Frummel en nieuwe uitdaging Sam doen kleuterwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Frummel en nieuwe uitdaging Sam doen kleuterwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 23:09

Vandaag vond ik het te warm om te rijden en de jonkies waren me zo aan het stalken, dat ik het tijd vond voor een klein beetje obstakeltraining.

De vos: Frum, een 2-jarige ruin (Johnson x Negro)

1. Afbeelding

Jullie kennen hem misschien als het Gouden Hengstveulen uit 2010. Frummel is sinds zijn castratie atactisch en kramperig, waardoor hij niet geschikt zal zijn als rijpaard. Bij een voorwaartse beweging (of focuspunt vooruit) is er niets aan de hand. Heeft hij deze voorwaartse gang of gedachte niet, dan heeft hij coordinatieproblemen. Die worden versterkt bij spanning. Ik was bang dat ik zelfs deze oefeningen niet met hem kon doen, omdat hij extreem slecht werd bij een enge hooibak (http://www.youtube.com/watch?v=RZYX8j563EU). Gelukkig was dat moment een uitzondering. Ik vond hem bij deze oefeningetjes niet zo slecht om het te laten. Ik hoop dat training hem beter maakt, niet slechter. In drie maanden heb ik al veel over zijn problemen geleerd, maar er zijn helaas nog veel onzekerheden/onduidelijkheden. Zolang hij paardwaardig kan leven blijft hij gezellig bij ons.

De donkerbruine: Sam, een 3-jarige ruin (Sandro Hit x Rubinstein)

2. Afbeelding

Sam is sinds kort bij ons. Hij is mij aangeboden toen zijn eigenaren hoorden van de pech met Frum. Sam is na een noodlottig ongeval van een ander paard uit de opfok gehaald om diens plek op een trainingsstal in te nemen. Helaas is het niet gelukt om hem zadelmak te krijgen. De eigenaren hebben al veel tijd, geld en moeite in hem geinvesteerd, maar hij is helaas nog niet zadelmak te noemen. Nu is het zo dat hij pas laat in 2009 geboren is, dus hij was 2,5 toen hij zadelmak werd gemaakt. Ook kwam hij rechtstreeks uit de opfok. Het is een heel zinnig dier. De eigenaren en ik denken dat het (ondanks de professionele aanpak) voor hem allemaal wat te snel is gegaan. Ik wilde hem graag nog een kans geven. Rijden is bij ons nog niet aan de orde. Hij is net 3 jaar oud en mag sowieso nog een jaartje blijven lopen, indien nodig langer. Ik ga pas aan rijden denken als hij aan de hand volledig mak is. :)

3. Afbeelding

Bij aankomst:

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

Obstakeltraining in de paddock (wordt niet in gereden):

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

Ik ben erg trots op de jonkies. <3
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 09-09-12 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:17

Ooh wat een leuke foto's!! Brave peerden ook!

Maar wat stom , stom , stommmmm dat je knappe paard atactisch is geworden.. potverdikkie wat zal dat balen zijn... Er is dus helemaal geen positieve hoop dat hij ooit een rijpaard zal worden?
Sterkte. Fijn dat frummel nog bij je is , ben benieuwd hoe hij verder groeit. Succes met je andere projectje ,vind ik ook erg leuk!!

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:23

Wat een leukerds! Volgens mij ga je nog veel lol met ze hebben! :D
Hopelijk kan je nog veel leuke dingen met frummel gaan doen.

Kelly_Taco

Re: Frummel en nieuwe uitdaging Sam doen kleuterwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:15

Mooie filmpjes!!
Je ziet de kramperigheid bij Frum even als jij op het plastic zit maar hij hersteld zich mooi.
Blijft toch heel apart he.. Vind hem nog altijd meer kramperig dan atactisch.
Ik vraag me af in hoeverre hij verbeterd als je dit doorzet en hem wereldmak gaat maken.
Gek genoeg heb ik er een goed gevoel over.

En Sam.. prachtig!
Je ziet meteen de onzerzekerheid als je iets over hem heen legt.
Herken er veel Adorno in terug.
Als ik je een klein tipje mag geven.. niet teveel in een spanningsmoment met snoep belonen maar wacht tot hij iets ontspant. Anders "beloon" je de spanning.

Voor jezelf is een heuptasje handig om je snoepjes in te bewaren :D
Veel succes!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:24

Wat kunnen ze leuk met elkaar spelen, fijn voor Frummel dat hij een leeftijdsgenootje heeft. Hij blijft wel
de knapste van de twee hoor! Misschien kan je Frummel zonder echt een bepaald doel altijd mee laten doen met
het kleuterwerk van Sam, op zijn niveau dan :) Nog veel plezier met de twee mannen!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 16:52

Een heuptasje zou inderdaad handig zijn! Ik ben nu steeds in mijn zakken aan het graaien :Y)

Spanningsmoment vond ik lastig. Ik weet dat ik spanning niet moet belonen, maar aangezien zijn probleem het wegvluchten is, wil ik hem afleiden voor hij bedenkt dat het te eng is en hij er vandoor gaat. Daarom koos ik ervoor om direct te belonen, in de hoop dat hij bij spanning niet direct in de stress schiet en merkt dat er niets naars gebeurt als hij bang is. Ik ken hem nog niet goed genoeg om te weten wat hij doet als ik het anders aanpak, maar nu de kop eraf is, wil ik wel proberen om pas te belonen bij ontspanning.

Frum en Sam zijn heel verschillend. Frum gaat overal opstaan en kan ik 'inpakken' met dekens en zeiltjes, maar hij gaat niet graag door smalle doorgangen. Sam wil nergens overheen lopen en wil geen deken of zeil op zijn rug hebben (kent ook nog geen dekens, dus raar is het niet), maar hij gaat wel door smalle doorgangen en blijft dan ook keurig bij mij. Hij is erg bang voor zwepen en aanverwante zaken, dus ik vond hem heel knap met de schuimrubberen gevallen. Frum was daar eigenlijk banger voor dan hij.

Zolang het nog redelijk gaat, mag Frum meedoen in de kleuterklas. :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:41

Super gave foto's :) .

Ik hoop voor je dat Frum goed opknapt van de training. Gelukkig kan hij wel lekker met z'n knappe vriend Sam spelen :D .

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:20

wat een heerlijk knap stel!
leuk 2 van die kleuters samen, en gaaf om ze zo aan het verkennende werk te zien!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:22

Wat een bijzonder verhaal. 2 prachtige paarden en leuk dat ze samen in de kleuterklas mogen spelen.

Ik vroeg me alleen af of en hoe er een relatie is tussen het castreren en de ataxie/kramperigheid? Het jonkie van ons moet ook nog onder het mes dus ben nieuwschierig naar het verhaal.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:26

Wat zijn jullie leuk bezig zo samen. Heerlijk toch zo'n kleuterklasje. Gaat vast helemaal goed komen met beide mannetjes, op hun eigen manier en tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:46

nickynicole schreef:
Wat een bijzonder verhaal. 2 prachtige paarden en leuk dat ze samen in de kleuterklas mogen spelen.

Ik vroeg me alleen af of en hoe er een relatie is tussen het castreren en de ataxie/kramperigheid? Het jonkie van ons moet ook nog onder het mes dus ben nieuwschierig naar het verhaal.

Misschien tekort aan testosteron of allergische reactie op narcosemiddel?

Moet zeggen dat ik Frummel meer jong en onhandig vindt dan meteen hopeloos/atactisch. Dat hij bij die hooibak (net als het plastic) zijn benen in de knoop heeft door eng, wel willen eten en niet achteruit willen, want bij eten weg is niet zo raar, paard kan maar 1 ding tegelijk (en eng maakt paard snel onhandig/lomp). Ik weet niet wat/hoeveel je nu doet aan het verbeteren van lichaamsbeheersing/gevoel/coördinatie bij hem nu?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 23:00

nickynicole schreef:

Daar kan ik helaas niets zinnigs over zeggen. Het kan erfelijk zijn, hij kan over de kop geslagen zijn, klap op zijn hoofd hebben gekregen van ander paard, tia hebben gehad, etc. Er zijn heel veel oorzaken. Het is zo dat hij bijna 2 jaar goed is geweest en dat hij direct na zijn castratie niet meer goed was. Dit viel wel samen met het land op gaan van de koppels. Er zijn teveel variabelen om te zeggen dat er een link is tussen de ataxie/kramperigheid en de castratie. Ook omdat ik niet bij zijn castratie ben geweest...

tamary schreef:
Moet zeggen dat ik Frummel meer jong en onhandig vindt dan meteen hopeloos/atactisch. Dat hij bij die hooibak (net als het plastic) zijn benen in de knoop heeft door eng, wel willen eten en niet achteruit willen, want bij eten weg is niet zo raar, paard kan maar 1 ding tegelijk (en eng maakt paard snel onhandig/lomp). Ik weet niet wat/hoeveel je nu doet aan het verbeteren van lichaamsbeheersing/gevoel/coördinatie bij hem nu?

Ik heb een massage geleerd die overmatige spierspanning wat weg zou kunnen nemen, maar veel dagen is hij daar te fris/ongeduldig voor en dan mislukt mijn goedbedoelde poging... Verder wil ik nog een bodywrap proberen om hem te helpen met zijn lichaamsbeheersing. Verder pruts ik niet veel met hem. Sinds de eerste 'aanvaring' met de hooibak durfde ik niets meer met hem te doen, uit angst dat ik het erger zou maken. Maar bij de obstakeltraining is hij tot onze verbazing nog 'acceptabel slecht'. Hij wordt zelfs beter naar mate hij went aan de prikkels. Dus nu willen we het toch maar heel rustig voortzetten om te zien of hij nog iets wil verbeteren of dat hij toch slechter wordt.

Volgens de dierenartsen zou dit een progressieve aandoening zijn, dus ik probeer hem goed in de gaten te houden. Tot nu toe is hij nog nooit dusdanig uit balans geraakt dat er sprake was van omvallen of niet meer in de benen kunnen komen. Ik wil het niet zo ver laten komen. De dag van aankomst kwam hij zo beroerd uit de trailer dat ik het hooguit een paar maanden gaf, maar inmiddels ben ik een stuk positiever. Hij heeft soms een gek hakkeltje, maar verder is hij heel goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:19

De oorzaken die jij noemt, hebben de dierenartsen die genoemd? Want dan kun je in ieder geval er vanuit gaan dat de castratie zelf prima is verlopen... Dat er misschien tijdens het herstel iets mis ging ofzo.

Ik heb hier nog nooit van gehoord in ieder geval. Had wel al de filmpjes gezien, Sam is ook een mooi dier zeg! En ze kunnen prima samen blijkbaar. := Lekker kleuterklasje zo!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:26

Ja, de castratie zelf zal het probleem niet zijn geweest. Herstel kan inderdaad wel een moment zijn geweest waarop er iets mis ging. Het is helaas niet te zeggen. Maar al wist ik wel wat het had veroorzaakt, dan maakt het hem nog niet beter, dus ik heb er ook vrij weinig aan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:28

Nee dat klopt zeker.
Voor mij is het gewoon iets waar ik nog nooit van gehoord had, dus dan word ik vanzelf nieuwsgierig.

Maar het lost helaas Frummel zijn probleem niet op.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:24

Wow wat een blik op die eerste foto van Frum <3 *kwijl* Zonde van zo'n heerlijk paard, hoop dat je hem iig op deze manier nog een gelukkig leven kan geven.
Je nieuwe aanwinst is ook een blikvanger! Succes met hem.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:23

Heerlijk om te zien dat je zo bezig ben met je paarden.
Hopelijk vinden ze het steeds minder eng en kan je nieuwe dingen gaan verzinnen. :P