Helemaal in de wolken was ik! Helaas na amper 3 weken werd ze kreupel. Na verder onderzoek bleek dat ze hoefkatrolontsteking had, een klasse 4 op het straalbeen! Aangezien dit onder een verborgen gebrek valt, heb ik via de juridische weg geprobeerd mn geld terug te krijgen.
Dit werd een langdurig proces. In Maart dit jaar was de rechtszaak zover dat ik niet meer kon winnen (er kan niet worden aangetoond dat ze de aandoening al had bij aankoop, omdat de röntgenfoto's 3 maanden en 3 dagen na de koop zijn gemaakt en een dierenarts maximaal 3 maand mag terugkijken).
In de tussentijd was Zomer nog steeds van mij, in het begin heb ik wat geprobeerd met speciale ijzers, maar dat mocht niet baten. Toen heb ik haar 24/7 op de weide gezet, op rust, vanwege de lopende rechtszaak en ook voor mezelf om te bedenken hoe het nu verder moest. Na ongeveer een jaar heb ik haar van de weide gehaald (december 2011) en een plan van aanpak opgesteld, ze zou naar een stal gaan waar ze zoveel mogelijk buiten kon lopen, ik zou haar supplementen gaan voeren, een goede hoefsmid erbij en een aangepaste manier van trainen. En bij deze aanpak zou ik het laten.
Het zag er goed uit na het jaar rust, ze liep niet meer kreupel op de weide (wat ze daarvoor wel deed).
Langzaam ben ik begonnen met trainen, eerst wandelen, lange rechte stukken, laten met behulp van de methode van Marijke de Jong met grondwerk gewerkt aan het rechtrichten, 3 maanden ging het goed, het ging zelfs steeds beter! Langzaam groeide de hoop dat ik haar toch weer onder het zadel zou kunnen gebruiken.
Helaas werd ze toch steeds weer kreupel.... Zelfs enkel grondwerk was teveel voor haar...
Ik heb toen de beslissing gemaakt om haar te laten gaan. Ze heeft alle kansen gekregen, maar het mocht allemaal niet baten. Op Goede Vrijdag heb ik haar laten gaan....
Lieve Zomer
2 jaar lang heb ik voor en met je gevochten,
ik heb veel van je geleerd,
helaas niet datgene wat ik van je wilde leren.
the war is over, unfortunatly I am the big loser
De dag ervoor hebben we nog een fotoshoot laten doen, door Jennifer Grosman fotografie. Nu heb ik nog mooie foto's ter herinnering aan haar. Nooit gedacht dat dit zo verschrikkelijk veel pijn zou doen....

Ik ben 2 jaar 'kwijt', heel veel geld verloren, ik heb financieel volledig aan de grond gezeten hierdoor. Maar het ergste is nog het verdriet wat mij is aangedaan. Ik heb dit topic geopend om mijn hart te luchten, ik wil liever niet verder ingaan op de details van de rechtszaak. De enige tip die ik mensen kan meegeven is, laat het paard ALTIJD volledig keuren bij aankoop, dan kun je een hoop ellende vermijden.
Gisteren kreeg ik nog even een trap na, bericht van de rechtbank, of ik de kosten voor de deskundige nog even wil betalen, 1900 euro.......
Ik had gehoopt er vanaf te zijn, maar helaas. Ik heb dit geld niet en ik zou ook niet weten waar ik het vandaan moet halen. Weer zit ik helemaal in de put. Ik hoop dit allemaal snel achter de rug te hebben en weer vooruit te kunnen kijken. Of ik ooit weer een paard zal kopen? Ik weet het niet, ik ben het vertrouwen volledig kwijt en dit wil ik nooit, maar dan ook nooit meer meemaken.