Merlot, 4 jarige haflinger voor het eerst RIJ-ITP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Merlot, 4 jarige haflinger voor het eerst RIJ-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 09:09

Zo'n 4 weken geleden kreeg ik groen licht van de dierenarts om te gaan beginnen met in/doorrijden van mijn lieve haflinger Merlot.
Merlot heeft de afgelopen maanden last gehad van een gevoelig SI-gewricht/rug/bekken en is daardoor scheef gaan lopen. We zijn hiermee vanaf de grond bezig geweest en zullen het nu onder het zadel verder oppakken.
Ik rij zo'n 3 keer per week waarvan de ene keer fanatieker als de andere keer, en met begeleiding van mijn instructrice uiteraard.
Merlot doet het super braaf en heeft nog geen stap verkeerd gezet!
We zijn nog bezig met haar eigen balans zoeken en netjes voorwaarts lopen in stap en draf. Van hieruit zullen we snel verder gaan met stukjes rechtrichten, maar daar is het nu nog iets te vroeg voor, eerst maar netjes op eigen benen lopen :)

Opzadelen
Afbeelding

Afbeelding

De hitte en de rest van de paarden op de wei maakt Merlot altijd even shagereinig :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zag ze een enorme bakkabouter :+ Het blijft altijd bij een schokje maar een stap opzij doet ze nieteens, ze loopt netjes door :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze kan zelfs al aan de teugel *\o/* (nee hoor wees gerust, ze hapte naar een daas die op haar borst zat :D )
Afbeelding

En nog even lekker onder de douche!
Afbeelding

Ik ben enorm trots en blij met mijn paardje en wat wij in 1 jaar tijd bereikt hebben en geniet van ieder moment dat ik bij haar bij en met haar aan het werk/spelen ben *\o/*

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:49

Fijn dat je mag rijden van je dierenarts!
Ik vind het er leuk uitzien, lekker ontspannen zo :j Een volgende stap is misschien de nageeflijkheid wat meer opzoeken, maar voor nu vind ik dit er fijn uitzien :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:01

leuke pony zeg!! Rijden ziet er ook goed uit, nageefelijkheid is nog niet zo belangrijk...eerst de balans laten vinden. :)

Wat ik wel altijd geleerd heb is dat boomloos (dit soort zadels) niet goed zijn voor paarden die net onder het zadel zijn. ivm de zwaardere belasting van onder andere de rugspieren. Juist omdat die jonkies dat nog niet hebben is dat niet goed voor de rug.
Zal dat wel in de gaten houden bij een gevoeliger paardje. :)

anne_bento

Re: Merlot, 4 jarige haflinger voor het eerst RIJ-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:10

Dank jullie wel!
De ontspanning en nageefelijkheid komt vanzelf wel, ze zakt nu al soms en ontspant fijn, zodra ze wat meer balans heeft komt de rest vanzelf wel :)

Ik hou het zeker in de gaten! Boomloos is inderdaad misschien niet ideaal voor paarden met een gevoelige rug, maar wel voor de veranderingen in de rugspieren waarbij je dus geen risico hebt op een niet passend zadel meer.
Ik hou haar rug en zadel goed in de gaten, ze wordt nog regelmatig nagekeken door de osteopaat en ik doe zelf ook wekelijks een test of ze gevoeliger is geworden. Zodra ik merk dat ze verslechterd en het idee heb dat dit door het zadel komt zullen we een andere oplossing zoeken maar voor nu lijkt het goed te gaan :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:13

Wat een leukerd! Het ziet er rustig uit, top ook dat je het inrijden zonder bit doet. Op een paar foto's zie ik al een goed achterbeentje, en las dat je bezig gaat met rechtrichten, dan komt de nageeflijkheid vanzelf :) Verder wel een beetje blijven opletten op je houding; handen rechtop dragen en dichterbijelkaar, bovenarmen ontspannen langs je lijf. Verder lekker zo door gaan!

Wat hierboven over boomloos gezegd wordt, als je een goed zadel hebt (dus niet merkloos...) met een goede dikke boomloospad dan moet de druk goed verdeeld worden. Maar dan is het wel heel belangrijk dat je een goede onafhankelijke zit hebt, je paard voelt je wel beter dan bij een boomzadel, dus als je met je zit je paard in de weg zit dan komt dat beter door, dus let daarop. Maar goed, dat beter voelen is meteen een voordeel. Verder vind ik boomloos voor een jong paard wel fijn aangezien die erg veranderen (als het goed is :D) qua bespiering.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:17

Dank je wel!
Wat betreft mijn zit heb je helemaal gelijk hoor :+
Ik heb er ook een paar foto's tussen zitten waarvan ik denk, waar ben ik mee bezig? En vooral bij zo'n jonge pony zit je dan nogal snel in de weg en breng je ze snel uit balans. Zeker iets om in de gaten te blijven houden!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:28

goed dat je zonder bit rijdt! het oogt heel ontspannen, al is ze niet nageeflijk

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:13

wat een leuke haflinger anne. heb je bento ook nog?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:41

Nee Bento is in januari naar een ander plekje gegaan wegens tijdgebrek. Had mijn handen vol aan Merlot en Bento staat veels te vaak stil. Voor hem toch de keuze gemaakt om een plekje te zoeken waar hij weer volop aandacht krijgt, en dat gelukkig ook gevonden! Mis hem erg maar heb voor hem de juiste keus gemaakt!