Prúður en ik hebben een nogal.. eeuhm.. "apart" verhaal, geloof ik. Maar laat ik hem eerst maar even voorstellen:
Prúður is een 5-jarige Ijslands paard. Hij is nu in totaal zo'n 3 maanden onder het zadel en doet het uitstekend! Hij is behoorlijk beloftevol voor de sport en daarnaast ook een uitstekend familiepaard. Daarnaast is hij geboren in Canada.
Hoe ik dan aan Prúður kom, vraag je je af?
Wel, in 2011 heb ik 6 maanden op een horsefarm met zo'n 100 Ijslandse paarden in Canada gewerkt: Fitjamyri Farm. (Hier moet ik nog steeds eens een topic over openen

Het allereerste paard dat ik in training kreeg was Prúður. Klein detail: Hij was toen 4 jaar oud, kwam net uit de "wilde" kudde, was enorm schuw, kon niet aangeraakt worden en had dus nog nooit een halster gedragen. Daarnaast toonde hij het liefst een ongewenste "piggypace" in plaats van een zuivere tolt

Een van de eerste trainingen in de roundpen:

Los longeren ging best goed en Prúður reageerde erg goed op lichaamstaal! Na zo'n 3 weken kon ik hem aanraken op de schouder en rug. Maar na 3 maanden met eindeloos longeren en trainen (en omkoperij met eten

Prudur tijdens zijn eerste tocht aan een halster over het erf:

Tot deze tijd had hij steeds in een stal of grote koraal gestaan (wel altijd met andere paarden), maar nu we hem konden vangen kon hij terug de kudde in!
Prúður aan het spelen in de kudde:

Toen hij niet meer zo onder de indruk was van het hele gebeuren was het tijd om hem zadelmak te maken. Dit ging eigenlijk supermakkelijk! Ik vertrouwde hem, hij vertrouwde mij... Simpel, maar effectief

Een van de eerste keren alleen rijden in de piste:

3 weekjes onder het zadel en we trotseren al sneeuwstormen!

Ondertussen was gebleken dat Prúður niet alleen kon (ongewenst..) piggypacen, maar ook kon draven. Prachtig, ruim draven zelfs!

Tolt in Canada:

Helaas moest ik toen weer naar Belgie vertrekken... Ik miste de paarden natuurlijk enorm, en zo'n 14 dagen na mijn terugkomst besloot ik Prúður te kopen en naar Belgie te laten komen!

Dag van aankomst:

Samen met mijn andere paard Frits, en Shetlander Jommeke.

Ondertussen zijn we ook weer aan het rijden. Hoewel Prúður 6 maanden niet gereden werd, ben ik bij ons eerste Belgische ritje gewoon opgestapt en een wandelingetje gaan maken. Ijslanders.. de koelheid zelve!

En zo rijden we nu rond in Belgie:

En soms ook wel eens zo... *Blooper

In de toekomst zou ik graag met hem starten op wedstrijden, maar de eerstvolgende maanden ga ik hem gewoon rustig doorrijden en van hem genieten!