een wat minder goede les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

een wat minder goede les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 20:35

vandaag ging de les iets minder goed,
maar aangezien ik graag wil leren zal ik de filmpjes wel hier tonen,
posetieve punten

+ hij gallopeerde op een rustig en verzameld tempo,

+ hij sprong soms over in de goede galop

+ ik bleef zelf ook rustig

+ hij liet zich prima sturen en terug nemen

- hij trekt soms iets te veel aan waardoor hij balken pakt,

- hij slingert soms wat en ik corriceer dat te veel waardoor de sprong mislukt,

- ik moet beter de afstanden gaan rijden

tips en opbouwend commentaar zijn welkom !
klein stukje verlicht galloperen

klein parcourtje

ander parcourtje,
waar hij te vroeg sprong op de gele oxer en daardoor een fout maakte

laatste filmpje waar hij veeeel te vroeg sprong en mij een soort van lanceerde ,
en ik even mooi aan het schelden was daarna :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:40

Nou, die heeft er zin in :D
Wat mij opvalt (vooral in het laatste filmpje), is dat je je paard heel erg tegenhoud, je wil perse in die verzamelde galop blijven, met als gevolg, als je hem dan wat ruimte geeft (of als er een foutje in glipt), je direct een enorme explosie hebt (ofwel voorwaarts, ofwel zoals op de sprong omhoog :D)
Ik denk dat als je in het gewoon rondrijden meer zou loslaten, dat hij iets meer door kan galopperen, je minder tegenhoud werk zult hebben.
en er gewoon op werken dat een sprong normaal is, dus ook tussen die sprongen de rust proberen terug te vinden, maar dat zul je niet verkrijgen door hem altijd terug te rijden, maar net door hem meer vooruit te rijden.
maar ik ben trouwens wel jaloers op je zit :D

edit: in het filmpje waar hij fout maakt op de oxer. na de eerste hindernis trek je zijn hoofd naar links (waardoor hij verkeerd uitkomt op die oxer), waarom?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 01-09-12 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

little_birdy

Re: een wat minder goede les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 20:42

duhelo bedankt :oo
ja dat hoor je mijn lesmens ook continu roepen :')
niet tegen houden niet tegenhouden :')
bedankt voor de posetive feedback hier kan ik zeker wat mee,
dus jij zegt meer door laten springen met de galop ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:47

jep, je paard heeft een machtige galop (zowel om te zien als in kracht, die beentje gooit die alle kanten op). Maar dat is tegelijkertijd een nadeel omdat die zich op de hete momentjes simpelweg kan lanceren :D
dus idd meer laten doorspringen in galop, of gewoon al iets meer ruimte geven. Ook nu en dan eens een beetje laten ontluchten (tussenin eens een paar pasjes meer ruimte in de hals geven, effe gas erop, en dan rustig op zit terugnemen (niet teveel dat hoofd willen fixeren, ik heb de indruk dat die op de bredere hindernissen verkeerd uitkomt omdat je hem mss niet genoeg laat kijken? je bent druk bezig om hem onder je te houden :D ), en een sprongetje meepakken.

eigenlijk thuis ook oefenen met een of twee simpele hindernissen, en die "gewoon" maken, het is gewoon een onderdeel van je dressuur, dat je uit een handgalop kunt springen, en doorrijden, zonder dat die rond rent als een kip zonder kop. Maar dit zal enkel lukken als je hem vanvoor doorlaat, laat hem maar eens volle gas op die hindernis gaan en erdoor knallen, de tweede keer zal die het mss nog doen, en de derde keer denkt hij zelf wel. ;). niet teveel willen regelen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:49

Valt me soms op dat je idd inhoud. Maar verder leuke combi :D
(Hoe jij dat zegt: ''gvd'' :') )

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:13

duhelo bedankt voor de tips ga er eens mee aan de slag ,
er op laten knallen helpt wel ja :')
heb dat een laten doen namelijk en toen ging die er 2 keer doorheen en de derde keer eindelijk overheen !
ja hij heeft een lastige galop :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 22:01

Duhelo schreef:
Nou, die heeft er zin in :D
Wat mij opvalt (vooral in het laatste filmpje), is dat je je paard heel erg tegenhoud, je wil perse in die verzamelde galop blijven, met als gevolg, als je hem dan wat ruimte geeft (of als er een foutje in glipt), je direct een enorme explosie hebt (ofwel voorwaarts, ofwel zoals op de sprong omhoog :D)
Ik denk dat als je in het gewoon rondrijden meer zou loslaten, dat hij iets meer door kan galopperen, je minder tegenhoud werk zult hebben.
en er gewoon op werken dat een sprong normaal is, dus ook tussen die sprongen de rust proberen terug te vinden, maar dat zul je niet verkrijgen door hem altijd terug te rijden, maar net door hem meer vooruit te rijden.
maar ik ben trouwens wel jaloers op je zit :D

edit: in het filmpje waar hij fout maakt op de oxer. na de eerste hindernis trek je zijn hoofd naar links (waardoor hij verkeerd uitkomt op die oxer), waarom?

ik zie nu de edit pas,
dat was omdat hij iets over de schouder liep en dan corriceer ik dat dus meteen te veel en dat kost balken !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:09

geen probleem ;)
ik dacht dat het zoiets was, maar kon het niet zo goed zien :D
Als je hem niet corrigeerd, corrigeerd hij zichzelf dan, of loopt hij dan vrolijk weg naast de hindernis?
indien wel, moet je idd corrigeren (en ga je wat moeten voelen hoe ver je mag gaan :D), indien hij zichzelf corrigeerd zou ik dat in eerste zin gewoon laten voor wat het is, en wat meer fixeren op ontspanning en tempocontrole :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 07:50

en dat weet ik dus nog niet of hij zichzelf gaar rechtmaken,
dat moet ik nog even gaan proberen !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:42

ik zou het gewoon eens uitproberen. (denk dat in-uitjes ook een hele goede zullen zijn voor hem, gewoon heel laag, maar geen té grote galoppassen, en laat hem maar gewoon netjes los en doorgalopperen, en het hem zelf uitzoeken.Wij hebben de neiging om teveel te willen regelen (en dat is ook nodig eenmaal je hoger op niveau komt, omdat je paard hem wel zelf moet laten regelen), maar in het begin, laat hem maar zelf eens kijken, en uitzoeken wat er wel en niet kan. En na verloop van tijd zal die wel gaan wachten op jouw.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:14

Wat mij bij deze les weer op valt is de controle, deze mist echt.. Wat mij ook is aangeleerd is dat je nooit moet aanspringen voor de sprong, dan krijg je dus een paard die ongecontroleerd naar de sprong toegaat. Nu zat jij midden in je parcoursje en op wedstrijd kan je dan niet anders maar in de les had ik liever gezien dat je aansprong, volte en dan op de hindernis af.

Toch vind ik het nog steeds een stapje te hoog voor jullie..

Veel plezier met je hete vriendje. :))

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:28

Wat een leuk paard, en echt een machtige galop!

Ik vind dat het nu nog een beetje slordig is, er mag ietsje meer ritme in. Verder mag je op de sprong zelf al wat maar aangeven welke richting je uitwil, na de tweede sprong kiest je paard eerder zelf zijn galop en springt hij linkergalop aan ipv rechter-. Verder sluit ik me aan bij Duhelo :)

Veel succes! Jullie zijn een leuke combi :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:35

Vind het wel apart dat je gelijk loopt te schelden en in zijn mond loopt te rukken als hij een keer niet goed uitkomt.

Verder vind ik dat je iets te ver naar voren zit met het rijden zelf, dus niet met het springen.

Wat een gaaf paard is het :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:52

Ik zie een vrij groen paard lopen die veel balans mist tussen de hindernissen waardoor er veel geslinger is. Als ik de video's zie dan lijkt het mij een erg jong onervaren paard. Je basis tempo moet omhoog maar wel controle houden. Zie regelmatig hem in draf vallen of halve drafpassen maken. Zorg dat je simpele lijntjes rijdt, minder in de mond komt/simpel kunt sturen en zodra dat goed gaat pak dan een een wat moeilijker lijntje/bochtje mee.
Laat hem zijn fouten maken wordt niet boos want dan kan hij angstig worden. Van fouten leert hij. Als het hoger wordt gaat hij vanzelf beter springen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 13:03

nina charlie ja joh in zijn mond rukken
geloof je het zelf,
als ik met de pelham in zijn mond ruk staat hij steil overeind ;)
als je even goed kijkt zie je dat ik vreselijk uit balans raak
ik schold omdat ik zelf er bijna afvloog en ik was zeer uit balans als ik in zijn mond ga rukken met de pelham staat die echt steil overeind ;)
de rest bedankt voor het commentaar,
ik lees veel dingen waar ik zeker wat mee kan

SB klopt ik moet hem eerder in de goede galop zetten of voor de bocht of niet,
dat zegt de instrustrice ook weleens ja,
en vlte draaien mag niet omdat dat in het parour ook niet kan

meer tempo is een goede hij valt nu indd stukjes in draf

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:12

ach laat je niet op de kop zitten.. kan tog gebeuren? :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:34

leuk paard, maar ik mis nog een goede zit bij de ruiter. De ruiter is echt heel druk met heel veel bewegingen, die het paard maar heeft te verwerken. Denk wel dat met een paar goede zitlessen er veel valt te behalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:44

Ik zou die pelham achterwege laten, dat werkt imo alleen maar averechts. Hij blijft nu mooi bij je maar je ziet dat hij ontzettend moeite heeft met de verzameling en zich aan de voorkant wat omhoog gooit daardoor. Daardoor raakt hij nog meer uit balans en begint ie nog meer te slingeren. En ook omdat hij soms nog niet lekker afgaat is het ook niet helemaal eerlijk want je kunt dan niet meekomen en zit hem dan in zijn mond.

Persoonlijk zou ik zeggen, stop met parcoursen rijden, focus je veel meer op de dressuur en houdt het springen simpel, wat losse sprongetjes en in-uitjes etc. Niet teveel willen niet gaan forceren met oa een ander bit.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:29

little_birdy schreef:
nina charlie ja joh in zijn mond rukken
geloof je het zelf,
als ik met de pelham in zijn mond ruk staat hij steil overeind ;)
als je even goed kijkt zie je dat ik vreselijk uit balans raak
ik schold omdat ik zelf er bijna afvloog en ik was zeer uit balans

Rustig, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor..

Daarbij, jij bedoelt dat je niet met opzet in zijn mond rukt, maar dat rukken doe je toch wél hoor! Ookal is het uit onbalans, los je dat altijd op door aan de teugels te gaan hangen? Goedschiks of kwaadschiks, je hangt met je hele gewicht aan die mond, en dat noem ik 'in de mond rukken' :j

Van 0:54 tot 0:57 zie ik je met je gewicht eraan hangen.

En nog iets, als je op hem aan het schelden was omdat je er bijna afvloog dan vraag ik me toch af waar dat 'houd toch eens op' vandaan komt. Een paard denkt niet 'goh laat ik nu mijn baasje eens lanceren en expres niet goed uitkomen'..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:47

little_birdy schreef:
SB klopt ik moet hem eerder in de goede galop zetten of voor de bocht of niet,
dat zegt de instrustrice ook weleens ja,
en vlte draaien mag niet omdat dat in het parour ook niet kan

meer tempo is een goede hij valt nu indd stukjes in draf

Hoe oud is die, hoeveel springervaring, en wanneer wil je er parcours mee gaan springen?

Let op dat je het parcours springen niet als hoofddoel ziet (omdat je geen volte mag draaien om dat in parcours niet mag, die eenkeer dat je dat niet kunt in het parcours is geen probleem, dat is een andere situatie, en maakt ook niks uit voor je training). Het is wel belangrijk dat je paard netjes en evenwichtig naar de sprong toegaat. Je mag hem fouten laten maken, daar leert hij uit. Maar je mag hem geen fouten laten maken, omdat je de tijd niet wil of kan of mag nemen om een volte te draaien.
(bv in de zin van, je komt ongelooflijk slecht uit, echt, heeel erg slecht. Dan is het in mijn ogen beter om een volte te rijden, en beter aan te rijden, dan hem te laten springen in een situatie waarin je al weet dat het misgaat. Dan verliest hij uiteindelijk zijn vertrouwen)
.In een in uitje bv, als hij het tempo te hoog legt, mag je hem in de fout laten gaan. Maar niet als het komt omdat jij een stuurfout maakt, snap je?
Dus, in de training, het is training, je mag fouten maken, je moet leren, maar belangrijkste is dat je leert om goed aan te rijden, en al moet je 100 X opnieuw aanrijden zonder dat je effectief springt, dat is geen probleem.
Als je de zondag op concours gaat, gaat die dan zowiezo wel springen, ongeacht hoe je uitkomt, want hij vertrouwd je ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 23:54

bedankt iig voor alle tips

pelham heb ik er maar 1X in de maand in ,
komende tijd sowiezo niet rijden aangezien er vandaag op CC een paard vol op mijn voet is gaan staan,
en ik nu met een zwaar gekneusde voet op de bank zit :(

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 23:56

en nina zit jij zelf wel perfect mee als je paard 2 meter te vroeg springt ;)
met hou eens op bedoel ik dat hij zo rennerig word ik ga hier verder niet op in

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:00

little_birdy schreef:
bedankt iig voor alle tips

pelham heb ik er maar 1X in de maand in ,
komende tijd sowiezo niet rijden aangezien er vandaag op CC een paard vol op mijn voet is gaan staan,
en ik nu met een zwaar gekneusde voet op de bank zit :(

haha, ik ken dat, mijn trekpaard is vorige dinsdag op mijn voet gaan staan, en die zit ook netjes blauw.
Zolang het enigszins doenbaar is gewoon op verderlopen, dan gaat het het rapst over :D
(de eerste passen zijn een hel, eenmaal je op weg bent beterd het :D )

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:08

little_birdy schreef:

Ik heb altijd geleerd dat het de ruiter is die zorgt dat het paard goed uit moet komen en niet het paard...
Zal ik wel verkeerd geleerd hebben dan!
Mijn tip: doe eerst eens wat meer aan de basis (dressuur) en eventueel wat simpele lijntjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:20

Prisjee91 schreef:
little_birdy schreef:

Ik heb altijd geleerd dat het de ruiter is die zorgt dat het paard goed uit moet komen en niet het paard...
Zal ik wel verkeerd geleerd hebben dan!
Mijn tip: doe eerst eens wat meer aan de basis (dressuur) en eventueel wat simpele lijntjes.

het feit is dat het paard altijd wel verkeerd kan uitkomen (door een stuurfout van de ruiter, door een stuurfout van het paard), zéker als er een van de twee of beide beginnend is.
Het kan dan wel eens voorkomen dat je niet kunt meezitten, no big deal, zolang het niet bij iedere hindernis is ...