Eerste foto's van Furioso na een les van een medebokster ;)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Eerste foto's van Furioso na een les van een medebokster ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:47

22 juli heb ik les gehad met Furioso van bokster Bullymonster :)
Dankzij haar gaat het met Furie nu super goed !
Binnen 2 weken zal ze waarschijnlijk nog eens langskomen voor een les :)
Ik hoop dat jullie ook vordering zien van zowel Furioso als mezelf :D

Eerst een paar VOOR foto's (van een week of 2 geleden denk ik )
1. Afbeelding

2. Afbeelding

En NU foto's van vandaag 4 dagen na de les van Bullymonster :)
3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Furie kan heel rustig draven :j
Afbeelding

7. Afbeelding

8. Effe belonen :)
Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding

15. Afbeelding

En als laatste nog een filmpje :)
http://www.youtube.com/watch?v=UQeVIc5b ... e=youtu.be

Tips zijn altijd welkom :)
Ik werk heel hard aan mijn beenhouding en probeer er altijd op te letten ;)
Ook moet ik rechter en "trotser" zitten :D
Ah en vooruit kijken ipv naar Furioso dat moet ik ook doen :+
Wees vriendelijk aub :j

Christavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:50

wat een vooruit gang!

StalNollie

Re: Eerste foto's van Furioso na een les van een medebokster ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:51

vind je, ik vind het er nogal gespannen uitzien de eerste fotos loopt hij minder mooi maar toch wel ontspannender

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:54

Paard loopt achter de teugel en zet zich vast bovenin. Je werkt ook op bijna elke foto terug met je hand. Laat de voorkant maar eens voor wat ie is. Been en geef hem van voor eens die lucht om uberhaupt te kunnen zakken...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:55

Ik vind dat ie op bijna alle foto's over het buitenschouder wegloopt. En draag alsjeblieft laarzen of goede schoeisel en geen gympies. Beugels mogen ook een gaatje korter.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:56

hey! mooi dier heb je daar! als ik zo kijk lijkt het dat je te weinig ontspant op moment dat ie nageeft. het blijft wat te gespannen. zorg dat je je hand goed naar voren doet als hij nageeft, dan gaat ie beter op eigen benen lopen en word hij beloond voor zn goede houding. verder wat je zelf zegt: niet naar hem kijken (ookal snap ik wel dat je dat graag doet). doordat je hem zo goed bekijkt ga je zelfs een beetje scheef zitten. teken in je hoofd de route die je wil rijden, dan moet je wel kijken en weet ik zeker dat jullie minder ''heen en weer wiebelen''. wat hiervoor gezegt word: de eerste foto's loopt ie minder in ''de houding'' maar het oogt veel ontspannender!! succes!!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:01

Ik ga met de rest mee..... zet hem niet vast dat zou zo jammer zijn.

Verder netjes hoor. En een tip voor het kijken haha. Net wat hier boven gezegt word over het tekenen van je route. Ook sturen met je navel. Klink heel stom maar als je daar aan denkt dat je stuurd met je navel ga je automatisch goed zitten en krijg je een goede houding bij alles wat je doet. Misschien heb je er iets aan.

Probeer ook minder met je handen te gaan rijden maar meer op je zit en met je benen. Je handen zijn vrij onrustig, en als hij nagevelijk is krijgt hij van jou niet de beloning (door middel van de druk weg te halen) je blijft druk houden in zijn mond.
Ook zag ik dat je terug ging naar stap ook dit deed je via zijn mond.
Gewoon lekker oevenen als je met je lichaam rijd zul je merken dat het straks allemaal lekker soepel gaat
Laatst bijgewerkt door CoSnuf op 26-07-12 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:03

Ik vind het eigenlijk ook niet zo heel goed. Ik keek naar je filmpje en was aan het twijfelen of het nu stap of draf moest voorstellen. Je houdt hem veel te veel tegen in de beweging, waardoor hij heel kort draaft. Doorzitten zou ik echt nog niet doen. Dit is voor het paard op deze manier niet fijn. Als ik jou was zou ik er naar streven om hem meer te laten ontspannen en hem ruimer te laten lopen. Je zou hem dus meer lengte van voren mogen geven.
Klopt het dat hij heel vlug is (rijd je hem daarom zoveel terug)?

Ik bedoel bovenstaande als opbouwende kritiek, want ik vind dat je een super leuk paard hebt!!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:06

Op de eerste 2 foto's kan ik je echt zeggen dat hij niet ontspannen liep..
Dat was meer van hoofd omhoog en gaan ;(
Nu hebben we vooral geoefend op stelling rijden, daar had hij heel veel last mee en dat gaat veel beter nu :)
Als je erop zit voel je nu echt geen spanning meer, het lijkt misschien zo vanop de foto maar het is niet :)

Ik moet mijn handen wel mee naar voor geven als hij mooi loopt jaa daar heb je gelijk in marisseudine :)
En van dat scheefzitten dat probeer ik ook te vermijden (ik werk eraan :) )

FriesWytske: laarzen komen er hopelijk in augustus en tot dan moet ik het met dit doen.
Als ik mijn beugels korter zet dan trek ik ze teveel op meestal :(

PercyLeen: zakken mag hij ook hoor.. had er alleen geen foto ervan bij gezet :)
Afbeelding

Ik zeg niet dat Fur nu fantastisch loopt maar ik vind dat hij beter loopt dan ervoor en dat voel je ook

Femke_K: hij kan wel eens met je gaan lopen jaa ;)
Ik probeer overgangen te rijden, verzamelen en gewoon arbeidsdraf en ja uitstrekken :)
Echt nog gewoon basis en veel voltes rijden :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:08

Ik ben er niet zo weg van. Ik zie een gespannen paard, en een ruiter die doorlopend met de binnenhand aan het terugwerken is. Het paard heeft op een aantal foto's ook de mond open. Op het filmpje zie ik ook een ruiter die niet lekker op 'r paard zit. Je zit scheef (houdt je hoofd scheef naar beneden), en niet ontspannen in je bovenlichaam.

Ik weet niet of je met deze instructrice nou wel op de juiste weg bent. Misschien nog eens goed over nadenken?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:09

Zoals ik deze foto zie, hangt hij heel erg op het bit. (ik kan het natuurlijk mis hebben hoor, het is maar een foto haha)

Als ik jou was, zou ik me eerst bezig houden met mijn houding. Het gaat immers om de wisselwerking geven en nemen.

Als je dit onder de knie hebt gaat alles hiernaa veel makkelijker en is het voor beide leuker.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:10

Dan nog kun je beter schoenen aandoen met een hak. Als je er nu afvalt heb je een grote kans dat je voet door de beugel glijd en daardoor vastzit. Ben je heel ver van huis als dat gebeurt en je paard is aan de kletter, terwijl jij met je voet vast zit.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:13

Hangen doet hij niet echt nee en met mijn houding ben ik constant bezig, ik probeer echt mijn best te doen :)
en ja ik moet fur meer vrijheid vanvoor geven als hij goed gaat :j

@ Anoeska: ik vond hem eigenlijk helemaal niet gespannen ?
Staartgezwiep kwam van de dazen en zijn mond doet hij wel eens open ja maar sperriem is ervan af gehaald en neusriem zit helemaal niet te vast :)

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:15

Je werk terug met je rechterhand. Op foto 13 zie je het ook aan zijn mond. Maar je boekt zeker wel vooruitgang, want er zitten zeker wel mooie plaatsjes bij. Gewoon blijven werken aan ontspanning, je houding samen met je instructrice. Ik vind het een heel leuk dier overigens!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:16

Het is nog maar na 1 les ook hé ;)
We hebben nog een hele weg te gaan maar ik heb vertrouwen in mijn lesgeefster en ik weet dat het goed komt :)
als ze weer komt lesgeven zal ik dan foto's laten maken en filmpjes ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:19

Om eerlijk te zijn zie ik zelf geen vooruitgang, maar eerder iets dat achteruit gaat.
Op de eerste foto loopt je paard dan misschien niet nageefelijk maar hij toont daar wel reuze actief,
en voorwaarts is toch belangrijk om rond te gaan lopen. Op de fotos van je les toont hij juist helemaal
niet actief en meer terughoudend, alsof ie ook word tegengehouden omdat ie met z'n neus omlaag moet.

Het is een kei mooi beestje, maar ik had het toch liever op een andere manier zien veranderen.
Maar als jij dit vind, moet je het natuurlijk blijven doen :)
Ik ben wel vn mening, eerste les of niet. Als je ergens aan werkt, moet het resultaat er ook wel goed
uit zien, je stopt namelijk pas met een les als je het goed kan afsluiten.

Niets bedoel ik verkeerd, alleen als eventueel helpende hand ;)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:25

Deze foto's zijn niet van de les zelf he :)
Het is mijn schuld.. ik moet teugel meegeven als hij zakt en dat deed ik niet en dat zal waarschijnlijk te zien zijn op de foto's :(

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:27

Ai, je bent erg streng met je handen (vooral binnenhand), probeer je paard meer lucht van voren te geven. Ook je tempo en activiteit vind ik erg laag. Al eens geprobeerd om vanuit een actievere draf hem in je handen te laten zakken, dat je op die manier de aanleuning opzoekt? Ik ben bang dat je, als je zo verder gaat, je paard erg vast gaat zetten.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:29

Ik heb hem ook actiever lopen hoor :) maar ik kan moeilijk al de 500 foto's hier plaatsen..
Morgen weer foto's en dan zien jullie of er verbetering is ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:29

furioso schreef:
Deze foto's zijn niet van de les zelf he :)
Het is mijn schuld.. ik moet teugel meegeven als hij zakt en dat deed ik niet en dat zal waarschijnlijk te zien zijn op de foto's :(

Sorry, daar heb ik perongeluk door heen gelezen.
Ik kijk uit naar fotos van tijdens je les als dat gaat lukken! :D

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:31

Meid, goed dat je bent gaan lessen. Na 1 les kun je natuurlijk niet helemaal perfect alles doen. Jullie moeten nog een lange weg, maar jij staat open om te leren en furioso is een heel leuk paard! Samen komen jullie er wel. Wat al eerder is gezegd, probeer voor nog meer ontspanning te zorgen, lengte in de hals en eerlijke (lengte) buiging. Het gaat vast helemaal goed komen met jullie. Ik vind jullie nl als combi echt heel tof om te zien! Succes :)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:32

furioso schreef:
Ik heb hem ook actiever lopen hoor :) maar ik kan moeilijk al de 500 foto's hier plaatsen..
Morgen weer foto's en dan zien jullie of er verbetering is ;)

Ik heb het over het filmpje, niet de foto's :).

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:42

Ik vind het filmpje eigenlijk niet zo fijn om naar te kijken. In het begin is je paard z'n lijf zo enorm strak, er beweegt niets in, enkel z'n beentjes bewegen maar hij gebruikt zijn lijf helemaal niet. Op het einde zitten er stukjes in dat het tempo wat hoger ligt, controle lijkt daar iets minder maar daar is er tenminste wel een beetje impuls. Ik denk dat je eerder van daaruit moet werken ipv steeds terug te werken en enorm traag te gaan draven waardoor er amper verschil is tussen draf en stap.
Als je paard gaat lopen met jou, rij dan een overgang naar stap om hem terug te brengen. Ik zou nooit constant in dat slakkegangetje blijven rijden waarbij er geen impuls, geen echte ontspanning en geen ruggebruik is. Vergeet die controle een beetje eerst, laat je paard actief naar voor lopen en probeer van daaruit je controle te vergroten, maar blokkeer je paard niet continu door hem in zo'n weinig actief en laag tempo te houden. Je paard moet leren om in een mooi, vlot en actief tempo toch onder controle te blijven.
Ik snap niet zo goed waarom je continu blijft doorzitten? Ik heb niet de indruk dat je met het doorzitten je paard helpt, eerder het omgekeerde. Ga nog een stukje lichtrijden tot jezelf makkelijk de bewegingen kan volgen en je paard echt gaat ontspannen en zijn lijf gaat gebruiken want dat zie ik in het filmpje jammer genoeg helemaal nog niet.
Erg mooi paard, maar nog erg groen ook. Ik weet niet hoe oud je paard nu is? In elk geval neem echt regelmatig les zodat iemand je kan bijstaan, iets direct correct aanleren is altijd fijner dan iets fout aangeleerd achteraf te moeten corrigeren. Veel succes nog!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:04

Wat super dat je nu begeleiding hebt!
Het zal zeker niet in 1 les allemaal voor elkaar zijn, maar het begin is er!
je kunt hem met een gewoon trensje rijden en hij is niet meer zo tegen de hand, dat is al een enorme verbetering!
Hij krult zich nu juist iets te veel op en daarin houd jij nog wat teveel vast, maar als je doorgaat met de lessen zal je zien dat hij steeds meer gaat ontspannen en de hand gaat volgen als jij 'm dat aanbiedt.

succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:34

Het is goed dat je begeleiding gezocht hebt :j Ik denk dat het idee goed is, maar de aandacht voor nu meer moet gaan naar voorwaarts neerwaarts (echt in neus over de grond) ipv dat hij nu zo hoog loopt. De foto in je 2e post (16.06 uur vandaag) ziet er al beter uit. Ik zou vanuit daar gaan werken naar een licht contact, en als dat stabiel gaat, ook in draf. Daarna ook in galop. Pas als het paard in alle gangen met de neus echt op hoogte van (niet tussen) de knieen kan lopen, met het neusje op de loodlijn of iets daarvoor, dan rustig gaan oppakken.