Hoe mijn droom aan nachtmerrie werd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

Hoe mijn droom aan nachtmerrie werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:31

Juni 2010: eindelijk was het dan zover, na jaren sparen en nog langer dromen, zou ik mijn eigen paard kopen! Al vrij snel had ik haar gevonden, een merrie, 6 jaar oud, m1 dressuur met de naam Zomer.
Helemaal in de wolken was ik! Helaas na amper 3 weken werd ze kreupel. Na verder onderzoek bleek dat ze hoefkatrolontsteking had, een klasse 4 op het straalbeen! Aangezien dit onder een verborgen gebrek valt, heb ik via de juridische weg geprobeerd mn geld terug te krijgen.
Dit werd een langdurig proces. In Maart dit jaar was de rechtszaak zover dat ik niet meer kon winnen (er kan niet worden aangetoond dat ze de aandoening al had bij aankoop, omdat de röntgenfoto's 3 maanden en 3 dagen na de koop zijn gemaakt en een dierenarts maximaal 3 maand mag terugkijken).
In de tussentijd was Zomer nog steeds van mij, in het begin heb ik wat geprobeerd met speciale ijzers, maar dat mocht niet baten. Toen heb ik haar 24/7 op de weide gezet, op rust, vanwege de lopende rechtszaak en ook voor mezelf om te bedenken hoe het nu verder moest. Na ongeveer een jaar heb ik haar van de weide gehaald (december 2011) en een plan van aanpak opgesteld, ze zou naar een stal gaan waar ze zoveel mogelijk buiten kon lopen, ik zou haar supplementen gaan voeren, een goede hoefsmid erbij en een aangepaste manier van trainen. En bij deze aanpak zou ik het laten.
Het zag er goed uit na het jaar rust, ze liep niet meer kreupel op de weide (wat ze daarvoor wel deed).
Langzaam ben ik begonnen met trainen, eerst wandelen, lange rechte stukken, laten met behulp van de methode van Marijke de Jong met grondwerk gewerkt aan het rechtrichten, 3 maanden ging het goed, het ging zelfs steeds beter! Langzaam groeide de hoop dat ik haar toch weer onder het zadel zou kunnen gebruiken.
Helaas werd ze toch steeds weer kreupel.... Zelfs enkel grondwerk was teveel voor haar...
Ik heb toen de beslissing gemaakt om haar te laten gaan. Ze heeft alle kansen gekregen, maar het mocht allemaal niet baten. Op Goede Vrijdag heb ik haar laten gaan....

Lieve Zomer
2 jaar lang heb ik voor en met je gevochten,
ik heb veel van je geleerd,
helaas niet datgene wat ik van je wilde leren.
the war is over, unfortunatly I am the big loser

De dag ervoor hebben we nog een fotoshoot laten doen, door Jennifer Grosman fotografie. Nu heb ik nog mooie foto's ter herinnering aan haar. Nooit gedacht dat dit zo verschrikkelijk veel pijn zou doen....

Afbeelding

Ik ben 2 jaar 'kwijt', heel veel geld verloren, ik heb financieel volledig aan de grond gezeten hierdoor. Maar het ergste is nog het verdriet wat mij is aangedaan. Ik heb dit topic geopend om mijn hart te luchten, ik wil liever niet verder ingaan op de details van de rechtszaak. De enige tip die ik mensen kan meegeven is, laat het paard ALTIJD volledig keuren bij aankoop, dan kun je een hoop ellende vermijden.

Gisteren kreeg ik nog even een trap na, bericht van de rechtbank, of ik de kosten voor de deskundige nog even wil betalen, 1900 euro.......
Ik had gehoopt er vanaf te zijn, maar helaas. Ik heb dit geld niet en ik zou ook niet weten waar ik het vandaan moet halen. Weer zit ik helemaal in de put. Ik hoop dit allemaal snel achter de rug te hebben en weer vooruit te kunnen kijken. Of ik ooit weer een paard zal kopen? Ik weet het niet, ik ben het vertrouwen volledig kwijt en dit wil ik nooit, maar dan ook nooit meer meemaken.

jesito

Re: Hoe mijn droom aan nachtmerrie werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:37

Jeetje wat een verhaal met zwaar en pijnlijk leergeld.
Heel erg voor jouw en voor het paard en erger nog de hele nasleep.
Kun je geen betalingsregeling treffen voor die 1900 euro die je nog moet betalen.
Ik hoop dat snel alles achter de rug is en dat je verder kunt.
Sterkte.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:44

Wat erg en wat zonde van zo´n leuk paardje en jullie vriendschap..

Betalingsregeling moeten ze aangaan indien je het geld niet hebt..
Heb je toevallig rechtsbijstand? dan hoef je niet te betalen dacht ik..

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:46

Jeetje, wat heb jij een pech ( en dat is nog zacht uitgedrukt ) , ik wil je toch even veel sterkte wensen en idd, misschien kan je een betalingsregeling krijgen??
Blijft het nog steeds erg vervelend en een hoog bedrag, maar misschen dat je het dan wel financiel kan redden??

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:52

Heel veel sterkte. Afscheid nemen van je maatje is altijd vreselijk en dit laatste "tikje" maakt het er niet makkelijker op. Ik hoop dat je financieel wat kunt regelen... En je het daarna af kunt sluiten en het een plekje kunt geven...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:55

Verschrikkelijk dat dit je overkomen is voorals als de verkoper geweten zou hebben van de gezondheidstoestand van je paard.
Maar had je geen aankoopkeuring laten doen voor je het paard kocht.

Achterhaald: misschien kunnen wij elkaar helpen. Ik zoek nog een bijrijder voor een friese merrie en je woont redelijk dichtbij (denk 15 km). Als je dat wat lijkt neem dan maar contact op voor een kennismaking.

SJ2511

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:59

:(.. Wow. dit schut je wel even wakker als je bij je ouders zeurt om een eigen pony, dan begrijp je steeds meer waarom.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:05

wat naar!... en dat een veearts niet verder terug mag kijken? bij ons was het na een jaar dat we de rechtzaak hadden, en toen nog werd dat bevestigd, die mensen hebben rechtzaak gewonnen... terwijl het paard een ZICHTBAAR litteken had, en ik bij verteld dat ze vroeger een blessure heeft gehad. wat wist ik niet... was een gebroken straal beentje geweest, is ook gebleken uit foto's van tegen party, ik sprong met het paard en reed wedstrijden op L niveau. nooit geen stap kreupel gezet. maar toch hebben de mensen gewonnen die het paard van ons hadden gekocht... dus ik snap niet waarom jij niet werk van kan maken

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:07

Pff.. Maak dàt mee zeg, énorm veel sterkte :(:)

Een vriendin van mij is er ook onlangs pas (jaartje geleden) achtergekomen dat haar paard HKO had, terwijl ze hiervoor nog intensief met hem reed. Ze heeft een tijd willen springen met hem, maar achteraf liep hij kreupel dus was ze ermee gestopt. Alleen wist zij noch de da dat het door HKO kwam.. Achteraf bleek het een erfelijke te zijn, dacht ook 4. Paard heeft jaar boxrust gehad, en een verband, speciaal beslag, dan weer zonder, dan weer poedertjes,.. (hij had achteraf ook 2 pezen gescheurd..) En sinds enkele dagen loopt hij haast niet kreupel meer. Beestje loopt te galoperen door de wei, stappen op harde ondergrond haast niet meer kreupel, ... (Meisje had er topic over [JITP] Kiss from a rose ~Tabby)

Het is gewoon echt een héél nare aandoening, heeft jammer genoeg ook al veel paarden het leven gekost. ;(

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:12

Beauty_J schreef:
wat naar!... en dat een veearts niet verder terug mag kijken? bij ons was het na een jaar dat we de rechtzaak hadden, en toen nog werd dat bevestigd, die mensen hebben rechtzaak gewonnen... terwijl het paard een ZICHTBAAR litteken had, en ik bij verteld dat ze vroeger een blessure heeft gehad. wat wist ik niet... was een gebroken straal beentje geweest, is ook gebleken uit foto's van tegen party, ik sprong met het paard en reed wedstrijden op L niveau. nooit geen stap kreupel gezet. maar toch hebben de mensen gewonnen die het paard van ons hadden gekocht... dus ik snap niet waarom jij niet werk van kan maken

Hoe ver een DA terug mag gaan, hangt af van de ziekte of het gebrek.

:(:) Sterkte TS... Het is allemaal niet echt fijn gelopen met je eigen eerste paardje. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het zo met iedere aankoop gaat! De meesten kunnen vele jaren genieten van hun paard. Dat je niet gelijk verder zoekt snap ik. Maar laat je droom niet te makkelijk varen hoor! Misschien over een paar jaar...

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:19

:(:)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 09:49

Bedankt voor alle lieve berichtjes :)
Ik vind het fijn dat ik mijn verdriet kan delen met jullie :)
Uiteraard heb ik Zomer bij aankoop wel klinisch laten keuren, maar zoals gezegd, ik wil niet ingaan op de details van de rechtszaak. Het is nu zoals het is en daar valt nu niks meer aan te veranderen, helaas.
Ik heb binnenkort een afspraak met mn advocaat om te overleggen hoe we dat moeten gaan doen met deze kosten en of er een betalingsregeling te treffen valt.
Een nieuw paard zou helemaal geweldig zijn (afgezien van het feit dat ik het niet kan betalen nu)
Ik heb het juist zover dat er dit jaar een paardenstal bij huis gebouwd zou worden ( was bedoelt voor Zomer natuurlijk), maar ik ben zo bang dat als ik een paard koop, dat ie dan ziek wordt of dat ik hetzelfde nog een keer moet meemaken........

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:51

TS paard laten keuren vor die tijd.. dan hoop je natuurlijk dat hij gezond word verklaard... heb je in elk geval een stukje meer zekerheid

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:58

-O- ow meid wat rot.
Helaas klinkt dit verhaal mij erg bekend in de oren...
Heel veel sterkte! :(:)

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:01

Bah, wat een verschrikkelijke situatie :(:) Heel veel sterkte met het verlies van Zomer.

Misschien is leasen een optie, als je een stal bij huis bouwt? Ik kan me voorstellen dat je er volledig doorheen zit in ieder geval, niks zo zwaar als financiele zorgen. Ik vind het wel super knap dat je het niet helemaal gehad hebt met paarden en open staat voor nieuwe mogelijkheden!

Wat financiën betreft: wij hebben helaas ook ooit een geschil gehad en hadden toen Floortje Maat als advocate. Zij gaf toen aan dat er mogelijkheden zijn dat de overheid een groot deel betaald, uiteindelijk hebben we dat laten testen en hoefden we maar zo'n 120 of 150 euro te betalen; de rest werd betaald vanwege het salaris wat we 2 jaar daarvoor verdiend hadden. Ik weet de details ed niet meer, maar misschien is dit nog iets om uit te zoeken.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:09

Pff wat een verhaal zeg. Sterkte met het verlies van je vriendinnetje! Dat ik niet niks!

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:15

wat een verhaal zeg, heel erg veel sterkte hiermee! :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:26

meikemarieke schreef:
Bedankt voor alle lieve berichtjes :)
Ik vind het fijn dat ik mijn verdriet kan delen met jullie :)
Uiteraard heb ik Zomer bij aankoop wel klinisch laten keuren, maar zoals gezegd, ik wil niet ingaan op de details van de rechtszaak. Het is nu zoals het is en daar valt nu niks meer aan te veranderen, helaas.
Ik heb binnenkort een afspraak met mn advocaat om te overleggen hoe we dat moeten gaan doen met deze kosten en of er een betalingsregeling te treffen valt.
Een nieuw paard zou helemaal geweldig zijn (afgezien van het feit dat ik het niet kan betalen nu)
Ik heb het juist zover dat er dit jaar een paardenstal bij huis gebouwd zou worden ( was bedoelt voor Zomer natuurlijk), maar ik ben zo bang dat als ik een paard koop, dat ie dan ziek wordt of dat ik hetzelfde nog een keer moet meemaken........

Meid wat vreselijk dat jou dit is gebeurd. Het is een harde les, ik weet het. Ik heb ooit ook eens een miskoop gehad. Overigens had ik het paard wel rontgen laten keuren, maar dit was nu net iets dat niet op de foto gaat en - na rust - het paard klinisch gewoon een keuring door kan. Een rechtszaak van een half jaar en het paard kon direct door naar de slager. Was niets aan te doen. Op rust zou ook niet helpen.
Doordat ik zo snel bij de veearts stond (binnen enkele dagen nadat het paard in bezit was) had ik - ondanks dat het paard verzekerd was - dus hoge kosten. Mijn rechtsbijstand had ik door de mangel gehaald dat ik een advocaat nodig had en wel een paardenadvocaat. Stefan Wensing heeft voor mij de zaak gedaan. Ik bleek - hoewel de verkoper wel handelde - bij een particulier te hebben gekocht en het gebrek was niet te dateren (breuk in kraakbeen knie). Kortom, ik stond er slecht voor. Toch heeft Wensing er een schikking uit weten te slepen, zodat ik uit de kosten kwam. De verzekering heeft het paard uitgekeerd. Wel een kater van een half jaar. Daar koop je geen paard voor.

Wat moet jij je machteloos gevoeld hebben. Want je weet gewoon dat ze je bedonderd hebben.
Ik weet dat je bij HKO maar 3 maanden de tijd hebt. Ik neem aan dat je bij een particulier had gekocht? Had je bij een handelaar gekocht, wil de rechter er nog wel eens anders naar kijken.
Ook wil het nog wel eens uitmaken welke rechter je hebt. Ik had er toevallig eentje die "in de paarden" zat. Tijdens de rechtszaak "droop het ervanaf" dat de verkoper malafide was en je kon gewoon zien dat de rechter dat zag.

Ik hoop dat je dit zo snel als mogelijk kan vergeten. En een nieuwe start kan maken. Want dat verdien je gewoon zoals jij - zo uitzichtloos als het was - Zomer nog een kans hebt gegeven. Die tijd komt nog er wel voor je aan, zeker weten!

Detail: paard dat ik had gekocht kwam uit Friesland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:36

Wat een herkenbaar verhaal....

Ik wil en kan hier nu niet teveel op in gaan maar ik begrijp heel goed hoe je je voelt.
Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:38

ogh meid, sterkte :(:)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:45

Heel veel sterkte, heb zelf net een soortgelijk verhaal achter de rug, alleen heb ik het juridisch niet zo ver getrokken.
Weet wat het is om aan de grond te zitten.
Heel erg veel sterkte Y;(

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:21

bedankt voor alle hartverwarmende reacties.
wel opvallend dat er zoveel mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt.......

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:26

Helaas is de paardenhandel nu eenmaal niet de meest eerlijke handel.. Er wordt veel "rommel" verkocht met als gevolg dat er meerdere mensen zijn met soortgelijke verhalen als die van jou...

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:30

Jeetje wat een verhaal! Heel veel sterkte met alles wat er is gebeurd, en hopelijk komt alles goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:31

Echt knap van je dat je nog alles uit de kast hebt gehaald om haar weer goed te krijgen.
Het was in elk geval de juiste keuze haar zachtjes te laten gaan in plaats van haar bv. gratis weg te geven om op rust te staan, wie weet kwam ze dan weer in de handel terecht...

Het zal je in elk geval wel sterker en ook veel wijzer hebben gemaakt allemaal :)

Mocht je een nieuw paardje kopen ooit, wens ik je er alvast veel succes mee!

Sterkte nog Y;(