Vandaag zó lekker gereden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Vandaag zó lekker gereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 20:39

Na lang zoeken heb ik eindelijk een lesgever gevonden die me een beetje bevalt. Daarna moest ik nog heel even wachten tot zusje gedaan had met examens want we zouden samen lessen :D
Vrijdag was het zover, eindelijk les!
't begon al goed en ik was al bijna afgestapt na de eerste zin uit onze lesgeefster haar mond: "loopt dat haflingertje al wat aan teugel of loopt die altijd zo met haar hoofd in de lucht?" Ja hallo?! Als ik mijn pony instap, mag ze nog heel even rond zich kijken en haar halsje strekken voor we eraan beginnen.
Eens begonnen viel het heel goed mee!
Heb zo een paar keer moeten zeggen "euh, ja en HOE?" maar heb wel het gevoel dat ik veel geleerd heb, pony is nu ook erg soepeltjes... En ik kan zelfs een klein pasje wijken, dat klonk zo technisch, maar het lukt *\o/*
Vandaag eerste keer na die les echt rustig kunnen rijden en had mijn vriend de fotograaf mee. Waarvoor dank!
Ga zelf geen commentaar geven bij de foto's om jullie niet te beïnvloeden, maar hou jullie vooral zelf niet in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poging tot pasje wijken...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn trouwe toeschouwer!
Afbeelding

Priscilla__

Re: Vandaag zó lekker gereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:46

Leuke haflinger! fijn dat je nu iemand hebt gevonden die bevalt. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:01

Idd een leuke pony, maar ik vraag me toch af hoe dat zit met die instructeur van je.
Als aan de teugel niet zo belangrijk is, waarom trek je dan toch zo hard?

Edit: Niet vervelend bedoeld, je hebt zo'n enthousiaste op, maar de mondhoeken van je pony worden helemaal naar achter getrokken, en het ziet eruit alsof je je armen enorm gespannen houd. Het klopt gewoon niet. :o
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 03-07-12 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:02

Het ziet er netjes uit hoor!
Mooie haflinger! <3

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:03

Leuk dier zeg!

Mag ik vragen wat ze over jouw houding heeft gezegd?! En dan met name je handen.. :o

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:04

Gypsy schreef:
Idd een leuke pony, maar ik vraag me toch af hoe dat zit met die instructeur van je.

Dan vraag ik mij toch zeer sterk af waar jij mij op deze foto's ziet trekken...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:06

Ympi schreef:
Gypsy schreef:

Dan vraag ik mij toch zeer sterk af waar jij mij op deze foto's ziet trekken...

Foto 4 en de galopfoto.. :) ! Je hebt geen knik in je ellebogen, en zet je handen vast.. Paard kan dus niet anders dat met zijn kop naar beneden, om de druk/pijn te ontwijken :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:07

ShauniBef schreef:
Leuk dier zeg!

Mag ik vragen wat ze over jouw houding heeft gezegd?! En dan met name je handen.. :o

Veel, heel veel :o Maar wat moet ze gezegd hebben?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:07

Heb er nog wat bij gezet, de mondhoeken van je pony worden helemaal opgekrult, en je zet je handen vast. Pony lijkt op het bit te hangen, wat niet zou moeten kunnen.

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:08

Wat een leuke halflinger! Ik ben niet echt een kenner van het ras, maar dit is wel een mooi slank exemplaar toch? (of heb ik het helemaal mis en kom ik eigenlijk altijd alleen van die wandelende propjes tegen)
Ik wens jullie veel succes met de lessen in ieder geval.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:10

Gypsy schreef:
Heb er nog wat bij gezet, de mondhoeken van je pony worden helemaal opgekrult, en je zet je handen vast. Pony lijkt op het bit te hangen, wat niet zou moeten kunnen.

Juist ja, dat lijkt zo... :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:13

Maar hoe komt het dan dattie achter de loodlijn loopt? En over het algemeen krullen mondhoeken niet vanzelf zo naar beneden.

Iig, blijf kritisch, je instructeur moet tijdens de les toch iets gezegd hebben over het achter de loodlijn lopen, en je handen?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:15

Ympi schreef:
ShauniBef schreef:
Leuk dier zeg!

Veel, heel veel :o Maar wat moet ze gezegd hebben?

Lees mijn post hierboven.

Wat heeft ze gezegd dan :) ?

Fromage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:29

Misschien een tipje: elastiekjes in je armen houden zegt mij instructrice altijd. Het lijkt op sommige foto's alsof je je armen nogal vast zet. Verder zien jullie er samen leuk uit :D Het is een lekker hafje :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:39

Ga verder op het armen-handen-gedoe niet meer in hoor. Foto's zijn momentopnames en ik weet wel heel zeker dat mijn handen niet vast staan en dat ik niet trek. Contact met de mond is hoe het hoort te zijn en als je mijn handen dan toch iets wil verwijten, verwijt ze dan dat ze bewegen en soms contact verliezen...

Toch straf dat sommigen zo heel veel van foto's kunnen zien...

Het is niet omdat mijn handen echt laag zijn en de hoek in mijn ellebogen erg stomp dat mijn handen vast staan en of dat ik trek, in tegendeel.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:41

TS, je hebt nog niet eens antwoord gegeven.. :) !

Foto's zijn inderdaad momentopnamens... Zeker.. Maar het valt te zien op iedere foto.... Dus dan is het geen moment meer.. :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:46

hele leuke haflinger!

maar ook ik vind je iets te treng. jij geeft aan dat we je contact verlies kunnen verwijten, maar dat is echt niet terig te zien. je zet je handen vast op je bovenbenen, je zet je armen vast, paard heeft druk in de mond (zie mondhoeken en achter de teugel kruipen) en je knikt in je polsen. dit zijn idd geen momentopnames meer, aangezien het op elke foto zichtbaar is....

probeer verder je hakken goed uit te drukken en bij het wijken mag ie wel iets stelling houden, maar let erop dat ie niet gaat kantelen in het hoofd

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:43

Ziet er lekker uit meis, toppie hoor

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:14

Ziet er netjes uit! En fijn dat je eindelijk iemannd gevonden hebt voor de lesse!
En ik zie nou niet echt trekken of rare handen op de foto's!?
Maar goed dat zal dan wel aan mij liggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:33

Let op met wijken dat je niet gaat inwerken met je binnenteugel. Als je stelling wilt: kneepje, en los, buitenteugel eraan houden. Niet vasthouden, en zeker neit je hand naar achteren brengen, want dan kantelt je paard. Bij het wijken moet je paard vooral recht blijven, je drukt hem met je binnenbeen opzij, druk, en been weer lang en los, anders loopt ie over de buitenschouder weg. Je wilt geen buiging in het lichaam, dus recht boven je paard blijven zitten. Binnenhand geeft een kneepje, en laat los, buitenteugel blijft eraan, buitenbeen blijft aan, wakend, maar doet niets, je buitenbeen en je buitenteugel moeten voorkomen dat je paard teveel buigt in de hals en over de buitenschouder wegloopt.

Mooi lengte in de hals, dat is prima, maar je mag je armen meer dragen, en je teugels iets korter, je werkt nu idd wel heel streng in, en je geeft niet na. Schouders los en laten vallen, bovenarm los, die zijn van je paard en niet van jou, en je mag er dus niets mee doen. Onderarm dragen, handen rechtop, en mag iets open, zodat je je hand kunt sluiten en ook weer na kunt geven. Zoek niet de mond van je paard op, paard moet jouw hand gaan zoeken, en zelf verbinding zoeken. Paard gaat zelf nageven, als jij maar nageeft.
Je moet echt meer van achter naar voren gaan rijden, en dat moet bij jou bevestigd zijn, voordat je aan wijken begint, anders krijg je valse stelling zoals nu. Ga eerst maar eens nette wendingen rijden, zonder dat je paard over de buitenschouder wegloopt, en je het achterbeen blokkeert. Als je dat onder de knie hebt, kun je aan wijken beginnen, maar imo ben je daar nu nog niet aan toe.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:52

Poehee, wat een commentaar... Kunnen we het gezellig houden? Er wordt wel heel erg doorgedramd...
daarnaast ben ik het er ook niet helemaal mee eens eigenlijk :o

Ten eerste: de opkrullende mondhoeken zie ik niet zo erg als dat hier gesteld wordt :n Wat ik wel zie is een bakstuk dat steeds (in draf) vrij ver naar achteren getrokken wordt. TS: ik denk dat dit is waar men dat op baseert :) Dat je hierdoor op druk rijdt valt niet te ontkennen, maar, ik dit kan ook een gewoon contact kan zijn.
Wat ik namelijk óók zie is enkel een hoge neusriem, waardoor het bit iets onstabieler ligt dan als men een gecombineerde gebruikt... Dit praat het niet goed (!) maar zou wel kunnen verklaren waarom het bij jou lijkt alsof je heel hard trekt en bij veel andere combinaties op bokt niet...

Daarnaast baseren sommigen het in de krul trekken door het vastzetten van de handen, op het ontbreken van de knik in TS haar ellebogen en lage positie van de handen. Nou weet ik uit ervaring dat dit ook kan komen door een té ontspannen houding van de amazone, gewoon het gebrek aan dragen van de armen.
Als je een paard wat lager vraagt, of uberhaupt in de beginfase van de opleiding, kan het een paard veel duidelijkheid geven om je handen wat lager en breder neer te zetten. Dan hoef je je handen niet perse vast te zetten ;)

De galopfoto....kijk nou goed, TS heeft haar teugels gewoon 15-20cm te lang. Ja natuurlijk gaat je hand dan naar je bovenbeen als je een beetje wil sturen, dat wil niet per se zeggen dat TS hier haar hand vastzet ;) En in de beginfase heeft een paard vaak wat begeleiding en ondersteuning van de hand nodig.

Tenslotte, over het gereden zijn: Ik zie juist een paard dat fijn voorwaarts-neerwaarts, over de rug gereden wordt. Hals is mooi op lengte (wat bij Haflingers vaak heel anders kan zijn) en het paard is ontspannen.
Zie hiervoor foto's 4,5,6,9 & 11.

Gypsy schreef:
Maar hoe komt het dan dattie achter de loodlijn loopt?

Ik vind dit een beetje een zwak argument om je gelijk te krijgen tegenover TS. Dat een paard achter de loodlijn komt is absoluut niet rechtstreeks verbonden met teveel druk ;)
Dit kan ook gewoon met de wijze van instellen te maken hebben. Laag en rond?! :)
Dat heeft niet per definitie te maken met harder trekken, wél een met een andere halshouding.
Dit kan ook komen doordat het paard gewoon te weinig kracht heeft om alles opwaarts te houden, maar ook een bewuste keuze zijn om te zorgen dat het paard extra ontspant, de hals laat vallen en fijn over de rug blijft.
Ik zie liever een paard dat zo loopt dan 1 dat met de neus iets voor de loodlijn loopt en de rug wegdrukt ;)

Ik vermoed dat in deze situatie foto's een vertekend beeld geven van de combinatie. TS: een filmpje is altijd beter te beoordelen dan foto's.

Waar ik vooral over struikel is het zo kort door de bocht oordelen van sommigen. Alsof het altijd zo zwart-wit is...

TS: veel succes met je leuke Haf! Er valt altijd genoeg te verbeteren natuurlijk.
Probeer je teugels op gelijke druk te houden en misschien kunnen ze ook nog wel iets korter. Handen netjes bij elkaar boven de schoft, teugels op gelijke lengte en dan met je benen de druk in je hand en de rest regelen.
Ik ben erg benieuwd naar een topic over een tijdje! :)

edit: ik lees nu de reactie van Yamcha en ik denk dat TS hier heel veel aan heeft :))

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 16:16

Dank jullie wel voor de eerder opbouwende reacties! Marieke verwoord eigenlijk perfect hoe ik me op mijn paard voel, vind ik wel straf! :o

Ik rijd inderdaad niet met een onderneusriempje omdat ze dan heel erg gaat schuimen en vind dat beetje zielig dan... Dus die ligt in mijn kast!

Bedankt ook Yamcha voor de tips, ik ben echt een dressuurbeginner... Les hebben was zeker 6 jaar of langer geleden, zijn dan ook vooral bezig met ontspanning.
En als er al iets over mijn handen is gezegd dan is het dat ik ze gesloten moet houden en bij mij i.p.v. alles aan pony af te geven. Met dat "streng inwerken" ben ik het dus nog steeds niet eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:18

Graag gedaan, ik hoop dat je er wat mee kunt :j

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 16:22

Niet echt :o Probleem is dat ik alles wel weet (lang niet alles...), wat ik dus bedoel: ik ken de theorie wel, kan die ook heel goed begrijpen maar het uitvoeren is echt iets totaal anders... Dat lukt niet altijd, hoe goed je ook wil!
Heb heel weinig lichaamscontrole, ben heel onzeker en dan krijg je dit over je heen ;(
Maar ik hou van mijn pony en zou haar nooit bewust pijn of kwaad doen OF verkeerd rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:08

Oh, dat geloof ik echt wel. Je kan ook niet leren rijden van internet, daar heb je gewoon iemand in de baan bij nodig. Komt best goed met je :)