De vos: Frum, een 2-jarige ruin (Johnson x Negro)
1.

Jullie kennen hem misschien als het Gouden Hengstveulen uit 2010. Frummel is sinds zijn castratie atactisch en kramperig, waardoor hij niet geschikt zal zijn als rijpaard. Bij een voorwaartse beweging (of focuspunt vooruit) is er niets aan de hand. Heeft hij deze voorwaartse gang of gedachte niet, dan heeft hij coordinatieproblemen. Die worden versterkt bij spanning. Ik was bang dat ik zelfs deze oefeningen niet met hem kon doen, omdat hij extreem slecht werd bij een enge hooibak (http://www.youtube.com/watch?v=RZYX8j563EU). Gelukkig was dat moment een uitzondering. Ik vond hem bij deze oefeningetjes niet zo slecht om het te laten. Ik hoop dat training hem beter maakt, niet slechter. In drie maanden heb ik al veel over zijn problemen geleerd, maar er zijn helaas nog veel onzekerheden/onduidelijkheden. Zolang hij paardwaardig kan leven blijft hij gezellig bij ons.
De donkerbruine: Sam, een 3-jarige ruin (Sandro Hit x Rubinstein)
2.

Sam is sinds kort bij ons. Hij is mij aangeboden toen zijn eigenaren hoorden van de pech met Frum. Sam is na een noodlottig ongeval van een ander paard uit de opfok gehaald om diens plek op een trainingsstal in te nemen. Helaas is het niet gelukt om hem zadelmak te krijgen. De eigenaren hebben al veel tijd, geld en moeite in hem geinvesteerd, maar hij is helaas nog niet zadelmak te noemen. Nu is het zo dat hij pas laat in 2009 geboren is, dus hij was 2,5 toen hij zadelmak werd gemaakt. Ook kwam hij rechtstreeks uit de opfok. Het is een heel zinnig dier. De eigenaren en ik denken dat het (ondanks de professionele aanpak) voor hem allemaal wat te snel is gegaan. Ik wilde hem graag nog een kans geven. Rijden is bij ons nog niet aan de orde. Hij is net 3 jaar oud en mag sowieso nog een jaartje blijven lopen, indien nodig langer. Ik ga pas aan rijden denken als hij aan de hand volledig mak is.

3.

Bij aankomst:
4.

5.

6.

7.

Obstakeltraining in de paddock (wordt niet in gereden):
8.

9.

10.

Ik ben erg trots op de jonkies.