En dan haal je je paard van de wei af

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:13

Ik heb sinds 1 april '12 mijn pony genaamd Luca.

Maandag kwam de dochter van de stal eigenaresse naar me toe om te vertellen dat mijn pony samen met haar pony had gevochten en of mijne verwondingen had. Heb haar direct gecontroleerd en had niets gevonden en toen nog gelongeerd niets aan de hand.

Dinsdag en woensdag enkel even gepoetst en donderdags pakte ik mijn pony uit de wei.. dik achterbeen en een wondje bij haar achterbeen. Ik had haar even gelongeerd om te kijken hoe ze liep. Ze liep niet kreupel maar ook niet soepel. Heb haar direct gekoelt met water en ontsmet met betadine. Ik koel haar nu 2x per dag 20 minuten en stap over het verharde. Smeer het in met coolings gel , uiteraard niet op de wond.

Nu is haar been niet meer warm maar wel nog altijd warm. Luca stapt gewoon voorwaarts door, en is gewoon vrolijk. Maar toch , ik zit er best mee in me maag. Dus bel morgen toch maar even de dierenarts op.

Ze staan nu 24/7 op het land , dus misschien is het op een andere dag/tijdstip nog een keer gebeurd het vechten (?).

Ik baal zo erg, eindelijk mijn droom die uit komt. 2 maanden later al in de lappemand.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:22

Tja 'vechten' of spelen gebeurt altijd wel in een groep. En als het niet van een ander paard komt dan komt het wel omdat ze zich verstappen of omdat ze vast gaan liggen in de stal. De verwonding kan dus inderdaad 3 dagen later dan het gevecht zijn onstaan.

Er staat trouwens een fout in je tekst, "been niet meer warm maar wel nog altijd warm"

Goed dat je de DA raadpleegd, die weet het het allerbeste waarschijnlijk. Succes met het herstel.

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:23

Sammert schreef:
Ik heb sinds 1 april '12 mijn pony genaamd Luca.

Maandag kwam de dochter van de stal eigenaresse naar me toe om te vertellen dat mijn pony samen met haar pony had gevochten en of mijne verwondingen had. Heb haar direct gecontroleerd en had niets gevonden en toen nog gelongeerd niets aan de hand.

Dinsdag en woensdag enkel even gepoetst en donderdags pakte ik mijn pony uit de wei.. dik achterbeen en een wondje bij haar achterbeen. Ik had haar even gelongeerd om te kijken hoe ze liep. Ze liep niet kreupel maar ook niet soepel. Heb haar direct gekoelt met water en ontsmet met betadine. Ik koel haar nu 2x per dag 20 minuten en stap over het verharde. Smeer het in met coolings gel , uiteraard niet op de wond.

Nu is haar been niet meer warm maar wel nog altijd dik. Luca stapt gewoon voorwaarts door, en is gewoon vrolijk. Maar toch , ik zit er best mee in me maag. Dus bel morgen toch maar even de dierenarts op.

Ze staan nu 24/7 op het land , dus misschien is het op een andere dag/tijdstip nog een keer gebeurd het vechten (?).

Ik baal zo erg, eindelijk mijn droom die uit komt. 2 maanden later al in de lappemand.

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:28

Ik denk niks om je druk over te maken :)
Wees blij dat ze paard zijn en tja dan gebeuren dit soort dingen.... Spelen gebeurd altijd en is maar goed ook. Snap wel dat je ervan schrikt en goed dat je de DA gebeld hebt hopelijk kan die je gerust stellen!!

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:29

Yonker schreef:
Ik denk niks om je druk over te maken :)
Wees blij dat ze paard zijn en tja dan gebeuren dit soort dingen.... Spelen gebeurd altijd en is maar goed ook. Snap wel dat je ervan schrikt en goed dat je de DA gebeld hebt hopelijk kan die je gerust stellen!!


Het was geen spelen , het was echt vechten. Het is gezien ;)

Amable_Chica

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-07-08

Re: En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:08

Dat soort dingen kunnen altijd gebeuren. Warm en dik worden is een normale reactie van het lichaam en hoort binnen enkele dagen weer over te zijn.
Je hebt het zelf niet gezien???

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:18

Amable_Chica schreef:
Dat soort dingen kunnen altijd gebeuren. Warm en dik worden is een normale reactie van het lichaam en hoort binnen enkele dagen weer over te zijn.
Je hebt het zelf niet gezien???


Nee, ik heb het zelf niet gezien. Alleen de man van de stal eigenaresse.

Amable_Chica

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:22

Ik weet toevallig op welke stal je staat, daar heb ik ook gestaan... ;-) Ben stalgenootje van een vriendin van je! Maar dacht dat de dochter het gezien had en dan zou ik het "vechten" toch wel een beetje in twijfel trekken. (Niet vervelend bedoeld hoor)
Maar als het niet meer warm en dik is, dan zou ik me niet teveel zorgen maken.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:25

Wat balen zeg na 2 maanden al.. waar zit de verdikking op het been? Zou het zelf ongeveer een weekje de tijd geven (om te zien of de zwelling zelf wegtrekt) en dan toch iemand laten kijken. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
Succes, hopelijk geneest het allemaal vanzelf.

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:27

Amable_Chica schreef:
Ik weet toevallig op welke stal je staat, daar heb ik ook gestaan... ;-) Ben stalgenootje van een vriendin van je! Maar dacht dat de dochter het gezien had en dan zou ik het "vechten" toch wel een beetje in twijfel trekken. (Niet banketstaaf bedoeld hoor)
Maar als het niet meer warm en dik is, dan zou ik me niet teveel zorgen maken.


Hoorde het net ja ;).
Nee , die man had het dus gezien. En durfde er niet tussen te springen omdat ze zo heftig aan het vechten waren. En als je de schade ziet van de deken van het andere paard :') .

Het is niet meer warm maar wel dik. Maar komt goed! :) Maar schrok gewoon.. dus moest even mijn verhaal kwijt. :o

@Myour Ik heb vanochtend de dierenarts gebelt. Hij zei dat ik gewoon moest doorgaan met waar ik nu mee bezig ben. Zolang het niet doortrekt naar boven die verdikking en ze niet kreupel gaat lopen hoef ik me geen zorgen te maken :D.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:28

dit soort dingen gebeuren meestal in de eerste weken/maanden van een nieuwe kudde, wel erg vervelend.

ik zou het nog even aankijken. een DA zal op dit moment ook niks anders adviseren dan aankijken en koelen.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:28

sorry je laatste post gemist, toen ik bovenstaande aan het typen was :)

Amable_Chica

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:32

Oke ;-) Het kan gewoon gebeuren, dat is het risico van paarden houden!
Maar waar op het achterbeen zit het precies? Mocht het echt nog dik blijven is groene leem ook wel fijn om erop te smeren. (vind ik)
Vooral op blijven letten dat ze niet gaat kreupelen.

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:35

Amable_Chica schreef:
Oke ;-) Het kan gewoon gebeuren, dat is het risico van paarden houden!
Maar waar op het achterbeen zit het precies? Mocht het echt nog dik blijven is groene leem ook wel fijn om erop te smeren. (vind ik)
Vooral op blijven letten dat ze niet gaat kreupelen.


Ja, ik weet dat het kan gebeuren.
Maar baalde gewoon erg, net 2 maanden in het bezit van een eigen paardje :P

Groene leem heb ik inderdaad ook. Gebruik nu gewoon betadine shampoo om het te ontsmetten en daarna smeer ik er coolings gel op.

Kootbeen gedeelte is dik.

Amable_Chica

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-07-08

Re: En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:40

Ja natuurlijk baal je dan, dat snap ik heel goed! Na 14 jaar baal ik ook nog steeds hoor als ze wat heeft, gaat denk ik nooit over... :P
Oke, echt op de voorkant? Of zijkant/achterkant langs de pezen?

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Re: En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 23:38

Achter. en dan aan de achterzijde en aan de zijkant

belper
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-09-10

Re: En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:44

ik zou er geen DA voor laten komen als het een klein wondje is komt dat wel goed, ik zou het gewoon nog even aankijken je zou de DA eventueel voor advies kunnen bellen, maar laten komen is denk ik niet nodig.
en je zegt zelf ook dat die er weinig tot geen last van heeft en gewoon vrolijk verder gaat zal dat wel goed zitten :)

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:03

belper schreef:
ik zou er geen DA voor laten komen als het een klein wondje is komt dat wel goed, ik zou het gewoon nog even aankijken je zou de DA eventueel voor advies kunnen bellen, maar laten komen is denk ik niet nodig.
en je zegt zelf ook dat die er weinig tot geen last van heeft en gewoon vrolijk verder gaat zal dat wel goed zitten :)


Als je de andere posten heb gelezen heb ik hem ook enkel gebelt voor advies :)

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:17

Blijf je twijfelen dan toch de da laten komen,het kan natuurlijk ook het griffelbeentje zijn, als dat stuk is dan lopen ze vaak niet kreupel maar het kan wel schade aanbrengen aan de pezen door irritatie. Het kan ook zo zijn dat ze pas donderdags een schop heeft gehad, aangezien het twee dagen later was, als het wel van dat wondje komt(ontstoken en een flinke bloeduitstorting eronder) dan is er idd niet zoveel aan de hand en ben je met het koelen goed bezig, niet teveel erop smeren en beweging geven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 10-06-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable_Chica

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:18

Oke, nou gewoon goed de zwelling in de gaten houden en even rustig aan doen. Maar dat deed je al had ik gelezen! :)

Amable_Chica

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:19

bigone schreef:
Blijf je twijfelen dan toch de da laten komen, heeft hij voor of achterbeen dik? Kan natuurlijk ook zijn griffelbeentje zijn, als dat stuk is dan lopen ze vaak niet kreupel maar het kan wel schade aanbrengen aan de pezen door irritatie.

In de openingspost staat duidelijk achter...

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:22

Amable_Chica schreef:
bigone schreef:
Blijf je twijfelen dan toch de da laten komen, heeft hij voor of achterbeen dik? Kan natuurlijk ook zijn griffelbeentje zijn, als dat stuk is dan lopen ze vaak niet kreupel maar het kan wel schade aanbrengen aan de pezen door irritatie.

In de openingspost staat duidelijk achter...

Had mijn bericht al aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:24

Wat grappig dat niemand van jullie er een dierenarts bij zou halen. Het been is al een dag of vijf dik. Dat zou maar zo kunnen wijzen op een bloedvergiftiging of misschien zelfs einschuss en dat gaat echt niet vanzelf over. Oftewel ik zou er zeker een dierenarts naar laten kijken en zeker niet zelf gaan rommelen meter allerlei middeltjes zonder te weten wat er exact aan de hand is.

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:27

Mijn topic van begin deze week: [MD] Wonde / dikke sprong

Ook een dik been die na enkele dagen niet overging. Is op zich niet zo erg, maar gaat zo vlug niet over zonder antibiotica.
Bel die DA, en geef zelf enkele dagen enkele prikjes, komt zo in orde.
Ondertussen (na zelf 3 x te hebben geprikt en een prikje vochtafdrijver + pijnstilling) loopt de mijne alweer netjes vrolijk door de weide.

Amable_Chica

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-07-08

Re: En dan haal je je paard van de wei af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:34

Als een kind valt en een open knie heeft die warm en dik wordt ren je toch ook niet meteen naar de dokter? Want stel dat het een bloedvergiftiging is?
Normaal fysiologisch herstel is dat de eerste week de ontstekingsfase is en het dus een beetje dik mag blijven. Neemt de zwelling niet af na een week, dan zou ik ook de dierenarts erbij halen. Ze heeft telefonisch contact gehad met de DA, het verhaal uitgelegd en die heeft gezegd waar ze op moet letten.