat vooral zo omdat ikzelf groot ben? Hier een foto met de dame die haar beleerd erop:
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:00

da's ook een representatief plaatje volgens mij, zij is wel heel erg mager zo te zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:12

Ja als ik t zo zie valt t wel mee idd, ze heeft sowieso een wat kleine bouw lijkt wel. Vind haar niet echt fries ogen ofzo, meer merens-achtig.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:19

Ze heeft de eerste paar dagen daar wel minder goed gegeten, ik denk heimwee, plus de tandarts is daar toen even geweest om die reden en die heeft een dop verwijderd. Ze is dus wel wat kilo's kwijtgeraakt, maar je ziet en voelt geen ribben.

Ik weet niet precies hoe groot ze is, 1.55m ofzoiets, gok ik.

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:37

Ziet er goed uit Ilona!! :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:11

Halo allemaal, hier dan de trainster van Femke! :)

Aller eerst leuk dat je zo blij bent dat je er een topic van gemaakt hebt *\o/*
Verder zou ik graag even willen reageren op de reacties die hier gegeven worden over het een en ander.
Vind het zeker fijn dat er zo goed meegekeken wordt naar de zuiverheid van de gangen, fijn dat men mee denkt. Maar in dit geval is het echt niet het paard.
Ik heb haar nog niet onzuiver zien lopen, ze doet enkel in de natte bak proberen uit te zoeken waar ze droog kan lopen. Dit kan helaas niet- alles is nu nat ;) dus wellicht dat men dat hier ziet. Ook de onbalans vd ruiter (met daar bij behorende bewegende handen) kan het paard tot langzamer/schokkender rijden drijven. Ze is namelijk enkel op zit naar halt te rijden.

Ik heb ze vanmiddag kritisch bekeken tijdens het longeren en niks gezien. Met het rijden voel ik af en toe wat ik zei: plassen proberen te ontwijken. In de stap doet ze dat ook. Daarna naar buiten geweest, in de stap en draf niks gemerkt. Enkel soms wat inhouden voor wat engs, en dat is ook niet onzuiver lopen maar normaal gedrag voor zo'n jong paard.

Betreft het actiever rijden van de achterhand: dit paard is net onder het zadel. Bij mij betekent inrijden: het accepteren dragen van een ruiter in de gangen stap draf en galop. Wanneer dit goed gaat, gaat het paard naar huis. Thuis gaat de eigenaar verder met het rijden, wennen ze aan elkaar en pas dan gaat er vérder gereden worden. Ik leer ze de basisgangen, de zit-, been- en teugelhulpen. Dit in 1 maand tijd, dan vind ik nog niet dat je over een actieve achterhand moet gaan praten, net zo min als over aan de teugel lopen (dat doet niemand nu hoor, maar hoor je ook wel eens). Het paard komt nog maar net kijken :) ! Bij mij leren ze dat het rijden een normale gang van zaken is, en alle hulpen voor de gangen herkent en geaccepteerd worden. ik vind dat na deze periode pas echt actief gereden moet worden met de achterhand etc., daar is een paard in het zadelmak-proces totaal nog niet aan toe.

beugelriemen moeten zeker niet langer, juist op een jong paard zie ik men liever met wat kortere beugels, precies om iemand hier ook beschrijft.
het ontspannen rijden van de eigenaar op hun net ingereden paard komt later, ik moet de eerste nog tegen komen die vol ontspanning opstapt de eerste keer ;-)

Ilona :+ die foto van mij moest dat nu, charmante foto haha

kinke wie bedoel je nu, mij of het paard :+

Ik persoonlijk vind Femke goed aan de maat,maar ze is dikker (ronde buik) hier binnengekomen omdat ze op de wei stond thuis. Logisch, zo komen de meeste binnen(van lekker niks doen op de wei naar trainingskamp bij marielle). Helaas wilde zij de eerste week niet goed eten, hierdoor viel ze wat terug maar ze heeft reserves genoeg. Nog steeds, want je ziet, en voelt haar ribben niet. Je moet van verre huize komen wil je haar ribben voelen, zo'n speklaagje zit er op hihi. Ze staan hier overigens allen op onbeperkt kuil/hooi.
Femke is een luxe gebouwde fries, had het er toevallig gister nog over met iemand dat ze zo mooi fijn is, maar toch nog wel het stoere brede ergens heeft. Ik heb nog veel luxere gezien dan Femke overigens, daar is Femke nog grof bij. Ben ook erg benieuwd hoe ze er over 2-3 jaar uit ziet, of ze nu nog echt breder wordt of toch dat lichte luxe nog houdt?

En ik zelf ben wel een beetje mager ja haha, maar daar kan ik helaas ook niks aan doen.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:44

Vind haar absoluut niet mager, mooie conditie voor een fries! Dan is alles bij ons op stal ook Mager haha