Tuttebel Chickie aan de spring3daagse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Tuttebel Chickie aan de spring3daagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 23:28

Van donderdagmiddag t/m zaterdagavond zijn Chickie en ik bij Stal Joppen in Maasbree geweest. Een vriendin werkt daar en zou Chickie voor me gaan springen. Dit omdat ik zelf te onzeker ben met springen. Chickie is zelf ook al wat onzeker waardoor ik haar nog onzekerder maak waardoor het te snel fout kan gaan.

Chickie is een 5 jarige Uptown x Bustron merrie die nu +/- 3 maanden onder het zadel is waarvan nu bijna 6 weken bij mij. Bij de vorige eigenaresse heeft ze al eens een paar sprongetjes gemaakt, ik alleen met proefrijden.

De laatste dagen is mevrouw goed aan het puberen geslagen wat dan ook goed te merken was.
Op zich is ze een super braaf paard. Is bij wijze van nergens écht bang voor en als ze bang is zal ze niet bokken/in paniek wegrennen of dergelijk. Wel probeert ze toch voor dingen te wijken waar ze al 2 x langsgelopen is e.d.
Gelukkig merk je bij haar wel goed of ze echt ergens schrik voor heeft of dat ze toch meer een 'geintje' maakt.

De 1e dag heeft Ching haar losgereden en gesprongen. De 1e poging ging zo:
https://www.youtube.com/watch?v=Huim1Viw3Jw

2e x https://www.youtube.com/watch?v=KXWUjpEjU7I

Afbeelding

En de 3e x https://www.youtube.com/watch?v=sfQtbfhayio Braaf paard

Toen de golfplank er boven op wat mevrouw de 1e keer wel eng vond. Ze zag hem pas een paar meter voor de sprong.
Afbeelding

De 2e x al wat aanstelleritis. Wat ze nou precies wou doen wist ze zelf ook niet zo goed geloof ik :')
https://www.youtube.com/watch?v=wpPebUNsWA0

3e x: https://www.youtube.com/watch?v=Arm5Y3Ga6TQ

Andere hindernis:
https://www.youtube.com/watch?v=oZwTadkef4w

Dag 2
Ik heb haar zelf losgereden en Ching heeft met haar gesprongen.
Ze was heel anders dan ik gewend ben van haar. Wou heel erg onder me vandaan lopen, het bit vastpakken, heel erg uitwijken voor wat ze op dat moment maar wou (ene keer liep ze er gewoon langs, dan ineens niet meer). Maargoed, een vreemde omgeving, een veel grotere bak en nog eens een heel spring parcour erin kan natuurlijk nogal wat doen met een paard ;).

Hoe netjes ze gisteren met springen eindigde.. zo erg begon ze die dag weer
https://www.youtube.com/watch?v=nyZvn318QL8

Gelukkig ging het al snel beter :)
https://www.youtube.com/watch?v=yJg9c4q60cc

Afbeelding

Afbeelding

Beetje een donker filmpje maar toch, ze deed het zo fijn! En zo sloten we deze dag dan ook af.
https://www.youtube.com/watch?v=6oHKCwTvXlc

Dag 3

Deze dag heb ik haar weer losgereden en Ching met haar gesprongen waarna ik ook een paar sprongetjes met haar gemaakt heb.

Het losrijden: https://www.youtube.com/watch?v=bSWghyM9Rvc

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De galop is nog lang niet wat het zijn moet maar is in deze dagen wel al sterk verbeterd! Ze moet nog veel meer in balans gaan galopperen.
We waren er mee bezig dat ze galoppeerd in het tempo dat ik aan geef en daar waar ik heen wil. Waar haar hoofd nu dan is maakt niet zoveel uit, dat komt wel.
De dag hiervoor rende ze mee ronder me uit dan wat anders dus hiermee was ik erg tevreden.
https://www.youtube.com/watch?v=bS80ay813BY

Toen is Ching er weer op gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben nog een hindernis erbij gepakt. Deze wou ze de 1e keer ook liever niet springen, Ching moest haar dan ook goed doorrijden/drijven. Helaas kreeg Ching hier de zweep in haar oog boven te hindernis :(:)
https://www.youtube.com/watch?v=5TNyoY3ji-M

Afbeelding

En met Ching de 3 hindernissen achter elkaar door:
https://www.youtube.com/watch?v=1p1dQ20qJXM

Afbeelding

Hierna ben ik er weer even op gegaan om 1 hindernis te springen. Deze hindernis sprong ze braaf, dat moest wel lukken met mij erop. De andere hindernissen hebben we niet geprobeerd omdat Ching haar nog te veel moest rijden en ik er niet zeker van was dat ik haar er goed over kreeg.
(Mijn houding is niet wat het zijn moet, met dressuur mag het al een stuk beter en met springen is er nog meer werk aan de winkel. Het is dan ook zo'n 3 jaar geleden dat ik enigszins regelmatig gesprongen heb)

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=XD82d3ZTQ2M
https://www.youtube.com/watch?v=fz8-pqs9S0M
https://www.youtube.com/watch?v=ROtmGtU15pA

Nu gaat ze even lekker de wei op en dan ga ik haar weer rustig oppakken om verder te trainen :).
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 05-08-12 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:41

Gaaf paard! Loopt lekker en kan al goed springen. Wat mij opvalt is dat de amazone te vroeg terug klapt in het zadel, wat niet helemaal lekker is voor het paard. Ook mis ik de rust, het komt nogal gejaagd over.

nynke55

Re: Tuttebel Chickie aan de spring3daagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:55

Leuke filmpjes! Bij de eerste zie je heel duidelijk dat het paard niet durft en dan toch wel heel nieuwsgierig is en dan is het inderdaad even een kwestie van doorzetten. Ik vind jouw houding ook helemaal niet verkeerd, gewoon lekker rustig straks weer oppakken, dan krijgen zowel jij als het paard er wel weer vertrouwen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:31

Ik vind je ruiter niet echt super fijn persoonlijk. Zit niet helemaal lekker in balans en is vaak haar beugels kwijt.

Ook vind ik het jammer dat het blijkbaar nodig was om de zweep bovenhands te pakken. Ze is neem ik aan flink geslagen met de zweep. Misschien had je dat niet op moeten vatten als verzet maar dat je haar wat overvraagd.

Ik vind 3 dagen achter elkaar springen ook te veel persoonlijk.

Het is een leuk paard, maar misschien moet je er wat zuiniger op zijn.

Fryskehynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:21

Anoniem schreef:
Ik vind je ruiter niet echt super fijn persoonlijk. Zit niet helemaal lekker in balans en is vaak haar beugels kwijt.

Ook vind ik het jammer dat het blijkbaar nodig was om de zweep bovenhands te pakken. Ze is neem ik aan flink geslagen met de zweep. Misschien had je dat niet op moeten vatten als verzet maar dat je haar wat overvraagd.

Ik vind 3 dagen achter elkaar springen ook te veel persoonlijk.

Het is een leuk paard, maar misschien moet je er wat zuiniger op zijn.
Hier heb ik gelijke gedachten over.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:25

Ik vind de zit van de ruiter ook niet super fijn op sommige momenten, ook vind ik 3 dagen achter elkaar echt te veel voor een paard die het voor het eerst doet.
Hadden jullie van te voren wel balkjes gelopen? Want ik krijg het gevoel als ik hier naar kijk dat ze erg bang is voor de balken.. Op zo'n moment is het verstandig om eerst balkjes te lopen, en dan langzaam op te bouwen, en niet in een keer zo'n sprongetje neerzetten..

Leuk paard! :D

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:38

Bedankt allemaal :).
De amazone komt wel eens te vroeg terug inderdaad, dit komt o.a. ook doordat ze er niet goed van op aan kon wat Chickie nu ging doen. (Hard afremmen voor de sprong om toch te springen, te springen maar na de sprong af te remmen om toch door te gaan, gewoon fijn te springen e.d.) Zodoende vond ze dat wat lastig om te timen.

nynke55: Precies, voornamelijk een kwestie van doorzetten en niet te 'truttig' zijn. Zij krijgt er vertrouwen in, ik ook als ik het zie en wat we samen al kunnen doen daar groeit het vertrouwen ook alleen maar door. Niet te snel veel willen maar alles op zijn tijd dan komt het vast goed :).

Nini_roosje&Fryskehynder: Zo vaak is ze niet haar beugels kwijt vind ik, heb het misschien 2 x zien gebeuren in die dagen door Chickie haar sprongen.
Soms is het gewoon nodig of handig om de zweep bovenhands te pakken. Dat iemand de zweep bovenhands pakt wil niet zeggen dat de zweep dan ook vaak gebruikt is ;). En al helemaal niet onnodig.
Ik ben er ook van overtuigd dat we haar zeker niet overvraagd hebben. De een heeft meer aanmoediging nodig dan de ander en het is ook niet dat ze het niet met plezier doet. Als ze er geen plezier in zou hebben dan zou ik er ook mee stoppen, het heeft geen zin om met een paard te springen dat er geen plezier in heeft. En daarbij zijn het ook geen sprongen van 1 meter maar meer wat huppeltjes waar ze toch haar benen op moet tillen.

Vind het een erg gewaagde opmerking dat ik misschien wat zuiniger op mijn paard moet zijn. Ik, en ook de amazone weten goed waar we mee bezig zijn en hebben haar ook zeker goed in de gaten gehouden. (Bijv. betreft spierpijn, hoe ze aanvoelde/zich gedroeg, heel goed instappen, wel losrijden maar niet te lang, erg goed uitstappen, overdag de wei op enz.)
Ook omdat ik weet dat springen toch een andere belasting dan dressuur is ga ik nu niet vol door met de training maar gaan we even wat stappen terug, even rustig aan om vervolgens weer door te gaan.

Jolandeee: Het paard heeft wel eens eerder gesprongen, is zeker niet de 1e keer dat ze een hindernis zag :). We hebben wel 3 dagen gesprongen maar wel rustig aan gedaan, goed is goed.
We hebben van tevoren geen balkjes gelopen, ik weet wel zeker dat ze hier niet bang voor is en ze er zo overheen zou gaan. Mevrouw is wel zo om eerst 2 x ergens langs te lopen en vervolgens te bedenken dat ze daar toch wel even van kan 'schrikken' :j
Misschien was het wel verstandig geweest, iets om mee te nemen voor de volgende keer :).

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:15

Ik vind haar echt leuk Patty!
Springen komt wel, vind het knap dat Ching blijft zitten bij sommige sprongen want ik lag er zelf al lang en breed naast. Wil je verder in het springen of toch het dressuren?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:25

He dames, wat leuk om een topic van jullie te zien!

Ik ga mee met Robin, ik had al 20keer de grond van dichtbij gezien. :D :D

Patty, het is een leuk beestje, lekker aan elkaar wennen en dan komt het helemaal goed.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:35

Dankjullie! :D
Ik wil uiteindelijk in allebei gaan doen, het plan is om in januari dressuur te gaan starten als we er klaar voor zijn. Ligt eraan hoe het dan met springen gaat of we daar ook gelijk mee beginnen. We zullen zien hoe het loopt :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:45

Hee patty,

Leuk zeg dat je dit met haar gedaan hebt lekker leerzaam.. :D begin zie je inderdaad goed dat ze nog was bangig is maar ching lost het netjes op..! :)

Komt helemaal goed met jullie. !! :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:56

Je had de ruiter beter geen zweep gegeven, ze reed echt super zonder, zodat ze enkel haar benen kon gebruiken. Ze sloeg er best wel op los... Beetje zielig terwijl het paard gewoon een terughoudende houding aanneemt, wat hun instinct is. Ze mag ook wel wat zachter landen na de sprong, als je niet zo een braaf paard had zou hij al lang niet meer willen springen denk ik. Wel zie ik een goed los paard wat volgens mij wel hartstikke goed gereden is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:33

Pattypaard schreef:
Nini_roosje&Fryskehynder: Zo vaak is ze niet haar beugels kwijt vind ik, heb het misschien 2 x zien gebeuren in die dagen door Chickie haar sprongen.
Soms is het gewoon nodig of handig om de zweep bovenhands te pakken. Dat iemand de zweep bovenhands pakt wil niet zeggen dat de zweep dan ook vaak gebruikt is ;). En al helemaal niet onnodig.
Ik ben er ook van overtuigd dat we haar zeker niet overvraagd hebben. De een heeft meer aanmoediging nodig dan de ander en het is ook niet dat ze het niet met plezier doet. Als ze er geen plezier in zou hebben dan zou ik er ook mee stoppen, het heeft geen zin om met een paard te springen dat er geen plezier in heeft. En daarbij zijn het ook geen sprongen van 1 meter maar meer wat huppeltjes waar ze toch haar benen op moet tillen.

Vind het een erg gewaagde opmerking dat ik misschien wat zuiniger op mijn paard moet zijn. Ik, en ook de amazone weten goed waar we mee bezig zijn en hebben haar ook zeker goed in de gaten gehouden. (Bijv. betreft spierpijn, hoe ze aanvoelde/zich gedroeg, heel goed instappen, wel losrijden maar niet te lang, erg goed uitstappen, overdag de wei op enz.)
Ook omdat ik weet dat springen toch een andere belasting dan dressuur is ga ik nu niet vol door met de training maar gaan we even wat stappen terug, even rustig aan om vervolgens weer door te gaan.

.

Ik bedoel het zeker niet aanvallend en van achter mijn pc kan ik natuurlijk niet inschatten hoeveel jullie gesprongen hebben. Maar in de basis ben ik van mening dat 3 dagen achter elkaar springen te veel is voor een paard dat nog onervaren is. Vandaar mijn opmerking om zuiniger te zijn op dr.

Ook vind ik bovenhands pakken doorgaans niet nodig(ik was er niet bij dus ook hier ken ik de situatie niet) Maar ook daarin ben ik van mening, dat het niet nodig zou moeten zijn. Aangezien je met de zweep onderhands ook behoorlijk kan slaan. En begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen zwepen ofzo. Als ze het "nodig" hebben is dat gewoon zo. Maar bovenhands vind ik nooit prettig om te zien als ruiters dat doen.

Mag ik vragen waarom je er voor gekozen heb 3 dagen achter elkaar te springen?

Verder vind ik het een leuk paard om te zien, en ziet het dressuur matig rijden er fijn uit. Maar kwa springen en dan vooral je ruiter hebben nog wat puntjes ter verbetering.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:46

Ik zie een paard dat fijn kan springen maar erg groen is.
De ruiter zit idd niet altijd even mooi mee in de beweging, maar ik begrijp dat dat wat moeilijk kan zijn als ze nog wat gekke fratsen uit kunnen halen.
3 dagen achter elkaar springen kan juist heel nuttig zijn voor een jong paard, omdat ze dan het dan wat makkelijker onthouden dan wanneer ze 1 keer in de week springen. Na deze 3 dagen moet je zo'n paard dan wel weer genoeg herstel tijd geven. Probeer dat zelf goed aan te voelen wat je paard nodig heeft en stop als je voelt dat hij moe word.

Probeer zelf er aan te werken dat je iets meer in balans zit in de verlichte zit. Op het laatst springt ze braaf over de oxer en dan kom je toch steeds te vroeg terug in het zadel en trek je ook wat in de mond. probeer daar op te letten, als je wilt dat ze zo mooi met de kont omhoog blijft springen als ze nu doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:06

@schoentje:

Is 3 dagen springen voor een jong paard dan niet te belastend (fysiek gezien)? Zoals ik altijd geleerd heb, kun je vanaf 4 beginnen met springen (1 keer per 2 a 3 weken) en vanaf 5 jaar 1 keer per week. Afhankelijk van het paard.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:25

Wat is ze nog groen zo zeg!! :D Maar uiteindelijk liep ze wel lekker, zeker op de laatste filmpjes!
Kan me voorstellen dat die andere ruiter soms wat achter of voor de beweging komt, ze spring nogal onverwachts af en toe. Beetje onzeker nog.
Denk dat 3 dagen niet teveel is geweest voor haar. Ze zag er nog fris en fruitig uit terug hier op stal ;) Ook op de filmpjes laat ze niet merken dat het teveel is geweest.
Ze moet nog veel leren, maar ik ben er van overtuigd dat dat wel goed komt. Je bent voorzichtig genoeg met haar!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:51

Anoniem schreef:
@schoentje:

Is 3 dagen springen voor een jong paard dan niet te belastend (fysiek gezien)? Zoals ik altijd geleerd heb, kun je vanaf 4 beginnen met springen (1 keer per 2 a 3 weken) en vanaf 5 jaar 1 keer per week. Afhankelijk van het paard.

Het springen op deze hoogte stel niet zo veel voor voor een paard. Deze sprongen stellen niet heel veel meer voor dan een grote galopsprong.
Je kunt ook niet echt zeggen hoeveel een paard op een bepaalde leeftijd kan springen. Niet elk paard is hetzelfde. Een paard dat huizenhoog over 50cm springt zal daar ook meer vermoeid van raken dan eentje die er gewoon netjes over springt.
Ik merk gewoon als je een paard moet leren springen dat je dat een dag of 2/3 kunt herhalen, zodat ze verder kunnen gaan waar ze de vorige dag gebleven zijn. Na een week na 1x springen zijn ze vaak weer een groot deel vergeten wat ze geleerd hebben de week ervoor. Je paard heeft dan meer spanning en het springen is dan dus een grotere belasting dan dat ie de 2e of 3e dag ontspannen een paar sprongen maakt.
Een paard is een gewoontedier en leert het beste door herhaling. Na een week kun je het geen herhaling meer noemen. Bovendien is dit paard 5 jaar oud, het word natuurlijk met even anders als je met een 3-jarige bezig bent....

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:00

Alles is denk ik wel genoemd, maar je houdt hem in boven de sprong zelf. Gooi die handen eens naar voren en het paard springt meteen makkelijker en ontspannender. :j
Begin dan desnoods een klein kruisje maar denk aan die handen.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:08

Patty wat heb je toch een leuk paard gekocht! Vooral dressuurmatig loopt ze erg lekker.

Ik zie persoonlijk wel wat meer werk met balken lopen en lage kruisjes. Ik weet niet of jullie meteen met een stijltje zijn begonnen? Ik vind het zelf erg fijn om met jonge paarden veel balken te lopen en kruisjes te springen. Dat is toch net wat makkelijker voor paarden dan stijltjes. Zo krijgt ze wat meer vertrouwen met springen en zal ze meer vanuit zichzelf naar de sprong toetrekken. Ze loopt trouwens wel lekker rustig tussen zo'n parcours door!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:25

Leuk paard :)

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:30

schoentje schreef:
Anoniem schreef:
@schoentje:

Het springen op deze hoogte stel niet zo veel voor voor een paard. Deze sprongen stellen niet heel veel meer voor dan een grote galopsprong.
Je kunt ook niet echt zeggen hoeveel een paard op een bepaalde leeftijd kan springen. Niet elk paard is hetzelfde. Een paard dat huizenhoog over 50cm springt zal daar ook meer vermoeid van raken dan eentje die er gewoon netjes over springt.
Ik merk gewoon als je een paard moet leren springen dat je dat een dag of 2/3 kunt herhalen, zodat ze verder kunnen gaan waar ze de vorige dag gebleven zijn. Na een week na 1x springen zijn ze vaak weer een groot deel vergeten wat ze geleerd hebben de week ervoor. Je paard heeft dan meer spanning en het springen is dan dus een grotere belasting dan dat ie de 2e of 3e dag ontspannen een paar sprongen maakt.
Een paard is een gewoontedier en leert het beste door herhaling. Na een week kun je het geen herhaling meer noemen. Bovendien is dit paard 5 jaar oud, het word natuurlijk met even anders als je met een 3-jarige bezig bent....

Ik ben het daar mee eens, je kan niet er niet een label aan plakken en er was al gezegd van tevoren dat het paard even een pauze zou krijgen na deze trainingen om het even allemaal te kunnen verwerken dus denk dat deze mensen heel goed nadenken over het welzijn van het paard.

Paard heeft echt mooie gangen dressuurmatig en spring ook makkelijk, veel plezier in de sport met dr!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 08:17

Bedankt iedereen :).

Heleennn: Buiten dat ik vind dat er zeker niet op los geslagen is ben erg benieuwd wat jij dan gedaan zou hebben als het paard zo'n terughoudende houding aan neemt dat alleen benen niet genoeg is? :)
Bedankt voor het compliment over het goed los zijn van het paard.
Over het wat zachter landen kreeg ik al de tip om na de sprong 2 passen meer in de verlichte zit te blijven zitten ook zodat ze makkelijker weer in balans kan komen.

Nini_roosje: Ik heb ervoor gekozen om 3 dagen achter elkaar te springen omdat aan Chickie te zien was dat dat kon.
Toen we net daar waren hadden we nog geen echte planning, dat was de 1e dag gewoon kijken hoe het gaat en daarop verder gaan.
Eigenlijk was het de bedoeling om een heel parcours te kunnen springen maar dat bleek al snel veel te hoog gegrepen.
Omdat de 1e dag zo ging zijn we zoals schoentje al zegt gegaan voor herhaling.
We hebben haar goed in de gaten gehouden betreft spierpijn/stijfheid e.d. Mocht ze nu bijv. na de 1e dag echt stijf gelopen hebben of zou ze er beduusd bijgestaan hebben dan zouden we de 2e dag niet gesprongen hebben maar haar gewoon lekker losgewerkt hebben en de 3e dag weer verder gegaan met springen.
Ze heeft geen pas stijf gelopen en liep er erg wakker bij. Overdag is ze lekker de wei in geweest voor beweging te krijgen en ook heeft ze in de stapmolen gelopen voor het rijden zodat ze al warm gestapt was voordat we erop gingen en hebben we steeds een erg goede cooling down gedaan. We hebben steeds kort, maar goed genoeg losgereden, wat gesprongen en klaar. Dus niet eerst haar een half uur losgereden en dan vervolgens bijv. nog een half uur gesprongen.
Zodoende was het voor mij dat ze 'aangaf' 3 dagen te springen wel aan te kunnen.

cassini: Dankje! We zijn inderdaad meteen met een stijltje begonnen. Haha de eerste dag liep ze er toch net even wat anders door en ze probeerde toch nog steeds van een hindernis te 'schrikken' of er iets op te doen maar als je haar koppie bij je hield dan ging het prima :).

Chickie heeft een dag of 5 echt vakantie gehad, toen hebben we een rustig buitenritje gemaakt en heb ik haar in de loop van de dagen een paar keer gelongeerd. Eerst zonder iets een minuut of 10, toen een minuut of tien met een touwtje en daarna wat langer waarna ik gisteren weer voor de 1e keer gereden heb.
Heb direct wat balken in de bak gelegd en wat steunders erin gezet zodat ze daar ook fijn aan kan wennen.
Eerst aan de hand met haar over de balkjes, de 1e keer had ze echt zoiets van ja maar dat gaan we niet doen! De 2e keer liep ze er over heen alsof ze het al jaren doet. Daarna erop geklommen en ook toen ik erop zat was het geen enkel probleem, ook al moest ze er hoe schuin als maar kon overheen. In galop trok ze er zelfs naar toe haha :).

Ik ga nu thuis rustig verder met inderdaad vaker balkjes draven, wat kruisjes, in-uitjes/rechte lijnen enz. Het komt wel goed, heeft alleen tijd nodig ;).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:40

Leuk paard zeg, en heeft een mooie techniek, voor zover je dat op die lage en aarzelende sprongen kan zien.
Ze heeft alleen wat meer zelfvertrouwen nodig, en dat doet Ching heel goed.
En ja.. sommige paarden hebben nou eenmaal wat overtuiging nodig dmv een zweepje..
..niks mis mee zolang de ruiter weet wat ze doet en concequent is.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:40

Pattypaard schreef:
Eigenlijk was het de bedoeling om een heel parcours te kunnen springen maar dat bleek al snel veel te hoog gegrepen.
Ik ga nu thuis rustig verder met inderdaad vaker balkjes draven, wat kruisjes, in-uitjes/rechte lijnen enz. Het komt wel goed, heeft alleen tijd nodig ;).

Een heel parcoursje met een groen paard? %) Het getuigt voor mij van weinig inzicht in paarden en hun capaciteiten/psyche, iets wat mij in topics waar Ching in voorkomt vaak opvalt.
Voor jouzelf: neem alsjeblieft ergens goede zitles. Gewoon iemand die je heel ouderwetsch aan de longe pakt, beugels kruisen voor je zadel. Leren om op je zit te rijden en je balans te ontwikkelen. Je houding (=omgang) naar je paard toe vind ik erg fijn maar je zit heeft zeker verbetering nodig. Vooral omdat het hier nog een groen paard betreft.

Fijn dat je nu thuis verder gaat met wat balkjes en kruisjes. Dat lijkt me een goede manier om je paard lol en vertrouwen erin te laten krijgen

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 08:56

Bedankt voor je reactie Casarell :)

estja: Met sommige paarden is wel direct een heel parcoursje te springen, met andere paarden niet.
Chickie is verder met rijden zo braaf, dat de mogelijkheid erin zat dat het zou kunnen. Het is gebleken dat dat niet kon en dus hebben we onze zinnen daar dan ook niet op gezet maar hebben we aangepakt wat er wel in zit.
Het lijkt mij juist dat dat getuigt van enig inzicht in paarden en hun capaciteiten/psyche ;).

Zitles zou geen verkeerd iets voor mij zijn inderdaad. Eerst een ander zadel omdat de huidige niet meer past en dan gaan we ook spelenderwijs verder met balkjes en kruisjes wat ze tot nog toe goed aanpakt :).