Frum (gouden hengstveulen 2010) is blij in de wei!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Frum (gouden hengstveulen 2010) is blij in de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:57

Kennen jullie hem nog? Frum(mel), het Gouden Hengstveulen van 2010! (Zo nee, spiek even in mijn profiel.)

Afbeelding

Ik ben onwijs gek met mijn eerste en enige zelfgefokte veulen. Hij was en is briljant. Helaas wacht ons niet de leuke toekomst die ik voor hem heb gewenst. In mei hebben wij Frum uit de opfok gehaald, omdat hij atactisch bleek te zijn (geworden). Voor meer info, zie: [VVDD] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis... en voor recente filmpjes: [VVDD] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis... (even scrollen).

Hij is zadelmak geboren, maar zal het helaas nooit kunnen zijn. Gelukkig is hij hartstikke leuk om naar te kijken en in de omgang is het de grootste knuffel die je je maar kan bedenken. Dus zolang het leven voor hem paardwaardig is, blijft hij lekker bij ons.

Ik wil graag met jullie delen wat voor een heerlijke tweejarige hij is. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met zijn moeder Charlotje:

Afbeelding

Afbeelding

Charlotje alleen (bijna niemand kan ze uit elkaar houden :+ ):

Afbeelding

Afbeelding

Frum maakt kennis met mijn nieuwe aanwinst Sam:

Afbeelding

'Ome' Bam (http://www.youtube.com/watch?v=NnF20_S8Aag) staat/stond te koop en dat vond ik eigenlijk wat sneu voor Frum, maar gelukkig is hij dolblij met zijn nieuwe, speelse vriend. :)

Hij blijft leuk, toch? :D <3
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-08-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Re: Frum (gouden hengstveulen 2010) is blij in de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:59

Als je hem zo ziet rennen lijkt er weinig aan de hand te zijn. Is er niet nog een kans dat het goedkomt?

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:00

Wauw wat een onwijs leuk dier en zeer spijtig dat die atactisch is zeg.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:00

Het is (en blijft) echt een schitterend dier. :D
Fijn dat hij mag blijven en dat hij het zo goed kan vinden met jouw nieuwe aanwinst.

Hopelijk blijft hij nog lang en in goede gezondheid door de wei sjouwen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:06

Frummeltje... :+:
Het is en blijft een bijzonder dier, jammer dat ze niet altijd klein kunnen blijven.
Ondanks dat je nooit(?) op hem kunt rijden, heeft hij toch al kennis gemaakt met de dingen die daarbij komen kijken.
Dekje op z'n rug, zadeltje op z'n rug en ik denk dat als je dat toen niet (voor de grap natuurlijk) had gedaan, was de kans denk ik niet groot dat je dat nu nog zou doen met deze diagnose.
Volgens mij heb ik al zijn topics gezien en hij is en blijft speciaal. :j

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:36

Ah nee niet Frummel atactisch :( Wat eeuwig zonde! Hij is werkelijk waar prachtig geworden en heb echt met je te doen dat dit jou en Frummel moet overkomen. Super dat hij lekker bij jou en zijn moeder mag genieten :-) Je nieuwe aanwinst is ook erg leuk :))

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:44

Hij is zo gaaf! Fijn om te zien dat 'ie zo goed in z'n vel zit. :)

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:45

Wat is hij toch belachelijk gaaf Lorette!
Blijft eeuwig zonde dat hij atactisch is :(:)
Je nieuwe aanwinst is ook stoer :j

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:03

Eeuwig zonde, vanaf het begin al fan van je knapperd! Het is en blijft een kanjer om te zien!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:20

Wat een plaatje en wat lijkt die op moeders!
Eeuwig zonde! Hopelijk mogen jullie er nog heel lang van genieten.

Nu heb ik geen verstand van zijn aandoening.. Maar ik heb een keer gehoord dat een paard met ataxie nooit in een draf twee benen te gelijk kan optillen. Is dit onzin?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 09:34

Ik denk dat die uitspraak onzin is, Dyanne, maar ik ben ook geen expert op het gebied van ataxie. Ik weet niet eens of ik het officieel ataxie mag noemen. Zijn problemen zitten in zijn hoofd en ontstaan alleen bij spanning, verder is hij normaal. Kan bokken, rennen, rollen, opstaan en krappe bochtjes draaien zonder problemen. Is hij gespannen, dan staat 'ie op slot en kruist hij zijn voorbenen. Wel kan hij vanuit het 'op slot staan' direct goed wegkomen in stap/draf/galop of bokken, zonder daarbij problemen te hebben met zijn coordinatie.

Frum's problemen kunnen heel goed voortkomen uit bijv. een hersenbloeding. In zijn lijf zijn wel spanningsplekken te vinden, maar het is hoogst onwaarschijnlijk dat die plekken verantwoordelijk zijn voor zijn problemen. Het zit echt in zijn hoofd. De osteopaat mag absoluut niet bij de zenuwbanen in zijn hoofd komen, want dan wordt hij woedend en gaat hij bijna van de benen. Een hersenoperatie is geen optie voor een paard. Daarnaast wordt hij zo slecht van de spanning, dat ik liever niet met hem van kliniek naar kliniek ga, want dan denk ik niet dat hij dan nog mee naar huis komt.

Ik ga er vanuit dat dit niet te verhelpen is en dat hij er ook niet overheen groeit. Maar hij blijft mooi lopen, dus als er een wonder gebeurt, dan zien we dat vanzelf.

Ik zou hem zo kunnen opzadelen, zonder problemen. Verder had ik het leuk gevonden om alternatieven te zoeken voor het rijden, maar hij wordt zo slecht van nieuwe/spannende ervaringen, dat ik dat niet goed durf. Ik weet niet of ik door moet gaan, zodat hij gewend raakt en het geen spanning meer veroorzaakt... Of dat elke 'aanval' van coordinatieproblemen er 1 teveel is en ik hem daarmee verder beschadig. Op dit moment heb ik daar nog te weinig informatie over.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:55

Jeetje wat een verschrikkelijk nieuws. Ik heb het altijd het meest prachtige veulen op bokt gevonden. Hij is altijd één van de veulens/paarden geweest die ik ben blijven volgen om te kijken hoe hij uit zou groeien en op een dag onder het zadel zou verschijnen. Wat verschrikkelijk dat dat moment nooit daar zal zijn. Ik denk dat wij ons niet voor kunnen stellen hoe verschrikkelijk zwaar het moet zijn om hem zo 'door je vingers te zien glippen' zonder er iets aan te kunnen doen. Ik vind je houding bewonderingswaardig en heb diep respect voor je kracht. Heel veel sterkte Y;(

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:56

Wow wat een kanjer!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:56

Wauw !
Vind deze wel het uitvergroten waard !!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:04

Wat een heerlijke vosjes!
Zeer zonde van de ataxie...

Mamma heeft maar 2 sokjes, misschien een tip voor je stalgenoten om ze uit elkaar te houden?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 10:25

Stalgenoten heb ik niet, want ze staan aan huis. Maar ik wijs inderdaad ook naar de aftekeningen. Frum heeft een sok die aan de voorkant doorloopt tot zijn knie. :D

Ik heb het nu extra moeilijk gemaakt, want ik heb twee setjes vos + donkerbruine en ik wissel nog wel eens van weiland. Dus nu snapt niemand er meer iets van. :Y)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:36

Wat een gaaf dier zeg! Echt superjammer dat hij "arbeidsongeschikt" is :(:) Hoop dat je ondanks dat toch nog heel lang van hem kunt genieten :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:42

het is en blijft een machtig beest!
het had zo mooi kunnen zijn maar helaas mag het niet zo zijn, hoop dat je nog lang van hem kunt genieten en dan is het wel extra fijn dat je ze aan huis hebt en de kosten van een " onbruikbaar" paard nog enigsinds te behappen zijn!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:46

Aaaah dat filmpje van Frum met 'ome' Bam is echt hilarisch! :') Kleine etterbak hahaha!
Volg het topic ook dat je Frum naar huis hebt gehaald dus wist het eea al.
Toch blijft hij echt super gaaf en ontwikkeld zich tot een mooi en aansprekend paard waar je hopelijk nog vele jaren plezier aan mag beleven! :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:00

Wat een doodzonde dat je hem niet onder het zadel kan showen ipv in de wei... Erg jammer :(:) Ik heb wel diep respect voor je dat je hem bijhoudt en niet gelijk doorverkoopt of mss zelfs laat afmaken :oo Maar dat is volgens mij niet eens in je opgekomen, je eigen veulentje, zelfgefokt ligt je altijd toch net iets nauwer aan het hart dan een veulen dat je ergens gekocht hebt :j Ik vind hem in ieder geval érg mooi :=

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:09

Sluit me bij Heleennn aan, diep respect hoe je hier praat over je kerel. Hij mag in zn hoefjes knijpen met een baasje als jij, denk dat vele anderen hem niet hadden gehouden. Hoop van harte dat hij lang goed blijft en je van hem kan genieten in de wei, want wat een lekkere showboot is het zeg!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:24

Wat rot dat 'ie niet met een ruiter zal kunnen lopen.. Wel enorm fijn voor hem dat 'ie lekker bij jou mag blijven, want ik denk dat er zat mensen zijn die hem dan maar weg zouden doen. En met of zonder een ruiter, hij blijft een prachtig dier :j Misschien kan 'ie aan het werk als fotomodel! :)* (Dat filmpje met ome Bam blijft echt super leuk, Frum is echt een dondersteen :'))

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:35

Zie hem blij zijn haha.. Heerlijk dier Tor, wat een pretbek heeft ie :D Echt goed om te zien dat hij zo lekker in z'n vel zit.
Het blijft eeuwig zonde van de ataxie, wat hadden we hem allemaal graag onder het zadel gezien. Maar hopelijk kun je nog lang van hem genieten zoals ie is :)

Erg leuk ook dat ie zo blij is met Sam :D

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:56

Wat een tegenslag heb jij zeg en vooral Frummel.
Maar wat blijft het een heerlijk paard, ik ben al fan van hem sinds zijn geboorte :D. Het is zo een knappe bok geworden en hij moet nog 3 jaar worden.

Ga je niet nog een Frummel fokken uit jouw merrie?

Zou er geen mogelijkheid bestaan dat er zich in de hersenen een kleine tumor bevindt, die druk op de zenuwbanen? Of dat de druk in zijn hersenen te groot wordt als zijn hoofd naar beneden is?

Veel plezier allesinds nog aan Frummel, je kan ook genieten van een paard al rij je der niet mee.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:10

Ataxie is toch een verstoring van de achterhand dacht ik hé? Of vergis ik me daar in?