Friese Fame op keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CaVaLaPhoto

Friese Fame op keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:34

Als vervolg op:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=194&t=1653419

Gisteren waren we helemaal naar Hilvarenbeek gegaan om onze Fame voor de Brabantse jury te zien lopen. Ook hebben we nog wat andere 3-jarige merries gezien natuurlijk, en ook foto's gemaakt van de andere 3-jarigen die de trainer van Fame moest laten zien vandaag aan de jury. Maar dit topic gaat even alleen om Fame.

Helaas heeft Fame niet gehaald wat we allemaal dachten dat ze zou halen. Of ja, waar we op hoopten. We hoopten een 1e premie, maar een 2e of 3e premie was ook goed genoeg. En natuurlijk minstens dat ze opgenomen word in het Friese stamboek. Een ster hoefde voor ons nog niet eens zo hoog nodig. Daar kon ze nog te jeugdig voor overkomen, voor een ster predicaat.
Maar helaas. We mogen Fame nu alleen een stamboekmerrie noemen, zonder premie en al helemaal zonder ster. En om heel eerlijk te zijn ben ik het daar niet zo mee eens. Ze liep niet zo geweldig als vorige week zaterdag, toen ze nog op de stal van de trainer stond, maar ik heb 3-jarige merries met een premie de ring uit zien gaan die niet konden tippen aan Fame. Ook genoeg anderen die duidelijk beter waren en terecht met een premie of ster de ring uit gingen, maar goed. Het is en blijft een jury-sport en wie weet gaan we volgend jaar kijken of ze op Limburgse bodem een beter resultaat kan halen als 4-jarige. Dit jaar konden we niet in Limburg op keuring, omdat we iets te laat waren begonnen met de training.

Fame van de Hondshoeve | Fries | Merrie | 3 jaar | 1.72 m. | Beart x Otte

1. Eerst even meten. Kleine Fame is niet langer klein meer. Met haar 3 jaar nu al 1.72 meter hoog. Al 10 cm groter dan mama Eafke!
Afbeelding

2. En wachten tot ze de ring in mocht, terwijl er nog het een en ander word schoongemaakt.
Afbeelding

3. Samen met de trainer de ring in.
Afbeelding

4. Hier vraagt ze zich vast af wat die vage ventjes in nette kleding aan het opschrijven en vertellen zijn :')
Afbeelding

5. Jury komt ff dichterbij kijken.
Afbeelding

6. Stapperdestap. De stap moet ontspannen, maar actief zijn. Dus vandaar de zweep voor haar neus dat ze niet te snel gaat en dat ze haar hoofd laag mag dragen.
Afbeelding

7. Haar mooie koppie <3
Afbeelding

8. In draf.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Samen met Manouk, de eigenaresse.
Afbeelding

14. Fame besloot ook nog even te lachen :')
Afbeelding

15. En tot slot weer in de vrachtwaggel...
Afbeelding

Morgen komt ze als het goed is weer thuis. Het lukte niet om Fame zaterdag nog te brengen en vandaag kon de trainer ook nog niet. De trainer stond er namelijk op om Fame zelf te brengen, zodat wij niet met een trailer hoefden te slepen.

ponyparadijs

Re: Friese Fame op keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:37

Ik vindt het een knappe merrie maar niet echt een fries. hahahaha misschien dat ik haar daarom ook wel erg mooi vindt.
Wat waren de bemerkingen van de jury? Is het iets waar ze in kan groeien?

Vindt haar heel rijtypisch. Met weinig behang vooral aan de benen. Zit dat in de familie?

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:38

Heel gaaf dier, wat een mooi hoofdje! :)
Ze oogt inderdaad nog jong en nog niet zo uitgezwaard, misschien dat dat de reden is geweest. Volgend jaar gewoon opnieuw proberen! *\o/*

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:40

mooi dier maar ik snap wel waarom ze nog geen premie heeft, ze oogt echt puppyslungelig omdat ze waarschijnlijk erg hard gegroeid is, als ze volgend jaar een beetje is bijgetrokken gaat het vast een heel stuk beter, ik houd zelf wel van maat maar weet dat ze met de Friezen weer terug naar de wat kleinere maat willen, dus dit kan ook meespelen, ze heeft een geweldig lief koppie :)

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:41

Mooi dier hoor! Wij zijn een aantal weken geleden bij de fokdag in Hilvarenbeek geweest, daar haalden onze paardjes een 3e en 1e premie. Maar uiteraard is het ook erg leuk dat Fame al werd opgenomen! Proficiat!

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:43

@ ponyparadijs
Ze had volgens de jury een mooi rastypische bouw, maar de stap was matig en de draf kon ook nog beter.
En ik denk dat dat een beetje de invloed van Beart is, aangezien die grote, sportgebouwde veulens geeft. Beart heeft zelf ook weinig behang en de moeder van Fame heeft ook geen flinke bos haar aan de benen hangen.

@ RoWi
Ja, we waren gisteren al aan het denken om volgend jaar weer te proberen. En dan gewoon in Limburg. Want misschien speelde het ook mee dat de Brabantse jury een Limburgs paard niet met hoge punten de Brabantse ring uit wilde laten gaan. Zou kunnen, kan ook zijn dat dat niet mee speelde natuurlijk :P En we gaan het rijden en longeren langzaamaan oppakken als ze weer thuis staat en wie weet ziet ze volgend jaar meer Fries uit dan nu wat bespiering betreft :P

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:18

Dit topic staat hier verkeerd, ik verplaats het even naar [ITP].

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:45

ik mis...... het publiek ?? :(:) bij keuringen hier in het noorden tilt het op van de mensen die komen kijken naar de keuringen en "meekeuren".
Een hele happening met van alles erom heen.
Je maakt op keuringen ook vlotter contacten als op de wedstrijden, er is tijd genoeg voor een praatje over en weer.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:56

Jammer dat de keuring niet gebracht heeft waar je op hoopte. Helaas is het maar een moment opname en je kunt altijd nog voor de herkeuring gaan dit jaar of evt. volgend jaar een nieuwe poging wagen.
Heb je nog bij de jury gevraagd waarom ze hiertoe gekomen zijn? Je krijgt iig over een paar weken de cijferlijst per onderdeel toegestuurd, dan kun je iig zien wat haar minder sterke punten zijn en kun je daar gericht op trainen (bijv. beter laten stappen).

Mijn ruin liet zich door spanning helaas ook niet zien zoals wij hadden gehoopt, daarbij was hij net als jouw paardje nog vrij puppy en slungelig. Nu 2 jaar later ziet hij er veel meer 'paard' uit, dus wie weet wagen wij komend jaar pas weer een poging voor een premie.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:19

Tja, helaas ben ik geen expert, maar ik vraag me ook wel eens af "waarom de een zo'n mooi resultaat en de ander niet :\ ??!"
Zo kreeg ik 5 jr geleden mijn toen net 3-jarige (Tije x Piter) na het voorstellen op de keuring terug in de hand gedrukt met de woorden "u mag blij zijn dat ze überhaupt in het stamboek is opgenomen, want ze liep iets onregelmatig!"
Ehhh :? ....
Wij hadden haar net voordat ze de ring in ging nog helemaal gecontroleerd en echt niks onregelmatigs gezien. De volgende dag is mijn fysio meteen gekomen en is eeuwig met haar bezig geweest, maar ook zij kon absoluut geen onregelmatigheid bij haar vaststellen :n .
(Als veulen had ze met 6 weken oud een tweede premie met de lovende woorden "ze liep de sterren van de hemel, maar is te jong om haar echt goed te kunnen beoordelen, vandaar een tweede premie!" Nou, prima; als jaarling wederom een tweede premie :) )
Wel vond ik haar in vergelijk met een paar anderen ook nog een halve baby ;) . Maar goed, dat werd dus niet als argument gegeven waarom ze geen premie had gekregen en ik überhaupt blij moest zijn ...
Daarentegen liep er een 4-jarige met een enorm bananen hoofd en die kreeg een tweede premie :o? en werd daarmee dus ster := ...
Ik had toen overgens wel een beetje het gevoel dat ze ook erg keken naar de vader. Op de keuringsdag praat je natuurlijk ook met andere mensen en als ze op haar naamkaartje lazen wie de vader was, kreeg ik vaak te horen "ohhh, dat kan interessant worden :) !!"
(Hier in Dld lopen denk ik niet zo heel veel Tije's rond ;) .)

Natuurlijk zullen er altijd merries bij zijn die mooier zijn en/of beter lopen dan je eigen merrie (die sowieso voor jou de mooiste is <3 :) ), maar soms snap ik het gewoon echt niet :\ ...

Ik vind Fame iig een mooie merrie zoals ik het vanaf hier kan beoordelen en ik zou het volgend jaar dan ook gewoon nog een keer proberen :) !
(Een van de juryleden die ik bij jou op de foto zie staan, heeft toendertijd ook mijn merrie gekeurd := :+ !)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:30

keuringen zijn altijd een vak apart :D
Mooie merrie en inderdaad, volgend jaar maar weer proberen ;)

Staat die meetstok wel recht op de 1e foto?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:32

Het valt mij ook op hoor dat ze (in mijn ogen) lelijkere friezen hoger primeren. Tis ook net wat ze willen zien (en ik weet ook dat het regelmatig doorgestoken kaart is, ben in het verleden veel in contact geweest met de nieuwe heuvel hengsten station) jammer is dat. Maar volgend jaar gewoon weer naar de keuring brengen, ze heeft toch wel een heel mooi papier. komend jaar lekker trainen aan de longe, en onder het zadel brengen. lekker buiten rijden om haar sterker te maken. Wat een maat trouwens zeg dat dat mijn ruin groot was (1.70) en als ik met hem op wedstrijd ga hoor ik allemaal mensen zooooo dat is een grote fries! haha en die van jou is nog niet eens uitgegroeid.

succes met dr ze gaat er echt wel komen ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:37

Heb je ook gevraagd waarom ze alleen een stamboekopname heeft gekregen? Dan weet je of het de volgende keer de moeite waard is om het weer te proberen!

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:37

Jammer dat ze alleen opgenomen is in t stamboek! Hele mooie merrie is t :)

Verder heb ik zelf ook een friese ruin die best flink aan de maat is, heb hem met 3jaar op keuring gedaan en toen vonden ze hem ook te jeudig voor een premie. Jaar erna liep hij sterwaardig, maar helaas zag hij er toen ook nog te jeudig uit. Toen hij 5 was en toen ook veel meer paard was, is hij ster met een 2e premie geworden.

Dus misschien hebben jullie volgend jaar meer geluk met haar ! Heel veel succes !

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:57

Tsja.. Die friese keuringen zijn idd een vak apart! Naar het idee van de eigenaar van de stal waar ik rijd (en ik ben het met hem eens) is de jury vaak ook niet helemaal eerlijk..
Zo hadden wij laatst een Doaitsen merrie naar de keuring die een 2e premie kreeg (heel netjes natuurlijk!), maar geen eerste kreeg ivm schakelen en ruggebruik.. Terwijl de merrie op de IBOP voor schakelen gewoon een 7 kreeg.. Ruggebruik kan kloppen, maar dat was spanning..
Wat waarschijnlijker was dat de merrie geen 1e kreeg, was dat ze vrij schraal was ivm een veulen hebben gehad die er pas een maand ofzo af was..

Dit zie ik bij jouw paard ook.. Ze is nog best schraal voor een fries (geen mooie ronde billen etc), waar de jury volgens mij erg op afknapt..
Ik zie wel erg mooi achterbeen gebruik in de draf! Stap is moeilijker te beoordelen vanaf de foto.. Ook de kracht is hierdoor lastig te beoordelen.. Al weet ik wel dat de kracht vaak te wensen overlaat bij die hele grote friezen.. Hoe is die van jullie merrie?

Maar wat je zei over Beart, dat klopt denk ik niet..
Bearts zijn over het algemeen ERG krachtige bewegers en beweging is 60% van het eindoordeel (of zou het moeten zijn).
"mijn" merrie (BeartxTsjerk) is nu al 2x ster met eerste premie en hopen we zaterdag kroon te krijgen, aangezien ze de IBOP al voldoende heeft gelopen..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:45

Mooie merrie hoor, maar inderdaad nog wat iel.
Let maar op als ze dalijk een jaar of twee ouder is, dan krijg je een heel ander paard.
Vraag maar eens aan vd Aa of hij dan nog een keer die merrie voor wil brengen[ want dat kunnen ze daar wel] wedden dat er een 1e premie uit komt.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 18:26

@ Peetstap
Ja, in Helden-Panningen, waar we voor Fame's veulenkeuring geweest waren was er ook heel veel meer publiek. Is ook gelijk een stuk gezelliger :P Maar ja.

@ Jibbel & Fred_Kroket
We wachten nog op de cijferlijst. Wij, en de trainer, kregen zo niet uit de jury te horen waarom alleen stamboom en geen premie. Alleen dat de stap niet denderend was en de draf ook wel wat beter kon. Ze had wel een prachtig en rastypisch exterieur kregen we te horen. Dus daar lag het niet aan :P Dus hopelijk staat er op die cijferlijst meer. De trainer gaf ook tips mee om cavaletti te oefenen met Fame in de tussentijd, en met rijden goed op de achterhand letten, dat die goed meekomt en zo.

@ Sterre
Ja, wij waren ook erg verbaasd hier, dat we nog niet eens een 3e premie kregen. Als veulen kwamen zelfs mensen uit Duitsland langs om Fame te zien en te vragen of ze haar mochten kopen. En ook interesse uit Nederland en België. Ze had als veulen net geen 1e premie gekregen, net 1 puntje te kort. En na hoe ze op de training liep, geweldig vonden we haar lopen. Op de keuring kon ze beter lopen, daar waren we het wel over eens. Ze liet zich niet zo zien als dat ze op ons bezoekdagje op de training liet zien. Maar goed, het blijft jurysport. En het paard moet ook net een goede dag hebben natuurlijk. Volgend jaar proberen we het gewoon weer hier in Helden-Panningen. Kijken of na het rijden en trainen het beter gaat en hopen dat ze zich uit zichzelf ook beter laat zien :P

@ Nibbit
De meetstok is uiteindelijk wel recht komen te staan. Ze krijgen natuurlijk veel jonge paarden wat dat ding enorm eng vinden. Fame vond die stok wel best, die keek even om en verder niks. Maar ik heb alleen geen foto gemaakt toen de stok recht stond, maar die stond wel op een gegeven moment recht :P

@ ImkeTarek
Fame liet zich gewoon niet goed zien in de stap. Daar waren we het allemaal over eens. Ze slofte niet echt, maar het kon een stuk beter. Maar Fame is ook een beetje apart. Ze moet net zin hebben om plezier in het werken te hebben. En dat had ze die dag duidelijk niet. Tijdens de training was ze veel enthousiaster en showde ze zichzelf ook echt goed.

@ uudje
Toevallig heb ik vandaag gehoord van de eigenaresse dat Pieter nog voorgesteld had gisteren om haar voor te brengen. En eventueel een weekje van te voren eens te oordelen wat beter kan en wat niet. Gisteravond is Fame namelijk naar huis gehaald en hebben ze nog ruim een uur daar gepraat over verschillende Friezen, en vooral over Fame :P Hij was het ook niet helemaal eens met de oordeel van de jury en ook erg nieuwsgierig naar die cijferlijst.

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:31

wat is het geworden en wat zijn de vader en moeder

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:33

mooie groote merrie wow jammer van geen ster

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 18:33

@ daniqueb37
Ze heeft alleen stamboek gekregen. Geen premies verder. Cijferlijst hebben we nog niet binnen, dus we weten niet precies wat beter kon en wat goed was.
Haar vader is Beart 411. Haar moeder is Eafke van Niekerk. Geen hele bijzondere merrie (qua keuringresultaten) met als papa Otte 375 en opa Jochem 259. Dus Fame is een Beart x Otte x Jochem

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:12

Nou zie je wel, en als Pieter dat zegt dan geloof hem maar hoor, want hij weet wel waar hij over praat.

Lizaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:19

Heey wat leuk om Manouk en fame zo te zien zeg!
Hahaha mooie fame
(Ik ken manouk daar om reageer ik even haha )

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:20

ik zou volgend jaar nog keertje lekker proberen (als ze dan wat breder is :) ) en misschien dan lekker even wat bespiering er in trainen zo dat ze misschien dan wat meer kan laten zien :) als ze volgend jaar nog zo smal is zou ik als het kan wachten. me vriendin heeft toen een veulen gefokt daar is ze veel breder van geworden. :)

maar verder! is het een lieve merrie? en vind je der super? dan maakt een premie helemaal niets uit :P

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:25

Ik zou zeker 2 jaar wachten,deze is er nog lang niet!
Trouwens vindt ik haar prachtig niet zo zwaar wel aan de maat (daar zijn ze ook niet erg blij mee bij het stamboek geloof ik)
Onze merrie is ook pas ster op haar 7 de geworden ze was gewoon laat rijp en hebben eerst een goede ibop gereden ,dat helpt ook enorm mee.Op haar derde kreeg ze ook alleen stamboek !
Dus geduldt hebben succes in de toekomst!

snooly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:57

Ghehe ik heb me maar eens voor de verandering weer een keer ingelogd bij boktxD

Ik heb de 'cijferlijst' binnen hoor:)
Hij was al binnen, maar mijn moeder had hem perongeluk verstopt tussen het oud papier...dus dat ging bijna misxD
Maargoed we hebben hem:P

De cijfers zijn alsvolgd:

Rastype: 7 - Bouw: 7 - Beenwerk: 6 - Stap: 5,5 - Draf: 6

Ze was volgens de jury niet te jeugdig, maar het lag echt bij het feit dat mevrouw er geen zin in had.
Ze liet zich daarom echt niet zien...erg jammer...maargoed dan maar een jaartje trainen:P

Pieter zei ook al: Fame moet leren dat ze moet werken en niet moet sloffen. Hij vond de bouw en rastype erg goed en vond het raar als de jury daar iets over te zeggen had.
Dat was dus niet het geval gelukkigxD

xx