De omscholing van draver Ariba, kijk mee!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

De omscholing van draver Ariba, kijk mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:03

Ariba, een 5 jarige draver die klaar is met koersen. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en ben haar nu aan het doorrijden. Zij is van mijn nichtje van 9.

Ik vind het leuk om eens een overzicht te maken en misschien bij te houden :D

Dit was de eerste keer longeren met zadel en hoofdstel, halverwege juli.
Afbeelding
Die dag ben ik er meteen op gegaan en heb ook een paar rondjes gedraafd aan de longe. Geen stap verkeerd gedaan!
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6380_n.jpg

Daarna een paar dagen rust. En toen ging mijn nichtje erop aan de longe! De tweede keer onder het zadel was dus met een 9 jarig meisje.
Afbeelding

Toen heb ik eigenlijk niet zo veel meer met haar gedaan. 1x in de twee weken heb ik haar eens een kwartiertje gereden, gewoon los.
Wat ik deed: sturen, gas, rem, allemaal met een goede contactteugel.

Tussendoor eens vrij laten springen:
Afbeelding

Toen na een stuk of 5x rijden het gas, rem en de stuur er goed op zat ben ik alsmaar buiten gaan rijden (uiteraard niet alleen). Dravers hebben vaak erg weinig balans onder het zadel en dan is dit erg goed voor ze. Ariba had zelfs moeite om in een normaal tempo te draven met mij erop, door onbalans. Vandaar deze werkwijze.
Wat ik buiten deed: aan een lang teugeltje alsmaar kilometers maken, met overgangen, tempowisselingen, bochten. Allemaal op zit en benen.
Alleen draf en stap, geen galop.

Sinds een maandje geleden ben ik begonnen met rijden in de bak, trainen. Ze was klaar om aan het werk te gaan!
Vooral gewerkt aan een goede contactteugel en fatsoenlijke bochten (dus niet als een plank). Buiging vindt zij erg moeilijk, in de bochten viel ze onwijs naar binnen. Dus vanaf de grond zijn we gaan werken aan buiging.
Ik reed haar om de dag. Alleen stappen en draven.

Toen na ruim een week ben ik buiten op een lang pad eens gaan galoperen. Natuurlijk met 60km/h, maar de galop zat erop!
Sindsdien ben ik na elke training in de bak (alleen stap en draf) naar buiten gegaan om op een lang recht stuk te gaan galoperen.

Met de training ging het steeds beter en na ruim een week was dit het resultaat met nichtje van 9:
Afbeelding

Om de dag trainen we haar en het gaat steeds beter. 1x per week nemen we ook een sprongetje mee en zo'n 2x per week rijden we lekker buiten.
We galoperen nu ook in de bak. Dat gaat nog ontieglijk hard en vooral erg gespannen. Meer dan een rondje lukt dan ook nog niet. Gaat wel al steeds beter dus :j

Ik wissel héél veel af in hoofd- en halshouding en dat zul je ook zeker terugzien op de foto's.
Ik werk aan een zo fijn mogelijke verbinding met zo'n licht mogelijk contact :j Vandaar dat niet op alle foto's ik een goede contactteugel heb.

Dit was een paar dagen geleden:
Ze vindt het erg moeilijk om tussen een hoge houding en een lage houding in te lopen en daar werken we ook voornamelijk aan. Soms komt ze ook wat te rond.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3205_n.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Pasje voorruit, te veel spanning
Afbeelding

Ook dit soort momenten komen nog vaak voor, voornamelijk mijn fout, door te licht contact (nouja, eerder géén contact :+) waardoor zij niet weet wat te doen:
Afbeelding

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4936_n.jpg

Afbeelding

Hier komt ze dus te rond:
Afbeelding

Maar hier vind ik haar fijn rond:
Afbeelding

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8805_n.jpg

Op de rechterhand vindt ze het hartstikke moeilijk.
Afbeelding

Daarom probeer ik haar rechts voornamelijk zo te rijden:
Afbeelding

En die dag ook nog gesprongen!: (ja ik lig te plat, en inderdaad geen grondbalk omdat het de tweede van een dubbel was)
Afbeelding

En mijn nichtje erop: (die hier bijna viel omdat Ariba ineens wat ronder sprong dan verwacht omdat ze daarvoor de balk eraf gooide :+)
Afbeelding

Ik ben hartstikke blij met hoe het nu gaat en het doel is om er (onderlinge) springwedstrijdjes mee te gaan starten :j

Oh, en ik sta natuurlijk open voor tips en kritiek!

xNinja

Re: De omscholing van draver Ariba, kijk mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:08

Ziet er goed uit :j maar geef je nu op de rechter hand gewoon lange teugel? want dat ziet er niet uit als aan de teugel :o

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:12

Ziet er super goed uit! En wat een super manier van inrijden :j

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:13

freyafreak schreef:
Ziet er goed uit :j maar geef je nu op de rechter hand gewoon lange teugel? want dat ziet er niet uit als aan de teugel :o

Denk niet dat Ts al bezig is met ''aan de teugel rijden''

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:13

haha nee maar het ziet er een beetje raar uit XD

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:14

Vind het er super uit zien hoor, lekker zo doorgaan! Je bent goed bezig!

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:18

ZIet er zeker goed uit! Lekker ontspannen!

Misschien wat balkjes meenemen in je training dat doet het ook goed voor zijn balans!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:21

Dankjewel voor de reacties! Bevestiging dat ik goed bezig ben is altijd fijn. :D

Ik ga binnenkort ook weer les nemen, dat heb ik wel weer even nodig :')

freyafreak: ''aan de teugel'' vind ik nooit zo'n fijne benaming. Zal even uitleggen!

Ik werk inderdaad voornamelijk aan ontspanning, niet om het plaatje ''aan de teugel''.
Maar zij geeft wel degelijk na, doordat zij onspant. Dat kan in verschillende hoofd- en halshouding. Ook op de foto van de lange teugel op de rechterhand geeft zij gewoon na dus.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:22

Crealief schreef:
ZIet er zeker goed uit! Lekker ontspannen!

Misschien wat balkjes meenemen in je training dat doet het ook goed voor zijn balans!

Dankjewel voor de tip! Balkjes moet ik inderdaad wat vaker mee gaan nemen. Deed ik eerst wel fanatiek, maar ben te lui om de hele tijd maar te moeten slepen, slecht van me :o

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:38

okee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:47

Ik gebruik bij mijn draver met springen altijd grondbalken. Dat helpt hem heel goed om te voorkomen dat hij zich er gewoon over heen gooid. Ook bij een dubbel kan een grondbalk voor de tweede. Springen ze veel fijner.

Ziet er verder heel fijn uit. Ben benieuwd hoe ze over een jaartje met training en les loopt. :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:22

Waw, wat een mooie vooruitgang. Echt heel knap van jou, en dat zonder les. Hoedje af hoor!

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:11

super bezig hoor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 21:32

Dankjewel voor de (leuke :D) reacties!

Ik ben ook erg benieuwd :P Doel is om springwedstrijdjes te gaan starten dus ik hoop heeel erg dat het gaat lukken met de galop! Maar daar zijn we nog wel even zoet mee..

Waarom ik geen grondbalk bij de tweede doe is in de eerste instantie gewoon omdat ik te lui ben. :o
Maar ik heb het de eerste twee keer wel gedaan, maar nu heb ik zoiets van dat ze zelf moet experimenteren wanneer ze nou afzet.
Erg grappig hoe ze daarin verbeterd. Als ze de eerste wat ruimer neemt, weet ze dat ze haar sprong ertussen moet aanpassen, erg grappig!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 21:38

neile schreef:
Waw, wat een mooie vooruitgang. Echt heel knap van jou, en dat zonder les. Hoedje af hoor!

Dankjewel! :D

Maar les heb ik nu wel weer echt even nodig := Ik wil nog wel eens te weinig contact nemen en daar moet ik echt steeds op gewezen worden. En met de buiging zal wat hulp fijn zijn. Galop is nu nog gewoon een questie van tijd.. Meer spieren en balans kweken en gewoon veel doen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:18

Geryon schreef:

Ik ben ook erg benieuwd :P Doel is om springwedstrijdjes te gaan starten dus ik hoop heeel erg dat het gaat lukken met de galop! Maar daar zijn we nog wel even zoet mee..

Waarom ik geen grondbalk bij de tweede doe is in de eerste instantie gewoon omdat ik te lui ben. :o
Maar ik heb het de eerste twee keer wel gedaan, maar nu heb ik zoiets van dat ze zelf moet experimenteren wanneer ze nou afzet.
Erg grappig hoe ze daarin verbeterd. Als ze de eerste wat ruimer neemt, weet ze dat ze haar sprong ertussen moet aanpassen, erg grappig!

Opzich een gangbare gedachte, maar ik zou het persoonlijk nog niet doen. Zoveel balans en kracht heeft ze nog niet. Juist door goed te laten springen m.b.v een grondbalk kan je die balans en kracht verbeteren. Experimenteren met de afzet zou imo niet bij het paard maar bij de ruiter moeten liggen, bovendien kan je dat misschien verwachten van een ervaren springpaard. Niet van een draver die wordt omgeschoold. Juist door haar hier mee te helpen kun je haar beter trainen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 08:39

Judith_ schreef:
Geryon schreef:

Opzich een gangbare gedachte, maar ik zou het persoonlijk nog niet doen. Zoveel balans en kracht heeft ze nog niet. Juist door goed te laten springen m.b.v een grondbalk kan je die balans en kracht verbeteren. Experimenteren met de afzet zou imo niet bij het paard maar bij de ruiter moeten liggen, bovendien kan je dat misschien verwachten van een ervaren springpaard. Niet van een draver die wordt omgeschoold. Juist door haar hier mee te helpen kun je haar beter trainen.

Daar heb je een punt! Maar ik ben ik niet helemáál met je eens. Ik snap dat jij het persoonlijk nog niet zou doen, maar vandaar dat ik misschien ook wat anders werk dan de meeste :D
Het gaat haar goed af en juist door het meedenken krijgt ze ervaring in het verruimen van de pas, verkorten van de pas, het terugkomen of juist het naar voren springen. Imo juist goed voor haar balans. En de tweede staat gewoon laag.

Experimenteren hoeft ook zeker niet alleen bij de ruiter liggen, paarden moeten zelf o.a. leren terug te komen voor de sprong (waarin wij ze natuurlijk ook helpen)
Al ligt dat ook wel ong. aan de kwaliteit van het paard, maar verbeteren kan in de meeste gevallen wel. De meeste paarden nemen de balk mee als ze er te dicht onder komen en hun ruiter dus een fout maakt. Andere paarden denken mee en komen wat meer terug voor de sprong. Dat is wat ik wil bereiken. Ik wil haar mee laten denken. Dat ze de 'gevolgen inziet' van naar de eerste toe rennen. Ben er niet zo van om juist een jong paard alles voor te schotelen. Meer van het makkelijker maken.

Misschien helpt een filmpje mijn mening: http://www.youtube.com/watch?v=7vsHnXB5EwY
Maar dit is natuurlijk wel van wat meer kwaliteit.
Je ziet haar bij E ineens naar voren galoperen omdat zij het fijner vindt om naar voren te springen, dus te vroeg af te zetten. Daarom was het enige wat ik deed haar ietsje in bedwang houden, waardoor zij zelf haar passen verkorte. En bij de volgende hindernis precies hetzelfde. Mooi is dat de laatste passen ze dan zo terugkomt dat ze ook zakt. En het enige wat ik deed was een ophouding.
(bedoeling was om haar dicht onder de hindernis te zetten btw, omdat zij juist altijd vroeg afzet)

Maar je hebt wel gelijk hoor en het is echt niet dat ik haar het maar uit laat zoeken en we springen ook wel met grondbalk, zeker de eerste dubbel die ze sprong gebeurde met grondbalk.
Alleen springen we nog lang vanuit draf :P wel met grondbalk en vaak drafbalk.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:21

Ik vind jou manier van omscholen erg fijn om naar te kijken. Ik zou zeggen ga zo door en dan komt het helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:22

Geryon, zo te lezen is er wel over nagedacht. :j Mijn ervaring is dat lage hindernissen en dan vooral dubbels of losse galopbalken zo ontzettend veel kunnen verbeteren in de balans, kracht en gangen van het paard. Als dit voor haar werkt is dat super fijn. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:25

Dankjewel tumtummie!

Judith_ schreef:
Geryon, zo te lezen is er wel over nagedacht. :j Mijn ervaring is dat lage hindernissen en dan vooral dubbels of losse galopbalken zo ontzettend veel kunnen verbeteren in de balans, kracht en gangen van het paard. Als dit voor haar werkt is dat super fijn. :j

Haha ik doe niks zomaar! :D
Maar dat is mijn ervaring ook inderdaad, zal eens weer gaan afwisselen met de grondbalk voor de tweede van de dubbel :j

Denk dat ik zaterdag na de dubbel na 6 meter gewoon een balk neerleg. Hindernis is denk ik nog iets te veel!

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:22

ik krijg het idee als ik je foto's en je toelichting zo zie / lees dat je te snel wil.. met een paard wat eigenlijk nog net niet zoveel kan, ja koersen lopen dat je te veel en te snel wil. Doe lekker rustig aan joh ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:52

Naar mijn mening doe ik alles juist hartstikke rustig aan.. Waar vind je me te snel in dan en hoe kan je dat zien aan de foto's? Misschien kan ik daar wat mee namelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:51

Denk niet meer dat je antwoord krijgt, ze is permanent geband ;) . Ziet er super uit! Ik zou mij niet teveel focussen op de galop, vaak zie je dat het kwartje ineens valt als je in de stap en draf wat verder bent :) . Persoonlijk volg ik het liefst dezelfde tactiek ( buiten rechtuit onder de man ) , maar dan in combinatie met oefenen aan de longe zonder ruiter. Ze vinden balans in de galop erg lastig en een ruiter dragen maakt dat soms lastiger! Succes, gaat helemaal goedkomen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:05

Oh, daar geen zorgen over meer maken dan :P

Wat een leuke reactie! :D Dankjewel voor de tip, zal het oefenen aan de longe zonder ruiter wat vaker meenemen dan :j
Alleen is ze wel erg gespannen altijd onder de longe, omdat ze altijd maar bezig is met plannen te bedenken om om te draaien. Desondanks probeer ik wel altijd minimaal een keer in de week te longeren, met zo'n EJ hulp.
Ik kan het omdraaien altijd voorkomen, maar van het idee krijg ik haar niet af.. Heeft iemand daar misschien tips over?

De galop zit er trouwens wel zo goed als in. Ze springt aan op de hulp en snapt het ook helemaal, maar valt nog wel vaak uit galop. Ze versnelt op de lange zijdes uit zichzelf om in galop te kunnen blijven, in een lager tempo lukt het haar nog niet. Probeer veel op de volte te rijden en heel soms maar even rechtuit. Maar dat lijkt me gewoon een questie van balans, spieren en ervaring kweken.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:16

Ga zo door, je geeft haar juist goed de tijd alles rustig onder de knie te krijgen.
En af en toe even een sprongetje, en naar buiten lekker rechtuit is altijd top :)
Ik vind vooral de manier van weinig druk heel goed van je!
De ontspanning komt vanzelf wel ;)

En de galop kan je wel meenemen, maar ik zou dan een paar passen doen (de eerste paar sprongen zijn het sterkste)
en dan weer terug nemen. En inderdaad niet teveel er op focussen.